Przejdź do treści

Fakty i mity: witamina C

Fakty i mity: Wit. C
Zdjęcie: shutterstock
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
kapsułki
Witaminy – kiedy, które i dla kogo?
Psychologiczny problem… zaparć
istockphoto.com
Jak mają się twoje biodra, gdy ty masz 20, 30, 40… lat?
istockphoto.com
„Czy podoba mi się moje ciało poporodowe? Nieszczególnie, ale jestem z niego bardzo dumna”. Kobiety pokazały, jak wyglądały po porodzie
Nike
Kończy się świat, w którym nie podejmujemy trudnych tematów. Nowa kampania Nike walczy z depresją i próbami samobójczymi

Czy to prawda, że witamina C (kwas askorbinowy) jest dobra na przeziębienia?

Jesienią i zimą, gdy częstsze są infekcje górnych dróg oddechowych, odruchowo sięgamy – nawet profilaktycznie – po witaminę C i preparaty wielowitaminowe. Tymczasem jak dotąd nie udało się udowodnić, że ma to znaczenie dla przebiegu choroby. Co więcej – nieprzemyślane przyjmowanie witaminy C może nam zaszkodzić.

Wśród pacjentów, a co gorsza także wśród niektórych lekarzy i farmaceutów, istnieje przekonanie, że witamina C zapobiega infekcjom wirusowym dróg oddechowych, a gdy one już wystąpią – że skraca okres ich trwania i zmniejsza natężenie objawów, które im towarzyszą. – Tymczasem w badaniach klinicznych, w których oceniano zasadność stosowania witaminy C w tych właśnie wskazaniach do dawki 4 g na dobę, nie osiągnięto pozytywnego skutku ani profilaktycznego, ani terapeutycznego – mówi dr Jarosław Woroń, specjalista farmakologii klinicznej z Zakładu Farmakologii Klinicznej Katedry Farmakologii UJ CM w Krakowie. – Co więcej, nie dysponujemy także jednoznaczną odpowiedzią na pytanie, czy syntetyczna witamina C jest równie skuteczna jak naturalna pozyskiwana z odpowiednio zbilansowanej diety – dodaje specjalista.

Naturalna witamina C, pochodząca z warzyw i owoców, ma zdolność do stymulacji produkcji krwinek białych, i to zarówno limfocytów typu B, jak i T. Prawidłowa dieta zapewne może zwiększać odporność na zakażenia. Zdaniem specjalistów nie ma jednak dowodów, że syntetyczna witamina C ma dokładnie taki sam wpływ. Skąd więc mit o skutecznym działaniu witaminy C w przeziębieniach? Swoją karierę witamina C zawdzięcza prawdopodobnie Linusowi Paulingowi, laureatowi Nagrody Nobla w dziedzinie medycyny, który w latach 70. napisał na jej temat książkę. Przez wiele lat cieszyła się ona ogromnym powodzeniem, choć w żaden sposób nie udowadniała roli witaminy C w zwalczaniu przeziębienia. – Myślę, że nie bez znaczenia jest stanowisko producentów zarówno suplementów diety, jak i leków zawierających witaminę C – uważa dr Jarosław Woroń. Jej popularność podsycają także reklamy preparatów dostępnych bez recepty, najczęściej stosowanych na grypę i przeziębienia. W sezonie grypowym zażywa je zdecydowana większość Polaków. Specjaliści są jednak zdania, że preparaty te, choć zmniejszają nasilenie objawów grypy, nie mają żadnego wpływu na wywołującego ją wirusa – a na tym powinno polegać leczenie.

Farmakolog zwraca także uwagę, że stosowanie witaminy C w nadmiarze może przynieść więcej szkody niż pożytku. – Nie wolno zapominać, że zakwaszenie moczu przez przyjmowaną witaminę C może powodować liczne interakcje z lekami wydalanymi drogą nerkową, a ich konsekwencją może być zmiana skuteczności, jak i bezpieczeństwa stosowanego leczenia farmakologicznego – wyjaśnia dr Woroń.

Chcesz lepszej ochrony organizmu?

Dobre bakterie są naszymi małymi sojusznikami. Sprawdź jak WIMIN może wesprzeć ochronę Twojego organizmu.

Sprawdź

Zainteresował Cię WIMIN?

Zobacz więcej

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Jak wzmocnić odporność przed sezonem infekcyjnym? Wyjaśnia farmaceutka, Zofia Winczewska

miód

5 najlepszych zamienników cukru

Mleko – pić czy nie pić? Rozwiewamy wątpliwości

Chodzenie boso – naładuj się prosto z natury

Nasz mózg nie jest więc w stanie zablokować tego, co narozrabialiśmy w jelicie, a przez to spada nasza odporność

„Prawidłowo funkcjonujący układ odpornościowy dla kobiet w okresie rozrodczym to prawdziwy skarb” – o naszej odporności mówi dr Anna Romaniuk, mikrobiolog, immunolog, psychodietetyk

Zadbaj o układ odpornościowy. Pomocna będzie Lactobacillus rhamnosus – bakteria potrzebna naszej florze jelitowej

Jak zniszczyć sobie odporność latem? To wcale nie takie trudne

odporność

„Zaniedbujemy nasze zdrowie, nie korzystając z dobrodziejstw, jakie daje nam współczesna medycyna” – o naszej odporności mówi Barbara Joanna Bałan, immunolog i internista

Chora kobieta leży w łóżku

Dlaczego niektóre z nas chorują częściej?

https://www.istockphoto.com

Czy antybiotyk obniża odporność dziecka? Wyjaśnia lekarka Joanna Matysiak

Upały? Myj ręce! Okazuje się, że wiele z nas robi to niepoprawnie

Wegański biszkopt nadziany porzeczkami

Dieta dla zdrowych stawów

Zadbaj o stawy. Sprawdź, które produkty im sprzyjają, a które szkodzą

Wirus opryszczki, którego mamy prawie wszyscy. Wiesz o nim wszystko?

Zajady – jak je leczyć domowymi sposobami?

5 powodów, dla których warto jeść jogurt

Jogurt jest super. Poznaj kilka korzyści płynących z jedzenia jogurtu

Pływające bakterie na odporność

Co to jest immunologia i jakie są jej rodzaje? Badania immunologiczne w diagnostyce

Czystek dobry na wszystko? Poznaj jego właściwości

Czystek dobry na wszystko? Poznaj jego właściwości

Chcesz być zdrowsza? Poznaj 8 sekretów ludzi, którzy nie chorują

Kiczeri, czyli detoks po indyjsku. Poleca Kasia Bem

Przesilenie wiosenne. Jak sobie z tym poradzić?

kobieta deszcz

Raz słoneczko, raz przymrozki i 10 cm śniegu. Jak zmienna kwietniowa pogoda wpływa na nasze zdrowie?

Siniaki na nogach? Oto kilka domowych sposobów, aby je zmniejszyć

Przebojowe masło czosnkowe. Robi się je bardzo łatwo, a jak smakuje!