Przejdź do treści

Miód zdrowszy niż cukier?

Miód zdrowszy niż cukier?
Miód ma antyoksydanty! Zdjęcie: shutterstock
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
kobieta bez makijażu
5 zdrowotnych korzyści z urlopu od makijażu
Przepis na zdrowe śniadanie – koktajl ze spiruliną
stres praca kobieta
Częste infekcje, łamliwe paznokcie i słabe włosy. To przez stres! Oto 8 powodów, dlaczego się stresujesz
ryba na talerzu
Najlepsze źródła białka inne niż kurczak
Ćwiczenia na pośladki – od A do Z
Ćwiczenia na jędrne pośladki. Zestaw ćwiczeń od A do Z od Kasi Bigos

Często zastępujemy cukier miodem w przekonaniu, że jest to jego zdrowsza alternatywa. Jednak miód to przecież też cukier i lepiej z nim nie przesadzać. Paradoksalnie, zawiera więcej kalorii niż biały dodatek i jest od niego słodszy. Jest jednak coś co rekompensuje ten minus.

Łyżeczka miodu zawiera 23 kalorie, a łyżeczka cukru stołowego zawiera 16 kalorii. 1:0 dla cukru. Oba produkty zawierają fruktozę i glukozę. Jednak w stosowanym przez nas białym dodatku związki te są ze sobą połączone wiązaniem chemicznym, tworząc sacharozę. Miód jest słodszy. Zawiera odrobinę więcej słodszej niż glukoza, fruktozy. Ale dodajemy go dzięki temu mniej niż cukru. Fruktoza nie przemienia się w energię tak efektywnie jak glukoza. Dlatego i cukier, i miód w dużych ilościach sprzyjają odkładaniu się zapasów pod naszą skórą. Poza tym znacznie podnoszą stężenie glukozy we krwi człowieka. Dlatego na przykład cukrzycy nie mogą bezkarnie zastępować białego cukru miodem.

Ale, ale… Minusem cukru stołowego jest to, że jest bardziej przetworzony niż miód. Ponadto „płynne złoto” ma witaminy i minerały; zawiera niewielkie ilości potasu, fosforu, magnezu, wapnia, żelaza oraz witaminy A, z grupy B, C i kwas foliowy.

Miód ma antyoksydanty! Grupa badaczy (publikacja w American Dietetic Association, 2009 r.) przetestowała miody dostępne w supermarketach i okazało się, że mają one „aktywność przeciwutleniającą”. Dzięki niemu w naszym organizmie niszczone są wolne rodniki, czyli atomy, cząsteczki lub jony odpowiedzialne m.in. za uszkodzenia komórek i starzenie się organizmu. Choć miód ma taką cenną zdolność, to jednak daleko mu do najbogatszych w antyoksydanty produktów, jak czerwone wino, jagody, zielone warzywa, herbata czy ryby i orzechy.

Miód potrafi również złagodzić ból gardła i kaszel. Najbardziej znane badanie na ten temat, które ukazało się w 2007 roku w Archives of Pediatric and Adolescent Medicine, dowiodło, że podawanie dzieciom powyżej 1. roku życia łyżeczki miodu przed spaniem znacznie łagodziło kaszel i drapanie w gardle.

Podsumowując, miód nie jest kolosalnie zdrowszą alternatywą dla cukru. Wybierając z dwojga, faktycznie można pokusić się o postawienie na pszczeli wyrób. Oczywiście pod warunkiem, że zainwestujemy w prawdziwy miód, a nie mieszankę, która z pszczołami niewiele ma wspólnego…

O miodzie czytaj także:
GALERIA: Miód – słodkie dzieło sztuki
Izotonik? Proszę z miodem
Ależ Talerz 14: miodowa pierś dla atlety

 

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Pascha kokosowo-miodowa

Pascha kokosowo-miodowa. Wielkanocny deser w zdrowym wydaniu

Dziewczyna z bólem gardła

Boli cię gardło? Zobacz, co warto dzisiaj zjeść na obiad

Domowe sezamki

Przepis na domowe sezamki. To prostsze niż myślisz

Przepis na rozgrzewający napój imbirowy dla poprawy odporności

Chcesz popracować nad swoją odpornością? Tym możesz się wesprzeć!

Jak obchodzić się z miodem

Miód – jak wybrać prawdziwy?

Miód – jak wybrać prawdziwy?

Jak wzmocnić odporność na zimę?

Czym zastąpić cukier?

Co słychać w ulu?

Co słychać w ulu?

Wirus, którego mamy prawie wszyscy

Wirus opryszczki, którego mamy prawie wszyscy

Zatroszcz się o pszczoły

Zatroszcz się o pszczoły

Skąd się bierze miód?

Skąd się bierze miód?

Syrop klonowy - konkurencja dla miodu?

Syrop klonowy – konkurencja dla miodu?

Świeży miód zamiast antybiotyku

Świeży miód zamiast antybiotyku

dziewczyna je kanapkę

Czy Intermittent fasting jest zdrowym sposobem odżywiania się? Wyjaśnia dietetyk Iwona Wanat

Monika Prześlakowska

„Białko w formie odżywki powinniśmy brać jedynie wtedy, gdy mamy jego niewystarczającą podaż dostarczaną z diety”. Rozmawiamy z dietetyk Moniką Prześlakowską

Wiesz jak dbać o serce? Oto lista produktów, których powinnaś unikać

Szparag daje radę!

Sezon na szparagi! Wypróbuj 3 smaczne i niezwykle proste przepisy ze szparagami w roli głównej

Przepis na serowe placuszki z figą

Kiczeri, czyli detoks po indyjsku. Poleca Kasia Bem

Miksujemy: koktajl na odchudzanie

Chcesz zgubić poświąteczne kilogramy? Wypróbuj przepis na warzywny koktajl odchudzający

wielkanoc rodzina

Jak uniknąć przejedzenia w Wielkanoc? 7 sposobów na święta bez problemów trawiennych

Zgaga? Refluks? Wzdęcia? Poznaj 5 produktów, których nie lubi twój żołądek