Przejdź do treści

Ciepłe mleko na bezsenność?

Ciepłe mleko na bezsenność?
Szklanka ciepłego mleka na dobry sen? Zdjęcie: shutterstock
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Kręgosłup kocha siłownię, ale…
Owocowe chutneye – lato zamknięte w słoiku
„Nasz organizm nie przeżyje bez tkanki tłuszczowej”. Nie przejmuj się wystającym brzuchem! Fizjoterapeutka tłumaczy, dlaczego to jest zdrowe
istockphoto.com
Chcesz schudnąć? Poznaj 6 zaskakujących trików
Adidas
Adidas Originals wraz z Pharrellem Williamsem i znanymi w środowisku feministycznym działaczkami walczą o prawa kobiet

Ostatnie problemy ze spaniem skłoniły mnie do wypróbowania metody z amerykańskich filmów, mianowicie wypicia szklanki ciepłego mleka. Muszę przyznać, że trochę mnie znużyło i faktycznie zasnęłam. Magiczny składnik? Nie. To wcale nie zasługa mleka…

Skoro zadziałało, to co właściwie powoduje, że mleko wywołało u mnie senność? Musi mieć jakiś wyjątkowy składnik. Owszem, mleko zawiera tryptofan, związek z grupy aminokwasów, który powoduje senność. Jednak w rzeczywistości jest go zbyt mało, aby zadziałał nasennie. Więcej tryptofanu na 100 g produktu zawierają np. soja, pestki dyni, słonecznika, niektóre sery i mięsa.  W takim razie nocne schadzki przy kuchennym stole powinny odbywać się raczej przy udku kurczaka… jeśli kierować się usypiającym działaniem tryptofanu.

Poza tym jedno z badań dowiodło, że tryptofan w połączeniu z produktami z dużą zawartością białka (a takim jest mleko) dociera do mózgu z wielkim trudem. Wpływ na to ma działanie innych aminokwasów (badania Massachusetts Institute of Technology). Za to węglowodany podkręcają działanie tryptofanu, ponieważ powodują wzrost insuliny we krwi, która z kolei otwiera bramkę usypiającemu aminokwasowi. Więc jeśli faktycznie zależałoby nam na dotarciu tego związku do mózgu, to w połączeniu z makaronem, ryżem albo na przykład bananami (które też zawierają tryptofan).

A gdyby tak wypić zimne mleko – czy też łatwiej byłoby mi usnąć? Nie sądzę. I to potwierdzają specjaliści. Mówią, że ciepłe mleko powoduje: rozgrzanie – a wiadomo, że w błogim ciepełku robimy się senni – oraz uczucie sytości – co również sprawia, że organizm zwalnia obroty, uwalniają się melatonina i serotonina, które pomagają się zrelaksować i przygotować organizm do snu. I to właśnie rozwiązanie zagadki o działaniu ciepłego mleka w środku nocy. Trochę psychologii, trochę chemii i efekt gotowy. Najważniejsze, że działa!

Chcesz mieć lepszą koncentrację?

Umiejętność skupienia się to prawdziwy skarb – sprawia, że wszystko idzie łatwiej i przyjemniej. Sprawdź jak WIMIN może wesprzeć Twoją koncentrację.

Sprawdź

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Jedzenie przed snem – czy naprawdę powinniśmy go unikać?

Zadbaj o efektywny sen. Jakie dolegliwości mogą przeszkadzać w spaniu i jak je wyeliminować?

Masz kłopoty z zaśnięciem, jesteś ciągle niewyspana? Oto wakacyjny sposób na bezsenność

Jak spać, aby twój organizm najlepiej na tym skorzystał?

Katarzyna Szmigiel dermatolog

Maseczka, peeling ani make-up nie pomagają? O tym, jak sen wpływa na wygląd naszej skóry, pisze dermatolożka Katarzyna Szmigiel

5 zaskakujących przyczyn kłopotów ze snem

5 zaskakujących przyczyn kłopotów ze snem

Delikatne i rozluźniające. Wypróbuj ćwiczenia na lepszy sen

Kobieta prowadzi auto. Obok siedzi mężczyzna, który śpi, opierając sie o ramię kobiety

Niewyspana nie siadaj za kierownicę! Brak snu działa jak alkohol

Bezsenność. Dlaczego źle śpimy?

Dlaczego źle śpimy? O bezsenności opowiada psychiatra Paweł Brudkiewicz

5 dolegliwości, które nie pozwalają się wyspać

Jak dbać o dobry sen? Nie chodzi wcale o liczenie baranów

kobieta w łóżku

Jak pokonać bezsenność? Skorzystaj z naszych wskazówek

Ty i telefon to nieodłączny duet? Zobacz 5 dolegliwości, które może wywołać smartfon

Kobieta siedząca przy łóżku

Nie możesz zasnąć? Poznaj receptę na dobry sen według Kasi Bem

Miksujemy: koktajl na dobry sen

Cierpisz na bezsenność? Zmiksuj koktajl na dobry sen

Kobieta leży w łóżku

Masz trudności z zasypianiem, mimo że przestrzegasz podstawowych zasad higieny snu? Poznaj 7 niecodziennych sposobów na bezsenność

mleko księżycowe w kuflu, wokół leży cynamon, kardamon,rozsypane przyprawy

6 napojów, które pomogą ci zasnąć

Kobieta leży na łózku i je pizze

Zmęczenie wzmaga apetyt. Wyniki badań naukowców z Kolonii a opinia dietetyka

Co jeść (a czego nie), żeby zasnąć?

Nokturia – powód nocnych wizyt w toalecie

Tłuszcze czy węglowodany – co nas usypia?

Bezsenność – rozpracuj wroga

Światło pogarsza sen

Światło pogarsza sen

Zły sen

Zły sen