Przejdź do treści

Odpoczynek to sztuka. Jak nauczyć się odpoczywać?

Odpoczynek to sztuka. Jak nauczyć się odpoczywać?
Jak się nauczyć skutecznie odpoczywać? Co radzi psycholog? Chris Nguyen/Unsplash
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Krowa za bramą
Hodowla zwierząt wyrządza większe szkody dla klimatu niż auta, podaje raport Greenpeace
Kobieta w ciąży
Włosy w ciąży. Co można a czego nie wolno? Wyjaśnia trycholożka Marta Klowan
Muesli/iStockphoto
Muesli – szczęście w proszku. 3 pomysły na zdrowe śniadanie
Dorośli stoją w szlafrokach
Duńska telewizja publiczna pokazuje dzieciom nagich dorosłych: „Tak wyglądają normalne ciała”
Mamy polski lek na COVID-19! To pierwszy taki produkt na świecie
Mamy polski lek na COVID-19. To pierwszy taki produkt na świecie

Odpoczynek to coś, co zwykle zaniedbujemy i odsuwamy na dalszy plan. Zapominamy o odpoczynku po pracy, nie wiemy jak odpoczywać aktywnie w weekend. Zastanawiamy się, gdzie wyjechać na wakacje w Polsce, żeby wreszcie móc odpocząć psychicznie i zapomnieć o zmartwieniach. Dobra wiadomość jest taka, że odpoczywania można się nauczyć, jak każdej innej czynności. Co więcej, efektywnie odpoczywać można wszędzie – liczą się tylko chęci i kreatywność.

 

Dlaczego odpoczynek jest ważny?

Odpoczynek jest równie ważny jak praca. Pozwala nam oderwać myśli od codziennych obowiązków, zwolnić i złapać oddech. A jednak zwykle sobie na odpoczynek nie pozwalamy.  Dlaczego tak się dzieje?

‒ Mamy nawyk działania, wydaje nam się, że czas powinien być zaplanowany do ostatniej minuty. Nawet odpoczynek musi być według nas najbardziej efektywny i aktywny, bo w przeciwnym wypadku „marnujemy weekend” – mówi psycholog Igor Rotberg.

A taki „reset” dla umysłu jest konieczny. Ciągła praca na wysokich obrotach angażujących nasz umysł może doprowadzić m.in. do wypalenia zawodowego, a nieustanny stres obniża odporność organizmu. Często mówi się, że jeszcze będzie czas by odpoczywać. Niestety im bardziej jesteśmy zmęczeni, tym stajemy się mniej efektywni, przez co musimy poświęcić więcej czasu na wykonanie danej czynności, zaniedbując jednocześnie swoje potrzeby i zdrowie.

Jak nauczyć się odpoczywać?

Nie napinaj się wewnętrznie, nie rozkazuj sobie

Zdarza się, że twój wewnętrzny głos mówi:„Dziś jest ten dzień. Koniecznie muszę odpocząć! Koniec kropka”. Pierwsza myśl, która przychodzi do głowy? Leżenie na kanapie. Nie trzeba nic robić i można się beznamiętnie wpatrywać w telewizor. Taki rodzaj odpoczynku i to jeszcze pod wewnętrznym przymusem wbrew pozorom może nie być dla nas całkiem satysfakcjonujący.

Nie kieruj się modą, a własnymi upodobaniami

Ludzie często odpoczywają snobistycznie, np. fundując sobie skok na bungee. Pytanie, czy rzeczywiście robi się to po to, by odpocząć ‒ mówił psycholog Tomasz Łysakowski w audycji „Na cztery ręce” w radiowej Czwórce.

‒ Zastanówmy się, czy odpoczywamy dla nas samych, czy też tylko po to, by opowiedzieć innym, gdzie byliśmy, co zrobiliśmy. W takiej sytuacji nie tylko nie odpoczniemy, ale będziemy odczuwać jeszcze większy stres. Martwimy się, czy nasza forma odpoczynku robi wystarczająco dobre wrażenie – dodaje Łysakowski.

Nie decyduj się na terapię szokową

Jeśli ktoś nie jest przyzwyczajony do poświęcania czasu samemu sobie, dłuższy odpoczynek może być dla takiej osoby niemalże męczarnią.

‒ Na początek przeznaczmy pół godziny np. na bezcelowe przejście się gdzieś lub przeczytanie książki, która nie jest związana z naszymi sprawami zawodowymi. To już będzie krok w kierunku tego, by zmienić nawyki związane z relaksem – radzi Igor Rotberg.

6 nawyków szczęśliwych ludzi

Jak odpoczywać po pracy?

Odpoczynek po pracy to coś, czego nigdy nie powinniśmy sobie odmawiać. Nie chodzi w nim o maksymalne wykorzystanie czasu wolnego i załatwianie kolejnych spraw, ale o wyciszenie, pomyślenie o sobie i o tym co sprawia nam przyjemność. Jak więc odpoczywać?

– Wszystko jednak zależy od indywidualnych upodobań. Jedna osoba może odpoczywać, spacerując, inna odpręża się, gotując obiad lub siedząc ze znajomymi nad lampką wina. Można też zrelaksować się, robiąc sobie w domu „dzień SPA”. Moim sposobem na odpoczynek jest wieczorne słuchanie muzyki, chodzenie na koncerty. W cieplejsze dni przez zaledwie kilka, kilkanaście minut bujam się na hamaku, patrzę w niebo i na drzewa – dodaje Rotberg.

Dobre są też stare, sprawdzone sposoby. ‒ Naucz się czegoś innego, co jest kojarzone z uspokajaniem. Naucz się robić na drutach, szyć, malować, rysować ‒ radzi nowojorska psychoterapeutka F. Diane Barth na swoim blogu w „Psychology Today”. Nie bez powodu hitem są… kolorowanki dla dorosłych. Na rynku dostępne są książki, w których można wypełniać kolorami m.in. rośliny, zwierzęta, budynki, a nawet mandale. Chociaż z pozoru to dziecinna czynność, może pozwolić nam zająć się czymś prostym, zabawnym, a jednocześnie uspokajającym i kreatywnym. Kolorowanie pobudza fale mózgowe alfa, charakterystyczne dla stanu odprężenia.

Przedstawiamy kilka rad, które pomogą ci w nauce odpoczywania:

  • Ucząc się odpoczywania, ogranicz sobie dostęp do skrzynki e-mailowej, portali społecznościowych, telefonu służbowego. Sprawy zawodowe nie powinny zaprzątać twojej głowy.
  • Wprowadź zdrową równowagę ‒ podział tygodnia na pracę i odpoczynek.
  • Pozwól sobie na relaks nie tylko weekend, ale też w trakcie pracy. Dobrym sposobem na „podładowanie baterii” są dwudziestominutowe drzemki regeneracyjne. Rada dotyczy jednak tych, którzy rzeczywiście mogą sobie pozwolić na taki relaks, bo pozwalają im na to miejsce i okoliczności zawodowe. Badania naukowców wskazują, że nawet tak krótka drzemka polepsza nasze samopoczucie i zwiększa produktywność.
  • Naucz się odpoczywać po pracy fizycznej. Kluczowa jest odpowiednia ilość snu, aby ciało zdążyło się zregenerować. Średnio potrzebne jest 7-8 godzin snu dziennie, żeby efektywnie odpocząć. Ważna jest też pozycja w jakiej śpimy. Aby odciążyć kręgosłup i nie odczuwać bólu po obudzeniu najlepiej spać na boku, ponieważ jest to najzdrowsza pozycja w trakcie snu. Po dużym wysiłku fizycznym dobrym pomysłem będzie pójście na basen albo skorzystanie z masażu – rozluźnienie mięśni zmniejszy ryzyko powstawania urazów.

Ćwiczenia z odpoczywania

Proste ćwiczenie poleca też Marta Pyrchała w książce „Same marzenia nie wystarczą!”. Dobrym sposobem na naładowanie się pozytywną energią jest relaks z koncentracją związaną z oddychaniem.

„Połóż się lub usiądź wygodnie, zamknij oczy, oddychaj spokojnie i głęboko, skup się na oddechu” – radzi Pyrchała i zapewnia, że już po kilkunastu minutach wykonywania tej prostej czynności poczujemy się o wiele lepiej.

To ćwiczenie można także odpowiednio zmodyfikować według naszych potrzeb ‒ zamiast skupiać się na oddechu, możesz wizualizować sobie coś, co na pewno wprawiłoby cię w stan relaksu i zadowolenia, np. plażę na Wyspach Kanaryjskich. Wyobraź ją sobie dokładnie ze wszystkimi zapachami i dźwiękami, poczuj ciepłe promienie słońca, dotyk gorącego piasku i smak świeżych owoców. Chociaż to ćwiczenie może wydawać ci się chwilami głupie i bezcelowe, najprawdopodobniej przekonasz się, że to sposób nie tylko na skuteczne odprężenie się, ale też polepszenie sobie nastroju bez wychodzenia z domu.

Nie traktuj odpoczynku jako obowiązku i kolejnego punktu w kalendarzu do zrealizowania. Wolna chwila tylko dla ciebie jest czymś, co należy się tobie, twojemu umysłowi i organizmowi. I w przypadku jakichkolwiek wątpliwości zawsze w tle głowy miej legendarną już wypowiedź Johna Lennona: „Jeśli marnowanie czasu daje ci radość, to nie jest to czas zmarnowany

kobieta relaks

Gdzie jechać na wakacje w Polsce i odpocząć?

Prawdziwy odpoczynek wielu osobom kojarzy się tylko z jednym słowem – wakacje. Dla większości osób urlop to czas, kiedy po prostu chcemy odpocząć -fizycznie i psychicznie. Jedni odpoczynek urlopowy traktują jako leżenie plackiem na plaży, inni wolą spędzać go aktywniej, idąc w góry lub do lasu. Jednak wakacje w Polsce to nie tylko morze i góry.

Popularne wyjazdy na weekend mogą być idealnym pomysłem na zwiedzanie: 

  • Weekend w mazowieckim. Na weekend z Warszawy warto udać się nad Jezioro Zegrzyńskie lub do Puszczy Kampinoskiej. Niedaleko Warszawy znajduje się historyczna stolica mazowsza – Płock. Natomiast w Ciechanowie zobaczymy nietuzinkową wieżę ciśnień. 
  • Weekend na Dolnym Śląsku. Musisz zobaczyć jedne z piękniejszych zamków w Polsce – Zamek Czocha i Zamek Książ, pospacerować po Parku Narodowym Gór Stołowych i oczywiście odwiedzić miasto stu mostów – Wrocław.  
  • Weekend na Mazurach to nie tylko Giżycko i Mikołajki. Zwiedźmy np. Mrągowo, Pisz i Węgorzewo, odpocznijmy nad jeziorami Śniardwy, Mamry albo Hańcza. 
  • Weekend na stoku narciarskim – to propozycja wypoczynku zimowego. Najczęściej wybieramy się do Zakopanego, Białki Tatrzańskiej albo Krynicy Zdrój.
  • Aktywny weekend: Nad wodą można odpoczywać nie tylko biernie. Jeśli tylko nie zabraknie nam odwagi, można wypożyczyć kajaki i popłynąc z nurtem rzeki. W borach tucholskich lub bieszczadach czekają na nas trasy piesze i rowerowe. To też doskonały pomysł na wakacje z psem  a zarazem sposób na tanie odpoczywanie.

Wakacje z dziećmi warto spędzić aktywnie. W wielu miastach w Polsce możemy odwiedzić tzw. żywe muzea, w których najmłodsi, ale i rodzice mogą spróbować swoich sił w przyrządzaniu regionalnych specjałów. W Krakowie jest to Żywe Muzeum Obwarzanka, w Lublinie – Żywe Muzeum Cebularza,  w Toruniu Żywe Muzeum Piernika. Dzieci chętnie odwiedzą centra naukowo – doświadczalne, np. warszawskie Centrum Nauki Kopernik. Jeśli chcemy bardziej wypocząć niż zwiedzać z dziećmi, możemy wybrać się na kemping. 

Jak jeszcze można odpocząć i przede wszystkim wypocząć w Polsce? Coraz bardziej popularne stają się ośrodki agroturystyczne, które oprócz zakwaterowania i wyżywienia oferują różne atrakcje takie jak jazda konna, wędkowanie czy przygotowywanie regionalnych potraw. 

Bibliografia:

[1] P. Moen and K. Chermack, “The importance of recovery of work: A review of where, how and why”, Journals Gerontol. Ser. B, vol. 60, no. Special_Issue_2, pp. S99–S108, 2005, doi: 10.1093/GERONB.

[2] F. R. H. Zijlstra and S. Sonnentag, “After work is done: Psychological perspectives on recovery from work”, Eur. J. Work Organ. Psychol., vol. 15, no. 2, pp. 129–138, Jun. 2006, doi: 10.1080/13594320500513855.

Zobacz także

i
Treści zawarte w serwisie mają wyłącznie charakter informacyjny i nie stanowią porady lekarskiej. Pamiętaj, że w przypadku problemów ze zdrowiem należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem.

Pierwsze suplementy od kobiet dla kobiet

Poznaj WIMIN

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Chwalenie wyglądu dziewczynek – dlaczego lepiej tego nie robić? Wyjaśnia Magda Korczyńska / Unsplash

Komplementowanie wyglądu dziewczynek – dlaczego lepiej tego nie robić? Wyjaśnia Magda Korczyńska

Dobry seks – różnica wieku czyni cuda

Różnica wieku między partnerami? Może się okazać spełnieniem seksualnych marzeń

Zrelaksowana dziewczyna

ASMR – orgazm dla mózgu. Jak to działa i na co może pomóc?

Zmuszam się lub rezygnuję. O seksualnej niesamodzielności

Zegar biologiczny człowieka – jak naprawić dobowy rytm?

Poranny prysznic czy wieczorna kąpiel? Co jest dla nas lepsze?

Hipochondria - objawy i leczenie. Kim jest hipochondryk?

Hipochondria – objawy i leczenie. Kim jest hipochondryk?

Jaki rodzaj masażu wybrać?

Ochota na masaż? Sprawdź jaki rodzaj masażu wybrać

Relaksująca kąpiel? Co zrobić, aby zmaksymalizować korzyści

Kiepsko sypiasz? 6 wskazówek, dzięki którym będziesz spać jak dziecko

Kobiecy mózg – jaki jest naprawdę?

Medytacja to coś, co przyda się wszystkim. Jak zacząć (i jak wytrwać?)

Postanowienia zmian, chodzenia na siłownię czy przejścia na dietę znów nie wypaliły? Brakuje ci silnej woli! Sprawdź, jak możesz ją trenować!

Nie oceniaj, wspieraj” – apeluje psycholożka Karla Orban. Tłumaczy, dlaczego krytyka nie motywuje do zmiany

„Nie oceniaj, wspieraj” – apeluje psycholożka Karla Orban. Tłumaczy, dlaczego krytyka nie motywuje do zmiany

Koronawirus, Madonna, fake newsy

Instagram blokuje Madonnę za szerzenie teorii spiskowych na temat koronawirusa

Martwisz się o przyszłość? Oto 7 sposobów, przy pomocy których ze zmartwieniami radzą sobie specjaliści

„Po sesji muzyki wibracyjnej czujesz się zdecydowanie zrelaksowany i wypoczęty”. O tym, co w ich duszach gra, opowiadają Asia Orłowska i Alek Sabuda

Wakacje z partnerem nie zawsze są idealne. Co zrobić, by były pełne wrażeń i namiętnych nocy?

„Stary nawyk przypomina zarośniętą leśną ścieżkę. Jeśli znów na nią wejdziemy, to przypomnimy sobie, jak przyjemnie było się nią przechadzać, i zechcemy na nią wrócić” – mówi o trudzie zmian socjolożka Jadwiga Korzeniewska

Koszmary senne – zapobieganie, leczenie, wpływ na organizm

Zakochana para na tle morza

Zakochanie a miłość. Na czym polega różnica?

Urlop wystarczająco dobry

Co roku wracasz z urlopu rozczarowana? Zmień to!

Miłosz Brzeiński

„Najbardziej wierzymy w to, o czym mało wiemy”. Miłosz Brzeziński o rosnącej popularności teorii spiskowych

Przytulanie mężczyzny. Dlaczego niektórzy ludzie nie chcą się przytulać?

Najpopularniejsze

Masturbacja może być jeszcze przyjemniejsza. Poznaj sposoby masturbacji

Płatki kwiatków na otwartej dłoni

Zastrzał – 7 domowych sposobów jak sobie z nim poradzić

Ból trzustki - kobieta trzymająca się za brzuch

Ból trzustki – jak boli trzustka i jak odróżnić ból trzustki od bólu żołądka?

Para na kanapie

Seks analny – co to jest i jakie są najlepsze pozycje analne?

5 rzeczy, które mężczyźni uwielbiają w łóżku

5 rzeczy, które mężczyźni uwielbiają w łóżku

Kobieta pokazuje język, na nim jest zaznaczony czerwony punkt

Krosta na języku – przyczyny powstawania, leczenie. Skąd się bierze krosta na języku i jakie ma formy?

Truskawki - produkty bogate w błonnik

Błonnik – w czym jest go dużo? Sprawdź, jakie owoce i warzywa są bogate w błonnik

kobieta, którą bolą plecy

O czym świadczy ból pod łopatką? Charakter bólu, objawy i możliwe sposoby leczenia

Lekarz siedzi przy biurku i wypisuje długopisem skierowania

Jak długo ważne są skierowania na badania lekarskie? Najważniejsze informacje, o których warto pamiętać.

Kobieta krzywi się z powodu bólu spowodowanego złamanym palcem

Jak rozpoznać złamanie palca – czyli objawy złamanego palca u ręki i stopy?

spuchnięta powieka - kobieca powieka

Spuchnięta powieka – przyczyny i leczenie opuchlizny. Domowe sposoby na opuchnięte powieki.

Kiedy występuje niskie ciśnienie i wysoki puls?

Niskie ciśnienie i wysoki puls – kiedy występują? Co to oznacza?

Wada wzroku minus czy plus? A może astygmatyzm? Rodzaje wad wzroku

Wada wzroku minus czy plus? A może astygmatyzm? Rodzaje wad wzroku

Objawy odstawienia alkoholu. Jakie są korzyści z niepicia alkoholu?

Co oznacza obniżona temperatura ciała i jakie są jej przyczyny? Kiedy spadek temperatury może być niebezpieczny?

Co oznacza obniżona temperatura ciała i jakie są jej przyczyny? Kiedy spadek temperatury może być niebezpieczny?

Orgazm - jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

Orgazm – jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm