Niniejszy serwis korzysta z plików cookies celem realizacji usług zgodnie z Polityką Plików Cookies.
Informujemy, iż istnieje możliwość określenia warunków przechowywania lub dostępu do plików cookies za pomocą przeglądarki. Jeżeli wyrażasz zgodę na zapisywanie informacji zawartej w plikach cookies wybierz opcję Zamknij. W przypadku, gdy nie wyrażasz zgody, zmień ustawienia swojej przeglądarki.
Zamknij Polityka plików cookies
HelloZdrowie HelloZdrowie HelloZdrowie

Zdrowe jedzenie

Akcja bez glutenu: mąka jaglana

Akcja bez glutenu: mąka jaglana
Mąkę jaglaną uzyskujemy z drobno lub grubo mielonej kaszy jaglanej. Zdjęcie: Alicja Rokicka | Wegan Nerd i shutterstock

Z kaszy jaglanej można przygotować niemal wszystko ‒ od słodkiej jaglanki na śniadanie po wytrawne pasztety. A jeśli mamy pod ręką mąkę jaglaną, lista zdrowych i kreatywnych potraw się wydłuża. 

Kasza jaglana to inaczej proso, rodzaj roślinny jednorocznej. Jagła, bo tak można ją też nazywać, przywędrowała do Europy z Chin. Tam obok ryżu, soi, pszenicy i żyta występuje w tak zwanej świętej piątce chińskich zbóż. Ciekawostką jest, że to jedno z najstarszych zbóż, a jego historia sięga okresu neolitu. 

Jagła bogata w krzem dba o zdrowy rozwój paznokci i włosów. Dostarcza również dużych ilości witaminy E opóźniającej starzenie się organizmu, witaminy B i lecytyny, które poprawiają koncentrację i pamięć. Kasza jaglana polecana jest przy anemii, bo jest bogata w żelazo. Jest także źródłem sodu, potasu, wapnia oraz zawiera magnez, jod i brom. 

Coraz częściej mówi się o skutkach zakwaszania organizmu, a jagła jest zasadotwórcza. Działa alkalizująco, przywracając naturalną równowagę kwasowo-zasadową w organizmie. Oczyszcza go, zwalcza szkodliwe wolne rodniki i grzyby. Jagła jest lekkostrawna, pożywniejsza od ryżu, nie uczula jak kukurydza i jest o wiele tańsza od podobnie chwalonych kasz takich jak amarantus czy quinoa. Jest łatwo dostępna, znajdziemy ją w każdym polskim sklepie spożywczym. 

Przygotowując potrawy z jagły, warto wcześniej sparzyć ją wrzątkiem, by pozbyć się bardziej lub mniej wyczuwalnego gorzkiego smaku. Przed mieleniem oczywiście można najpierw kaszę sparzyć, a następnie dokładnie osuszać, lecz jest to pracochłonne. 

Mąkę jaglaną uzyskujemy z drobno lub grubo mielonej kaszy. Zmiel kaszę w młynku do kawy lub blenderze kielichowym o szybkich obrotach. Z 500 g kaszy uzyskasz 500 g mąki.

Kasza jaglana, a szczególnie mąka z jagły, jest wręcz stworzona do słodkich wypieków. To dzięki niej uzyskasz wspaniałe kruche ciasta, będące idealnymi spodami do tart i kiszów. Mąka jaglana sprawdza się również przy innych słodkich wypiekach np. w towarzystwie czekolady i bananów. 

Mąka jaglana jak żadna inna nadaje się również do wypieków na słono. Z przyzwyczajenia rano sięgamy po pieczywo i kanapki. Ci, którym zdrowie i alergia nie pozwalają na spożywanie tradycyjnych wypieków, zamiast kupować drogi i często niesmaczny chleb bezglutenowy, mogą szybko upiec bułeczki lub chlebek cukiniowy idealny do kanapek. Zamiast zwykłych porannych naleśników lub owsianki z mlekiem z mąki jaglanej można zrobić szybkie racuchy z jabłkiem. 

Mąkę już macie? Oto trzy przepisy dla was na początek!

Zapytaj i podziel się wiedzą

Aby zadać pytanie musisz się zalogować
Wyślij