Przejdź do treści

Miód zdrowszy niż cukier?

Miód zdrowszy niż cukier?
Miód ma antyoksydanty! Zdjęcie: shutterstock
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
5 ćwiczeń na wzmocnienie kręgosłupa
Twój kręgosłup potrzebuje wsparcia? Oto kilka ćwiczeń, które go wzmocnią
karmienie piersią
Urządzenie do karmienia piersią dla ojców. To nowatorska koncepcja japońskiej firmy
Kobiety na zajęciach fitness
Kiedy zajęcia fitness mogą być niebezpieczne? O tym, jaki trening będzie najlepszy na start, pozmawialiśmy z fizjoterapeutką i trenerem personalnym
Dlaczego przeziębiamy się od klimatyzacji?
Dlaczego przeziębiamy się od klimatyzacji?
Gosia Włodarczyk
„Presja, by jak najszybciej wrócić do formy, jest dla kobiet krzywdząca. Ciału trzeba dać czas na regenerację”. Rozmawiamy z fizjoterapeutką Gosią Włodarczyk

Często zastępujemy cukier miodem w przekonaniu, że jest to jego zdrowsza alternatywa. Jednak miód to przecież też cukier i lepiej z nim nie przesadzać. Paradoksalnie, zawiera więcej kalorii niż biały dodatek i jest od niego słodszy. Jest jednak coś co rekompensuje ten minus.

Łyżeczka miodu zawiera 23 kalorie, a łyżeczka cukru stołowego zawiera 16 kalorii. 1:0 dla cukru. Oba produkty zawierają fruktozę i glukozę. Jednak w stosowanym przez nas białym dodatku związki te są ze sobą połączone wiązaniem chemicznym, tworząc sacharozę. Miód jest słodszy. Zawiera odrobinę więcej słodszej niż glukoza, fruktozy. Ale dodajemy go dzięki temu mniej niż cukru. Fruktoza nie przemienia się w energię tak efektywnie jak glukoza. Dlatego i cukier, i miód w dużych ilościach sprzyjają odkładaniu się zapasów pod naszą skórą. Poza tym znacznie podnoszą stężenie glukozy we krwi człowieka. Dlatego na przykład cukrzycy nie mogą bezkarnie zastępować białego cukru miodem.

Ale, ale… Minusem cukru stołowego jest to, że jest bardziej przetworzony niż miód. Ponadto „płynne złoto” ma witaminy i minerały; zawiera niewielkie ilości potasu, fosforu, magnezu, wapnia, żelaza oraz witaminy A, z grupy B, C i kwas foliowy.

Miód ma antyoksydanty! Grupa badaczy (publikacja w American Dietetic Association, 2009 r.) przetestowała miody dostępne w supermarketach i okazało się, że mają one „aktywność przeciwutleniającą”. Dzięki niemu w naszym organizmie niszczone są wolne rodniki, czyli atomy, cząsteczki lub jony odpowiedzialne m.in. za uszkodzenia komórek i starzenie się organizmu. Choć miód ma taką cenną zdolność, to jednak daleko mu do najbogatszych w antyoksydanty produktów, jak czerwone wino, jagody, zielone warzywa, herbata czy ryby i orzechy.

Miód potrafi również złagodzić ból gardła i kaszel. Najbardziej znane badanie na ten temat, które ukazało się w 2007 roku w Archives of Pediatric and Adolescent Medicine, dowiodło, że podawanie dzieciom powyżej 1. roku życia łyżeczki miodu przed spaniem znacznie łagodziło kaszel i drapanie w gardle.

Podsumowując, miód nie jest kolosalnie zdrowszą alternatywą dla cukru. Wybierając z dwojga, faktycznie można pokusić się o postawienie na pszczeli wyrób. Oczywiście pod warunkiem, że zainwestujemy w prawdziwy miód, a nie mieszankę, która z pszczołami niewiele ma wspólnego…

O miodzie czytaj także:
GALERIA: Miód – słodkie dzieło sztuki
Izotonik? Proszę z miodem
Ależ Talerz 14: miodowa pierś dla atlety

 

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Polecamy

„Dbajmy o siebie całościowo. To jest najważniejsze. Maseczka na twarz nie wystarczy.” Ciało i zdrowo – warsztaty dla dziewczyn, które chcą dobrze i zdrowo żyć!

Barbara Falenta z książką "Mamy dla Mamy"

„Nie musisz gotować trzydaniowych obiadów, ani chodzić po domu w sukience i w szpilkach”. Barbara Falenta o macierzyństwie z dystansem i książce „Mamy dla Mamy”

„Nie kąp dziecka codziennie, bo będzie miało za cienką skórę”, „Nie obcinaj mu włosów, bo szybko wyłysieje”. Jak młode mamy powinny reagować na takie porady, wyjaśnia socjolożka

„Jak to możliwe, że nie mam rąk i nogi, a mam chłopaka i pracę, kiedy ona jest zdrowa i ładna, a tego nie ma” – mówi w rozmowie z Hello Zdrowie Aldona Plewińska, modelka inna niż wszystkie

Zainteresują cię również:

Dziewczyna z bólem gardła

Boli cię gardło? Zobacz, co warto dzisiaj zjeść na obiad

Domowe sezamki

Przepis na domowe sezamki. To prostsze niż myślisz

Przepis na rozgrzewający napój imbirowy dla poprawy odporności

Chcesz popracować nad swoją odpornością? Tym możesz się wesprzeć!

Jak obchodzić się z miodem

Miód – jak wybrać prawdziwy?

Miód – jak wybrać prawdziwy?

Jak wzmocnić odporność na zimę?

Czym zastąpić cukier?

Co słychać w ulu?

Co słychać w ulu?

Wirus, którego mamy prawie wszyscy

Wirus opryszczki, którego mamy prawie wszyscy

Zatroszcz się o pszczoły

Zatroszcz się o pszczoły

Skąd się bierze miód?

Skąd się bierze miód?

Syrop klonowy - konkurencja dla miodu?

Syrop klonowy – konkurencja dla miodu?

Świeży miód zamiast antybiotyku

Świeży miód zamiast antybiotyku

kawa po chińsku

Kawa po chińsku. Poranny rytuał, który pozwoli ci dobrze zacząć dzień

Azjatyckie smaki na talerzu. Przepis na bibimbap – ryż po koreańsku

Chrup, chrup pora!

Pierogi orkiszowe z kiszoną kapustą

Masz ochotę na pierogi? Spróbuj w zdrowszej wersji: orkiszowe z kiszoną kapustą

Marchewka to prawdziwy skarbiec zdrowia. Sprawdź, na co pozytywnie wpływa

Zdrowy posiłek na stole

Odchudzanie a efekt jo-jo. O gubieniu kilogramów opowiada diabetolog prof. Leszek Czupryniak

Pomysł na małże

Masz ochotę na makaron? Spróbuj małży w towarzystwie koperku i białego wina

Bananowy sernik na zimno

Bananowy nie-sernik na zimno. Pyszny deser bez pieczenia

Mocno czekoladowe brownie z batatów i awokado – moc witamin i składników mineralnych

Witaminy i mikroelementy: sprawdź, jak powinno się je łączyć. Niewiedza może być niebezpieczna