Przejdź do treści

„Rest day” jest OK

"Rest day" jest OK
Rest day/ fot. Katarzyna Milewska
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Wskaźniki śmiertelności z powodu nowotworów maleją. „Jesteśmy w stanie wyleczyć ok. 60 proc. przypadków” – mówi onkolog
Witaminy i mikroelementy: sprawdź, jak powinno się je łączyć. Niewiedza może być niebezpieczna
Przesilenie wiosenne zmęczenie
Przesilenie wiosenne to nie fanaberia, tylko realny problem. Psycholog wyjaśnia, jak sobie z nim radzić
szklanka wody
Filtrujesz wodę? Pijesz niegazowaną czy tą z bąbelkami? A może „kranówkę”? O rodzajach wód porozmawialiśmy z lekarzem Krzysztofem Lachowskim
akcja jestem, badam się
„Jestem, badam się” – akcja, która ma przypominać kobietom o badaniach profilaktycznych

Rest day. Znasz to pojęcie? Jeśli trenujesz, to zdecydowanie powinieneś! Bo każdy dobrze ułożony plan treningowy to nie tylko ćwiczenia, ale także odpoczynek. Daj sobie do niego prawo.

Trening, trening, trening. Tak, my też nie wyobrażamy sobie bez niego życia. Niektórzy posądzają nas nawet o to, że nigdy nie odpoczywamy. Jak to nigdy? Odpoczywamy i to przynajmniej dwa dni w tygodniu. Ten „rest day” jest właśnie elementarną częścią każdego programu treningowego. Dotyczy to zarówno amatorów, jak i zawodowych sportowców. Gdybyśmy mieli wymienić trzy najważniejsze elementy dobrego planu, byłyby to: dieta, trening i odpoczynek. I każdy z nich łączy się ze sobą nierozerwalnie. Jeśli się uprzecie i postanowicie, że wiecie lepiej i że odpoczynek jest dla słabych, wasze ciało szybko wyprowadzi was z błędu.

Daj sobie prawo do odpoczynku

Regeneracja to czynnik, który obok systematycznego treningu i odpowiedniego żywienia odpowiada za wynik sportowy. Wiele osób  jednak wyznaje zasadę, że jedyna droga do sukcesu to intensywne treningi i im jest ich więcej, tym lepiej. Trening jest bardzo ważny, ale jeżeli nie będzie mu towarzyszyła odpowiednia ilość odpoczynku, organizm prędzej czy poźniej wywiesi białą flagę. Brak równowagi pomiędzy regeneracją a treningiem niemal zawsze prowadzi do załamania, które odbija się na wynikach. Być może znacie to z własnego doświadczenia – głębokie, trudne do pokonania zmęczenie, które pogłębia się z dnia na dzień, dni, kiedy najlżejszy trening staje się niezrozumiale trudny do ukończenia, niemijające bóle mieśni, stawów, sztywność ciała… Brzmi znajomo? Tak… Brak odpoczynku jest jednym z największych błędów treningowych.

Bycie w formie to nie tylko wykonywanie treningów na wysokim poziomie, ale także umiejętność odnowy ciała i umysłu. Osoby, które pamiętają o regeneracji, będą przez cały czas robić treningi na najwyższym poziomie. 
Pisząc ten tekst, nie chcemy zniechęcać do ciężkich treningów, chcemy jedynie doradzić wam, byście wsłuchiwali się w sygnały pochodzące z waszego ciała i umiejętnie je interpretowali.

Odpoczynek = forma

Kiedy jesteście odpowiednio zregenerowani, wzrasta poziom enzymów, które przyśpieszają spalanie tkanki tłuszczowej, mięśnie i ścięgna są bardziej sprężyste, obniża się poziom tkanki tłuszczowej w organizmie i zwiększa się objętość wyrzutowa serca.

Dlatego lepiej jest czasem odpuścić poranny trening i się wyspać lub ominąć wieczorny, by dać mieśniom czas na odnowę.  Uwierzcie nam na słowo, że czasem lepiej zatrzymać się na moment w miejscu, żeby za chwilę zrobić dwa kroki w przód, zamiast stać w jednym punkcie stale lub nawet obniżać swoją formę.

„Nauczyłem się dawać sobie spokój, kiedy tego potrzebuję”, Mark Allen

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Polecamy

„Nie kąp dziecka codziennie, bo będzie miało za cienką skórę”, „Nie obcinaj mu włosów, bo szybko wyłysieje”. Jak młode mamy powinny reagować na takie porady, wyjaśnia socjolożka

„Jak to możliwe, że nie mam rąk i nogi, a mam chłopaka i pracę, kiedy ona jest zdrowa i ładna, a tego nie ma” – mówi w rozmowie z Hello Zdrowie Aldona Plewińska, modelka inna niż wszystkie

„Miednica to nasze kobiece centrum dowodzenia”. Mięśnie Kegla potrzebują treningu, fizjoterapeutka wyjaśnia jak to robić i w jaki sposób ciało nam się odwdzięczy

„Nie bójmy się negatywnych emocji, nie ukrywajmy ich, pokażmy dziecku, że one też są w porządku”. Psycholog Ewa Sękowska-Molga o depresji wśród dzieci

Zainteresują cię również:

Jak ćwiczyć mięśnie brzucha w ciąży?

„Wiele kobiet zaczyna trenować, rzucając się na głęboką wodę. Ich psychika nie jest na to przygotowana”.

„Wiele kobiet zaczyna trenować, rzucając się na głęboką wodę. Ich psychika nie jest na to przygotowana”. Rozmawiamy z fizjoterapeutką o kontuzjach

Chcesz zacząć biegać? Oto 5 błędów, których powinnaś się wystrzegać

Najlepsze ćwiczenia na poprawę metabolizmu

Chcesz przyspieszyć trawienie? Oto najlepsze ćwiczenia na poprawę metabolizmu

5 ćwiczeń na poprawę krążenia

Fit na dzień dobry

Chcesz dobrze zacząć dzień? Oto propozycje ćwiczeń na poranny rozruch

Dziewczyno, trenuj boks! W czym ta sztuka walki na pięści jest dobra i jak zacząć, tłumaczy instruktor boksu Dariusz Sęk

Chcesz się więcej ruszać, ale nie możesz się oderwać od serialu? Oto zestaw ćwiczeń kanapowych

Co zrobić, aby bieganie z psem było jeszcze przyjemniejsze?

Co zrobić, aby bieganie z psem było jeszcze przyjemniejsze dla obu stron? Oto kilka cennych rad

Hipokinezja - Kobieta leżąca na kanapie z laptopem.

Hipokinezja – jakie są przyczyny i skutki zjawiska? Leczenie długotrwałej bezczynności ruchowej

Jak przygotować się na pierwszą wizytę na siłowni? Podpowiada trenerka personalna

Ola Lendzion

„Niektóre mięśnie odkryjemy na nowo, jakby po raz pierwszy w życiu.” Rozmawiamy z instruktorką jogi Olą Ledzion

Młoda kobieta w ciąży siedzi na piłce do ćwiczeń i wyciąga się w górę.

Ćwiczenia fizyczne, które można bezpiecznie wykonywać w ciąży. Dlaczego wskazana jest lekka aktywność?

Maciej Grumczyk trener

Odchudzam się! Cardio czy trening siłowy? Rozmowa z trenerem personalnym Maćkiem Gmurczykiem

Dziewczynka w bluzce w paski ćwiczy wymowę z panią logopedą w żółtej bluzce, która pokazuje jej, jak nelży układać policzki do prawidłowej wymowy.

Ćwiczenia dla dzieci – logopedyczne zabawy od pierwszych lat życia. Jak wspomagają rozwój dzieci?

Kobieta w krótkiej bluzce z blizną na brzuchu trzyma po lewej stronie maleńkie dziecko w pieluszce.

Ćwiczenia po cesarce na brzuch, ręce i kręgosłup – kiedy można wykonywać?

Kobieta w rudych włosach stoi oparta o piłkę i ćwiczy w półprzysiadzie. Pomaga jej trener.

Ćwiczenia po porodzie – kiedy zacząć i jakie wybrać, aby wrócić do formy sprzed ciąży?

ćwiczenia

Dlaczego warto ćwiczyć w domu? Jakie ćwiczenia ze sprzętem i bez pomogą osiągnąć piękną sylwetkę?

ćwiczenia

Stretching, czyli ćwiczenia rozciągające dla początkujących i dzieci

8 rzeczy, za które pokochają cię twoje stawy. Nie tylko wysiłek fizyczny!

ludzie na bieżni na siłowni

„Wielu ludzi robi listę z celami tylko po to, aby mieć poczucie zmiany w swoim życiu”. Psycholog o postanowieniach noworocznych

Poranny trening – dlaczego warto wstać?

Poranny trening – dlaczego warto wstać?

ćwiczenia

Ćwiczenia relaksacyjne – sposób na walkę ze stresem dla osób w każdym wieku

ćwiczenia

Na czym polega sekret ćwiczeń odchudzających? Jakie ćwiczenia wykonywać, aby osiągnąć zamierzony efekt?