Przejdź do treści

Witamina E

Witamina E
Zdjęcie: shutterstock
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Ewa Chodakowska
Ewa Chodakowska zachęca do badań piersi
Lizi Jackson-Barrett
Łysa Lizi Jackson-Barrett: Rok temu płakałam. Teraz czuję się świetnie
Masaż blizn. Mama Kosmetolog pokazuje jak go wykonywać prawidłowo
Zadbaj o własne piersi. Ruszyła kampania Fundacji Rak’n’Roll
doktor michał lipa przodem
Czy USG jest bezpieczne? Dr Michał Lipa uspokaja

Zapotrzebowanie dobowe: kobiety 9 mg, mężczyźni 11 mg.

Rola: przeciwutleniacz; nawilżenie i elastyczność skóry, prawidłowe funkcjonowanie układu nerwowego i immunologicznego.

Zwiększone zapotrzebowanie: antykoncepcja doustna, dieta niskotłuszczowa, niewydolność wątroby, mukowiscydoza, zażywanie niektórych leków, m.in. przeciw nadkwasocie, hipercholesterolemii.

Objawy niedoboru: nadmierne rogowacenie i przedwczesne starzenie skóry, egzemy, utrudnione gojenie ran, choroby serca, niedokrwistość, zakrzepica, PMS, niepłodność.

Skutki nadmiaru: raczej nie występują, ew. nasilenie działania leków przeciwzakrzepowych.

Interakcje: umożliwia wykorzystanie wit. A, zmniejszając jej toksyczność, przyswajalność wit. E zaburzają preparaty żelaza.

Źródła: awokado, olej rzepakowy, oleje tłoczone na zimno, orzechy, zwłaszcza włoskie i migdały, pestki dyni i słonecznika, zielone warzywa, kiełki i zarodki pszenne, żółtka jaj, wątróbka.

Tak jak inne witaminy rozpuszczalne w tłuszczach wit. E w postaci jest najlepiej przyswajalna.

Rozpuszczalna w tłuszczach witamina E łatwo rozkłada się pod wpływem światła, tlenu oraz kontaktu z żelazem i miedzią, niszczy ją też mrożenie.

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy

Zainteresują cię również:

dzieci siegające poo cukier

Agresywne dziecko? Winowajcą może być cukier

Co warto wiedzieć o niacynie?

Witaminy i suplementy – jakich potrzebujemy latem?

Dlaczego diety nie działają? – 5 psychologicznych powodów

11 witamin i minerałów, których potrzebujesz, gdy masz 20, 30, 40, 50 lat

7 najlepszych diet na 2018 rok

Witaminy i mikroelementy: (nie)udane połączenia

Stres działa jak śmieciowe jedzenie

Poczytaj dla zdrowia

Nie, dziękuję, jestem na diecie

Dietetyczka kontra singielka na zakupach

6 najgorszych nawyków żywieniowych