Przejdź do treści

Burgery z kalafiora z salsą paprykową

Burgery z kalafiora z salsą paprykową
Zdjęcie: erVegan
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
„Nasz organizm nie przeżyje bez tkanki tłuszczowej”. Nie przejmuj się wystającym brzuchem! Fizjoterapeutka tłumaczy, dlaczego to jest zdrowe
istockphoto.com
Chcesz schudnąć? Poznaj 6 zaskakujących trików
Adidas
Adidas Originals wraz z Pharrellem Williamsem i znanymi w środowisku feministycznym działaczkami walczą o prawa kobiet
pexels.com
Często kłócisz się z partnerem? Sprawdź 6 sposobów na to, by wymiana zdań wyszła wam na dobre
Fitness dla oczu. Wypróbuj tych ćwiczeń i ciesz się dobrym wzrokiem przez lata

Kalafior to warzywo proste w obsłudze i hojne, gdy chodzi o wartości odżywcze. Gotowany czy surowy smakuje świetnie, ale my przerobimy go na steki i zapakujemy w burgery. Spróbuj sama! 

Cennymi składnikami kalafiora i jego kolegów brokułów są sulforafan i glukofaranina, które mają nie tylko właściwości przeciwnowotworowe, ale również mogą mieć działanie antybakteryjne i przeciwzapalne. 100 g kalafiora dostarcza organizmowi tylko 27 kcal, więc będzie to warzywo idealne dla osób dbających o linię, a jedna porcja (200 g) pokrywa niemal 100% zapotrzebowania na witaminę C!

Latem na straganach królują kalafiory. Zarówno te białe, fioletowe czy żółte i zielone. Wypróbujcie przepis na kalafiorowe burgery – idealne na letni lunch, sprawdzą się w wersji piknikowej czy jako imprezowa zakąska. Smacznego!

Stek-burgery z salsą z zielonej papryki

Zdjęcie: erVegan

Składniki (na kilka stek-burgerów):

– 1 kalafior
– 2-3 łyżki oliwy z oliwek
– mieszanka przyprawowa:
– 1 łyżeczka papryki ostrej
– ½ łyżeczki papryki wędzonej
– ½ łyżeczki kuminu
– ½ łyżeczki czosnku w proszku
– ½ łyżeczki mielonej kolendry
– odrobina soli oraz pieprzu
– kilka ulubionych bułek
– najprostszy sos hamburgerowy na bazie domowego majonezu i ketchupu (w proporcji 1:1)
– kilka garści świeżej rukoli bądź ulubionej sałaty
– 2 pomidory
– 1 duża biała cebula
– 1 czerwona papryka
– 2 zielone papryki
– 1 łyżeczka kuminu
– odrobina soku z cytryny

18 dań wege, które pokochają mięsożercy

Przygotowanie

  1. Najpierw przygotuj salsę: paprykę i ½ pomidora pokrój w drobną kostkę i wymieszaj razem z kuminem i sokiem z cytryny w misce blendera z ostrzami typu „S”. Następnie lekko zmiksuj salsę na najniższych obrotach, tak tylko, by puściła sok. Dopraw solą oraz pieprzem do smaku i odstaw.
  2. Przygotuj steki z kalafiora: obierz go z liści i pokrój całego na grube (ok. 2 cm) plastry, a części, które poodpadają, zużyj np. do kremu z kalafiora, bądź do gotowania bulionu.
  3. Pokrojone plastry kalafiora możesz lekko podgotować na parze, lecz nie jest to koniecznie i od razu możesz natrzeć je oliwą i mieszanką przyprawową. Następnie podsmaż je krótko (wystarczą nawet 3 minuty) na rozgrzanej patelni, aż lekko się zezłocą i zarumienią.
  4. Kolejno wstaw je do piekarnika nagrzanego do 180 stopni i zapiekaj ok. 15 minut, aż zmiękną. Jeśli używasz żeliwnej patelni, możesz je piec na patelni, jeśli nie – rozłóż je na blasze wyłożonej papierem do pieczenia. Po upieczeniu podziel je na mniejsze części wielkością zbliżone do średnicy bułek.
  5. Następnie podpiecz bułki, pokrój w plastry pomidora, czerwoną paprykę oraz cebulkę w krążki oraz swoje ulubione dodatki. Burgery składaj w następującej kolejności: dolna połowa bułki, sos, cebula, stek z kalafiora, pomidor, salsa paprykowa, papryka czerwona i na to wszystko druga część bułki z sosem. Smacznego!

 

Eryk – autor bloga erVegan, dietetyk, miłośnik dobrej i prostej kuchni, która pozytywnie wpływa na zdrowie. Swoją wiedzę o zdrowym żywieniu zdobywał na Warszawskim Uniwersytecie Medycznym. Publikując zdrowe i łatwe do wykonania przepisy, pokazuje, że kuchnia roślinna może być pyszna nawet dla faceta. Zamienia fasolę w mocno czekoladowe brownie, bataty w pyszne burgery, a daktyle w słodki karmel!​

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Woda smakowa – zrób ją sama!

bananowe ciasteczka owsiane

Bananowe ciasteczka owsiane. Pyszności na drugie śniadanie

Ciasto na pizzę – zdrowe, bo razowe

Ciasto na pizzę – zdrowe, bo razowe

istockphoto.com

Domowa piekarnia – dwa przepisy na chleb, który zrobisz sama w domu!

Tagliatelle z porem i łososiem

Tagliatelle z porem i łososiem

borowiki

Sezon na borowiki trwa! Wypróbuj ten przepis

Razowe gofry z pomarańczami

Razowe gofry z pomarańczami

Domowe wypieki dla początkujących

Domowe wypieki dla początkujących. Wypróbuj nasze przepisy i przekonaj się, jakie to proste

kiszone ogórki

3 przepisy na kiszone ogórki. Dla początkujących, nieco wtajemniczonych i kiszonkowych wymiataczy

marmolada

Zrób sobie marmoladę z twistem

Przepis na domowe suszone pomidory. Świetne do kanapek, sałatek i jako przekąska

Ciastka z sezonowymi owocami. Zrobisz je w kilka minut

istockphoto

Szpinak w super sałatce

Śliwki z kremem kokosowym. Wykwintny smak z zapachem lata

Przepis na jaglany koktajl z malinami. Prawdziwa bomba witaminowa

Piekę… kaszę ze śliwkami. Obłędnie pyszna i zdrowa

Smoothie bowl ze śliwkami. Porcja energii na cały dzień

Ciastka jagodowe bez cukru. Nadają się na wycieczkę, plażę i do pracy!

owsianka

Przepis na owsiankę według White Plate. Pyszne i zdrowe śniadanie

Złota owsianka z kurkumą

Złota owsianka z kurkumą

Razowe grzanki z malinami

Razowe grzanki z malinami. Zrób sobie królewskie śniadanie!

Szakszuka z botwiny, sera koziego i jajka. To jest pyszne, proste, tanie i zdrowe

Sałatka z komosą ryżową i winogronami

Sałatka z komosą ryżową i winogronami. W sam raz na wzmocnienie odporności!

„Żonom zawsze powtarzam, że smacznie przyrządzony obiad jest podstawą szczęścia domowego i dobrego humoru męża”. Lucyna Ćwierczakiewiczowa i jej „365 obiadów”