Przejdź do treści

5 naturalnych źródeł magnezu

5 naturalnych źródeł magnezu
Gorzka czekolada i awokado - naturalne źródła magnezu. Zdjęcie: shutterstock
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Bolące mięśnie - co robić?
Bolące mięśnie. Kiedy ból powinien nas zaniepokoić?
Jennifer Garner zachęca do mammografii. Aktorka pokazała relację z własnej wizyty
Pętla wisielcza z żelka
„Cukier to zguba i zło” alarmują eksperci z Czytamy Etykiety. Jak się przed nim ustrzec?
Skandaliczne porównanie na szkoleniu dla lekarzy. USG porównane do „gwałtu w ciemnej uliczce”!
Kurki, fot. Karol Niziołek
Tagliatelle z polędwiczkami i duszonymi kurkami. Idealne na jesienny obiad!

Kolejna nieprzespana noc z powodu skurczów łydek? To jeden z pierwszych objawów niedoboru magnezu. Bez odpowiedniej ilości tego pierwiastka nie pracują prawidłowo nasze najważniejsze organy: mózg, serce i mięśnie. Pora go uzupełnić!

Magnez nazywany jest często biopierwiastkiem życia. Odpowiada on za prawidłowe działanie układu nerwowego, układu krążenia, buduje układ odpornościowy i pełni rolę aktywatora ponad 300 enzymów. Oprócz nocnych skurczów mięśni łydek niedobór magnezu powoduje kłopoty z koncentracją, chroniczne zmęczenie, bóle głowy, spadek odporności, wypadanie włosów, łamliwość paznokci. Przyczyną niedoboru magnezu jest najczęściej nieprawidłowa dieta. Niestety, magnezu z organizmu pozbyć się jest bardzo łatwo. Najwięcej tracimy go, pijąc kawę i alkohol, a w dalszej kolejności czarną herbatę. Magnez wypłukują też fosforany zawarte w napojach gazowanych i wędlinach. Z kolei dieta bogata w magnez może wyeliminować ryzyko zawału serca oraz zmniejszyć o jedną trzecią ryzyko zachorowania na cukrzycę. Gdzie szukać magnezu? Oto jego źródła:

Czekolada

Tak, ale tylko i wyłącznie gorzka. Nie łudźmy się, że mleczna tabliczka wpłynie na koncentrację i poprawi pracę mózgu. Magnez w ilości, która jest nam potrzebna, znajdziemy w gorzkiej czekoladzie o zawartości minimum 75% kakao. W tej formie magnez szczególnie polecam kobietom w ciąży, które w trzecim trymestrze często cierpią z powodu jego niedoborów. Kilka kostek gorzkiej czekolady (80% kakao) pozwoliło mi przespać noc bez bolesnych skurczów łydek.

Awokado

Znane ze swoich niekwestionowanych wartości odżywczych, łatwo przyswajalnego białka. Jest bogatym źródłem antyoksydantów, w tym oczywiście magnezu. Najprostsza zdrowa przekąska z awokado w roli głównej – przekroić owoc wzdłuż na pół, wydrążyć pestkę, obrać ze skóry, skropić sokiem z cytryny, posolić (polecam różową sól himalajską) i od razu zjeść!

 

Produkty bogate w błonnik

Pestki dyni

Sezon na dynie trwa. Oprócz rozgrzewającego kremu z dyni nie zapominajmy o jej pestkach. To fantastyczne źródło witamin i minerałów. Jest w nich tak dużo magnezu, że garść pestek dyni pokrywa niemal w 100% dzienne zapotrzebowanie na ten pierwiastek. Inne nasiona i orzechy (jak migdały, nasiona słonecznika, orzechy brazylijskie czy siemię lniane) również zawierają magnez, ale choć nie jest go tak dużo jak w pestkach dyni.

Kasza gryczana

Wszelkie kasze promujemy nieustająco. Tym razem warto zapamiętać, że kasza gryczana to potężny zastrzyk magnezu i witamin z grupy B. Jeśli więc nie jesteśmy w stanie zrezygnować z codziennej kawy, włączmy do jadłospisu kaszę gryczaną.

Banany

Dostarczają mózgowi energii i wspomagają pracę układu nerwowego, m.in. dzięki dużej zawartości magnezu. To zdrowa przekąska, która pomoże nam się skupić w ciągu dnia, poprawi pamięć i koncentrację, a po treningu wspomoże regenerację organizmu. Przypomnę choćby jeden przykład, jak na diecie „bułka i banan” można daleko zajść, a właściwie polecieć…

 

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Magnez i wapno – bierzesz je razem? Farmaceutka tłumaczy, dlaczego to niekoniecznie dobry pomysł!

istockphoto.com

Miewasz skurcze łydek? Pij wodę! Położna Kasia wyjaśnia, dlaczego to takie ważne

Potas, magnez, wapń i sód ‒ elektrolity w akcji

istockphoto.com

Uzupełnij braki. 8 najczęstszych niedoborów w diecie

paznokcie

Paznokcie mówią wiele o twoim zdrowiu. Sprawdź, jakie ostrzeżenia mogą ci wysyłać

Niedobór magnezu? Popraw swoje menu!

Niedobór magnezu? Popraw swoje menu!

Magnez

Magnez

Smalec grzybowy

Przepis na smalec grzybowy. Aromatyczny i prosty do wykonania!

Kiszona kapusta

Kiszona żywność pełna witamin. Powody, dla których warto kisić warzywa

Owsianka rządzi

Owsianka rządzi! Poznaj 3 przepisy z owsianką w roli głównej

3 przepisy na lunch dla wegan. Zaskakująco proste!

Gluten to puszka Pandory

„Nie przekonuję, żeby porzucić chleb, bo ten można wypiekać z najróżniejszych składników. Ale apeluję do niejedzenia współczesnej pszenicy i jej pochodnych!” – mówi Agnieszka Pająk, health coach

Topinambur – nie wiesz, co z nim zrobić? Oto trzy świetne przepisy na dania z topinamburem

Pieczona dynia Hokkaido

Przepis na pieczoną dynię Hokkaido. Świetnie sprawdzi się na lunch, obiad albo kolację!

Dieta w endometriozie. Na co zwrócić uwagę, a czego lepiej unikać? Wyjaśnia dietetyczka

Dieta w endometriozie. Na co zwrócić uwagę, a czego lepiej unikać? Wyjaśnia dietetyczka

Bergamotka jest skarbnicą witaminy A i C

„Bergamotka jest prawdziwą skarbnicą witaminy A i C, pomaga przy przeziębieniach, ma pozytywny wpływ na psychikę, pomaga w stresie, ułatwia zasypianie oraz pogłębia sen” – mówi dr Grażyna Pająk

Przepis na makaron sojowy. Obłędnie smaczny!

Przepis na polewę czekoladową w wersji fit

Żelazo tylko w mięsie? Nic bardziej mylnego

Jak wzmocnić odporność? Kurkuma, imbir, cynamon, czosnek, miód dadzą radę?

Ciasto marchewkowe na nowo. Mamy dla ciebie 3 pyszne inspiracje

„Udowodniono, że kawa wykazuje szereg prozdrowotnych działań na pracę organizmu, dlatego znalazła się piramidzie prawidłowego żywienia”- mówi dr Agnieszka Jarosz

Muffiny z jabłkami

Jesienne patenty na słodkości. Poznaj trzy przepisy

7 naturalnych składników wzmacniających odporność

Najpopularniejsze

Masturbacja może być jeszcze przyjemniejsza. Co robić, aby przenieść doznania na wyższy poziom?

Lekarz siedzi przy biurku i wypisuje długopisem skierowania

Jak długo ważne są skierowania na badania lekarskie? Najważniejsze informacje, o których warto pamiętać.

Kobieta pokazuje język, na nim jest zaznaczony czerwony punkt

Krosta na języku – przyczyny powstawania, leczenie. Skąd się bierze krosta na języku i jakie ma formy?

kobieta, którą bolą plecy

O czym świadczy ból pod łopatką? Charakter bólu, objawy i możliwe sposoby leczenia

Mama zakleja plaster dziekcu. Na zdjeciu widoczne dłonie na drewnianym stole

Zastrzał – 7 domowych sposobów jak sobie z nim poradzić

Kobieta krzywi się z powodu bólu spowodowanego złamanym palcem

Jak rozpoznać złamanie palca – czyli objawy złamanego palca u ręki i stopy?

kobieta z bólem zęba

Ropień zęba – domowe sposoby na opuchliznę

kobieta, leżąca na łóżku, z bolącym brzuchem

Jak rozpoznać zakażenie owsikami? Czy pasożytów można pozbyć się domowymi sposobami?

spuchnięta powieka - kobieca powieka

Spuchnięta powieka – przyczyny i leczenie opuchlizny. Domowe sposoby na opuchnięte powieki.

Regeneracja organizmu po odstawieniu alkoholu. Sprawdź, jakie są efekty, kiedy zrezygnujesz z weekendowego drinka

https://www.istockphoto.com

To, co wydalamy, wiele mówi o stanie naszego zdrowia. Sprawdź, co trzeba wiedzieć o… kupie

Kobieta trzymająca się za plecy na dole z powodu bólu pleców

Co oznacza ból pleców na dole i jakie podjąć leczenie, by go uśmierzyć?

dłonie

Drętwienie palców u rąk – skąd się bierze i co oznacza?

ból trzustki - kobieta trzymająca się za brzuch

Chora trzustka – gdzie boli? Przyczyny i objawy chorób trzustki

grupy inwalidzkie - człowiek na wózku inwalidzkim

Grupy inwalidzkie – rodzaje i przywileje. Dlaczego już nie nadaje się grup inwalidzkich?

8 rzeczy, za które pokocha cię twoja trzustka