Przejdź do treści

Witaminy i suplementy – jakich potrzebujemy latem?

Fot. Pexels.com
Fot. Pexels.com
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Po trądziku zostały ci blizny? Dermatolożka podpowiada, jak możesz je zniwelować
Aparat na zęby – zakładać najpierw górę czy dół? A może oba łuki na raz? Podpowiada ortodontka
Woda smakowa – zrób ją sama!
istockphoto.com
Masz trądzik? Wszystkiemu winne może być to, co jesz!
Beata Pawlikowska
Beata Pawlikowska: myślałam, że jestem więźniem swojego ciała i nie podobało mi się to, że podlegam miesięcznemu cyklowi

Ochrona skóry przed słońcem i przesuszeniem, pomoc w walce z alergią czy objawami choroby morskiej – lista potrzeb organizmu w lecie jest długa. Jakie witaminy i suplementy powinniśmy rozważyć w tym okresie?

Do zażywania suplementów diety przyznaje się 72 proc. Polaków, z czego prawie połowa stosuje je regularnie, a tylko 17 proc. konsultuje się z lekarzem lub farmaceutą, zanim rozpocznie suplementację – wynika z raportu “Polacy a suplementy diety” z 2017 roku. To ważna informacja, bo oznacza, że większość z nas łyka różne specyfiki bez nadzoru specjalisty.

Tymczasem musimy pamiętać, że trzeba je stosować z głową. Ważne, żeby dobierać je do swoich potrzeb i… pór roku. Niektórym wydaje się, że latem, kiedy więcej przebywamy na słońcu, a w diecie sporo jest świeżych warzyw i owoców, można sobie odpuścić wspomaganie witaminami i suplementami. Nic jednak bardziej mylnego. Żeby nie pogubić się w gąszczu dostępnych na rynku preparatów, podpowiadamy, jakich składników potrzebuje organizm w okresie wakacyjnym.

lekarka Małgorzata Ponikowska

Witamina C i witamina E

Praktycznie wszystkie rośliny i zwierzęta chronią się przed słońcem za pomocą witaminy C i E – donoszą naukowcy z Centrum Medycznego Uniwersytetu Duke w USA. To może do nich dołączymy? Świetny pomysł, bo według uczonych ten duet działa równie skutecznie u ludzi. Witaminy C i E pełnią funkcję przeciwutleniaczy, które zapewniają ochronę skóry i włosów przed promieniowaniem UV, a co więcej, pomagają w uniknięciu poparzeń słonecznych. Naukowcy podkreślają przy tym, że jest to wyjątkowo udane połączenie witamin na lato, bo ratuje przed rakiem skóry i fotostarzeniem.

Obie te witaminy mogą być również pomocnikiem w walce z alergią, często nasilającą się przecież od wczesnej wiosny. A to dlatego, że w ocenie naukowców dieta bogata w witaminę C i witaminę E wzmacnia system immunologiczny przez to, że obniża poziom histaminy we krwi.

Samą witaminę C warto też uwzględnić w diecie, bo dzięki temu, że pomaga obniżyć temperaturę ciała, zapobiega m.in. udarowi. Ta witamina ma również silne właściwości przeciwzapalne, co sprawia, że nie tylko skraca czas trwania dolegliwości, ale też pomaga zapobiegać chorobom. Według badań sprawdza się w szczególności w leczeniu dróg oddechowych.

I na koniec coś dla planujących wypoczynek na łódce. Zespół badaczy w Niemczech ustalił, że witamina C jest skuteczna w tłumieniu objawów choroby morskiej.

Witamina A/retinol i beta-karoten

W okresie letnim witamina A jest potrzebna, bo należy do związków o działaniu antyoksydacyjnym. Poprzez biosyntezę melaniny i produkcję włókien kolagenowych pomaga zachować zdrową skórę. Poza tym skutecznie chroni przed infekcjami. Z reguły witaminę A można uzupełnić, jedząc tłuste ryby, sery czy jajka. Innym jednak sposobem jest uzupełnienie beta-karotenu, który w organizmie przekształca się w witaminę A.

Beta-karoten troszczy się o naszą skórę, między innymi w ten sposób, że zabezpiecza przed szkodliwym działaniem promieniowania UV. Jako jeden z najsilniejszych antyoksydantów zwalcza wolne rodniki, raczej nielubiane przez kobiety cząsteczki, które uszkadzają skórę. Beta-karoten przydaje się więc, bo skutecznie zapobiega szkodliwym skutkom opalania.

Witamina D

Wydawałoby się, że ta witamina w wakacje nie będzie nam potrzebna. Owszem, ale tylko wtedy, gdy wybieramy się na wakacje do słonecznego miejsca. Natomiast kiedy nie mamy szans na wystawianie się na słońce (10 minut dziennie w pełnym słońcu) warto skorzystać z suplementacji, bo nie jest łatwo zaspokoić dzienne zapotrzebowanie na witaminę D z pożywienia. A naukowcy polecają, żeby pamiętać o niej przez cały rok, bo dzięki temu skutecznie wspomaga organizm we wzmocnieniu odporności.

Chcesz lepszej ochrony organizmu?

Dobre bakterie są naszymi małymi sojusznikami. Sprawdź jak WIMIN może wesprzeć ochronę Twojego organizmu.

Sprawdź

Cynk i selen

To zestaw przydatny głównie, ale nie tylko, włosom, które pod wpływem wysokich temperatur, morskiego wiatru, kąpieli w morzu i długiego opalania mogą się osłabiać i buntować.

Włosy potrzebują cynku, bo jest jednym z nieodzownych mikroelementów, kontrolującym metabolizm aminokwasów. A włosy powstają przecież przy udziale aminokwasów. Cynk wpływa też na tworzenie keratyny – białka, które jest podstawowym budulcem włosa. Reguluje pracę gruczołów łojowych i zapewnia włosom elastyczność.

Selen znany jest natomiast z właściwości antyoksydacyjnych. To znaczy, że potrafi usunąć wolne rodniki z organizmu. Razem z witaminą E chroni włosy przed szkodliwym wpływem promieniowania słonecznego. Selen broni też włosy przed nadmiernym przesuszeniem.

Tran

Tran wyróżnia przede wszystkim wysoka zawartość kwasów tłuszczowych omega-3, które wzmacniają naturalną barierę ochronną naskórka. W ten sposób wzmocniona skóra nie wypuszcza tak szybko wody, więc nie grozi nam jej przesuszenie. Dodatkowo tran zmniejsza ryzyko podrażnień i alergii słonecznych.

Koenzym Q10

Popularny suplement diety, koenzym Q10, kojarzy się głównie z kremami przeciwzmarszczkowymi. Natomiast przyjmowany miesiąc przed wakacjami pomaga chronić komórki skóry przed utlenianiem się i mobilizować je do samoregeneracji.

Probiotyki

Kojarzą nam się głównie z ochroną żołądka, tymczasem przyjmowane w okresie letnim mają jeszcze jedną funkcję. Wzmacniają system obronny skóry i zwiększają jej tolerancję na działanie słońca.

Przy okazji przyjmowanie probiotyków sprawdzi się też w sytuacji, gdy planujemy daleką podróż do innego kraju. Odmienna flora bakteryjna naszych żołądków nie zawsze jest w stanie poradzić sobie z egzotycznym jedzeniem. Probiotyki pomagają natomiast przetrwać kuchenne rewolucje.

Zobacz także

Zainteresował Cię WIMIN?

Zobacz więcej

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Kombucza – stwórz sobie własny probiotyk

probiotyki

Jeśli łykasz antybiotyk, to tylko razem z probiotykiem. Farmaceutka Zofia Winczewska wyjaśnia, dlaczego to takie ważne

https://www.istockphoto.com

Czy antybiotyk obniża odporność dziecka? Wyjaśnia lekarka Joanna Matysiak

Pexels.com

Dr Lifestyle: Owocowe smoothie może być mniej wartościowe niż te same owoce zjedzone w całości

Po co urozmaicać dietę?

Po co urozmaicać dietę?

Pokochaj kiszonki! W nagrodę dostaniesz naturalny probiotyk

5 powodów, dla których warto jeść jogurt

Jogurt jest super. Poznaj kilka korzyści płynących z jedzenia jogurtu

Co zyskasz dzięki probiotykom? Sprawdź ich zaskakujące zalety

Zrób sobie synbiotyk i ciesz się zdrowiem jelit

dziewczyna trzyma blistry z witaminami

11 witamin i minerałów, których potrzebujesz, gdy masz 20, 30, 40, 50 lat

Witaminy i mikroelementy: sprawdź, jak powinno się je łączyć. Niewiedza może być niebezpieczna

Dziewczyna trzyma w dłoni tabletkę żelaza.

Niedobór żelaza – dlaczego jest taki niebezpieczny i jak go uzupełnić?

Dziewczyna trzyma w dłoni tabletkę żelaza.

Żelazo – pierwiastek na wagę złota. Skąd go brać?

źle czująca się kobieta

Hipokaliemia, czyli wysoki niedobór potasu. Jak go podwyższyć potas?

małgorzata ponikowska

„Porównać to można do samochodów: rodzaj bakterii, np. Lactobacillus to taka marka – Mercedes”. O tym, czy kefir to naturalny probiotyk, tłumaczy lekarka Małgorzata Ponikowska

witaminy

Hiperwitaminoza – niebezpieczny nadmiar witamin w organizmie. Objawy i leczenie

produkty wysokie w żelazo

Nadmiar żelaza – dlaczego się pojawia i jak sobie z nim radzić? Jakie objawy świadczą o jego wysokim poziomie w organizmie?

Porozrzucane tabletki magnezu, jedną z nich ktoś wrzuca do szklanki z wodą.

Niedobór magnezu w organizmie – przyczyny, objawy i skutki. Jak uzupełnić niedobory tego pierwiastka?

Pięć łyżek na których są produkty bogate w magnez ułożonych dookoła wzoru Mg

Magnez i jego wpływ na organizm człowieka. Jakie są skutki niedoboru i nadmiaru magnezu?

Kobieta w ciąży z odkrytym brzuchem stoi za stołem i kroi warzywa.

Jaki magnez wybrać w ciąży i jaka jest bezpieczna dawka? Dlaczego niedobór magnezu jest niebezpieczny?

ślady krwi na jabłku po ugryzieniu, spowodowane przez szkorbut

“Choroba marynarzy” – co to jest szkorbut? Przyczyny, objawy i leczenie

przedawkowanie magnezu - kobieta trzymająca tabletki i szklankę wody

Przedawkowanie magnezu – przyczyny i objawy. Czym skutkuje bardzo wysoki poziom magnezu w organizmie?

Produkty zawierające witaminę E

Witamina E – naturalny sposób na zachowanie młodości. W jakich produktach się znajduje?

Kobieta lecząca awitaminozę

Awitaminoza – na czym polega i jak ją leczyć? Kiedy dochodzi do groźnego niedoboru witamin?