Przejdź do treści

Fotostarzenie się skóry – pomoże dieta

Zdjęcie: shutterstock
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Chcesz wyrzucić jedzenie, którego termin ważności się skończył? Poczekaj, nie wszystko się tak szybko psuje
Wstydliwy problem w każdym domu. Do lipca możesz się przygotować
Jurek Owsiak wraca za stery WOŚP. „Będę grał dalej z Orkiestrą. Będę dalej prezesem Fundacji!”
Kobieta pod drewnianą chatą zima
Przemilczane uroki zimy, czyli jak nasz organizm znosi niskie temperatury
Nie kupisz ich w drogerii. Niebawem znikną ze sklepowych półek

Lato to słońce. A słońce to promieniowanie UV i szybsze starzenie się skóry. Na szczęście możesz zmniejszyć negatywne skutki dzięki diecie bogatej w antyoksydanty. Jeśli kochasz wylegiwać się na plaży, ta dieta, obok kremu z filtrem, jest twoim letnim must have!

Promieniowanie słoneczne zwiększa tzw. stres oksydacyjny, co prowadzi do wzmożonego powstawania wolnych rodników. A te wpływają na przyspieszenie degeneracji komórek skóry i jej starzenie się. Ten proces przedwczesnego starzenia się skóry, którego przyczyną jest ekspozycja na promieniowanie ultrafioletowe, nazywa się fotostarzeniem. Jakie są jego skutki? Istniejące zmarszczki pogłębiają się, skóra staje się szorstka, trudno się goi, mogą pojawić się zmiany pigmentacyjne (np. jaśniejsze lub ciemniejsze plamy). Jak temu zapobiec? Jedną z głównych linii obrony jest dieta pełna antyoksydantów. Zobacz, co jeść, by uchronić się przez fotostarzeniem.

Aronia

Niezwykle bogatym źródłem polifenoli – silnych przeciwutleniaczy – są owoce aronii czarnoowocowej. Należące do polifenoli antocyjany, które zawiera aronia, mają szerokie działanie ochronne skóry: m.in. uszczelniają naczynia krwionośne i poprawiają ich elastyczność. Wykazano także, że owoce aronii mają również działanie przeciwalergiczne i chronią przed powstaniem nowotworów. Mało tego – w aronii znajdziesz mnóstwo witamin, garbników, karotenoidów i pierwiastków wspierających funkcjonowanie organizmu. Sezon na świeżą aronię przypada na środek i koniec lata. A już teraz możesz zaopatrzyć się w pasteryzowany sok z aronii, który nie traci swoich właściwości. Ze względu na swój cierpki smak jest zazwyczaj mieszany z innymi, bardziej słodkimi sokami, np. z jabłek. Możesz też korzystać z przetworów z aronii, np. marmolad i konfitur. Ze względu jednak na spory dodatek cukru w tych produktach lepiej, jeśli wybierzesz sok.

Winogrona

Lubisz winogrona? To świetnie! Bo to są one kolejnym superowocem, który może uchronić przed przedwczesnym starzeniem się skóry. Zajadaj się zwłaszcza tymi ciemnymi oraz zjadaj wraz ze skórką i pestkami. Najsilniej działającymi antyoksydantami winogron są proantocyjanidyny, leukocyjanidyny oraz skondensowane taniny oraz oligomeryczne proantocyjanidyny (w skrócie OPC). Związki te chronią skórę przed szkodliwym wpływem czynników zewnętrznych, w tym promieni UV, zmiatają wolne rodniki, zwiększają skuteczność innych korzystnych dla organizmu związków, hamują rozpad kolagenu i działają przeciwzapalnie. Ponadto antyoksydanty zawarte w nasionach winogron wzmacniają struktury kolagenowe i przyspieszają regenerację tkanek. Podobne działanie ma także… czerwone wino.

Owoce leśne

Lato to czas owoców leśnych. Owoce leśne (czyli żurawina, borówka, jagody, porzeczki, maliny, jeżyny) znane są z dużej zawartości różnych związków bioaktywnych, m.in. antocyjanów i flawonoidów, które są silnymi antyoksydantami. Do ważnych przeciwutleniaczy w owocach jagodowych także witamina C. Jest ona regulatorem mechanizmów, które ochraniają komórki przed stresem antyoksydacyjnym. Co więcej jej działanie przeciw wolnym rodnikom jest bardzo efektywne, gdyż jest ona prawie w 100% odnawiana. Cennym źródłem tej witaminy są owoce żurawiny, które dostarczają innego silnego przeciwutleniacza: beta-karotenu. 

Zdjęcie: shutterstock

Marchew

A także dynia, brzoskwinia, nektarynka, melon, czerwona papryka (oraz inne owoce i warzywa o czerwonej i pomarańczowej barwie) a także liście: szpinak, jarmuż, sałata, nać pietruszki, boćwina i inne, zawierają β – karoten. β- karoten jest tzw. fotoochraniaczem. To znaczy, że wykazuje działanie ochronne przed promieniowaniem UV, nasila produkcję pigmentu oraz nie dopuszcza do negatywnego działania na skórę promieni ultrafioletowych. Jest on skutecznym antyoksydantem, wykazuje własności neutralizujące wolne rodniki, które powstają przy ekspozycji skóry na promieniowanie słoneczne. Pamiętaj, że beta-karoten wchłania się najlepiej w obecności tłuszczu, dlatego zarówno do sałatek warzywnych, jak i gotowanych warzyw warto dodawać niewielką ilość tłuszczu dobrej jakości, np. oliwy z oliwek.

Pomidory

Podczas urlopu planujesz kąpiele słoneczne? Koniecznie wzbogać swoją dietę w pomidory i przetwory pomidorowe. Zawierają likopen, który podobnie jak jego kuzyn beta-karoten, występuje w naszej skórze. Likopen ma zdolność do absorbowania promieniowania UV. To znaczy, że chroni skórę przed szkodliwym w nadmiarze promieniowaniem słonecznym. Badania pokazują, że 10-tygodniowa dieta, która dostarczała codziennie 40 g pasty pomidorowej, podwyższyła poziom likopenu w surowicy krwi oraz w skórze i znacznie ograniczyła powstawanie rumienia pod wpływem promieni UV.

Owoce cytrusowe

Wśród owoców cytrusowych najpopularniejsze są: cytryna zwyczajna, grejpfrut, pomarańcza, limonka i mandarynka. Owoce te są bogatym źródłem flawonoidów, których najwięcej znajduje się ich w ekstrakcie z pestek, miąższu i białych części grejpfruta. Wykazują one działanie przeciwzapalne, opóźniają procesy starzenia się skóry, działają przeciwalergicznie, a także mają zdolność do pochłaniania promieniowania UVA i UVB. Oprócz nich cytrusy dostarczają dużej dawki witaminy C – królowej antyoksydantów, która oprócz wyłapywania wolnych rodników tlenowych, uszczelnia naczynia krwionośne i bierze udział w produkcji kolagenu w skórze.

Małgorzata Różańska  dietetyczka z wykształcenia i zamiłowania. Jest właścicielką Poradni Dietetycznej „Foodarea, w której uczy, jak dbać o siebie przez zdrowe odżywianie. Prowadzi bloga „Alicja w krainie diety, czyli o macierzyństwie okiem dietetyka”.

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Najnowsze w naszym serwisie

Wegańskie placki ziemniaczane. Mniej kaloryczne niż klasyczne, bo pieczone

Placki ziemniaczane - polski klasyk. Kto ich nie lubi? Proponujemy je w lżejszej odsłonie, bo zamiast smażenia w głębokim tłuszczu skorzystamy z piekarnika. Taka wersja smakuje równie dobrze, jest tak samo łatwa do zrobienia, a przy tym łagodniejsza dla żołądka, mniej kaloryczna i lekkostrawna.

Jodie Foster: zrobiłam swoje coming out w epoce kamienia łupanego

Pomarańczowe fit ciasto z mąki kokosowej

Każdy wie, że po dobrym obiedzie powinien być pyszny deser. Tylko że te słodkości zazwyczaj są pełne pustych kalorii, zawierają cukier i tłuszcz, a bardzo często też konserwanty i polepszacze smaku. Dlatego pyszne fit ciasto z mąki kokosowej przygotujemy sami!

Macierzyństwo nie ogranicza się do czterech ścian. Jestem mamą i karmię wszędzie. Zobacz najlepsze zdjęcia karmiących mam

Powiązane tematy

Zainteresują cię również:

Kosmetyki ekologiczne w otoczeniu jesiennych liści

Naturalne kosmetyki, które chronią skórę. Przeglądamy polskie marki

6 produktów najgorszych dla mózgu

5 produktów zmniejszających apetyt

10 produktów łagodzących objawy menopauzy

Dieta w insulinooporności

Beta-karoten – wszechstronna moc z marchwi

Jak działają antyoksydanty?

DASH – czyli dieta dla nadciśnieniowców

DASH – czyli dieta dla nadciśnieniowców

10 najlepszych przeciwutleniaczy na talerzu

20 produktów, które chronią przed zawałem serca

Pokochaj białe owoce i warzywa!

Chcesz obniżyć poziom złego cholesterolu? Pokochaj białe owoce i warzywa!

Dieta rozdzielna – czy ma sens?