Przejdź do treści

Odpoczynek to sztuka. Jak odpoczywać po pracy?

Jak się nauczyć skutecznie odpoczywać? Co radzi psycholog? Chris Nguyen/Unsplash
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Bóle lędźwi w ciąży. Jak może pomóc osteopatia? Wyjaśnia Ewelina Tyszko-Bury
Bóle lędźwi w ciąży. Rozmowa z osteopatką Eweliną Tyszko-Bury
Janina Ochojska / PIOTR ANDRZEJCZAK/MWMEDIA
Janina Ochojska w liście do Andrzeja Dudy: „Jeśli ma pan wątpliwości co do skuteczności szczepionek, to możemy porozmawiać”
"Niektóre zachowania nam, moim zdaniem, w pracy nie przystoją". Lekarz Michał Błoch o tym, jak nie powinni ubierać się medycy
„Niektóre zachowania nam w pracy nie przystoją”. Lekarz Michał Błoch o tym, jak nie powinni ubierać się medycy
Sól fizjologiczna do oczu / rawpixel
Stosujesz sól fizjologiczną do płukania oczu? Uważaj! Mitem jest, że nawilża
Za picie w czasie ciąży do więzienia? Eksperci mówią, dlaczego to kiepski pomysł
Za picie w czasie ciąży do więzienia? Eksperci tłumaczą, dlaczego to zły pomysł

Odpoczynek, choć brzmi to absurdalnie, to czynność, której trzeba się nauczyć. Jak każdej innej. Jak odpoczywać, szczególnie gdy nie potrafimy spędzić kilku minut na bezczynności?

 

 

Dlaczego nie potrafimy odpoczywać?

‒ Mamy nawyk działania, wydaje nam się, że czas powinien być zaplanowany do ostatniej minuty. Nawet odpoczynek musi być według nas najbardziej efektywny i aktywny, bo w przeciwnym wypadku „marnujemy weekend” – mówi psycholog Igor Rotberg.

A taki „reset” dla umysłu jest konieczny. Ciągła praca na wysokich obrotach angażujących nasz umysł może doprowadzić m.in. do wypalenia zawodowego, a nieustanny stres obniża odporność organizmu.

Jak nie planować odpoczynku?

  • Nie napinaj się wewnętrznie, nie rozkazuj sobie

Zdarza się, że twój wewnętrzny głos mówi:„Dziś jest ten dzień. Koniecznie muszę odpocząć! Koniec kropka”. Pierwsza myśl, która przychodzi do głowy? Leżenie na kanapie. Nie trzeba nic robić i można się beznamiętnie wpatrywać w telewizor. Taki rodzaj odpoczynku i to jeszcze pod wewnętrznym przymusem wbrew pozorom może nie być dla nas całkiem satysfakcjonujący.

kobieta relaks
  • Nie kieruj się modą, a własnymi upodobaniami

Ludzie często odpoczywają snobistycznie, np. fundując sobie skok na bungee. Pytanie, czy rzeczywiście robi się to po to, by odpocząć ‒ mówił psycholog Tomasz Łysakowski w audycji „Na cztery ręce” w radiowej Czwórce.

‒ Zastanówmy się, czy odpoczywamy dla nas samych, czy też tylko po to, by opowiedzieć innym, gdzie byliśmy, co zrobiliśmy. W takiej sytuacji nie tylko nie odpoczniemy, ale będziemy odczuwać jeszcze większy stres. Martwimy się, czy nasza forma odpoczynku robi wystarczająco dobre wrażenie – dodaje Łysakowski.

  • Nie decyduj się na terapię szokową

Jeśli ktoś nie jest przyzwyczajony do poświęcania czasu samemu sobie, dłuższy odpoczynek może być dla takiej osoby niemalże męczarnią.

‒ Na początek przeznaczmy pół godziny np. na bezcelowe przejście się gdzieś lub przeczytanie książki, która nie jest związana z naszymi sprawami zawodowymi. To już będzie krok w kierunku tego, by zmienić nawyki związane z relaksem – radzi Igor Rotberg.

6 nawyków szczęśliwych ludzi

Jak odpoczywać – sprawdzone metody

‒ Wszystko jednak zależy od indywidualnych upodobań. Jedna osoba może odpoczywać, spacerując, inna odpręża się, gotując obiad lub siedząc ze znajomymi nad lampką wina. Można też zrelaksować się, robiąc sobie w domu „dzień SPA”. Moim sposobem na odpoczynek jest wieczorne słuchanie muzyki, chodzenie na koncerty. W cieplejsze dni przez zaledwie kilka, kilkanaście minut bujam się na hamaku, patrzę w niebo i na drzewa – dodaje Rotberg.

Dobre są też stare, sprawdzone sposoby. ‒ Naucz się czegoś innego, co jest kojarzone z uspokajaniem. Naucz się robić na drutach, szyć, malować, rysować ‒ radzi nowojorska psychoterapeutka F. Diane Barth na swoim blogu w „Psychology Today”. Nie bez powodu hitem są… kolorowanki dla dorosłych. Na rynku dostępne są książki, w których można wypełniać kolorami m.in. rośliny, zwierzęta, budynki, a nawet mandale. Chociaż z pozoru to dziecinna czynność, może pozwolić nam zająć się czymś prostym, zabawnym, a jednocześnie uspokajającym i kreatywnym. Kolorowanie pobudza fale mózgowe alfa, charakterystyczne dla stanu odprężenia.

Ucząc się odpoczywania, ogranicz sobie dostęp do skrzynki e-mailowej, portali społecznościowych, telefonu służbowego. Sprawy zawodowe nie powinny zaprzątać twojej głowy. Wprowadź zdrową równowagę ‒ podział tygodnia na pracę i odpoczynek.

Pozwól sobie na relaks nie tylko weekend, ale też w trakcie pracy. Dobrym sposobem na „podładowanie baterii” są dwudziestominutowe drzemki regeneracyjne. Rada dotyczy jednak tych, którzy rzeczywiście mogą sobie pozwolić na taki relaks, bo pozwalają im na to miejsce i okoliczności zawodowe. Badania naukowców wskazują, że nawet tak krótka drzemka polepsza nasze samopoczucie i zwiększa produktywność.

Ćwiczenia z odpoczywania

Proste ćwiczenie poleca też Marta Pyrchała w książce „Same marzenia nie wystarczą!”. Dobrym sposobem na naładowanie się pozytywną energią jest relaks z koncentracją związaną z oddychaniem.

„Połóż się lub usiądź wygodnie, zamknij oczy, oddychaj spokojnie i głęboko, skup się na oddechu” – radzi Pyrchała i zapewnia, że już po kilkunastu minutach wykonywania tej prostej czynności poczujemy się o wiele lepiej.

To ćwiczenie można także odpowiednio zmodyfikować według naszych potrzeb ‒ zamiast skupiać się na oddechu, możesz wizualizować sobie coś, co na pewno wprawiłoby cię w stan relaksu i zadowolenia, np. plażę na Wyspach Kanaryjskich. Wyobraź ją sobie dokładnie ze wszystkimi zapachami i dźwiękami, poczuj ciepłe promienie słońca, dotyk gorącego piasku i smak świeżych owoców. Chociaż to ćwiczenie może wydawać ci się chwilami głupie i bezcelowe, najprawdopodobniej przekonasz się, że to sposób nie tylko na skuteczne odprężenie się, ale też polepszenie sobie nastroju bez wychodzenia z domu.

Nie traktuj odpoczynku jak obowiązek i kolejnego punktu w kalendarzu do zrealizowania. Wolna chwila tylko dla ciebie jest czymś, co należy się tobie, twojemu umysłowi i organizmowi. I w przypadku jakichkolwiek wątpliwości zawsze w tle głowy miej legendarną już wypowiedź Johna Lennona: „Jeśli marnowanie czasu daje ci radość, to nie jest to czas zmarnowany

Zobacz także

Pierwsze suplementy od kobiet dla kobiet

Poznaj WIMIN

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Nieustanny stres sprawia, że czujesz się emocjonalnie wypruta? Sprawdź, jak sobie pomóc

kobieta i mężczyzna, aseksualność

Aseksualność to nowa orientacja seksualna? Tłumaczy Alicja Długołęcka

Spanie nago jest zdrowe. Korzyści z sypiania bez ubrania

Kobieta płacze przed lustrem

Czy płacz jest zdrowy? Z czym może być związany? Wyjaśnia psycholożka Anna Cyklińska

Minimalizm – mniej znaczy więcej. Skuś się!

Pozycja Trupa, czyli jak się relaksować

Medytacja to coś, co przyda się wszystkim. Jak zacząć (i jak wytrwać?)

Kiepsko sypiasz? 6 wskazówek, dzięki którym będziesz spać jak dziecko

Martwisz się o przyszłość? Oto 7 sposobów, przy pomocy których ze zmartwieniami radzą sobie specjaliści

Medytacja jest dla ludzi! Jak zacząć? Wyjaśniamy rodzaje i techniki

Kobieta wchodzi w obrazek

Fobia społeczna – jak sobie z nią poradzić? Poznaj 6 zasad pracy nad lękiem społecznym

fobia społeczna

Jak czuje się osoba z fobią społeczną? „Pomnóżcie lęk razy sto. Aby był tak silny, że wręcz paraliżujący. Aż poczujecie, że naprawdę palicie się ze wstydu”

stres trening

Sposoby na stres. Oto 6 skutecznych sposobów, które ukoją twoje nerwy

Kobieta siedzi przed namalowanym obrazem i na niego patrzy

Perfekcjonizm. Czy da się go przezwyciężyć? Wyjaśnia psycholożka

Kobieta w okularach przeciwsłonecznych

Wytrenuj w sobie kompetencję emocjonalną. Bardzo pomaga w życiu!

Wiesz, co lubi twój mózg? Dowiedz się, co mu służy a co szkodzi

Wiesz, co lubi twój mózg? Dowiedz się, co mu służy a co szkodzi

Psychoterapia / gettyimages

Pierwsza wizyta u psychoterapeuty. Co powinnaś o niej wiedzieć?

Czy to, że czasem nie chcecie się przytulać, jest powodem do zmartwienia? Kilka faktów o związkach i (nie)przytulaniu

„Nie wiem” - i dobrze mi z tym

„Nie wiem i dobrze mi z tym”! Dlaczego czasem takie podejście ma sens?

Bierna agresja / rawpixel

Psycholożka Anna Cyklińska o biernej agresji: „ona gości w naszych życiach tak często, że już nie zwracamy na nią uwagi”

Znajdź przestrzeń między myślami

Znajdź przestrzeń między myślami. Opłaci ci się to!

Kłamczuchy na FB

Kłamczuchy na FB. Czym grozi naginanie prawdy w mediach społecznościowych?

Żałoba w pandemii / pexels

Żałoba nie dotyczy tylko śmierci kogoś bliskiego. Masz do niej pełne prawo, jeśli twoje wesele czy matura zostały przełożone

Agnieszka Czapczyńska: Kobiece ciało po gwałcie robi się jak pole minowe. Nigdy nie wiadomo, kiedy wybuchną emocje

Agnieszka Czapczyńska: Kobiece ciało po gwałcie robi się jak pole minowe. Nigdy nie wiadomo, kiedy wybuchną emocje

Najpopularniejsze

Kortyzol – jak go obniżyć? Objawy i przyczyny podwyższonego poziomu kortyzolu

Masturbacja może być jeszcze przyjemniejsza. Co robić, aby przenieść doznania na wyższy poziom?

Płatki kwiatków na otwartej dłoni

Zastrzał – 7 domowych sposobów jak sobie z nim poradzić

5 rzeczy, które mężczyźni uwielbiają w łóżku

5 rzeczy, które mężczyźni uwielbiają w łóżku

Para na kanapie

Seks analny – co to jest i jakie są najlepsze pozycje analne?

spuchnięta powieka - kobieca powieka

Spuchnięta powieka – przyczyny i leczenie opuchlizny. Domowe sposoby na opuchnięte powieki.

kobieta, ból

Fibromialgia – kiedy boli cię wszystko. Czym objawia się ta tajemnicza choroba?

Ból trzustki - kobieta trzymająca się za brzuch

Ból trzustki – jak boli trzustka i jak odróżnić ból trzustki od bólu żołądka?

Kobieta pokazuje język, na nim jest zaznaczony czerwony punkt

Krosta na języku – przyczyny powstawania, leczenie. Skąd się bierze krosta na języku i jakie ma formy?

Truskawki - produkty bogate w błonnik

Błonnik – w czym jest go dużo? Sprawdź, jakie owoce i warzywa są bogate w błonnik

kobieta, którą bolą plecy

O czym świadczy ból pod łopatką? Charakter bólu, objawy i możliwe sposoby leczenia

Regeneracja organizmu po odstawieniu alkoholu. Sprawdź, jakie są efekty, kiedy zrezygnujesz z weekendowego drinka

Kiedy występuje niskie ciśnienie i wysoki puls?

Niskie ciśnienie i wysoki puls – kiedy występują? Co to oznacza?

Kobieta krzywi się z powodu bólu spowodowanego złamanym palcem

Jak rozpoznać złamanie palca – czyli objawy złamanego palca u ręki i stopy?

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

kobieta z bólem zęba

Ropień zęba – domowe sposoby na opuchliznę