Przejdź do treści

Jak się nauczyć skutecznie odpoczywać? Co radzi psycholog?

Pexels.com
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
„Nasz organizm nie przeżyje bez tkanki tłuszczowej”. Nie przejmuj się wystającym brzuchem! Fizjoterapeutka tłumaczy, dlaczego to jest zdrowe
istockphoto.com
Chcesz schudnąć? Poznaj 6 zaskakujących trików
Adidas
Adidas Originals wraz z Pharrellem Williamsem i znanymi w środowisku feministycznym działaczkami walczą o prawa kobiet
pexels.com
Często kłócisz się z partnerem? Sprawdź 6 sposobów na to, by wymiana zdań wyszła wam na dobre
Fitness dla oczu. Wypróbuj tych ćwiczeń i ciesz się dobrym wzrokiem przez lata

Po intensywnym i wyczerpującym tygodniu pracy pojawia się on – wolny dzień. Z jednej strony cieszysz się, że w końcu odpoczniesz, z drugiej – czujesz ogromny stres i napięcie, by ten dzień jak najlepiej wykorzystać. I w efekcie nie odpoczywasz, bo po prostu nie potrafisz. No to się naucz!

Odpoczynek, choć brzmi to absurdalnie, to czynność, której trzeba się nauczyć. Jak każdej innej. Szczególnie gdy nie potrafimy spędzić kilku minut na bezczynności, a każdy wolny dzień jest dla nas okazją do szukania sobie kolejnych zadań do wykonania – odrabiania zaległości w pracy, prania firan czy załatwienia sprawy na drugim końcu miasta. ‒ Mamy nawyk działania, wydaje nam się, że czas powinien być zaplanowany do ostatniej minuty. Nawet odpoczynek musi być według nas najbardziej efektywny i aktywny, bo w przeciwnym wypadku „marnujemy weekend” – mówi psycholog Igor Rotberg. A taki „reset” dla umysłu jest konieczny. Ciągła praca na wysokich obrotach angażujących nasz umysł może doprowadzić m.in. do wypalenia zawodowego, a nieustanny stres obniża odporność organizmu.

 

kobieta relaks

Napinasz się zatem wewnętrznie i rozkazujesz sobie: „Dziś jest ten dzień. Koniecznie muszę odpocząć! Koniec kropka”. Pierwsza myśl, która przychodzi do głowy? Leżenie na kanapie. Nie trzeba nic robić i można się beznamiętnie wpatrywać w telewizor. Taki rodzaj odpoczynku wbrew pozorom może nie być dla nas całkiem satysfakcjonujący. Mimo że jest to odpoczynek dla ciała, szczególnie dla osób pracujących fizycznie, umysłowi niewiele daje. Słowem, to pójście po linii najmniejszego oporu.

Często też w swoich aktywnościach kierujemy się raczej modą, a nie własnymi upodobaniami. ‒ Ludzie często odpoczywają snobistycznie, np. fundując sobie skok na bungee. Pytanie, czy rzeczywiście robi się to po to, by odpocząć ‒ mówił psycholog Tomasz Łysakowski w audycji „Na cztery ręce” w radiowej Czwórce. ‒ Zastanówmy się, czy odpoczywamy dla nas samych, czy też tylko po to, by opowiedzieć innym, gdzie byliśmy, co zrobiliśmy. W takiej sytuacji nie tylko nie odpoczniemy, ale będziemy odczuwać jeszcze większy stres. Martwimy się, czy nasza forma odpoczynku robi wystarczająco dobre wrażenie – dodaje Łysakowski.

Ty odpoczywasz, ty decydujesz

Jak wobec tego nauczyć się odpowiednio i najbardziej skutecznie odpoczywać? Eksperci odradzają „terapię szokową”. Jeśli ktoś nie jest przyzwyczajony do poświęcania czasu samemu sobie, dłuższy odpoczynek może być dla takiej osoby niemalże męczarnią. ‒ Na początek przeznaczmy pół godziny np. na bezcelowe przejście się gdzieś lub przeczytanie książki, która nie jest związana z naszymi sprawami zawodowymi. To już będzie krok w kierunku tego, by zmienić nawyki związane z relaksem – radzi Igor Rotberg.

Chcesz mieć lepszą koncentrację?

Umiejętność skupienia się to prawdziwy skarb – sprawia, że wszystko idzie łatwiej i przyjemniej. Sprawdź jak WIMIN może wesprzeć Twoją koncentrację.

Sprawdź

Wszystko jednak zależy od indywidualnych upodobań. Jedna osoba może odpoczywać, spacerując, inna odpręża się, gotując obiad lub siedząc ze znajomymi nad lampką wina. Można też zrelaksować się, robiąc sobie w domu „dzień SPA”. Moim sposobem na odpoczynek jest wieczorne słuchanie muzyki, chodzenie na koncerty. W cieplejsze dni przez zaledwie kilka, kilkanaście minut bujam się na hamaku, patrzę w niebo i na drzewa – dodaje Rotberg.

Dobre są też stare, sprawdzone sposoby. ‒ Naucz się czegoś innego, co jest kojarzone z uspokajaniem. Naucz się robić na drutach, szyć, malować, rysować ‒ radzi nowojorska psychoterapeutka F. Diane Barth na swoim blogu w „Psychology Today”. Nie bez powodu hitem są… kolorowanki dla dorosłych. Na rynku dostępne są książki, w których można wypełniać kolorami m.in. rośliny, zwierzęta, budynki, a nawet mandale. Chociaż z pozoru to dziecinna czynność, może pozwolić nam zająć się czymś prostym, zabawnym, a jednocześnie uspokajającym i kreatywnym. Kolorowanie pobudza fale mózgowe alfa, charakterystyczne dla stanu odprężenia.

Proste ćwiczenie poleca też Marta Pyrchała w książce „Same marzenia nie wystarczą!”. Dobrym sposobem na naładowanie się pozytywną energią jest relaks z koncentracją związaną z oddychaniem. „Połóż się lub usiądź wygodnie, zamknij oczy, oddychaj spokojnie i głęboko, skup się na oddechu” – radzi Pyrchała i zapewnia, że już po kilkunastu minutach wykonywania tej prostej czynności poczujemy się o wiele lepiej.

6 nawyków szczęśliwych ludzi

To ćwiczenie można także odpowiednio zmodyfikować według naszych potrzeb ‒ zamiast skupiać się na oddechu, możesz wizualizować sobie coś, co na pewno wprawiłoby cię w stan relaksu i zadowolenia, np. plażę na Wyspach Kanaryjskich. Wyobraź ją sobie dokładnie ze wszystkimi zapachami i dźwiękami, poczuj ciepłe promienie słońca, dotyk gorącego piasku i smak świeżych owoców. Chociaż to ćwiczenie może wydawać ci się chwilami głupie i bezcelowe, najprawdopodobniej przekonasz się, że to sposób nie tylko na skuteczne odprężenie się, ale też polepszenie sobie nastroju bez wychodzenia z domu.

Ucząc się odpoczywania, ogranicz sobie dostęp do skrzynki e-mailowej, portali społecznościowych, telefonu służbowego. Sprawy zawodowe nie powinny zaprzątać twojej głowy. Wprowadź zdrową równowagę ‒ podział tygodnia na pracę i odpoczynek.

Pozwól sobie na relaks nie tylko weekend, ale też w trakcie pracy. Dobrym sposobem na „podładowanie baterii” są dwudziestominutowe drzemki regeneracyjne. Rada dotyczy jednak tych, którzy rzeczywiście mogą sobie pozwolić na taki relaks, bo pozwalają im na to miejsce i okoliczności zawodowe. Badania naukowców wskazują, że nawet tak krótka drzemka polepsza nasze samopoczucie i zwiększa produktywność.

Nie traktuj odpoczynku jako obowiązek i kolejny punkt w kalendarzu do zrealizowania. Wolna chwila tylko dla ciebie jest czymś, co należy się tobie, twojemu umysłowi i organizmowi. I w przypadku jakichkolwiek wątpliwości zawsze w tle głowy miej legendarną już wypowiedź Johna Lennona: „Jeśli marnowanie czasu daje ci radość, to nie jest to czas zmarnowany

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

istockphoto.com

Jak polubić swoją pracę?

Nie uciekaj od smutku

Z każdym rokiem starsi. Jak pokonać lęk przed upływem czasu?

dziewczyna samolot

Panicznie boisz się latać? Ten tekst pomoże ci przezwyciężyć wszelkie lęki związane z podróżowaniem samolotem

Déjà vu, czyli „czkawka mózgu”

Zazdrość nie musi być niczym złym, przekuj ją we własne powodzenie

Grill nie musi być niezdrowy. Mamy kilka cennych wskazówek

Koszmar senny koszmarem dla organizmu

Koszmary senne negatywnie wpływają na nasz organizm. Jak im zapobiegać?

Katarzyna Dowbor

Katarzyna Dowbor: mając 60 lat nie trzeba zamykać się w skorupie starszej pani

kobieta na hamaku

5 powodów, dla których praca zdalna jest zdrowsza

uśmiechnięta para

„To pokazuje naszą dojrzałość, odpowiedzialność i świadomość siebie” Psycholog podpowiada, jak przyznawać się do błędów

dwie dziewczyny rozmawiają

Sukces wpędza cię w zakłopotanie? Nie umiesz się nim chwalić? Skorzystaj z rad psychologa

Zerwij z „Czy zasługuję?” i ciesz się życiem. Jesteś tego warta!

Unikaj psychologicznej pułapki 90:10 a twój dzień będzie lepszy

nuda

Kiepska pogoda pokrzyżowała twoje plany urlopowe? Zobacz, jak nudzić się w kreatywny sposób

5 razy TAK dla wakacji solo

Zastanawiasz się, czy wakacje solo to oby na pewno dobry pomysł? Poznaj 5 korzyści płynących z takiego urlopu

kobieta z laptopem

„Język przemocy jest stosowany przez jednostki pragnące poklasku, władzy, podziwu”. Psycholożka o mowie nienawiści w internecie

Warsztaty milczenia. Kasia Bem tłumaczy, jak działa potęga ciszy

Odebrali milion dwieście tysięcy połączeń. Wielu młodych ludzi uratowali przed samobójstwem. Teraz sami liczą na pomoc

„Pary homoseksualne są rodzicami bardzo odpowiedzialnymi. Ich miłość jest taka sama jak heteroseksualnych rodziców. Ale mają więcej niepokoju” – mówi psychoterapeutka Agnieszka Gudzowaty

kobiety plotkują

Użalasz się nad sobą? Robisz sobie krzywdę…

Toksyczne związki

„Jeśli masz swoje przekonania, inne poglądy, to ta inność przez osobę toksyczną będzie odbierana jako zdrada”. Toksyczne związki okiem psychoterapeuty

dziewczyna zwiedza Włochy

Drobiazgi uszczęśliwiają. Mają większy wpływ na jakość życia, niż nam się wydaje

Delikatne i rozluźniające. Wypróbuj ćwiczenia na lepszy sen