Przejdź do treści

„Zmiana w kuchni powinna polegać na wprowadzeniu nowych dań – a nie na zmianie na te light”- mówi dietetyczka Katarzyna Błażejewska-Stuhr

Katarzyna Błażejewska Stuhr / fot. Wojtek Olszanka
Katarzyna Błażejewska Stuhr / fot. Wojtek Olszanka
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Tylko pacjent mający cztery wskazane objawy może z teleporady zostać skierowany na test na koronawirusa. Lekarze rodzinni się temu sprzeciwiają
Chrissy Teigen, amerykańska modelka i prezenterka telewizyjna, poroniła. „Odczuwamy ból, jakiego nigdy wcześniej nie czuliśmy”
Chłopiec z nebulizatorem
Jak wybrać dobry i bezpieczny dla dziecka nebulizator? Wyjaśnia specjalistka
Amarantus – zbożowy hit. Nie tylko dla zestresowanych
Patenty na potencjalne leki antynowotworowe dl badaczy z Uniwersytetu Gdańskiego
Niezwykłe dokonanie badaczy z Gdańska! Pomoże w walce z nowotworami

Odtruwanie organizmu sokami, dieta dr Dąbrowskiej, detoks koktajlami w proszku – to tylko niektóre z popularnych ostatnio metod oczyszczania organizmu. Czy taki detoks jest nam potrzebny? – Zmiana w kuchni powinna polegać na wprowadzeniu nowych dań, a nie na zmianie na te light. To nas nigdy smakowo nie zadowoli – mówi Katarzyna Błażejewska-Stuhr, dietetyczka kliniczna i psychodietetyczka.

Magdalena Bury: Ostatnio dużo mówi się o oczyszczaniu organizmu. Każda z nas powinna się ponieść temu trendowi?  

Katarzyna Błażejewska-Stuhr: Zdrowo funkcjonujący organizm oczyszcza się na bieżąco. Mamy od tego wątrobę i nerki. Dlatego warto na co dzień pić dużo wody, aby krew częściej przez nie przepływała i się filtrowała. Włączenie dużej ilości błonnika pochodzącego z warzyw, pełnoziarnistych produktów zbożowych i roślin strączkowych jest również bardzo pomocne. Myślę, że lepiej jest zdrowo odżywiać się cały czas i nie musieć się oczyszczać.

Czyli herbatki przeczyszczające, soki i oczyszczające smoothie nie działają? 

Zależy co w nich jest. Jeżeli to zioła wspierające np. funkcje wątroby, to warto się nimi czasowo wspomagać. Soki i smoothie mogą mieć różne składniki. Jeżeli mają np. dużo warzyw to odżywiają nas, uzupełniają niedobory i uważam, że warto z nich korzystać. Ale nie jestem fanką mieszanek z koktajlami w proszku, które mają cudownie odmienić nasze życie.

Bagietka, dżemy, jedzenie na stole

Organizm sam zasygnalizuje, że odżywiamy się źle?

Sądzę, że wiemy, gdy żywimy się źle. Nie mamy siły, odczuwamy problemy gastryczne, pojawiają się wypryski na skórze, włosy wypadają, paznokcie się łamią. Dobre żywienie sprzyja dobremu samopoczuciu. Jeżeli coś jest nie tak, warto zwolnić i zastanowić się, co takiego powoduje nasze osłabienie.

Wydaje mi się jednak, że wiele z nas nie łączy tych objawów z tym, co jemy…

Wynika to z przyzwyczajenia, braku czasu i pomysłów, co innego można jeść. Poza tym, nasz organizm w pewien sposób uzależnia się od tłustych, słonych, słodkich i niezdrowych rzeczy. Dlatego uważam, że zmiana w kuchni powinna polegać na wprowadzeniu nowych, zdrowszych dań – a nie na zmianie na zdrowsze i light.

To nas nigdy smakowo nie zadowoli. A nowe propozycje nauczą nas innych smaków, przestawią organizm na inny tryb i dzięki temu spokojniej, bez poczucia straty i stopniowo możemy zdrowiej jeść.

Od czego zacząć?

Od analizy miejsca, w którym jesteśmy. Warto przez kilka dni spisywać wszystko, co jemy i pijemy. Godziny, wielkości porcji. Uważam, że każdy z nas ma wiedzę dietetyczną na tyle dużą, że możemy te zapiski ocenić i stwierdzić, co stanowi największy problem. A potem, krok po kroczku, wprowadzać zmiany. Więcej warzyw, więcej wody, regularność posiłków, aktywność fizyczna…  Jeżeli jutro postanowię zrobić dobre śniadanie i zjeść pół kg warzyw to już będzie duża zmiana w dobrym kierunku.

Czyli głodówka odpada?

Jak już mówiłam, jestem za „delikatniejszym” rozwiązaniem. Głodząc się, zmuszamy nasz organizm do magazynowania przyszłych posiłków, to chwilowe i dość brutalne rozwiązanie.

Co się wtedy dzieje z naszym organizmem?

Wolałabym nie wchodzić w ten temat. Nie czuję się kompetentna. Jeżeli nie jemy, musimy czerpać energię z naszych rezerw. Więc spalamy glikogen, a w dalszej kolejności zapasy tkanki tłuszczowej, ale również białka (mięśnie). Nie wiem, jakie głodówki są najlepsze, najzdrowsze.

Próbowałam, nawet w ramach eksperymentu na swoim ciele, pić tylko soki warzywne. Myślałam, że umieram. Byłam bardzo słaba i nie miałam siły ruszyć ręką już pierwszego popołudnia. Zmusiłam się do 3 dni i nie widzę sensu do powtórki. Ale znam oczywiście wiele osób, które chwalą sobie takie głodówki.

Obecnie modne jest też stwierdzenie „mam zakwaszony organizm”. Czy każda z nas powinna odrzucić mięso, by do tego nie dopuścić?

Zakwaszająco działają na nas produkty pochodzenia zwierzęcego, przeciwnie do warzyw. Wszelkie badania pokazują, że najlepsza dla naszego zdrowia jest dieta roślinna (z niewielkim dodatkiem ryb w przypadku kobiet).

Z drugiej strony nie chcę nikogo zmuszać do przechodzenia na wegetarianizm, dlatego jestem orędowniczką fleksitarianizmu. To podejście do żywienia, gdzie podstawą diety są produkty pochodzenia roślinnego, ale od czasu do czasu można zjeść mięso lub inne produkty odzwierzęce. Ja w domu nie mam mięsa i go nie gotuję, ale gdy jadę nad morze śródziemne jem świeże ryby, a u teścia jem jego sznycelki. To zdrowa dieta bez wyrzeczeń.

A co z dietą dr Dąbrowskiej? Warto na nią przejść?

Z wielu modnych diet, jest to chyba najlepsze wyjście, bo bazuje ona przede wszystkim na warzywach. Mimo wszystko, jest to po części niedoborowa dieta, a ja jestem jednak za trwałą zmianą codziennego sposobu żywienia.

Wystarczy wyeliminować pewne grupy produktów z jadłospisu, by organizm sam się oczyszczał?

Zdecydowanie jest tak z produktami pochodzenia zwierzęcego. Duże znaczenie ma sposób hodowli zwierząt i im bliższy jest on naturze, a zwierzęta „szczęśliwsze”, tym są one dla nas lepsze, a przynajmniej mniej szkodliwe. I z całą pewnością warto wspomnieć o białej mące, cukrze i soli. One nas nie odżywiają! Biała mąka i cukier to puste kalorie, a sól w nadmiarze, jest szkodliwa.

Czyli organizm, który nie dostaje mąki i cukru, jest „czystszy”? 

Gdy zjemy za dużo cukrów w jednym posiłku (a więc i białej mąki), nasza wątroba musi je przerobić na triglicerydy. To dla niej obciążenie, przez co gorzej spełnia inne zadania – jak oczyszczanie krwi z substancji, które nas zanieczyszczają. Pomijając, że te triglicerydy magazynowane są na brzuchu, udach i pośladkach – co też szczególnie nas nie cieszy.

Co do cukru, jest on szkodliwy dla nas wszystkich. Uzależnia, stwarza niewłaściwe środowisko życia dla mikrobioty w jelitach, nie dostarcza żadnych cennych składników odżywczych, a jedynie kalorii. Jest go bardzo dużo w różnych produktach, dlatego lepiej go świadomie unikać.

Gluten jest równie zły?

Gluten jest szkodliwy dla osób, które cierpią na jego nietolerancję. To wąska grupa społeczeństwa. Część osób źle reaguje na nadmierną ilość tego białka, dlatego wystarczy, że ograniczą mąkę pszenną na korzyść jej starszych odmian (płaskurka, samopsza i orkisz) oraz innych zbóż. Pamiętajmy, że dieta bezglutenowa jest dietą niedoborową.

Zobacz także

i
Treści zawarte w serwisie mają wyłącznie charakter informacyjny i nie stanowią porady lekarskiej. Pamiętaj, że w przypadku problemów ze zdrowiem należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem.

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Gluten – dlaczego działa na nas jak narkotyk?

Hashimoto a dieta bezglutenowa

Hashimoto a gluten – dieta bezglutenowa przy Hashimoto

Lubisz mleko owsiane? Sprawdź, czy jest dla ciebie dobre

Weekendowy detoks sokowy

Dieta sokowa – przepisy, wskazania, efekty

Celiakia a poronienie / istock

Celiakia a poronienie. Czy mają ze sobą coś wspólnego? Na nasze pytania odpowiada dr Dawid Serafin

Banan jest zły, a soki detoksykujące dobre? Dietetyczka Anna Reguła o „paradoksie owocowym”

Festiwal makaronów: makaron soba

Festiwal makaronów: makaron soba. Mamy dla was pyszny przepis z tofu, brokułami i czarnym sezamem

święta

Święta na bezglutenie

Bezglutenowe kluseczki z dyni na jesienny obiad. Wypróbuj ten przepis!

Sok z ziemniaka - jego właściwości i zastosowanie

Sok z ziemniaka – jego właściwości i zastosowanie

Trawa pszeniczna – zielony superfood

Trawa pszeniczna – zielony superfood

Komosa ryżowa czyli quinoa (źródło - gettyimages.com)

Komosa ryżowa — Sprawdź, czym jest quinoa, jak się ją przygotowuje i jakie ma zalety

Soki warzywne

Soki warzywne – smaczny i zdrowy napój, który przyrządzisz w kilka chwil

Mąka kokosowa - właściwości i zastosowanie

Mąka kokosowa – jej właściwości i zastosowanie

Gluten w zdrowej diecie – może być czy lepiej sobie darować?

„Gluten w zdrowej diecie – może być czy lepiej sobie darować? – pyta (i odpowiada!) Monika Ciesielska, dietetyczka

kobieta czyta etykietę

„Diagnozowanie na własną rękę jest niebezpieczne”. O słuszności wykonywania testów alergicznych mówi alergolog

Rozpieść się smacznym śniadaniem. Bezglutenowy omlet cesarski sprawdzi się w tej roli idealnie

miska z warzywami

5 błędów, które popełniasz, gdy przechodzisz na dietę bezglutenową

soki

Detoks sokowy jako bezpieczny sposób na oczyszczenie organizmu. Kiedy warto go zastosować?

Zaskakująca właściwość soku z buraka

Ranking: najlepsza dieta na 2015

Ranking: najlepsza dieta na 2015

Paleosportowiec

Paleosportowiec

Dieta bezglutenowa - dla kogo, efekty, co jeść?

Dieta bezglutenowa – dla kogo? Co jeść przy takiej diecie i jakie daje efekty?

Dieta płynna - czym jest dieta sokowa i na czym polega?

Dieta płynna – czym jest dieta sokowa i na czym polega?

Najpopularniejsze

Masturbacja może być jeszcze przyjemniejsza. Poznaj sposoby masturbacji

Płatki kwiatków na otwartej dłoni

Zastrzał – 7 domowych sposobów jak sobie z nim poradzić

Ból trzustki - kobieta trzymająca się za brzuch

Ból trzustki – jak boli trzustka i jak odróżnić ból trzustki od bólu żołądka?

Łóżkowy savoir-vivre. Kilka przykładów fajnych zachowań w sypialni

Para na kanapie

Seks analny – co to jest i jakie są najlepsze pozycje analne?

Kobieta leży na łóżku

Seks analny to czysta przyjemność! Jak wzbogacić swój erotyczny repertuar?

5 rzeczy, które mężczyźni uwielbiają w łóżku

5 rzeczy, które mężczyźni uwielbiają w łóżku

Kobieta pokazuje język, na nim jest zaznaczony czerwony punkt

Krosta na języku – przyczyny powstawania, leczenie. Skąd się bierze krosta na języku i jakie ma formy?

Truskawki - produkty bogate w błonnik

Błonnik – w czym jest go dużo? Sprawdź, jakie owoce i warzywa są bogate w błonnik

kobieta, którą bolą plecy

O czym świadczy ból pod łopatką? Charakter bólu, objawy i możliwe sposoby leczenia

Lekarz siedzi przy biurku i wypisuje długopisem skierowania

Jak długo ważne są skierowania na badania lekarskie? Najważniejsze informacje, o których warto pamiętać.

Wada wzroku minus czy plus? A może astygmatyzm? Rodzaje wad wzroku

Wada wzroku minus czy plus? A może astygmatyzm? Rodzaje wad wzroku

Kiedy występuje niskie ciśnienie i wysoki puls?

Niskie ciśnienie i wysoki puls – kiedy występują? Co to oznacza?

Co oznacza obniżona temperatura ciała i jakie są jej przyczyny? Kiedy spadek temperatury może być niebezpieczny?

Co oznacza obniżona temperatura ciała i jakie są jej przyczyny? Kiedy spadek temperatury może być niebezpieczny?

Kobieta krzywi się z powodu bólu spowodowanego złamanym palcem

Jak rozpoznać złamanie palca – czyli objawy złamanego palca u ręki i stopy?

spuchnięta powieka - kobieca powieka

Spuchnięta powieka – przyczyny i leczenie opuchlizny. Domowe sposoby na opuchnięte powieki.