Przejdź do treści

Odpoczynek to sztuka. Jak nauczyć się odpoczywać?

Odpoczynek to sztuka. Jak nauczyć się odpoczywać?
Jak się nauczyć skutecznie odpoczywać? Co radzi psycholog? Chris Nguyen/Unsplash
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
„Mądra feministka wie, że seks nie uprzedmiatawia”. Maja Staśko wspólnie z psychiatrką komentują wywiad Dody o seksworkingu
marihuana a schizofrenia
Palenie marihuany zwiększa ryzyko wystąpienia schizofrenii? Czterokrotny wzrost zachorowań w Danii
Koronawirus powoduje spadek poziomu inteligencji? Nowe badanie w „The Lancet”
Wariant Delta / Heather Morse
„Wariant Delta nie tylko jest bardziej zakaźny, ale namnaża się ponad 1000 razy szybciej”. Nowe badania w „Nature”
Kobieta i mężczyzna całują się
Seks tantryczny – co to jest? Tantra, czyli inny wymiar miłości

Odpoczynek to coś, co zwykle zaniedbujemy i odsuwamy na dalszy plan. Zapominamy o odpoczynku po pracy, nie wiemy jak odpoczywać aktywnie w weekend. Zastanawiamy się, gdzie wyjechać na wakacje w Polsce, żeby wreszcie móc odpocząć psychicznie i zapomnieć o zmartwieniach. Dobra wiadomość jest taka, że odpoczywania można się nauczyć, jak każdej innej czynności. Co więcej, efektywnie odpoczywać można wszędzie – liczą się tylko chęci i kreatywność.

 

Dlaczego odpoczynek jest ważny?

Odpoczynek jest równie ważny jak praca. Pozwala nam oderwać myśli od codziennych obowiązków, zwolnić i złapać oddech. A jednak zwykle sobie na odpoczynek nie pozwalamy.  Dlaczego tak się dzieje?

‒ Mamy nawyk działania, wydaje nam się, że czas powinien być zaplanowany do ostatniej minuty. Nawet odpoczynek musi być według nas najbardziej efektywny i aktywny, bo w przeciwnym wypadku „marnujemy weekend” – mówi psycholog Igor Rotberg.

A taki „reset” dla umysłu jest konieczny. Ciągła praca na wysokich obrotach angażujących nasz umysł może doprowadzić m.in. do wypalenia zawodowego, a nieustanny stres obniża odporność organizmu. Często mówi się, że jeszcze będzie czas by odpoczywać. Niestety im bardziej jesteśmy zmęczeni, tym stajemy się mniej efektywni, przez co musimy poświęcić więcej czasu na wykonanie danej czynności, zaniedbując jednocześnie swoje potrzeby i zdrowie.

Jak nauczyć się odpoczywać?

Nie napinaj się wewnętrznie, nie rozkazuj sobie

Zdarza się, że twój wewnętrzny głos mówi:„Dziś jest ten dzień. Koniecznie muszę odpocząć! Koniec kropka”. Pierwsza myśl, która przychodzi do głowy? Leżenie na kanapie. Nie trzeba nic robić i można się beznamiętnie wpatrywać w telewizor. Taki rodzaj odpoczynku i to jeszcze pod wewnętrznym przymusem wbrew pozorom może nie być dla nas całkiem satysfakcjonujący.

Nie kieruj się modą, a własnymi upodobaniami

Ludzie często odpoczywają snobistycznie, np. fundując sobie skok na bungee. Pytanie, czy rzeczywiście robi się to po to, by odpocząć ‒ mówił psycholog Tomasz Łysakowski w audycji „Na cztery ręce” w radiowej Czwórce.

‒ Zastanówmy się, czy odpoczywamy dla nas samych, czy też tylko po to, by opowiedzieć innym, gdzie byliśmy, co zrobiliśmy. W takiej sytuacji nie tylko nie odpoczniemy, ale będziemy odczuwać jeszcze większy stres. Martwimy się, czy nasza forma odpoczynku robi wystarczająco dobre wrażenie – dodaje Łysakowski.

Nie decyduj się na terapię szokową

Jeśli ktoś nie jest przyzwyczajony do poświęcania czasu samemu sobie, dłuższy odpoczynek może być dla takiej osoby niemalże męczarnią.

‒ Na początek przeznaczmy pół godziny np. na bezcelowe przejście się gdzieś lub przeczytanie książki, która nie jest związana z naszymi sprawami zawodowymi. To już będzie krok w kierunku tego, by zmienić nawyki związane z relaksem – radzi Igor Rotberg.

6 nawyków szczęśliwych ludzi

Jak odpoczywać po pracy?

Odpoczynek po pracy to coś, czego nigdy nie powinniśmy sobie odmawiać. Nie chodzi w nim o maksymalne wykorzystanie czasu wolnego i załatwianie kolejnych spraw, ale o wyciszenie, pomyślenie o sobie i o tym co sprawia nam przyjemność. Jak więc odpoczywać?

– Wszystko jednak zależy od indywidualnych upodobań. Jedna osoba może odpoczywać, spacerując, inna odpręża się, gotując obiad lub siedząc ze znajomymi nad lampką wina. Można też zrelaksować się, robiąc sobie w domu „dzień SPA”. Moim sposobem na odpoczynek jest wieczorne słuchanie muzyki, chodzenie na koncerty. W cieplejsze dni przez zaledwie kilka, kilkanaście minut bujam się na hamaku, patrzę w niebo i na drzewa – dodaje Rotberg.

Dobre są też stare, sprawdzone sposoby. ‒ Naucz się czegoś innego, co jest kojarzone z uspokajaniem. Naucz się robić na drutach, szyć, malować, rysować ‒ radzi nowojorska psychoterapeutka F. Diane Barth na swoim blogu w „Psychology Today”. Nie bez powodu hitem są… kolorowanki dla dorosłych. Na rynku dostępne są książki, w których można wypełniać kolorami m.in. rośliny, zwierzęta, budynki, a nawet mandale. Chociaż z pozoru to dziecinna czynność, może pozwolić nam zająć się czymś prostym, zabawnym, a jednocześnie uspokajającym i kreatywnym. Kolorowanie pobudza fale mózgowe alfa, charakterystyczne dla stanu odprężenia.

Przedstawiamy kilka rad, które pomogą ci w nauce odpoczywania:

  • Ucząc się odpoczywania, ogranicz sobie dostęp do skrzynki e-mailowej, portali społecznościowych, telefonu służbowego. Sprawy zawodowe nie powinny zaprzątać twojej głowy.
  • Wprowadź zdrową równowagę ‒ podział tygodnia na pracę i odpoczynek.
  • Pozwól sobie na relaks nie tylko weekend, ale też w trakcie pracy. Dobrym sposobem na „podładowanie baterii” są dwudziestominutowe drzemki regeneracyjne. Rada dotyczy jednak tych, którzy rzeczywiście mogą sobie pozwolić na taki relaks, bo pozwalają im na to miejsce i okoliczności zawodowe. Badania naukowców wskazują, że nawet tak krótka drzemka polepsza nasze samopoczucie i zwiększa produktywność.
  • Naucz się odpoczywać po pracy fizycznej. Kluczowa jest odpowiednia ilość snu, aby ciało zdążyło się zregenerować. Średnio potrzebne jest 7-8 godzin snu dziennie, żeby efektywnie odpocząć. Ważna jest też pozycja w jakiej śpimy. Aby odciążyć kręgosłup i nie odczuwać bólu po obudzeniu najlepiej spać na boku, ponieważ jest to najzdrowsza pozycja w trakcie snu. Po dużym wysiłku fizycznym dobrym pomysłem będzie pójście na basen albo skorzystanie z masażu – rozluźnienie mięśni zmniejszy ryzyko powstawania urazów.

Ćwiczenia z odpoczywania

Proste ćwiczenie poleca też Marta Pyrchała w książce „Same marzenia nie wystarczą!”. Dobrym sposobem na naładowanie się pozytywną energią jest relaks z koncentracją związaną z oddychaniem.

„Połóż się lub usiądź wygodnie, zamknij oczy, oddychaj spokojnie i głęboko, skup się na oddechu” – radzi Pyrchała i zapewnia, że już po kilkunastu minutach wykonywania tej prostej czynności poczujemy się o wiele lepiej.

To ćwiczenie można także odpowiednio zmodyfikować według naszych potrzeb ‒ zamiast skupiać się na oddechu, możesz wizualizować sobie coś, co na pewno wprawiłoby cię w stan relaksu i zadowolenia, np. plażę na Wyspach Kanaryjskich. Wyobraź ją sobie dokładnie ze wszystkimi zapachami i dźwiękami, poczuj ciepłe promienie słońca, dotyk gorącego piasku i smak świeżych owoców. Chociaż to ćwiczenie może wydawać ci się chwilami głupie i bezcelowe, najprawdopodobniej przekonasz się, że to sposób nie tylko na skuteczne odprężenie się, ale też polepszenie sobie nastroju bez wychodzenia z domu.

Nie traktuj odpoczynku jako obowiązku i kolejnego punktu w kalendarzu do zrealizowania. Wolna chwila tylko dla ciebie jest czymś, co należy się tobie, twojemu umysłowi i organizmowi. I w przypadku jakichkolwiek wątpliwości zawsze w tle głowy miej legendarną już wypowiedź Johna Lennona: „Jeśli marnowanie czasu daje ci radość, to nie jest to czas zmarnowany

Gdzie jechać na wakacje w Polsce i odpocząć?

Prawdziwy odpoczynek wielu osobom kojarzy się tylko z jednym słowem – wakacje. Dla większości osób urlop to czas, kiedy po prostu chcemy odpocząć -fizycznie i psychicznie. Jedni odpoczynek urlopowy traktują jako leżenie plackiem na plaży, inni wolą spędzać go aktywniej, idąc w góry lub do lasu. Jednak wakacje w Polsce to nie tylko morze i góry.

Popularne wyjazdy na weekend mogą być idealnym pomysłem na zwiedzanie: 

  • Weekend w mazowieckim. Na weekend z Warszawy warto udać się nad Jezioro Zegrzyńskie lub do Puszczy Kampinoskiej. Niedaleko Warszawy znajduje się historyczna stolica mazowsza – Płock. Natomiast w Ciechanowie zobaczymy nietuzinkową wieżę ciśnień. 
  • Weekend na Dolnym Śląsku. Musisz zobaczyć jedne z piękniejszych zamków w Polsce – Zamek Czocha i Zamek Książ, pospacerować po Parku Narodowym Gór Stołowych i oczywiście odwiedzić miasto stu mostów – Wrocław.  
  • Weekend na Mazurach to nie tylko Giżycko i Mikołajki. Zwiedźmy np. Mrągowo, Pisz i Węgorzewo, odpocznijmy nad jeziorami Śniardwy, Mamry albo Hańcza. 
  • Weekend na stoku narciarskim – to propozycja wypoczynku zimowego. Najczęściej wybieramy się do Zakopanego, Białki Tatrzańskiej albo Krynicy Zdrój.
  • Aktywny weekend: Nad wodą można odpoczywać nie tylko biernie. Jeśli tylko nie zabraknie nam odwagi, można wypożyczyć kajaki i popłynąc z nurtem rzeki. W borach tucholskich lub bieszczadach czekają na nas trasy piesze i rowerowe. To też doskonały pomysł na wakacje z psem  a zarazem sposób na tanie odpoczywanie.

Wakacje z dziećmi warto spędzić aktywnie. W wielu miastach w Polsce możemy odwiedzić tzw. żywe muzea, w których najmłodsi, ale i rodzice mogą spróbować swoich sił w przyrządzaniu regionalnych specjałów. W Krakowie jest to Żywe Muzeum Obwarzanka, w Lublinie – Żywe Muzeum Cebularza,  w Toruniu Żywe Muzeum Piernika. Dzieci chętnie odwiedzą centra naukowo – doświadczalne, np. warszawskie Centrum Nauki Kopernik. Jeśli chcemy bardziej wypocząć niż zwiedzać z dziećmi, możemy wybrać się na kemping. 

Jak jeszcze można odpocząć i przede wszystkim wypocząć w Polsce? Coraz bardziej popularne stają się ośrodki agroturystyczne, które oprócz zakwaterowania i wyżywienia oferują różne atrakcje takie jak jazda konna, wędkowanie czy przygotowywanie regionalnych potraw. 

Bibliografia:

[1] P. Moen and K. Chermack, “The importance of recovery of work: A review of where, how and why”, Journals Gerontol. Ser. B, vol. 60, no. Special_Issue_2, pp. S99–S108, 2005, doi: 10.1093/GERONB.

[2] F. R. H. Zijlstra and S. Sonnentag, “After work is done: Psychological perspectives on recovery from work”, Eur. J. Work Organ. Psychol., vol. 15, no. 2, pp. 129–138, Jun. 2006, doi: 10.1080/13594320500513855.

Zobacz także

i
Treści zawarte w serwisie mają wyłącznie charakter informacyjny i nie stanowią porady lekarskiej. Pamiętaj, że w przypadku problemów ze zdrowiem należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem.

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Wakacje z partnerem – co zrobić, by były pełne wrażeń i namiętnych nocy? Podpowiada sex coacherka, Marta Niedźwiecka

Psycholożka Małgorzata Pawlińska

„Dziś wrażliwość kojarzy się ze słabością. Tymczasem dawniej u boku dobrego władcy często stał wysoko wrażliwy doradca” – mówi Małgorzata Pawlińska

Czy da się być cały czas w dobrej formie?

Terapia lasem

„Las uczy nas otwartości na to, co przynosi los”. O terapii lasem opowiada Małgorzata Anna Charyton

Agata Dorożuk, psycholożka i psychoterapeutka

„Granica między żartem a bierną agresją jest bardzo cienka” – ostrzega Agata Dorożuk, psycholożka i psychoterapeutka

„Leniwe i niepokorne żony są pożądane w dzisiejszych czasach. To one przebiją sufity dla naszych córek” – uważa Małgorzata Gilmajster, psycholożka i mediatorka

Katarzyna Rudnicka

SESJA TERAPEUTYCZNA: Pacjentem jest rodzina, a nie dziecko

Urszula Dąbrowska/ fot. M. Dąbrowski)

„Największy lęk pandemii? To, że się skończy”. Jak introwertycy wracają do życia po izolacji?

Co widzimy w lustrze? Porównujemy, jak oceniają siebie kobiety i mężczyźni

Kobieta

„Metoda warta uwagi, a przede wszystkim odczarowania” – pisze o hipnozie lek. Aleksandra Pięta

Jak uwolnić się od lęku? Skuteczne sposoby

„Konsekwencje pracoholizmu to wyczerpanie fizyczne i emocjonalne”. Kiedy za bardzo kochasz swoją pracę?

Kobieta

Koniec hygge, czas na wabi-sabi. Niedoskonałe jest piękne!

„Chłopaki nie płaczą”? Wyjaśniamy, dlaczego już nikt nigdy nie powinien tak mówić

Marzena Barszcz, psychoterapeutka

SESJA TERAPEUTYCZNA: Jesteś swoim ciałem

Dziewczyna stojąca na ulicy

„Zejście po schodach też może stać się dla ciebie ścieżką kontemplacji”. Kasia Bem o spacerze medytacyjnym

Nie wypada? A właśnie że wypada!

SESJA TERAPEUTYCZNA: Im bardziej czegoś nie ma, tym bardziej jest

Kobieta siedzi na pomoście

Warsztaty milczenia. Kasia Bem tłumaczy, jak działa potęga ciszy

Rozmawiasz? Nie przerywaj, nie kończ czyjejś myśli i nie mów za innych

Sex coach – kto to taki i czym różni się od seksuologa?

MAKE SEX EASIER: Najgorszy i najlepszy seks w życiu. Co robić z tymi ekstremalnymi doznaniami?

Kobieta

Czujesz że twój mózg potrzebuje pozytywnego doładowania? Ale jak to zrobić? Podpowiadamy

Racjonalna ignorancja – czym jest? Kto to jest ignorant?

Najpopularniejsze

Masturbacja może być jeszcze przyjemniejsza. Poznaj sposoby masturbacji

Para na kanapie

Seks analny – co to jest i jakie są najlepsze pozycje analne?

Płatki kwiatków na otwartej dłoni

Zastrzał – 7 domowych sposobów jak sobie z nim poradzić

ucho kobiety

Domowe sposoby na zatkane ucho. Jak odetkać ucho zatkane: woskowiną, katarem, wodą?

Ból trzustki - kobieta trzymająca się za brzuch

Ból trzustki – jak boli trzustka i jak odróżnić ból trzustki od bólu żołądka?

Kobieta

O czym świadczy ból pod łopatką? Charakter bólu, objawy i możliwe sposoby leczenia

„Każdy orgazm jest czymś pięknym, jednak ten rodzaj orgazmu jest wyjątkowy”. Seksuolożka o kobiecym wytrysku

kobieta z problemami skórnymi

Wybroczyny (petocje) – co to jest, dlaczego powstają i jak sobie z nimi poradzić?

matka z dorosłą córką

„Przez całe życie była toksyczną osobą, w każdej roli: pracownika, koleżanki, siostry, córki. I toksyczną mamą” – opowiada 35-letnia Ada o swojej matce

Orgazm - jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

Orgazm – jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

Bąbel po oparzeniu - dowiedz się, jak leczyć pęcherze

Bąbel po oparzeniu – dowiedz się, jak leczyć pęcherze

MCH – co to, podwyższone i poniżej normy. MCH w morfologii

Torbiel - twarz kobiety z widocznymi krostkami

Torbiel – czym jest, gdzie występuje i czy jest groźna dla zdrowia?

insulinooporność

Dieta w insulinooporności

Badanie krwi AST - co to jest i jak interpretować wyniki?

Badanie krwi AST – co to jest i jak interpretować wyniki?

plamy na nogach

Czym są czerwone plamy na nogach i co może być ich przyczyną?