Przejdź do treści

Burak to niezwykłe warzywo. Poznaj przepisy na zdrowe dania z buraka

Zdjęcie: iStock
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
pływalnia basen
Kąpiel z dreszczykiem, czyli co na nas czeka na publicznych kąpieliskach?
grzyby
Przez kilka godzin trzymałaś grzyby w foliowej reklamówce? Dietetyczka odpowiada, czy nadają się do spożycia
gettyimages.com
Czujesz się zmęczona, masz ciągle ochotę na słodycze, jesteś rozdrażniona… To mogą być objawy insulinooporności
Unikaj psychologicznej pułapki 90:10 a twój dzień będzie lepszy
Instagram.com
„Nie w porządku jest to, że zdjęcia takie jak powyższe oburzają, a to tylko czysta podpaska i ketchup”- młoda feministka podjęła ważny temat

Sprawdźcie wykwintne buraczane carpaccio, nietypową surówkę i pyszny odkwaszający sok z buraka. Karierę, jaką ostatnio robi burak na talerzach, można by śmiało porównać do kariery Nikodema Dyzmy na salonach. O ile jednak Dyzma na salonach znalazł się przypadkiem, o tyle burak robi furorę całkowicie zasłużenie.

Burak zwyczajny, bo tak nazywa się odmiana hodowana w Polsce, to w rzeczywistości superburak – warzywo niezwykłe, z uwagi na nadzwyczajne właściwości prozdrowotne. Ze względu na wysoką zawartość składników i pierwiastków mineralnych, takich jak potas, magnez i wapń, cez, rubid i kobalt, ma właściwości silnie odtruwające i odkwaszające organizm. Oczyszcza krew i usuwa z organizmu kwas moczowy. Bogactwo witamin z grupy B dobrze wpływa na system nerwowy, pomaga przy napięciach, stresie, nerwicach i depresjach. Duża zawartość błonnika wspomaga trawienie. Betanina działa wspomagająco i regulująco na pracę wątroby, a wysoka zawartość żelaza jest pomocna przy niedokrwistości, anemii i awitaminozie.

Udowodniono, że regularne picie soku z buraków wpływa korzystnie na obniżenie ciśnienia, a obecność antocyjanów, czyli bardzo silnych antyoksydantów z grupy polifenoli, ma działanie odmładzające i antyrakowe. Działanie antynowotworowe wzmacniają także betacyjany odpowiedzialne za czerwony kolor buraków. Z przeprowadzonych w 2009 roku badań wynika też, że sok z buraka ma również właściwości energetyzujące i zwiększa wytrzymałość oraz wydolność organizmu, działając jak naturalny środek dopingujący.

 

Burak ma tylko dwie wady – wysoki indeks glikemiczny oraz duże ilości szczawianów. Pierwsze jest przeciwwskazaniem dla cukrzyków, a drugie dla osób cierpiących na reumatyzm i kamicę nerkową.

Poza tym jest ideałem. W dodatku w nowych modnych połączeniach z pomarańczą, kozim serem, kolendrą, kiełkami, skrapiany octem balsamicznym, posypywany pestkami dyni czy orzechami, pieczony lub podawany na surowo (wtedy zachowuje najwięcej wartości odżywczych) jest nie tylko zdrowy, ale również przepyszny, niecodzienny i wykwintny.

Carpaccio z buraka

Burak awansuje

Rewelacja w 5 minut! Zwłaszcza jeśli buraki upieczesz z wyprzedzeniem.

Składniki dla 2 osób:

– 2 średniej wielkości buraki,
– ser feta lub kozi,
– rukola,
– podprażone na patelni pestki dyni lub słonecznik,
– ulubione kiełki (opcjonalnie),
– czarnuszka (opcjonalnie),
– oliwa z oliwek,
– ocet balsamiczny,
– pieprz

Buraki owiń w folię aluminiową i piecz w piekarniku przez godzinę. Możesz to zrobić rano, jeśli sałatkę zamierzasz podać po południu lub wieczorem. Upieczone buraki obierz i pokrój w cienkie plasterki. Ułóż je na talerzu tak, żeby delikatnie na siebie zachodziły. Na burakach ułóż rukolę, posyp pokruszonym serem, kiełkami, pestkami dyni i czarnuszką. Polej oliwą z oliwek i skrop octem balsamicznym. Posyp świeżo zmielonym pieprzem.

Kiszone cytryny

Burak nieoczekiwanie pomarańczowy

Propozycja dla osób, które nie lubią (lub wydaje im się, że nie lubią) buraków. Pomarańczowy winegret i kolendra fantastycznie podkręcają smak tej prostej surówki. Najwyższa pora zmienić zdanie i pogodzić się z burakiem.

Surówka z buraków dla 2 osób:

– 2 średniej wielkości buraki,
– garść orzechów nerkowca,
– pęczek kolendry

Winegret pomarańczowy:

– sok i miąższ z 1/2 pomarańczy,
– sok z 1/4 cytryny,
– 4 łyżki oliwy z oliwek,
– 1 łyżeczka świeżego utartego imbiru.

Składniki wymieszaj.

Buraki zetrzyj na grubej tarce. Orzechy podpraż na suchej patelni. Kolendrę posiekaj. Wymieszaj wszystkie składniki. Polej winegretem.

Sok z buraka

Sok odkwaszający organizm. Sok z samego buraka nie jest zbyt smaczny, dlatego pijemy go w towarzystwie innych warzyw i owoców.

Składniki dla 1 osoby:

– 1 burak,
– 1 jabłko,
– pół grejpfruta,
– 2-cm kawałek imbiru,
– 1/2 cytryny

Z całego tego towarzystwa wyciśnij wszystkie soki w sokowirówce.

Kasia Bem – nauczycielka jogi, oddechu i medytacji w systemach Sivananda Jogi (tytuł Master of Yoga, II stopień specjalizacji), Ashtangi Jogi i Sri Sri Jogi, RYT 500. Autorka programów: Joga dla Twarzy, Potęga Ciszy, Happy Detoks z jogą naturalnie! Autorka książki „Happy Detoks”. 

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Polecamy

„W Chinach medycyna chińska przygotowuje przyszłych rodziców już rok przed planowaną ciążą. Dzięki temu depresja poporodowa nie zdarza się tam często” – mówi Aneta Rosłon, terapeutka medycyny chińskiej

Milena Nosek

„Znam organizmy, które nie szczędzą sobie cukru, smażenia, jedzą na co i kiedy mają ochotę, osiągają przy tym sukcesy i czują się wspaniale. Pytanie tylko – do kiedy?” – mówi Milena Nosek, dietetyk tancerzy

Hello my Hero. Dominika Jeżewska, Pani Łuska: zaczęłam widzieć więcej szczęścia w łuszczycy, bawić się nią i doceniać, że dzięki niej dbam o wiele bardziej o swój organizm

lady pasztet

„Jestem w ciąży, więc dla mnie najbardziej palące jest to, żeby kobiety wyszły z domów, a żeby do tych domów przyszli faceci” – mówi Katarzyna Barczyk, autorka bloga Lady Pasztet

Zainteresują cię również:

Kukurydziane ciasteczka z pigwą

Kukurydziane ciasteczka z pigwą

Komosa ryżowa zapiekana z brzoskwiniami

Drożdżówki z rabarbarem

Chrupiące drożdżówki z rabarbarem i budyniem

nernik z brzoskwiniami

Przepis na brzoskwiniowy nernik na zimno. Letnia alternatywa dla tradycyjnego sernika

Wegańskie tarty z borówkami

Wegańskie tarty z borówkami

Przepis na creme brule

Jaglano-brzoskwiniowy crème brûlée z malinami

Przepis na aksamitny deser jaglany z jagodami i czereśniami

Unsplash

Kalarepa – schrup ją w sałatce!

Wegańska panna cotta z jeżynami. Bez żelatyny, śmietany i cukru

Marmolada z dzikich mirabelek

Daktyle nadziewane malinami i masłem orzechowym

Letni dżem z jagód. Bez cukru!

Letni dżem z jagód. Bez cukru!

Nie marnuj jedzenia! Cydr ze skórek gruszek

Nie marnuj jedzenia! Cydr ze skórek gruszek

Tian – warzywa w nowej odsłonie. Doskonale sprawdzi się na letnią kolację

Pudding ryżowy z brzoskwiniami

Pudding ryżowy z brzoskwiniami

Omletonaleśnik z czereśniami i twarożkiem

Przepis na omlet z czereśniami i twarożkiem

Pudding chia z musem ananasowym

Pudding chia z musem ananasowym

Kisiel rabarbarowy z imbirową nutą

Kisiel rabarbarowy z imbirową nutą

Sernik z nerkowców z musem jagodowym

Sernik z nerkowców z musem jagodowym

Sezonowa sałatka z zielonym groszkiem i młodymi ziemniakami

Sezonowa sałatka z zielonym groszkiem i młodymi ziemniakami

Letni makaron z cukinii

Przepis na letni makaron z cukinii

Kolorowa matcha z dodatkiem superfoods. Energetyczna bomba witaminowa

Przepis na pieczone rzodkiewki. Zdrowa, niskokaloryczna przekąska

Chłodnik miętowy z zielonego groszku. Ukojenie po upalnym dniu