Przejdź do treści

Jak się nauczyć skutecznie odpoczywać? Co radzi psycholog?

Pexels.com
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
badanie krwii
Jakie badania powinnaś wykonywać na czczo?
Migdały z czekoladą i miodem – połączenie nieziemsko dobre i zdrowe
5 sytuacji, w których lepiej odpuścić trening. Wyjdzie ci to na zdrowie
Płacząca dziewczyna na rękach mamy
Czy usuwanie migdałków obniża odporność? Jakie są alternatywy dla tego zabiegu? Odpowiada lekarz
Decyzja o ciąży / istockphoto
„Aborcja Bez Granic” będzie zapewniać porady oraz wsparcie kobietom potrzebującym aborcji. To międzynarodowa inicjatywa

Po intensywnym i wyczerpującym tygodniu pracy pojawia się on – wolny dzień. Z jednej strony cieszysz się, że w końcu odpoczniesz, z drugiej – czujesz ogromny stres i napięcie, by ten dzień jak najlepiej wykorzystać. I w efekcie nie odpoczywasz, bo po prostu nie potrafisz. No to się naucz!

Odpoczynek, choć brzmi to absurdalnie, to czynność, której trzeba się nauczyć. Jak każdej innej. Szczególnie gdy nie potrafimy spędzić kilku minut na bezczynności, a każdy wolny dzień jest dla nas okazją do szukania sobie kolejnych zadań do wykonania – odrabiania zaległości w pracy, prania firan czy załatwienia sprawy na drugim końcu miasta. ‒ Mamy nawyk działania, wydaje nam się, że czas powinien być zaplanowany do ostatniej minuty. Nawet odpoczynek musi być według nas najbardziej efektywny i aktywny, bo w przeciwnym wypadku „marnujemy weekend” – mówi psycholog Igor Rotberg. A taki „reset” dla umysłu jest konieczny. Ciągła praca na wysokich obrotach angażujących nasz umysł może doprowadzić m.in. do wypalenia zawodowego, a nieustanny stres obniża odporność organizmu.

 

kobieta relaks

Napinasz się zatem wewnętrznie i rozkazujesz sobie: „Dziś jest ten dzień. Koniecznie muszę odpocząć! Koniec kropka”. Pierwsza myśl, która przychodzi do głowy? Leżenie na kanapie. Nie trzeba nic robić i można się beznamiętnie wpatrywać w telewizor. Taki rodzaj odpoczynku wbrew pozorom może nie być dla nas całkiem satysfakcjonujący. Mimo że jest to odpoczynek dla ciała, szczególnie dla osób pracujących fizycznie, umysłowi niewiele daje. Słowem, to pójście po linii najmniejszego oporu.

Często też w swoich aktywnościach kierujemy się raczej modą, a nie własnymi upodobaniami. ‒ Ludzie często odpoczywają snobistycznie, np. fundując sobie skok na bungee. Pytanie, czy rzeczywiście robi się to po to, by odpocząć ‒ mówił psycholog Tomasz Łysakowski w audycji „Na cztery ręce” w radiowej Czwórce. ‒ Zastanówmy się, czy odpoczywamy dla nas samych, czy też tylko po to, by opowiedzieć innym, gdzie byliśmy, co zrobiliśmy. W takiej sytuacji nie tylko nie odpoczniemy, ale będziemy odczuwać jeszcze większy stres. Martwimy się, czy nasza forma odpoczynku robi wystarczająco dobre wrażenie – dodaje Łysakowski.

Ty odpoczywasz, ty decydujesz

Jak wobec tego nauczyć się odpowiednio i najbardziej skutecznie odpoczywać? Eksperci odradzają „terapię szokową”. Jeśli ktoś nie jest przyzwyczajony do poświęcania czasu samemu sobie, dłuższy odpoczynek może być dla takiej osoby niemalże męczarnią. ‒ Na początek przeznaczmy pół godziny np. na bezcelowe przejście się gdzieś lub przeczytanie książki, która nie jest związana z naszymi sprawami zawodowymi. To już będzie krok w kierunku tego, by zmienić nawyki związane z relaksem – radzi Igor Rotberg.

Wszystko jednak zależy od indywidualnych upodobań. Jedna osoba może odpoczywać, spacerując, inna odpręża się, gotując obiad lub siedząc ze znajomymi nad lampką wina. Można też zrelaksować się, robiąc sobie w domu „dzień SPA”. Moim sposobem na odpoczynek jest wieczorne słuchanie muzyki, chodzenie na koncerty. W cieplejsze dni przez zaledwie kilka, kilkanaście minut bujam się na hamaku, patrzę w niebo i na drzewa – dodaje Rotberg.

Dobre są też stare, sprawdzone sposoby. ‒ Naucz się czegoś innego, co jest kojarzone z uspokajaniem. Naucz się robić na drutach, szyć, malować, rysować ‒ radzi nowojorska psychoterapeutka F. Diane Barth na swoim blogu w „Psychology Today”. Nie bez powodu hitem są… kolorowanki dla dorosłych. Na rynku dostępne są książki, w których można wypełniać kolorami m.in. rośliny, zwierzęta, budynki, a nawet mandale. Chociaż z pozoru to dziecinna czynność, może pozwolić nam zająć się czymś prostym, zabawnym, a jednocześnie uspokajającym i kreatywnym. Kolorowanie pobudza fale mózgowe alfa, charakterystyczne dla stanu odprężenia.

Proste ćwiczenie poleca też Marta Pyrchała w książce „Same marzenia nie wystarczą!”. Dobrym sposobem na naładowanie się pozytywną energią jest relaks z koncentracją związaną z oddychaniem. „Połóż się lub usiądź wygodnie, zamknij oczy, oddychaj spokojnie i głęboko, skup się na oddechu” – radzi Pyrchała i zapewnia, że już po kilkunastu minutach wykonywania tej prostej czynności poczujemy się o wiele lepiej.

6 nawyków szczęśliwych ludzi

To ćwiczenie można także odpowiednio zmodyfikować według naszych potrzeb ‒ zamiast skupiać się na oddechu, możesz wizualizować sobie coś, co na pewno wprawiłoby cię w stan relaksu i zadowolenia, np. plażę na Wyspach Kanaryjskich. Wyobraź ją sobie dokładnie ze wszystkimi zapachami i dźwiękami, poczuj ciepłe promienie słońca, dotyk gorącego piasku i smak świeżych owoców. Chociaż to ćwiczenie może wydawać ci się chwilami głupie i bezcelowe, najprawdopodobniej przekonasz się, że to sposób nie tylko na skuteczne odprężenie się, ale też polepszenie sobie nastroju bez wychodzenia z domu.

Ucząc się odpoczywania, ogranicz sobie dostęp do skrzynki e-mailowej, portali społecznościowych, telefonu służbowego. Sprawy zawodowe nie powinny zaprzątać twojej głowy. Wprowadź zdrową równowagę ‒ podział tygodnia na pracę i odpoczynek.

Pozwól sobie na relaks nie tylko weekend, ale też w trakcie pracy. Dobrym sposobem na „podładowanie baterii” są dwudziestominutowe drzemki regeneracyjne. Rada dotyczy jednak tych, którzy rzeczywiście mogą sobie pozwolić na taki relaks, bo pozwalają im na to miejsce i okoliczności zawodowe. Badania naukowców wskazują, że nawet tak krótka drzemka polepsza nasze samopoczucie i zwiększa produktywność.

Nie traktuj odpoczynku jako obowiązek i kolejny punkt w kalendarzu do zrealizowania. Wolna chwila tylko dla ciebie jest czymś, co należy się tobie, twojemu umysłowi i organizmowi. I w przypadku jakichkolwiek wątpliwości zawsze w tle głowy miej legendarną już wypowiedź Johna Lennona: „Jeśli marnowanie czasu daje ci radość, to nie jest to czas zmarnowany

Zobacz także

Pierwsze suplementy od kobiet dla kobiet

Poznaj WIMIN

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

ludzie w maskach

Masz problem z byciem sobą? Psycholodzy tłumaczą dlaczego, sama sobie szkodzisz

7 kroków by pokonać atak paniki

7 kroków by pokonać atak paniki. Jak się zachować, kiedy spotyka dziecko albo kogoś bliskiego?

zegar

5 porad, dzięki którym będziesz zarządzać swoim czasem jak mistrz

Jak sobie radzić z toksycznym szefem

Katarzyna Miller o toksycznym szefie: zostawi nas w złym stanie, żebyśmy się potem musieli pozbierać łyżeczką do kupy

męska depresja

Męska depresja. Inna niż kobieca?

Głusi bardzo często są odbierani jako nadmiernie ekspresyjni, a wręcz agresywni

„Głusi bardzo często są odbierani jako nadmiernie ekspresyjni, a wręcz agresywni” – mówi Anna Gronowska-Karolkiewicz, pierwsza w Polsce niesłysząca psycholożka

rozmyślająca kobieta

Jak przygotować się do zmiany? Poznaj 5 najważniejszych kroków!

Neurotyzm — czym jest ten typ osobowości?

Neurotyzm – czym jest ten typ osobowości?

młoda kobieta

Oreksyna – tajemniczy hormon

kobieta unosząca się na wodzie w kapsule

Floating – najgłębszy relaks na Ziemi

kobieta robiąca selfie, oświetlona na żółto

Jak rozpoznać narcyza? Sprawdź, co mówią psychologowie

Kim jest wysoko wrażliwa osobowość?

„Osoby wysoko wrażliwe (WWO) wchłaniają nastroje ludzi dookoła, silniej przeżywają stres, mają żywsze sny, bogatszą wyobraźnię i błyskotliwe poczucie humoru” – mówi dr psychologii Monika Baryła-Matejczuk

Wabi-sabi, czyli niedoskonałe jest piękne

Koniec hygge, czas na wabi-sabi. Niedoskonałe jest piękne!

Metoda TRE / unsplash.com

Przeżyłaś w swoim życiu traumę, jesteś zestresowana, nie możesz spać? Spróbuj TRE i po prostu zaufaj swojemu ciału

Czujesz, że dopada cię jesienna chandra? Poznaj proste triki na poprawienie nastroju

Jeszcze chandra czy już depresja?

Piątek 13-ego przysparza ci zmartwień? Nie przejmuj się tym, na co nie masz wpływu!

Smoczek – czy twoje dziecko na pewno go potrzebuje? Pyta psycholożka

Zwalcz negatywne przekonania!

Świadomy sen – nocna kontrola

Powiedz „TAK!” asertywności

Dlaczego nie potrafisz być szczęśliwa? Tłumaczy psychoterapeutka

Czasem lepiej jest odpuścić, niż żyć w ciągłym stresie i poczuciu winy. Psychoterapeutka podpowiada, jak się tego nauczyć

istockphoto.com

Jak polubić swoją pracę?

Najpopularniejsze

8 rzeczy, których organizm kobiety nie wybacza po 30-tce

Sandra Kubicka

Sandra Kubicka: nigdy już nie powiem, że jestem w stu procentach zdrowa, nawet jeśli kiedyś będę czuła się lepiej

Masturbacja może być jeszcze przyjemniejsza. Co robić, aby przenieść doznania na wyższy poziom?

„Wyjście z toksycznego związku nie łatwe, ale jest możliwe. I trzeba to zrobić. Dla siebie”. Dr Bogdan Stelmach o niezdrowych relacjach w parze

Lekarz siedzi przy biurku i wypisuje długopisem skierowania

Jak długo ważne są skierowania na badania lekarskie? Najważniejsze informacje, o których warto pamiętać.

Regeneracja organizmu po odstawieniu alkoholu. Sprawdź, jakie są efekty, kiedy zrezygnujesz z weekendowego drinka

kobieta, którą bolą plecy

O czym świadczy ból pod łopatką? Charakter bólu, objawy i możliwe sposoby leczenia

kobieta, leżąca na łóżku, z bolącym brzuchem

Jak rozpoznać zakażenie owsikami? Czy pasożytów można pozbyć się domowymi sposobami?

Kobieta pokazuje język, na nim jest zaznaczony czerwony punkt

Krosta na języku – przyczyny powstawania, leczenie. Skąd się bierze krosta na języku i jakie ma formy?

Mama zakleja plaster dziekcu. Na zdjeciu widoczne dłonie na drewnianym stole

Zastrzał – 7 domowych sposobów jak sobie z nim poradzić

sen

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

para w łóżku

Fellatio, czyli oswajanie penisa. 7 najważniejszych zasad!

Kobieta krzywi się z powodu bólu spowodowanego złamanym palcem

Jak rozpoznać złamanie palca – czyli objawy złamanego palca u ręki i stopy?

kobieta z bólem zęba

Ropień zęba – domowe sposoby na opuchliznę

Choroby mają zapach – wiedziałaś o tym?

spuchnięta powieka - kobieca powieka

Spuchnięta powieka – przyczyny i leczenie opuchlizny. Domowe sposoby na opuchnięte powieki.