Przejdź do treści

Odpoczynek to sztuka. Jak nauczyć się odpoczywać?

Odpoczynek to sztuka. Jak nauczyć się odpoczywać?
Jak się nauczyć skutecznie odpoczywać? Co radzi psycholog? Chris Nguyen/Unsplash
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
„Jest mi niedobrze”. Tiktokerka pokazała, dlaczego koniecznie należy prać nowo zakupione ubrania
Narkoza – wszystko, co chciałabyś o niej wiedzieć, ale boisz się zapytać
„Za czerwone, za duże, niesymetryczne, zrobione”. Magda Gessler apeluje do hejterów i wyjaśnia, z czego wynika nietypowy wygląd jej ust
Billie Eilish o zespole Tourette’a: „Podczas rozmowy ze mną się tego nie zauważa, ale dla mnie to wszystko jest bardzo męczące”
Zmiany klimatyczne zabierają nam sen. Zaskakujące odkrycie naukowców

Odpoczynek to coś, co zwykle zaniedbujemy i odsuwamy na dalszy plan. Zapominamy o odpoczynku po pracy, nie wiemy jak odpoczywać aktywnie w weekend. Zastanawiamy się, gdzie wyjechać na wakacje w Polsce, żeby wreszcie móc odpocząć psychicznie i zapomnieć o zmartwieniach. Dobra wiadomość jest taka, że odpoczywania można się nauczyć, jak każdej innej czynności. Co więcej, efektywnie odpoczywać można wszędzie – liczą się tylko chęci i kreatywność.

 

Dlaczego odpoczynek jest ważny?

Odpoczynek jest równie ważny jak praca. Pozwala nam oderwać myśli od codziennych obowiązków, zwolnić i złapać oddech. A jednak zwykle sobie na odpoczynek nie pozwalamy.  Dlaczego tak się dzieje?

‒ Mamy nawyk działania, wydaje nam się, że czas powinien być zaplanowany do ostatniej minuty. Nawet odpoczynek musi być według nas najbardziej efektywny i aktywny, bo w przeciwnym wypadku „marnujemy weekend” – mówi psycholog Igor Rotberg.

A taki „reset” dla umysłu jest konieczny. Ciągła praca na wysokich obrotach angażujących nasz umysł może doprowadzić m.in. do wypalenia zawodowego, a nieustanny stres obniża odporność organizmu. Często mówi się, że jeszcze będzie czas by odpoczywać. Niestety im bardziej jesteśmy zmęczeni, tym stajemy się mniej efektywni, przez co musimy poświęcić więcej czasu na wykonanie danej czynności, zaniedbując jednocześnie swoje potrzeby i zdrowie.

W przestrzeni zakupowej HelloZdrowie znajdziesz produkty polecane przez naszą redakcję:

Jak nauczyć się odpoczywać?

Nie napinaj się wewnętrznie, nie rozkazuj sobie

Zdarza się, że twój wewnętrzny głos mówi:„Dziś jest ten dzień. Koniecznie muszę odpocząć! Koniec kropka”. Pierwsza myśl, która przychodzi do głowy? Leżenie na kanapie. Nie trzeba nic robić i można się beznamiętnie wpatrywać w telewizor. Taki rodzaj odpoczynku i to jeszcze pod wewnętrznym przymusem wbrew pozorom może nie być dla nas całkiem satysfakcjonujący.

Nie kieruj się modą, a własnymi upodobaniami

Ludzie często odpoczywają snobistycznie, np. fundując sobie skok na bungee. Pytanie, czy rzeczywiście robi się to po to, by odpocząć ‒ mówił psycholog Tomasz Łysakowski w audycji „Na cztery ręce” w radiowej Czwórce.

‒ Zastanówmy się, czy odpoczywamy dla nas samych, czy też tylko po to, by opowiedzieć innym, gdzie byliśmy, co zrobiliśmy. W takiej sytuacji nie tylko nie odpoczniemy, ale będziemy odczuwać jeszcze większy stres. Martwimy się, czy nasza forma odpoczynku robi wystarczająco dobre wrażenie – dodaje Łysakowski.

Nie decyduj się na terapię szokową

Jeśli ktoś nie jest przyzwyczajony do poświęcania czasu samemu sobie, dłuższy odpoczynek może być dla takiej osoby niemalże męczarnią.

‒ Na początek przeznaczmy pół godziny np. na bezcelowe przejście się gdzieś lub przeczytanie książki, która nie jest związana z naszymi sprawami zawodowymi. To już będzie krok w kierunku tego, by zmienić nawyki związane z relaksem – radzi Igor Rotberg.

Jak odpoczywać po pracy?

Odpoczynek po pracy to coś, czego nigdy nie powinniśmy sobie odmawiać. Nie chodzi w nim o maksymalne wykorzystanie czasu wolnego i załatwianie kolejnych spraw, ale o wyciszenie, pomyślenie o sobie i o tym co sprawia nam przyjemność. Jak więc odpoczywać?

– Wszystko jednak zależy od indywidualnych upodobań. Jedna osoba może odpoczywać, spacerując, inna odpręża się, gotując obiad lub siedząc ze znajomymi nad lampką wina. Można też zrelaksować się, robiąc sobie w domu „dzień SPA”. Moim sposobem na odpoczynek jest wieczorne słuchanie muzyki, chodzenie na koncerty. W cieplejsze dni przez zaledwie kilka, kilkanaście minut bujam się na hamaku, patrzę w niebo i na drzewa – dodaje Rotberg.

Dobre są też stare, sprawdzone sposoby. ‒ Naucz się czegoś innego, co jest kojarzone z uspokajaniem. Naucz się robić na drutach, szyć, malować, rysować ‒ radzi nowojorska psychoterapeutka F. Diane Barth na swoim blogu w „Psychology Today”. Nie bez powodu hitem są… kolorowanki dla dorosłych. Na rynku dostępne są książki, w których można wypełniać kolorami m.in. rośliny, zwierzęta, budynki, a nawet mandale. Chociaż z pozoru to dziecinna czynność, może pozwolić nam zająć się czymś prostym, zabawnym, a jednocześnie uspokajającym i kreatywnym. Kolorowanie pobudza fale mózgowe alfa, charakterystyczne dla stanu odprężenia.

Przedstawiamy kilka rad, które pomogą ci w nauce odpoczywania:

  • Ucząc się odpoczywania, ogranicz sobie dostęp do skrzynki e-mailowej, portali społecznościowych, telefonu służbowego. Sprawy zawodowe nie powinny zaprzątać twojej głowy.
  • Wprowadź zdrową równowagę ‒ podział tygodnia na pracę i odpoczynek.
  • Pozwól sobie na relaks nie tylko weekend, ale też w trakcie pracy. Dobrym sposobem na „podładowanie baterii” są dwudziestominutowe drzemki regeneracyjne. Rada dotyczy jednak tych, którzy rzeczywiście mogą sobie pozwolić na taki relaks, bo pozwalają im na to miejsce i okoliczności zawodowe. Badania naukowców wskazują, że nawet tak krótka drzemka polepsza nasze samopoczucie i zwiększa produktywność.
  • Naucz się odpoczywać po pracy fizycznej. Kluczowa jest odpowiednia ilość snu, aby ciało zdążyło się zregenerować. Średnio potrzebne jest 7-8 godzin snu dziennie, żeby efektywnie odpocząć. Ważna jest też pozycja w jakiej śpimy. Aby odciążyć kręgosłup i nie odczuwać bólu po obudzeniu najlepiej spać na boku, ponieważ jest to najzdrowsza pozycja w trakcie snu. Po dużym wysiłku fizycznym dobrym pomysłem będzie pójście na basen albo skorzystanie z masażu – rozluźnienie mięśni zmniejszy ryzyko powstawania urazów.

Ćwiczenia z odpoczywania

Proste ćwiczenie poleca też Marta Pyrchała w książce „Same marzenia nie wystarczą!”. Dobrym sposobem na naładowanie się pozytywną energią jest relaks z koncentracją związaną z oddychaniem.

„Połóż się lub usiądź wygodnie, zamknij oczy, oddychaj spokojnie i głęboko, skup się na oddechu” – radzi Pyrchała i zapewnia, że już po kilkunastu minutach wykonywania tej prostej czynności poczujemy się o wiele lepiej.

To ćwiczenie można także odpowiednio zmodyfikować według naszych potrzeb ‒ zamiast skupiać się na oddechu, możesz wizualizować sobie coś, co na pewno wprawiłoby cię w stan relaksu i zadowolenia, np. plażę na Wyspach Kanaryjskich. Wyobraź ją sobie dokładnie ze wszystkimi zapachami i dźwiękami, poczuj ciepłe promienie słońca, dotyk gorącego piasku i smak świeżych owoców. Chociaż to ćwiczenie może wydawać ci się chwilami głupie i bezcelowe, najprawdopodobniej przekonasz się, że to sposób nie tylko na skuteczne odprężenie się, ale też polepszenie sobie nastroju bez wychodzenia z domu.

Nie traktuj odpoczynku jako obowiązku i kolejnego punktu w kalendarzu do zrealizowania. Wolna chwila tylko dla ciebie jest czymś, co należy się tobie, twojemu umysłowi i organizmowi. I w przypadku jakichkolwiek wątpliwości zawsze w tle głowy miej legendarną już wypowiedź Johna Lennona: „Jeśli marnowanie czasu daje ci radość, to nie jest to czas zmarnowany

Gdzie jechać na wakacje w Polsce i odpocząć?

Prawdziwy odpoczynek wielu osobom kojarzy się tylko z jednym słowem – wakacje. Dla większości osób urlop to czas, kiedy po prostu chcemy odpocząć -fizycznie i psychicznie. Jedni odpoczynek urlopowy traktują jako leżenie plackiem na plaży, inni wolą spędzać go aktywniej, idąc w góry lub do lasu. Jednak wakacje w Polsce to nie tylko morze i góry.

Popularne wyjazdy na weekend mogą być idealnym pomysłem na zwiedzanie: 

  • Weekend w mazowieckim. Na weekend z Warszawy warto udać się nad Jezioro Zegrzyńskie lub do Puszczy Kampinoskiej. Niedaleko Warszawy znajduje się historyczna stolica mazowsza – Płock. Natomiast w Ciechanowie zobaczymy nietuzinkową wieżę ciśnień. 
  • Weekend na Dolnym Śląsku. Musisz zobaczyć jedne z piękniejszych zamków w Polsce – Zamek Czocha i Zamek Książ, pospacerować po Parku Narodowym Gór Stołowych i oczywiście odwiedzić miasto stu mostów – Wrocław.  
  • Weekend na Mazurach to nie tylko Giżycko i Mikołajki. Zwiedźmy np. Mrągowo, Pisz i Węgorzewo, odpocznijmy nad jeziorami Śniardwy, Mamry albo Hańcza. 
  • Weekend na stoku narciarskim – to propozycja wypoczynku zimowego. Najczęściej wybieramy się do Zakopanego, Białki Tatrzańskiej albo Krynicy Zdrój.
  • Aktywny weekend: Nad wodą można odpoczywać nie tylko biernie. Jeśli tylko nie zabraknie nam odwagi, można wypożyczyć kajaki i popłynąc z nurtem rzeki. W borach tucholskich lub bieszczadach czekają na nas trasy piesze i rowerowe. To też doskonały pomysł na wakacje z psem  a zarazem sposób na tanie odpoczywanie.

Wakacje z dziećmi warto spędzić aktywnie. W wielu miastach w Polsce możemy odwiedzić tzw. żywe muzea, w których najmłodsi, ale i rodzice mogą spróbować swoich sił w przyrządzaniu regionalnych specjałów. W Krakowie jest to Żywe Muzeum Obwarzanka, w Lublinie – Żywe Muzeum Cebularza,  w Toruniu Żywe Muzeum Piernika. Dzieci chętnie odwiedzą centra naukowo – doświadczalne, np. warszawskie Centrum Nauki Kopernik. Jeśli chcemy bardziej wypocząć niż zwiedzać z dziećmi, możemy wybrać się na kemping. 

Jak jeszcze można odpocząć i przede wszystkim wypocząć w Polsce? Coraz bardziej popularne stają się ośrodki agroturystyczne, które oprócz zakwaterowania i wyżywienia oferują różne atrakcje takie jak jazda konna, wędkowanie czy przygotowywanie regionalnych potraw. 

Bibliografia:

[1] P. Moen and K. Chermack, “The importance of recovery of work: A review of where, how and why”, Journals Gerontol. Ser. B, vol. 60, no. Special_Issue_2, pp. S99–S108, 2005, doi: 10.1093/GERONB.

[2] F. R. H. Zijlstra and S. Sonnentag, “After work is done: Psychological perspectives on recovery from work”, Eur. J. Work Organ. Psychol., vol. 15, no. 2, pp. 129–138, Jun. 2006, doi: 10.1080/13594320500513855.

Zobacz także

i
Treści zawarte w serwisie mają wyłącznie charakter informacyjny i nie stanowią porady lekarskiej. Pamiętaj, że w przypadku problemów ze zdrowiem należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem.

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Kobieta w namiocie na plaży

Jak odpocząć w czasie krótkiego wyjazdu? Podpowiadamy!

Trening autogenny Schultza i Jacobsona. Co to jest? Komu może pomóc?

„Ludzie wstają zaskoczeni, bo czują irracjonalne zadowolenie, i to w całym ciele”. O tajnikach masażu twarzy, który ma zastąpić medycynę estetyczną, mówi mistrzyni Kobido

Muzykoterapia – dla dzieci i dorosłych. Czy muzyką można wyleczyć depresję?

Dziewczyna stojąca na ulicy

„Zejście po schodach też może stać się dla ciebie ścieżką kontemplacji”. Kasia Bem o spacerze medytacyjnym

Zaburzenia psychotyczne – czym są, objawy. Czym jest epizod psychotyczny?

„Zaparkuj trudne sprawy na czas urlopu”. Jak skutecznie przewietrzyć głowę w trudnych czasach, mówi psycholożka Karolina Lipińska

Ugryź się w język i zostaw na boku swoje rozpasane ego. Jak się kłócić, żeby było dobrze?

Barbara Filipczyńska /fot. archiwum prywatne

„Kiedy dusza ustala kierunek działania, a umysł je realizuje, zaczynamy żyć tak, jak chcemy”. Czym jest Soul Coaching® mówi Barbara Filipczyńska

Praca, dom, obowiązki… Spokojnie, nie wszystko w życiu musi być idealne. Oto 5 powodów, dla których czasem dobrze odpuścić

Kobieta czyta gazetę przy śniadaniu

Weekend w pełni. Można poleniuchować. Ale czy warto?

Kobieta śmieje się a w ręce trzyma drinka

„Weź się wyluzuj!”. Tylko jak? Oto kilka rad, dzięki którym nauczysz się „odpuszczać”

Przytulanie mężczyzn

Przytulanie mężczyzny. Dlaczego niektórzy ludzie nie chcą się przytulać?

Kobieta leży wśród kwiatów

Kiedy liczenie baranów nie wystarczy… Dowiedz się, jak spać dobrze!

Gdy czujesz się gorsza od innych… Jak żyć z kiepskim poczuciem wartości?

Nigdy na nic nie masz czasu? Zobacz, na czym możesz go łatwo zaoszczędzić

„Ich współpracownicy często opisują to jako obcowanie z czystym – niejako nieludzkim – intelektem”. Jak rozpoznać psychopatę, tłumaczy ekspertka

Kobieta stoi na łące. Ręce trzyma w górze

Zachwyć się tym, co jest teraz. Potrafisz to zrobić? Kasia Bem uważa, że to proste

Kobieta w białej koszuli przegląda się w lustrze. Ręce trzyma na górze, poprawia sobie coś we włosach

Co czujesz, kiedy widzisz siebie nagą w lustrze?

Jak poprawić koncentrację, radzi psycholog / pexels

„Umiejętność koncentracji przekłada się nie tylko na pracę, ale i lepsze życie”. Sposoby na poprawę wydajności i zdolność skupienia podpowiada psycholog Cezary Skura

smutna kobieta spotkanie

„Zamiast skupiać się na tym, co mamy, koncentrujemy się na tym, co chciałybyśmy mieć”. Dlaczego nie warto narzekać?

„Od nas zależy, czy media społecznościowe będą nas wzmacniać, czy niszczyć”. Jak zrobić porządki na Instagramie, mówi psycholożka Zuzanna Butryn

Czym jest stresslaxing? / Fot. Pexels

Stres zamiast odpoczynku. Jak zwalczyć stresslaxing?

„W domach, w których oszukiwanie jest mechanizmem obronnym, wychowujemy patologicznych kłamców”. O psychologii kłamstwa mówi Natalia Hofman

Najpopularniejsze

Ból trzustki – jak boli trzustka i jak odróżnić ból trzustki od bólu żołądka?

Para na kanapie

Seks analny – co to jest i jakie są najlepsze pozycje analne?

Kobieta

O czym świadczy ból pod łopatką? Charakter bólu, objawy i możliwe sposoby leczenia

MCH – co to, podwyższone i poniżej normy. MCH w morfologii

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

Masturbacja może być jeszcze przyjemniejsza. Poznaj sposoby masturbacji

MCV – morfologia, wyniki, norma. MCV podwyższone i za niskie

kobieta z problemami skórnymi

Wybroczyny (petocje) – co to jest, dlaczego powstają i jak sobie z nimi poradzić?

„Każdy orgazm jest czymś pięknym, jednak ten rodzaj orgazmu jest wyjątkowy”. Seksuolożka o kobiecym wytrysku

Wysoki cholesterol - jakie są przyczyny i objawy? Sposoby na wysoki cholesterol

Wysoki cholesterol – jakie są przyczyny i objawy? Jak go obniżyć?

Kiedy występuje niskie ciśnienie i wysoki puls?

Niskie ciśnienie i wysoki puls – kiedy występują? Co to oznacza?

laboratorium

D-dimery – co to jest? Jak obniżyć zbyt wysoki poziom?

ucho kobiety

Domowe sposoby na zatkane ucho. Jak odetkać ucho zatkane: woskowiną, katarem, wodą?

Kobieta leżąca w łóżku

9 możliwych przyczyn krwawienia po seksie

insulinooporność

Dieta w insulinooporności

Orgazm - jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

Orgazm – jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

×