Przejdź do treści

Witaminy i suplementy – jakich potrzebujemy latem?

Fot. Pexels.com
Fot. Pexels.com
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
czereśnie
Zjadłaś robaczywe czereśnie i zastanawiasz się, czy to mogło ci zaszkodzić? Sprawdź, co mówi dietetyczka w tej sprawie
Testy na nietolerancje pokarmowe IgG – marketing czy wiarygodna diagnostyka?
Testy na nietolerancje pokarmowe IgG – marketing czy wiarygodna diagnostyka?
Zatkany kanalik – kiedy może się pojawić taki problem i jak temu zaradzić? Odpowiada Hafija
Zatkany kanalik – kiedy może się pojawić taki problem i jak temu zaradzić? Odpowiada Hafija
"Czy naprawdę ryzyko zakażenia przewyższa ryzyko łamania praw rodziców?". Centrum Nauki o Laktacji apeluje o złagodzenie przepisów dotyczących izolowania dzieci od matek po porodzie
„Czy naprawdę ryzyko zakażenia przewyższa ryzyko łamania praw rodziców?”. Centrum Nauki o Laktacji apeluje o złagodzenie przepisów dotyczących izolowania dzieci od matek po porodzie
Noworodek ze spiralą w ręku / Facebook.com
„W Wietnamie urodził się chłopczyk ze spiralą w rączce” – piszą media. Czy to możliwe? Mamy odpowiedź ginekologa

Ochrona skóry przed słońcem i przesuszeniem, pomoc w walce z alergią czy objawami choroby morskiej – lista potrzeb organizmu w lecie jest długa. Jakie witaminy i suplementy powinniśmy rozważyć w tym okresie?

Do zażywania suplementów diety przyznaje się 72 proc. Polaków, z czego prawie połowa stosuje je regularnie, a tylko 17 proc. konsultuje się z lekarzem lub farmaceutą, zanim rozpocznie suplementację – wynika z raportu “Polacy a suplementy diety” z 2017 roku. To ważna informacja, bo oznacza, że większość z nas łyka różne specyfiki bez nadzoru specjalisty.

Tymczasem musimy pamiętać, że trzeba je stosować z głową. Ważne, żeby dobierać je do swoich potrzeb i… pór roku. Niektórym wydaje się, że latem, kiedy więcej przebywamy na słońcu, a w diecie sporo jest świeżych warzyw i owoców, można sobie odpuścić wspomaganie witaminami i suplementami. Nic jednak bardziej mylnego. Żeby nie pogubić się w gąszczu dostępnych na rynku preparatów, podpowiadamy, jakich składników potrzebuje organizm w okresie wakacyjnym.

lekarka Małgorzata Ponikowska

Witamina C i witamina E

Praktycznie wszystkie rośliny i zwierzęta chronią się przed słońcem za pomocą witaminy C i E – donoszą naukowcy z Centrum Medycznego Uniwersytetu Duke w USA. To może do nich dołączymy? Świetny pomysł, bo według uczonych ten duet działa równie skutecznie u ludzi. Witaminy C i E pełnią funkcję przeciwutleniaczy, które zapewniają ochronę skóry i włosów przed promieniowaniem UV, a co więcej, pomagają w uniknięciu poparzeń słonecznych. Naukowcy podkreślają przy tym, że jest to wyjątkowo udane połączenie witamin na lato, bo ratuje przed rakiem skóry i fotostarzeniem.

Obie te witaminy mogą być również pomocnikiem w walce z alergią, często nasilającą się przecież od wczesnej wiosny. A to dlatego, że w ocenie naukowców dieta bogata w witaminę C i witaminę E wzmacnia system immunologiczny przez to, że obniża poziom histaminy we krwi.

Samą witaminę C warto też uwzględnić w diecie, bo dzięki temu, że pomaga obniżyć temperaturę ciała, zapobiega m.in. udarowi. Ta witamina ma również silne właściwości przeciwzapalne, co sprawia, że nie tylko skraca czas trwania dolegliwości, ale też pomaga zapobiegać chorobom. Według badań sprawdza się w szczególności w leczeniu dróg oddechowych.

I na koniec coś dla planujących wypoczynek na łódce. Zespół badaczy w Niemczech ustalił, że witamina C jest skuteczna w tłumieniu objawów choroby morskiej.

Witamina A/retinol i beta-karoten

W okresie letnim witamina A jest potrzebna, bo należy do związków o działaniu antyoksydacyjnym. Poprzez biosyntezę melaniny i produkcję włókien kolagenowych pomaga zachować zdrową skórę. Poza tym skutecznie chroni przed infekcjami. Z reguły witaminę A można uzupełnić, jedząc tłuste ryby, sery czy jajka. Innym jednak sposobem jest uzupełnienie beta-karotenu, który w organizmie przekształca się w witaminę A.

Beta-karoten troszczy się o naszą skórę, między innymi w ten sposób, że zabezpiecza przed szkodliwym działaniem promieniowania UV. Jako jeden z najsilniejszych antyoksydantów zwalcza wolne rodniki, raczej nielubiane przez kobiety cząsteczki, które uszkadzają skórę. Beta-karoten przydaje się więc, bo skutecznie zapobiega szkodliwym skutkom opalania.

Witamina D

Wydawałoby się, że ta witamina w wakacje nie będzie nam potrzebna. Owszem, ale tylko wtedy, gdy wybieramy się na wakacje do słonecznego miejsca. Natomiast kiedy nie mamy szans na wystawianie się na słońce (10 minut dziennie w pełnym słońcu) warto skorzystać z suplementacji, bo nie jest łatwo zaspokoić dzienne zapotrzebowanie na witaminę D z pożywienia. A naukowcy polecają, żeby pamiętać o niej przez cały rok, bo dzięki temu skutecznie wspomaga organizm we wzmocnieniu odporności.

Cynk i selen

To zestaw przydatny głównie, ale nie tylko, włosom, które pod wpływem wysokich temperatur, morskiego wiatru, kąpieli w morzu i długiego opalania mogą się osłabiać i buntować.

Włosy potrzebują cynku, bo jest jednym z nieodzownych mikroelementów, kontrolującym metabolizm aminokwasów. A włosy powstają przecież przy udziale aminokwasów. Cynk wpływa też na tworzenie keratyny – białka, które jest podstawowym budulcem włosa. Reguluje pracę gruczołów łojowych i zapewnia włosom elastyczność.

Selen znany jest natomiast z właściwości antyoksydacyjnych. To znaczy, że potrafi usunąć wolne rodniki z organizmu. Razem z witaminą E chroni włosy przed szkodliwym wpływem promieniowania słonecznego. Selen broni też włosy przed nadmiernym przesuszeniem.

Tran

Tran wyróżnia przede wszystkim wysoka zawartość kwasów tłuszczowych omega-3, które wzmacniają naturalną barierę ochronną naskórka. W ten sposób wzmocniona skóra nie wypuszcza tak szybko wody, więc nie grozi nam jej przesuszenie. Dodatkowo tran zmniejsza ryzyko podrażnień i alergii słonecznych.

Koenzym Q10

Popularny suplement diety, koenzym Q10, kojarzy się głównie z kremami przeciwzmarszczkowymi. Natomiast przyjmowany miesiąc przed wakacjami pomaga chronić komórki skóry przed utlenianiem się i mobilizować je do samoregeneracji.

Probiotyki

Kojarzą nam się głównie z ochroną żołądka, tymczasem przyjmowane w okresie letnim mają jeszcze jedną funkcję. Wzmacniają system obronny skóry i zwiększają jej tolerancję na działanie słońca.

Przy okazji przyjmowanie probiotyków sprawdzi się też w sytuacji, gdy planujemy daleką podróż do innego kraju. Odmienna flora bakteryjna naszych żołądków nie zawsze jest w stanie poradzić sobie z egzotycznym jedzeniem. Probiotyki pomagają natomiast przetrwać kuchenne rewolucje.

Zobacz także

Pierwsze suplementy od kobiet dla kobiet

Poznaj WIMIN

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Te potrawy dostarczą twojemu organizmowi dawkę witaminy D. Po co sięgnąć?

Śniadanie na stole

Masz zachcianki na konkretne produkty? Zobacz, czego może domagać się twój organizm

Chciałabyś, ale nie potrafisz być na diecie wegetariańskiej? Oto możliwe przyczyny

Bób. 7 powodów, dla których warto go jeść

Cynk to niedoceniany pierwiastek, warto włączyć go do diety. W czym go szukać?

Truskawki to zdrowie w czystej postaci! Ekspertki z Czytamy Etykiety wyjaśniają, dlaczego warto je jeść

Truskawki to zdrowie w czystej postaci! Ekspertki z Czytamy Etykiety wyjaśniają, dlaczego warto je jeść

Zielone warzywa liściaste a kwas foliowy

Kwas foliowy (witamina B9) – źródła, niedobór, nadmiar i suplementacja

witamina k, Produkty zawierające witaminę K

Witamina K – występowanie i rola w organizmie. Czym grozi niedobór?

Kiszona kapusta - kto powinien ją jeść?

Kiszona kapusta naprawdę jest taka zdrowa? To warto o niej wiedzieć

Witaminy, które warto suplementować w czasie pandemii (i nie tylko)

Wiesz, że twój nos ma własny mikrobiom? Naukowcy wiedzą o nim coraz więcej

Wiesz, że twój nos ma własny mikrobiom? Naukowcy wiedzą o nim coraz więcej

Chcesz mieć zdrowe jelita? Siedem rzeczy o których musisz pamiętać

Chcesz mieć zdrowe jelita? Siedem rzeczy o których musisz pamiętać

Amigdalina (witamina B17) - lek na raka czy trucizna?

Amigdalina (witamina B17) – lek na raka czy trucizna?

Kobalt - występowanie, właściwości i działanie niezbędnego składnika witaminy B12

Kobalt – występowanie, właściwości i działanie niezbędnego składnika witaminy B12

Probiotyki w ciąży / istock

Probiotyki w ciąży. Brać czy nie? Dietetyczka kliniczna odpowiada

Tężyczka może nie być łatwa do rozpoznania.

Tężyczka – jakie są jej przyczyny i jak ją leczyć?

Witamina E / istock

Witamina E. Co warto wiedzieć o tym ważnym przeciwutleniaczu?

Witamina D - jak przyjmować i czego unikać?

Jak zażywać witaminę D3? Z czym wiąże się niedobór i nadmiar witaminy D3?

Witamina B5 (kwas pantotenowy) – skutki nadmiaru i niedoboru

Dieta na trądzik / pexels

Czym powodowane są problemy z trądzikiem? Dietetyczka Paulina Ihnatowicz ma dla nas odpowiedź

Selen a choroba Hashimoto. Dlaczego warto suplementować ten pierwiastek? Tłumaczy farmaceutka

Witamina E / istock

Witamina E – naturalny sposób na zachowanie młodości. Gdzie występuje witamina E?

Witamina A / istock

Witamina A – właściwości, występowanie i suplementacja. Za co odpowiada w organizmie?

Buteleczka z witaminą C leżąca na plasterkach cytryny

Witamina C – właściwości, występowanie i suplementacja. Jak należy ją dawkować?

Najpopularniejsze

Kortyzol – jak go obniżyć? Objawy i przyczyny podwyższonego poziomu kortyzolu

Masturbacja może być jeszcze przyjemniejsza. Co robić, aby przenieść doznania na wyższy poziom?

Płatki kwiatków na otwartej dłoni

Zastrzał – 7 domowych sposobów jak sobie z nim poradzić

5 rzeczy, które mężczyźni uwielbiają w łóżku

5 rzeczy, które mężczyźni uwielbiają w łóżku

Para na kanapie

Seks analny – co to jest i jakie są najlepsze pozycje analne?

spuchnięta powieka - kobieca powieka

Spuchnięta powieka – przyczyny i leczenie opuchlizny. Domowe sposoby na opuchnięte powieki.

kobieta, ból

Fibromialgia – kiedy boli cię wszystko. Czym objawia się ta tajemnicza choroba?

Ból trzustki - kobieta trzymająca się za brzuch

Ból trzustki – jak boli trzustka i jak odróżnić ból trzustki od bólu żołądka?

Kobieta pokazuje język, na nim jest zaznaczony czerwony punkt

Krosta na języku – przyczyny powstawania, leczenie. Skąd się bierze krosta na języku i jakie ma formy?

Truskawki - produkty bogate w błonnik

Błonnik – w czym jest go dużo? Sprawdź, jakie owoce i warzywa są bogate w błonnik

Regeneracja organizmu po odstawieniu alkoholu. Sprawdź, jakie są efekty, kiedy zrezygnujesz z weekendowego drinka

kobieta, którą bolą plecy

O czym świadczy ból pod łopatką? Charakter bólu, objawy i możliwe sposoby leczenia

Kiedy występuje niskie ciśnienie i wysoki puls?

Niskie ciśnienie i wysoki puls – kiedy występują? Co to oznacza?

Kobieta krzywi się z powodu bólu spowodowanego złamanym palcem

Jak rozpoznać złamanie palca – czyli objawy złamanego palca u ręki i stopy?

Policzek kobiety z włókniakiem miękkim

Włókniak miękki ‒ jakie są jego przyczyny i jak się pozbyć takich zmian?

kobieta z bólem zęba

Ropień zęba – domowe sposoby na opuchliznę