Przejdź do treści

Cukier brązowy – zdrowszy od białego?

Cukier brązowy – zdrowszy od białego?
Przeważnie mamy do czynienia ze zwykłym rafinowanym białym cukrem zabarwionym karmelem. Ilustracja: Julia Szostak
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
stres trening
Sposoby na stres. Oto 6 skutecznych sposobów, które ukoją twoje nerwy
Nadmierna potliwość – o czym świadczy, jakie są przyczyny?
Szczepionka
Szczepionka na gruźlicę może uchronić nas przed koronawirusem?
Kobieta trzyma się za szyję
Ból i zesztywnienie mięśni karku – przyczyny, leczenie
Kobieta czesząca włosy
Problemy z włosami: łupież, wypadanie włosów, przetłuszczanie się. Co robić?

Zupełnie bez cukru nie dajemy rady, więc, chcąc uspokoić sumienie, sięgamy po brązowy. Czy brązowy cukier faktycznie jest zdrowszy niż biały? I czy każdy brązowy cukier jest taki sam? Sprawdźmy.

Nie ma się co oszukiwać, cukier do zdrowych nie należy. Jednak otacza nas niemal z każdej strony i trudno go całkowicie wyeliminować z diety. Cukier znajdziemy nie tylko w słodyczach, ale również w napojach gazowanych (nawet tych kwaśnych w smaku), ketchupie czy musztardzie. Zdrową i modną ostatnio alternatywą wydaje się cukier brązowy. Ale nie każdy jest taki sam. Jeśli więc nie wyobrażamy sobie gorzkiej kawy czy herbaty albo mamy w domu srebrną cukiernicę po babci, którą trudno wypełnić ekologicznym syropem z agawy, warto dowiedzieć się paru rzeczy, zanim sięgniemy w sklepie po produkt z napisem „cukier brązowy”.

W hotelowych lobby barach najpierw zapanowała moda na słodziki. Goście luksusowych hoteli pogardzali białym cukrem. Gdy okazało się, że słodzik oparty jest na rakotwórczym aspartamie, w porcelanowych pojemniczkach obok białego cukru i słodzika pojawił się cukier brązowy – drogi i luksusowy. Producenci szybko wpadli na pomysł taniej produkcji ciemnego cukru, który można sprzedawać znacznie drożej niż jego biały odpowiednik. Dziś cukier brązowy znajdziemy w każdej sieciowej kawiarni. Jego kolor ma nam sugerować, że nie jest paskudnym białym produktem pozbawionym chemicznie wszystkich naturalnych składników. Tymczasem przeważnie mamy do czynienia ze zwykłym rafinowanym białym cukrem zabarwionym karmelem (ewentualnie melasą) na ciemny kolor. Notabene ten sam karmel używany jest do barwienia białego pieczywa, które udaje „zdrowsze” ciemne.

Co więc wybrać zamiast białego buraczanego cukru? Brązowy cukier trzcinowy, ale koniecznie nierafinowany. I tylko o takim będziemy dalej mówić. To najmniej przetworzony cukier, z którego nie usuwa się melasy (biały cukier zostaje poddany dodatkowo procesowi rafinacji). Dzięki temu zostaje w nim nieco minerałów i pierwiastków, takich jak wapń, fosfor, magnez, cynk czy witaminy z grupy B. Ale nie łudźmy się, że taki nierafinowany brązowy cukier będzie wartościowym źródłem tych substancji odżywczych. To są raczej śladowe ilości, a nie dzienne zapotrzebowanie.

Aby nie nabrać się na podróbkę brązowego cukru, wybierzmy typ demerara albo muscovado. Oba są importowane głównie z Mauritiusa. Demerara jest bardziej suchy, koloru jasnobrązowego i najlepiej będzie pasować do babcinej cukiernicy. Z kolei muscovado jest znacznie ciemniejszy, bardziej wilgotny i czuć w nim wyraźny aromat melasy. Nadaje się świetnie do wypieków czy słodzenia konfitur (żelfixy i inne zagęszczające cukry już nie będą potrzebne).

Brązowy cukier jest więc tylko odrobinę zdrowszy od białego. Za tym pierwszym przemawia też brak procesu rafinacji, a więc mniejszy wpływ na środowisko naturalne poprzez prostszy proces produkcji. Niestety, oba zawierają tyle samo kalorii i tak samo szkodzą w nadmiarze, ale mała łyżeczka do włoskiego espresso potrafi (choć przez chwilę) osłodzić nam życie. Jeśli jednak zdecydujemy się radykalnie pozbyć cukru z kuchni, to zarówno biały, jak i brązowy zawsze możemy wykorzystać do przygotowania domowego peelingu do ciała.

 

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Zainteresują cię również:

Kobieta je hamburgera

GIS wycofał popularne produkty gotowe do spożycia. Powodem jest obecność bakterii wywołującej listeriozę

Chcesz schudnąć? Te produkty musisz definitywnie odstawić

czereśnie

Zjadłaś robaczywe czereśnie i zastanawiasz się, czy to mogło ci zaszkodzić? Sprawdź, co mówi dietetyczka w tej sprawie

Testy na nietolerancje pokarmowe IgG – marketing czy wiarygodna diagnostyka?

Testy na nietolerancje pokarmowe IgG – marketing czy wiarygodna diagnostyka?

Wegański chłodnik z botwinką. Bez mleka i jajek, ale z zaskakującymi dodatkami

Te potrawy dostarczą twojemu organizmowi dawkę witaminy D. Po co sięgnąć?

Zbrodnie, które popełniamy na serach

Zbrodnie, które popełniamy na… serach. Z tych zachowań lepiej zrezygnować

Sałatka to nie posiłek? Sprawdź, co zrobić, aby nie była jedynie dodatkiem do dania

Korzystanie z lodówki też odbywa się według pewnych zasad.

Wiesz, jak dobrze korzystać z lodówki? Banalne pytanie? Okazuje się, że niekoniecznie

Extreme hunger - co to jest i czym różni się od kompulsywnego jedzenia? Wyjaśnia psychodietetyczka

Extreme hunger – co to jest i czym różni się od kompulsywnego jedzenia? Wyjaśnia psychodietetyczka

Produkty, których nie należy jeść przed snem / istock

Produkty, których nie powinniśmy jeść przed snem

Jak upiec chleb bezglutenowy? Sprawdzony przepis na chleb bez glutenu

Wydaje ci się, że pijesz wystarczająco dużo wody? Te sygnały świadczą, że jest inaczej

Ciągle gotujesz za dużo ryżu? Sprawdź, czy możesz go zamrozić

krwawnik pospolity, kwiaty

Krwawnik pospolity – ziele o niepospolitym działaniu. Na co pomaga?

Zmieniłaś dietę, bo chcesz schudnąć? Te objawy mogą świadczyć o tym, że coś poszło nie tak

10 sezonowych owoców i warzyw, które pomogą ci schudnąć. Na które postawić?

Obieranie cebuli to twoja zmora? Wypróbuj ten sposób, nie pożałujesz

Śniadanie na stole

Masz zachcianki na konkretne produkty? Zobacz, czego może domagać się twój organizm

Wydaje ci się, że jesz dużo owoców i warzyw? Te sygnały mogą temu przeczyć

Czy ser może być zdrowy? Wszystko zależy od tego, jaki (i jak) jesz

Ile trzeba odczekać po jedzeniu, aby iść pływać? I czy to naprawdę konieczne?

Dieta jajeczna – bezpieczna i skuteczna, czy szkodliwa i monotonna?

Kalorie a miesiączka / rawpixel

W drugiej połowie cyklu miesiączkowego można jeść więcej? Dietetyk Jakub Chwiłkowski odpowiada

Najpopularniejsze

Kortyzol – jak go obniżyć? Objawy i przyczyny podwyższonego poziomu kortyzolu

Masturbacja może być jeszcze przyjemniejsza. Co robić, aby przenieść doznania na wyższy poziom?

Płatki kwiatków na otwartej dłoni

Zastrzał – 7 domowych sposobów jak sobie z nim poradzić

5 rzeczy, które mężczyźni uwielbiają w łóżku

5 rzeczy, które mężczyźni uwielbiają w łóżku

Para na kanapie

Seks analny – co to jest i jakie są najlepsze pozycje analne?

spuchnięta powieka - kobieca powieka

Spuchnięta powieka – przyczyny i leczenie opuchlizny. Domowe sposoby na opuchnięte powieki.

kobieta, ból

Fibromialgia – kiedy boli cię wszystko. Czym objawia się ta tajemnicza choroba?

Ból trzustki - kobieta trzymająca się za brzuch

Ból trzustki – jak boli trzustka i jak odróżnić ból trzustki od bólu żołądka?

Truskawki - produkty bogate w błonnik

Błonnik – w czym jest go dużo? Sprawdź, jakie owoce i warzywa są bogate w błonnik

Kobieta pokazuje język, na nim jest zaznaczony czerwony punkt

Krosta na języku – przyczyny powstawania, leczenie. Skąd się bierze krosta na języku i jakie ma formy?

Regeneracja organizmu po odstawieniu alkoholu. Sprawdź, jakie są efekty, kiedy zrezygnujesz z weekendowego drinka

kobieta, którą bolą plecy

O czym świadczy ból pod łopatką? Charakter bólu, objawy i możliwe sposoby leczenia

Kiedy występuje niskie ciśnienie i wysoki puls?

Niskie ciśnienie i wysoki puls – kiedy występują? Co to oznacza?

Kobieta krzywi się z powodu bólu spowodowanego złamanym palcem

Jak rozpoznać złamanie palca – czyli objawy złamanego palca u ręki i stopy?

Policzek kobiety z włókniakiem miękkim

Włókniak miękki ‒ jakie są jego przyczyny i jak się pozbyć takich zmian?

kobieta z bólem zęba

Ropień zęba – domowe sposoby na opuchliznę