Przejdź do treści

Miód zdrowszy niż cukier? Odpowiedź może cię zaskoczyć

Miód zdrowszy niż cukier?
Miód zdrowszy niż cukier? Rawpixel.com
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Wkładka wewnątrzmaciczna
Wkładka wewnątrzmaciczna niezawierająca hormonów. Wszystko, co powinnaś o niej wiedzieć okiem ginekologa
kobieta w wannie
Częste mycie skraca życie? Zdziwisz się, ile prawdy jest w tym powiedzeniu!
dziewczyna w kwiecistej bluzce
Slut-shaming w programie „Love Island”. Maja Staśko: to zawstydzanie kobiet i ograniczanie ich seksualności
pandemia koronawirusa
Ponad milion ofiar śmiertelnych koronawirusa na świecie. Zmarło co najmniej 7 tys. pracowników ochrony zdrowia
9 sposobów, by uniknąć infekcji tej jesieni

Często zastępujemy cukier miodem w przekonaniu, że jest to jego zdrowsza alternatywa. Jednak miód to przecież też cukier i lepiej z nim nie przesadzać. Paradoksalnie, zawiera więcej kalorii niż biały dodatek i jest od niego słodszy. Jest jednak coś co rekompensuje ten minus.

Ile kalorii ma miód, a ile cukier?

Łyżeczka miodu zawiera 23 kalorie, a łyżeczka cukru stołowego zawiera 16 kalorii. 1:0 dla cukru. Oba produkty zawierają fruktozę i glukozę. Jednak w stosowanym przez nas białym dodatku związki te są ze sobą połączone wiązaniem chemicznym, tworząc sacharozę. Miód jest słodszy. Zawiera odrobinę więcej słodszej niż glukoza, fruktozy. Ale dodajemy go dzięki temu mniej niż cukru.

Fruktoza nie przemienia się w energię tak efektywnie jak glukoza. Dlatego i cukier, i miód w dużych ilościach sprzyjają odkładaniu się zapasów pod naszą skórą. Poza tym znacznie podnoszą stężenie glukozy we krwi człowieka. Dlatego na przykład cukrzycy nie mogą bezkarnie zastępować białego cukru miodem. Ale, ale… Minusem cukru stołowego jest to, że jest bardziej przetworzony niż miód. A jakie są zalety miodu?

Czystek - właściwości lecznicze. Na co pomaga czystek?

Miód – właściwości

Miód ma witaminy i minerały; zawiera niewielkie ilości potasu, fosforu, magnezu, wapnia, żelaza oraz witaminy A, z grupy B, C i kwas foliowy. Ma też antyoksydanty! Grupa badaczy (publikacja w American Dietetic Association, 2009 r.) przetestowała miody dostępne w supermarketach i okazało się, że mają one „aktywność przeciwutleniającą”. Dzięki niemu w naszym organizmie niszczone są wolne rodniki, czyli atomy, cząsteczki lub jony odpowiedzialne m.in. za uszkodzenia komórek i starzenie się organizmu.

Miód potrafi również złagodzić ból gardła i kaszel. Najbardziej znane badanie na ten temat, które ukazało się w 2007 roku w Archives of Pediatric and Adolescent Medicine, dowiodło, że podawanie dzieciom powyżej 1. roku życia łyżeczki miodu przed spaniem znacznie łagodziło kaszel i drapanie w gardle.

Podsumowując, miód nie jest kolosalnie zdrowszą alternatywą dla cukru. Jednak wybierając z dwojga, faktycznie można pokusić się o postawienie na pszczeli wyrób. Oczywiście pod warunkiem, że zainwestujemy w prawdziwy miód, a nie mieszankę, która z pszczołami niewiele ma wspólnego…

O miodzie czytaj także:
GALERIA: Miód – słodkie dzieło sztuki
Izotonik? Proszę z miodem
Ależ Talerz 14: miodowa pierś dla atlety

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Jak prawidłowo wykonać krzywą cukrową? Wyjaśnia diabetolożka Barbara Soróbka

Krzywa cukrowa (OTTG) – jak prawidłowo wykonać badanie? Wyjaśnia diabetolożka Barbara Soróbka

Cukier trzcinowy zamiast białego?/iStockphoto

Cukier trzcinowy zamiast białego – to na pewno dobra zmiana? Odpowiada dietetyczka

Zakupy

„Dziecko ważące 15 kg przekracza dopuszczalną dzienną dawkę E476 (czyli polirycynooleinianu poliglicerolu) już po zjedzeniu 2 kostek czekolady” – mówi Katarzyna Rada, właścicielka serwisu Czytaj Skład

Woda z miodem i cytryną – remedium na wiele dolegliwości czy przereklamowany specyfik?

Ograniczasz spożycie cukru? W tych produktach chyba nie spodziewałaś się go znaleźć

Lubisz dietetyczną colę? Może lepiej wymienić ją na inny napój?

Czy możesz mieć cukrzycę i o tym nie wiedzieć? Sygnały, na które warto zwrócić uwagę

Cukier uzależnia – objawy i sposoby walki z uzależnieniem

7 zaskakujących sygnałów, że jesz za dużo cukru

Apiterapia - co to jest i na jakie choroby może pomóc? Wyjaśnia naturopatka Joanna Brejecka-Pamungkas

Apiterapia – co to jest i na jakie choroby może pomóc? Wyjaśnia naturopatka

cukier

Cukier – jak wpływa na organizm człowieka?

Czym zastąpić cukier?

Zamienniki cukru - sprawdź listę TOP 5 przygotowaną przez dietetyka

Zamienniki cukru – sprawdź listę TOP 5 przygotowaną przez dietetyka

Lubisz słodkie napoje? Mają negatywny wpływ na twoje zdrowie

Nie możesz obejść się bez cukru? Wypróbuj jego zdrowsze zamienniki

Skąd się bierze miód?

Jak pszczoły robią miód? Jak powstaje miód sztuczny i pitny

Kontroluj cukier

Kontroluj cukier! Podpowiadamy, jakie produkty ci w tym pomogą

Miód

Przepis na miód z mniszka lekarskiego. Naturalny, bez cukru i pyszny!

Niekoniecznie Dietetycznie: „Jeśli odrzucasz syrop glukozowo-fruktozowy na rzecz cukru, to niepotrzebnie. Oba są siebie warte”

Cukier, który szkodzi wątrobie

Cukier, który szkodzi wątrobie

Pascha kokosowo-miodowa

Pascha kokosowo-miodowa. Wielkanocny deser w zdrowym wydaniu

Aspartam w dżemach / istock

Aspartam – czego jeszcze o nim nie wiesz? O jego wadach i zaletach rozmawiamy z dietetyczką Zofią Suszką

Jak cukier wpływa na mózg, wygląd i odporność?

Co cukier robi z twoim wyglądem, psychiką i odpornością?

Cukier waniliowy czy wanilinowy? Ekspertki z Czytamy Etykiety alarmują, żeby dokładnie czytać etykiety