Przejdź do treści

Witaminy i suplementy – jakich potrzebujemy latem?

Kobieta na polu słoneczników
Witaminy i suplementy – jakich potrzebujemy latem?/ Pexels, fot. Gabriela Cheloni
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
W czasie miesiączki nie można usuwać zębów? Anna Kuśnierczak obala mity związane ze stomatologią
W czasie miesiączki nie można usuwać zębów? Anna Kuśnierczak obala mity związane ze stomatologią
Karolina Rogaska /fot. archiwum prywatne
Menstruacyjna rewolucja z majtkami WIMIN. Krótka historia tego, jak pożegnałam plamy na spodniach
Kobieta
Naukowcy wykazali, że COVID-19 jest chorobą sezonową. „Ma to istotne znaczenie dla planowania działań łagodzących fale zachorowań”
Warszawska Syrenka zniknęła z Bulwarów Wiślanych. Wzięła wolne w bardzo słusznej sprawie
„To wszystko, co zgotowała nam pandemia, bardzo negatywnie przełożyło się na naszą rzeczywistość”. O sytuacji osób z astmą mówi dr Piotr Dąbrowiecki

Ochrona skóry przed słońcem i przesuszeniem, pomoc w walce z alergią czy objawami choroby morskiej – lista potrzeb organizmu w lecie jest długa. Jakie witaminy i suplementy powinniśmy rozważyć w tym okresie?

Suplementy należy dobierać do swoich potrzeb i… pór roku. Niektórym wydaje się, że latem, kiedy więcej przebywamy na słońcu, a w diecie sporo jest świeżych warzyw i owoców, można sobie odpuścić wspomaganie witaminami i suplementami. Nic jednak bardziej mylnego. Żeby nie pogubić się w gąszczu dostępnych na rynku preparatów, podpowiadamy, jakich składników potrzebuje organizm w okresie wakacyjnym.

lekarka Małgorzata Ponikowska

Witamina C i witamina E

Praktycznie wszystkie rośliny i zwierzęta chronią się przed słońcem za pomocą witaminy C i E – donoszą naukowcy z Centrum Medycznego Uniwersytetu Duke w USA. To może do nich dołączymy? Świetny pomysł, bo według uczonych ten duet działa równie skutecznie u ludzi. Witaminy C i E pełnią funkcję przeciwutleniaczy, które zapewniają ochronę skóry i włosów przed promieniowaniem UV, a co więcej, pomagają w uniknięciu poparzeń słonecznych. Naukowcy podkreślają przy tym, że jest to wyjątkowo udane połączenie witamin na lato, bo ratuje przed rakiem skóry i fotostarzeniem.

Obie te witaminy mogą być również pomocnikiem w walce z alergią, często nasilającą się przecież od wczesnej wiosny. A to dlatego, że w ocenie naukowców dieta bogata w witaminę C i witaminę E wzmacnia system immunologiczny przez to, że obniża poziom histaminy we krwi.

Samą witaminę C warto też uwzględnić w diecie, bo dzięki temu, że pomaga obniżyć temperaturę ciała, zapobiega m.in. udarowi. Ta witamina ma również silne właściwości przeciwzapalne, co sprawia, że nie tylko skraca czas trwania dolegliwości, ale też pomaga zapobiegać chorobom. Według badań sprawdza się w szczególności w leczeniu dróg oddechowych.

I na koniec coś dla planujących wypoczynek na łódce. Zespół badaczy w Niemczech ustalił, że witamina C jest skuteczna w tłumieniu objawów choroby morskiej.

Witamina A/retinol i beta-karoten

W okresie letnim witamina A jest potrzebna, bo należy do związków o działaniu antyoksydacyjnym. Poprzez biosyntezę melaniny i produkcję włókien kolagenowych pomaga zachować zdrową skórę. Poza tym skutecznie chroni przed infekcjami. Z reguły witaminę A można uzupełnić, jedząc tłuste ryby, sery czy jajka. Innym jednak sposobem jest uzupełnienie beta-karotenu, który w organizmie przekształca się w witaminę A.

Beta-karoten troszczy się o naszą skórę, między innymi w ten sposób, że zabezpiecza przed szkodliwym działaniem promieniowania UV. Jako jeden z najsilniejszych antyoksydantów zwalcza wolne rodniki, raczej nielubiane przez kobiety cząsteczki, które uszkadzają skórę. Beta-karoten przydaje się więc, bo skutecznie zapobiega szkodliwym skutkom opalania.

Witamina D

Wydawałoby się, że ta witamina w wakacje nie będzie nam potrzebna. Owszem, ale tylko wtedy, gdy wybieramy się na wakacje do słonecznego miejsca. Natomiast kiedy nie mamy szans na wystawianie się na słońce (10 minut dziennie w pełnym słońcu) warto skorzystać z suplementacji, bo nie jest łatwo zaspokoić dzienne zapotrzebowanie na witaminę D z pożywienia. A naukowcy polecają, żeby pamiętać o niej przez cały rok, bo dzięki temu skutecznie wspomaga organizm we wzmocnieniu odporności.

Cynk i selen

To zestaw przydatny głównie, ale nie tylko, włosom, które pod wpływem wysokich temperatur, morskiego wiatru, kąpieli w morzu i długiego opalania mogą się osłabiać i buntować.

Włosy potrzebują cynku, bo jest jednym z nieodzownych mikroelementów, kontrolującym metabolizm aminokwasów. A włosy powstają przecież przy udziale aminokwasów. Cynk wpływa też na tworzenie keratyny – białka, które jest podstawowym budulcem włosa. Reguluje pracę gruczołów łojowych i zapewnia włosom elastyczność.

Selen znany jest natomiast z właściwości antyoksydacyjnych. To znaczy, że potrafi usunąć wolne rodniki z organizmu. Razem z witaminą E chroni włosy przed szkodliwym wpływem promieniowania słonecznego. Selen broni też włosy przed nadmiernym przesuszeniem.

Tran

Tran wyróżnia przede wszystkim wysoka zawartość kwasów tłuszczowych omega-3, które wzmacniają naturalną barierę ochronną naskórka. W ten sposób wzmocniona skóra nie wypuszcza tak szybko wody, więc nie grozi nam jej przesuszenie. Dodatkowo tran zmniejsza ryzyko podrażnień i alergii słonecznych.

Koenzym Q10

Popularny suplement diety, koenzym Q10, kojarzy się głównie z kremami przeciwzmarszczkowymi. Natomiast przyjmowany miesiąc przed wakacjami pomaga chronić komórki skóry przed utlenianiem się i mobilizować je do samoregeneracji.

Probiotyki

Kojarzą nam się głównie z ochroną żołądka, tymczasem przyjmowane w okresie letnim mają jeszcze jedną funkcję. Wzmacniają system obronny skóry i zwiększają jej tolerancję na działanie słońca.

Przy okazji przyjmowanie probiotyków sprawdzi się też w sytuacji, gdy planujemy daleką podróż do innego kraju. Odmienna flora bakteryjna naszych żołądków nie zawsze jest w stanie poradzić sobie z egzotycznym jedzeniem. Probiotyki pomagają natomiast przetrwać kuchenne rewolucje.

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Wszystko, co trzeba wiedzieć o folianach /fot. Pexels

Wszystko, co trzeba wiedzieć o folianach

SUPLEMENTY: FAKTY I MITY. Czy witaminy i minerały faktycznie wchłaniają się gorzej z suplementów niż z warzyw i owoców?

SUPLEMENTY: FAKTY I MITY. Czy witaminy i minerały faktycznie wchłaniają się gorzej z suplementów niż z warzyw i owoców?

10 sposobów, które pozwolą ci obniżyć poziom stresu /fot.Pexels, Olia Danilevich

10 sposobów, które pozwolą ci obniżyć poziom stresu

Olejek oregano – pochodzenie, właściwości, zastosowanie

suplementy WIMIN

WIMIN, czyli suplementacja dla dziewczyn, którym brakuje czasu, by o siebie zadbać. Przetestowałam!

Witamina D ma duży wpływ na ryzyko zachorowania na jeden z nowotworów u młodych ludzi. Potwierdzili to naukowcy

Witamina D ma wpływ na ryzyko wystąpienia jednego z nowotworów u młodych ludzi. Potwierdzili to naukowcy

Bezpieczne suplementy diety – na co zwracać uwagę?

Czy witamina D może mieć wpływ na choroby zapalne jelit? Wyjaśnia biotechnolożka Ewa Kowalska

Czy witamina D może mieć wpływ na choroby zapalne jelit? Wyjaśnia biotechnolożka Ewa Kowalska

witaminy i suplementy dodajace energii

Poczuj moc! 8 witamin i suplementów, które dodadzą ci energii

Kobieta

Zdrowie masz w.. nosie? Tak, twój nos ma własny mikrobiom!

Antagoniści witaminy K – wskazania, zasady leczenia i dieta

Suplementy na pamięć – kiedy po nie sięgać, jak wybrać?

Witaminy dla wegan – co suplementować diecie wegańskiej?

Suplementy dla wegan – niedobory, suplementy witaminowe

Kobieta

Witamina D – kiedy należy uważać z jej suplementacją? Wyjaśnia farmaceutka

Zrób sobie synbiotyk i ciesz się zdrowiem jelit!

„Dysbioza jelitowa”, czyli zdrowie zaczyna się w jelitach/fot. materiały prasowe PZWL

„Dysbioza jelitowa”, czyli zdrowie zaczyna się w jelitach

Probiotyki a COVID-19 - czy mogą pomóc w leczeniu infekcji koronawirusem?

Czy probiotyki mogą pomóc w leczeniu infekcji COVID-19? „Wiele na to wskazuje” – twierdzi dr Leszek Rudzki

„Suplement to nie jest 'gorszy lek'”/fot. Getty Images

„Suplement to nie jest 'gorszy lek'”. Z doktor Mirosławą Gałęcką rozmawiamy o tym, jak się mądrze suplementować

Kobieta

Witamina D jednak nie chroni przed COVID-19? Nowe ustalenia naukowców

ZMA – co to jest, skład, kiedy warto zażywać, skutki uboczne

Kobieta trzyma szpinak

Zadbaj o Koenzym Q10 – bądź wiecznie młoda

Czy poziom witaminy D u kobiet w ciąży może być powiązany z poziomem IQ u ich dzieci? Odpowiada farmaceutka Zofia Winczewska

Czy poziom witaminy D u kobiet w ciąży może być powiązany z IQ ich dzieci? Odpowiada farmaceutka Zofia Winczewska

Czym grozi niedobór witaminy B12 i jak go rozpoznać? Wyjaśniają dietetyczki

Czym grozi niedobór witaminy B12 i jak go rozpoznać? Wyjaśniają dietetyczki

Najpopularniejsze

Para na kanapie

Seks analny – co to jest i jakie są najlepsze pozycje analne?

Ból trzustki - kobieta trzymająca się za brzuch

Ból trzustki – jak boli trzustka i jak odróżnić ból trzustki od bólu żołądka?

Kobieta

O czym świadczy ból pod łopatką? Charakter bólu, objawy i możliwe sposoby leczenia

Masturbacja może być jeszcze przyjemniejsza. Poznaj sposoby masturbacji

Płatki kwiatków na otwartej dłoni

Zastrzał – 7 domowych sposobów jak sobie z nim poradzić

„Każdy orgazm jest czymś pięknym, jednak ten rodzaj orgazmu jest wyjątkowy”. Seksuolożka o kobiecym wytrysku

Objawy odstawienia alkoholu. Jakie są korzyści z niepicia alkoholu?

MCH – co to, podwyższone i poniżej normy. MCH w morfologii

przeziębiona kobieta

Żółty katar – objaw infekcji, którą trzeba leczyć. Jak pomóc dziecku a jak dorosłemu?

Torbiel - twarz kobiety z widocznymi krostkami

Torbiel – czym jest, gdzie występuje i czy jest groźna dla zdrowia?

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

kobieta pijąca zioła

Naturalne odrobaczanie. Czy naprawdę wszyscy mamy pasożyty?

Kiedy występuje niskie ciśnienie i wysoki puls?

Niskie ciśnienie i wysoki puls – kiedy występują? Co to oznacza?

Badanie krwi AST - co to jest i jak interpretować wyniki?

Badanie krwi AST – co to jest i jak interpretować wyniki?

5 rzeczy, które mężczyźni uwielbiają w łóżku

5 rzeczy, które mężczyźni uwielbiają w łóżku

Orgazm - jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

Orgazm – jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm