Niniejszy serwis korzysta z plików cookies celem realizacji usług zgodnie z Polityką Plików Cookies.
Informujemy, iż istnieje możliwość określenia warunków przechowywania lub dostępu do plików cookies za pomocą przeglądarki. Jeżeli wyrażasz zgodę na zapisywanie informacji zawartej w plikach cookies wybierz opcję Zamknij. W przypadku, gdy nie wyrażasz zgody, zmień ustawienia swojej przeglądarki.
Zamknij Polityka plików cookies
HelloZdrowie HelloZdrowie HelloZdrowie

Zdrowe jedzenie

Akcja bez glutenu: ryż

Akcja bez glutenu: ryż
Gluten free: ryż. Zdjęcie: shutterstock

Różnokolorowe, drobne ziarenka o orzechowym zapachu, dobrze zorganizowane w zielonych siewkach, całymi dniami moczą swoje nogi w wodzie. Lubią słońce, duuużo ciepłych promieni słońca. Wolne od glutenu, kryją w sobie prawdziwy ryżowy power!

Ryż wzmacnia wewnętrzne narządy, jest lekkostrawny, hypoalergiczny i należy do frakcji siłaczy bez glutenu, przez co może być bezpiecznie konsumowany przez maluchy, osoby osłabione czy z nietolerancjami. Jeśli coś się dobrze trawi, to znaczy, że nie obciąża układu pokarmowego, tylko wspiera i odżywia ciało. Dużo daje, a jest przy tym delikatny i szarmancki ‒ nic, tylko czerpać z niego garściami.

Są różne rodzaje ryżu: brązowy, słodki i klejący, delikatny basmati czy dziki o czerwonym lub prawie fioletowym zabarwieniu. Co ciekawe, dziki ryż nie jest właściwie ryżem, często nazywany bywa owsem wodnym czy trawą wodną i zawiera więcej białka niż jego poprzednicy. Te niewielkie ziarna, jeśli nie zostaną bezsensownie przetworzone i oczyszczone, zawierają prawdziwe bogactwo składników odżywczych. W swojej osłonce zebrały cenne przeciwutleniacze chroniące między innymi przed chorobami nowotworowymi. Są to gamma-oryzanol przeciwdziałający zastojowi krwi, kwas alfa-lipidowy, peroksydaza glutationowa zmniejszająca ilość śluzu i wspierająca odtruwanie organizmu, koenzym Q10 oraz garbniki proantocjanidyny wzmacniające tętnice, naczynia włosowate, żyły, a przez to poprawiające krążenie krwi oraz wiele innych równie kosmicznie brzmiących składników. Prawdziwych killerów do zadań specjalnych.

W nieoczyszczonym, pełnym ryżu zwarte są też polisacharydy, które mają działanie stabilizujące poziom cukru we krwi, witaminy z grupy B działające uspokajająco i antydepresyjnie oraz lecytyna potrzebna do prawidłowego działania układu nerwowego.

Funkcjonalność, różnorodność wykorzystania i siła działania tego wojownika jest godna podziwu. Zapraszam tego mocarza zawsze, kiedy tylko ma ochotę mnie odwiedzić, i czuję się prawdziwie wyróżniona, mogąc go u siebie gościć. A przychodzi często, na zmianę z jaglanką wprasza się na śniadania, potem wpycha się w porze lunchu i chętnie zostaje jeszcze na deser. Dobrze się u mnie czuje, a i domownicy nie narzekają na jego częste wizyty. Prawdziwy przyjaciel domu! Zobaczcie, co można przygotować z ryżu ‒ kulinarnego siłacza.

Zapytaj i podziel się wiedzą

Aby zadać pytanie musisz się zalogować
Wyślij