Przejdź do treści

Pełne ziarno – wybierz najlepsze metodą 10:1

Pełne ziarno – wybierz najlepsze metodą 10:1
Zdjęcie: shutterstock
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
uśmiechnięta dziewczyna
Pesymizm nie opłaca się. Podpowiadamy jak być optymistą!
Pierogi orkiszowe z kiszoną kapustą
Masz ochotę na pierogi? Spróbuj w zdrowszej wersji: orkiszowe z kiszoną kapustą
Kobieta siedząca z termoforem
„Zbyt dużo seksu, za mało soku z żurawiny”. Obalamy mity o zapaleniu pęcherza
„Żyję w ciągłym strachu” Jak przestać się bać? Pytamy psychologów
Marchewka to prawdziwy skarbiec zdrowia. Sprawdź, na co pozytywnie wpływa

Nie będę się tu rozwodzić o zaletach produktów pełnoziarnistych, na ten temat znajdziecie wszędzie mnóstwo informacji. Problem w tym, że nie wszystkie są najlepszej jakości. Aby wybrać prawdziwe, najzdrowsze pełne ziarno, skorzystajcie z metody 10:1. Jest banalnie prosta!

Polska Federacja Producentów Żywności zaleca, aby wybierać takie artykuły, które w pierwszej kolejności na etykiecie wymieniają składniki pełnoziarniste, np. pełne ziarno owsa, dziki ryż, ryż pełnoziarnisty, mąka pełnoziarnista, i aby nie sugerować się kolorem – ten może być wynikiem dodania melasy lub karmelu. Dietetycy zalecają, aby unikać produktów, które są dodatkowo dosładzane. Te zasady są bardzo ważne. Ale duże znaczenie ma też zawartość błonnika w produkcie. Im go więcej, tym lepiej. Nie wszystkie jednak produkty pod tym względem spełniają najlepsze kryteria.

Metoda 10:1, czyli proporcja węglowodanów i błonnika, oznacza, że na etykiecie na każde 10 g węglowodanów powinien przypadać co najmniej 1 g błonnika. Taka proporcja pochodzi z rekomendacji specjalistów z Harvard School of Public Health i sugeruje, że faktycznie mamy do czynienia z produktem z nieprzetworzonego ziarna. Przebadali oni 545 różnych artykułów i zauważyli, że te, które mają większą zawartość błonnika w stosunku do węglowodanów, zazwyczaj mają również mniej dodanego cukru, sodu i tłuszczy trans. Mówiłam, że banalnie proste?

Drobna przestroga na koniec: z błonnikiem, wbrew niektórym opiniom, nie można też przesadzać. Dzienne zapotrzebowanie osoby dorosłej to 20-40 g – podaje Światowa Organizacja Zdrowia. Nadmiar błonnika może prowadzić do dolegliwości brzusznych, a także niedoborów. Wysokobłonnikowa dieta jest niewskazana w przypadku osób z wrzodami żołądka, dwunastnicy, stanami zapalnymi dróg pokarmowych i trawiennych oraz z niedoborami składników pokarmowych i minerałów.  

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Polecamy

„Nie kąp dziecka codziennie, bo będzie miało za cienką skórę”, „Nie obcinaj mu włosów, bo szybko wyłysieje”. Jak młode mamy powinny reagować na takie porady, wyjaśnia socjolożka

„Jak to możliwe, że nie mam rąk i nogi, a mam chłopaka i pracę, kiedy ona jest zdrowa i ładna, a tego nie ma” – mówi w rozmowie z Hello Zdrowie Aldona Plewińska, modelka inna niż wszystkie

„Miednica to nasze kobiece centrum dowodzenia”. Mięśnie Kegla potrzebują treningu, fizjoterapeutka wyjaśnia jak to robić i w jaki sposób ciało nam się odwdzięczy

„Nie bójmy się negatywnych emocji, nie ukrywajmy ich, pokażmy dziecku, że one też są w porządku”. Psycholog Ewa Sękowska-Molga o depresji wśród dzieci

Zainteresują cię również:

Na stole kromki chleba, bochenek chleba

Dieta wysokowęglowodanowa wydłuża życie? Najnowsze badania a opinia dietetyka

Składniki dla aktywnych

Trik na spalanie tłuszczu z węglowodanami

Węglowodany – wybieraj mądrze

Węglowodany – wybieraj mądrze

Dieta odchudzająca – węglowodany vs. tłuszcze

Po co nam węglowodany

Tłuszcze czy węglowodany – co nas usypia?

Węglowodany nie takie straszne

Węglowodany nie takie straszne

Cukier: dobry i zły

Jak cukier wpływa na nasze zdrowie?

Cukier zastąp innym cukrem, a po 10 dniach…

Cukier zastąp innym cukrem, a po 10 dniach…

Spalaj mądrzej i szybciej

Spalaj mądrzej i szybciej

Co jeść przed zawodami? cz. 2

Co jeść przed zawodami? cz. 2

Co jeść przed zawodami?

Co jeść przed zawodami?

Nie bój się węglowodanów

Mity na temat węglowodanów – obalamy

Beata Sadowska. Bo bieganie bywa też trudne...

Beata Sadowska. Bo bieganie bywa też trudne…

Kalorie odstaw na bok

Kalorie odstaw na bok

Paleosportowiec

Paleosportowiec

Tłusta karkówka czy słodki batonik – co gorsze dla zdrowia?

Tłusta karkówka czy słodki batonik – co gorsze dla zdrowia?

Emilia Clarke

„Byłam przekonana, że nie przeżyję”. Emilia Clarke z „Gry o tron” przeszła dwie operacje mózgu

Niemowlę bardzo płacze

Co to jest wirus RSV? Objawy, leczenie i profilaktyka zakażenia

Kobieta leży w łóżku z gorączką, ma w ręku chusteczkę i termometr

Agranulocytoza – co to za schorzenie? Jakie są jego przyczyny, objawy oraz jakie leczenie można zastosować

Kobieta w czerwonych spodniach trzya się za pupę

Jakie mogą być przyczyny bólu odbytu? Dowiedz się, które choroby mogą dawać takie dolegliwości i jak powinny być leczone

Kobieta trzyma się za brzuch

Czym jest objaw Jaworskiego? W jakich chorobach możemy mieć z nim do czynienia?

Osoba stoi na różowym tle i trzyma na wysokości brzucha podobiznę jelit

Czym jest kątnica? Dowiedz się, jakie jest jej położenie oraz jakie schorzenia mogą rozwijać się w jej obrębie