Przejdź do treści

Przepisy na bezglutenowe dania z wykorzystaniem ryżu.

Akcja bez glutenu: ryż
Gluten free: ryż. Zdjęcie: shutterstock
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
kobieta myje twarz
Seks dobry na wszystko, nawet na trądzik? HZ kontra mity #10 Trądzik
Kobieta dekoruje pierniki
8 sposobów na spędzenie świąt bez wyrzutów sumienia
Dobra wiadomość dla chorych na rdzeniowy zanik mięśni – lek na SMA będzie refundowany w Polsce
stół świąteczny
Racjonalne podejście do jedzenia podczas świąt. Dietetyk radzi, jak znaleźć złoty środek
Magiczne portrety chorych dzieci w szpitalach. Zobacz zdjęcia z projektu „Heart Project”

Różnokolorowe, drobne ziarenka o orzechowym zapachu. Ryż należy do produktów z grupy węglowodanów i jest często wybierany przez osoby unikające glutenu. Skorzystaj z prostych przepisów na pudding ryżowy, koktajl i danie wytrawne.

Ryż wzmacnia wewnętrzne narządy, jest lekkostrawny, hypoalergiczny i należy do frakcji siłaczy bez glutenu, przez co może być bezpiecznie konsumowany przez maluchy, osoby osłabione czy z nietolerancjami. Jeśli coś się dobrze trawi, to znaczy, że nie obciąża układu pokarmowego, tylko wspiera i odżywia ciało. Dużo daje, a jest przy tym delikatny i szarmancki ‒ nic, tylko czerpać z niego garściami.

Są różne rodzaje ryżu: brązowy, słodki i klejący, delikatny basmati czy dziki o czerwonym lub prawie fioletowym zabarwieniu. Co ciekawe, dziki ryż nie jest właściwie ryżem, często nazywany bywa owsem wodnym czy trawą wodną i zawiera więcej białka niż jego poprzednicy. Te niewielkie ziarna, jeśli nie zostaną bezsensownie przetworzone i oczyszczone, zawierają prawdziwe bogactwo składników odżywczych. W swojej osłonce zebrały cenne przeciwutleniacze chroniące między innymi przed chorobami nowotworowymi. Są to gamma-oryzanol przeciwdziałający zastojowi krwi, kwas alfa-lipidowy, peroksydaza glutationowa zmniejszająca ilość śluzu i wspierająca odtruwanie organizmu, koenzym Q10 oraz garbniki proantocjanidyny wzmacniające tętnice, naczynia włosowate, żyły, a przez to poprawiające krążenie krwi oraz wiele innych równie kosmicznie brzmiących składników. Prawdziwych killerów do zadań specjalnych.

W nieoczyszczonym, pełnym ryżu zwarte są też polisacharydy, które mają działanie stabilizujące poziom cukru we krwi, witaminy z grupy B działające uspokajająco i antydepresyjnie oraz lecytyna potrzebna do prawidłowego działania układu nerwowego.

Funkcjonalność, różnorodność wykorzystania i siła działania tego wojownika jest godna podziwu. Zapraszam tego mocarza zawsze, kiedy tylko ma ochotę mnie odwiedzić, i czuję się prawdziwie wyróżniona, mogąc go u siebie gościć. A przychodzi często, na zmianę z jaglanką wprasza się na śniadania, potem wpycha się w porze lunchu i chętnie zostaje jeszcze na deser. Dobrze się u mnie czuje, a i domownicy nie narzekają na jego częste wizyty. Prawdziwy przyjaciel domu! Zobaczcie, co można przygotować z ryżu ‒ kulinarnego siłacza.

Ryżowe słodkie śniadanie

Akcja bez glutenu: ryż

Składniki:

– filiżanka ryżu basmati
– 2 filiżanki wody
– łyżeczka oleju kokosowego
– szczypta cynamonu
– szczypta kardamonu
– mleko ryżowe waniliowe
– podprażone orzechy laskowe kilka sztuk
– sezonowe owoce (truskawki, maliny, borówki)

Ryż płuczę na gęstym sicie i podprażam na oleju kokosowym. Dodaję szczyptę kardamonu i 2 filiżanki wody. Gotuję pod przykryciem, aż w 80 proc. wchłonie wodę. Odstawiam na chwilę, żeby „doszedł”. Orzechy rozgniatam i podprażam na suchej patelni.

Nakładam ryż do miseczki, polewam mlekiem, dodaję orzechy, dekoruję owocami i dodaję szczyptę cynamonu. Gotowe i pyszne!

Koktajl brzoskwiniowy z ryżem

Składniki:

– 4 dojrzałe brzoskwinie
– filiżanka mleka ryżowego
– łyżka ugotowanego ryżu
– szczypta imbiru
– odrobina wody
– szczypta utartej skórki z cytryny
– kilka listków bazylii

Wszystkie składniki zmiksować i wypić na świeżo. Po prostu!

Ryż pachnący rozmarynem, świeżym czosnkiem i pomidorami

Składniki:

– filiżanka ugotowanego ryżu
– łyżka masła klarowanego
– duży ząbek świeżego czosnku
– kilka igieł rozmarynu
– świeżo mielony czarny pieprz
– 3 rzodkiewki
– szczypta różowej soli
– 2 żółte pomidory
– 2 czerwone pomidory
– 3 plasterki świeżej kurkumy poszatkowanej

Na maśle podsmażyć czosnek, pieprz, rozmaryn i pokrojone rzodkiewki. Dodać szczyptę soli i pokrojone pomidory, najlepiej bez skórki. Poddusić przez chwilę, zmniejszając ogień. Dodać poszatkowaną kurkumę, 3 bardzo cienkie plasterki. Zamieszać i dołożyć ryż. Serwować na świeżo, jest pysznie, aromatycznie i delikatnie. Można dodać odrobinę utartej skórki z cytryny, danie będzie bardziej odświeżające.

Maia Sobczak – dietetyczka holistyczna, wegetarianka. Uwodzi pięknym, zdrowym i smacznym jedzeniem oraz świadomym podejściem do życia. Ćwiczy jogę, kocha zwierzęta, segreguje śmieci i uważnie obserwuje rzeczywistość. To ona właśnie qma kaszę: www.qmamkasze.pl; znajdziesz ją także na fb.

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy

Zainteresują cię również:

Świąteczny piernik – bez glutenu, bez cukru!

Świąteczny piernik – bez glutenu, bez cukru!

Nadwrażliwość na gluten – sprawdź, czy to masz

Nadwrażliwość na gluten – sprawdź, czy to masz

O co chodzi z tą pszenicą?

O co chodzi z tą pszenicą?

Akcja bez glutenu: mąka gryczana

Akcja bez glutenu: mąka gryczana

Akcja bez glutenu: mąka ryżowa

Akcja bez glutenu: mąka ryżowa

Święta na bezglutenie

Święta na bezglutenie

Akcja bez glutenu: komosa ryżowa

Zdrowe przepisy z wykorzystaniem komosy ryżowej: warzywny pasztet, domowe gofry

Bezglutenowe kluseczki z dyni

Bezglutenowe kluseczki z dyni

Akcja bez glutenu: amarantus

Akcja bez glutenu: amarantus

Sól – szczypta nie zaszkodzi

Sól – szczypta nie zaszkodzi

Akcja bez glutenu: gryka

Akcja bez glutenu: gryka

Akcja bez glutenu: kasza jaglana

Akcja bez glutenu: kasza jaglana