Przejdź do treści

Witaminy i suplementy – jakich potrzebujemy latem?

Fot. Pexels.com
Fot. Pexels.com
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Czy trzeba będzie podpisywać zgodę na seks? Nowa definicja gwałtu budzi kontrowersje
Dlaczego porównywanie jakości szczepionek przeciw COVID-19 na podstawie ich skuteczności jest błędem? Tłumaczy lekarz Bartosz Fiałek
Nowy wirus, bliski krewny SARS-CoV-2, znaleziony w lodówce. Próbka pochodzi sprzed... 10 lat
Nowy wirus, bliski krewny SARS-CoV-2, znaleziony w lodówce. Próbka przeleżała tam…10 lat
Dziecko
Czym skutkuje zbyt wczesne odpieluchowie dziecka? Wyjaśnia Pani Fizjotrener
600 tysięcy szczepionek dotrze do Polski. To preparaty dwóch koncernów farmaceutycznych
600 tysięcy szczepionek dotrze do Polski. To preparaty dwóch koncernów farmaceutycznych

Ochrona skóry przed słońcem i przesuszeniem, pomoc w walce z alergią czy objawami choroby morskiej – lista potrzeb organizmu w lecie jest długa. Jakie witaminy i suplementy powinniśmy rozważyć w tym okresie?

Do zażywania suplementów diety przyznaje się 72 proc. Polaków, z czego prawie połowa stosuje je regularnie, a tylko 17 proc. konsultuje się z lekarzem lub farmaceutą, zanim rozpocznie suplementację – wynika z raportu “Polacy a suplementy diety” z 2017 roku. To ważna informacja, bo oznacza, że większość z nas łyka różne specyfiki bez nadzoru specjalisty.

Tymczasem musimy pamiętać, że trzeba je stosować z głową. Ważne, żeby dobierać je do swoich potrzeb i… pór roku. Niektórym wydaje się, że latem, kiedy więcej przebywamy na słońcu, a w diecie sporo jest świeżych warzyw i owoców, można sobie odpuścić wspomaganie witaminami i suplementami. Nic jednak bardziej mylnego. Żeby nie pogubić się w gąszczu dostępnych na rynku preparatów, podpowiadamy, jakich składników potrzebuje organizm w okresie wakacyjnym.

lekarka Małgorzata Ponikowska

Witamina C i witamina E

Praktycznie wszystkie rośliny i zwierzęta chronią się przed słońcem za pomocą witaminy C i E – donoszą naukowcy z Centrum Medycznego Uniwersytetu Duke w USA. To może do nich dołączymy? Świetny pomysł, bo według uczonych ten duet działa równie skutecznie u ludzi. Witaminy C i E pełnią funkcję przeciwutleniaczy, które zapewniają ochronę skóry i włosów przed promieniowaniem UV, a co więcej, pomagają w uniknięciu poparzeń słonecznych. Naukowcy podkreślają przy tym, że jest to wyjątkowo udane połączenie witamin na lato, bo ratuje przed rakiem skóry i fotostarzeniem.

Obie te witaminy mogą być również pomocnikiem w walce z alergią, często nasilającą się przecież od wczesnej wiosny. A to dlatego, że w ocenie naukowców dieta bogata w witaminę C i witaminę E wzmacnia system immunologiczny przez to, że obniża poziom histaminy we krwi.

Samą witaminę C warto też uwzględnić w diecie, bo dzięki temu, że pomaga obniżyć temperaturę ciała, zapobiega m.in. udarowi. Ta witamina ma również silne właściwości przeciwzapalne, co sprawia, że nie tylko skraca czas trwania dolegliwości, ale też pomaga zapobiegać chorobom. Według badań sprawdza się w szczególności w leczeniu dróg oddechowych.

I na koniec coś dla planujących wypoczynek na łódce. Zespół badaczy w Niemczech ustalił, że witamina C jest skuteczna w tłumieniu objawów choroby morskiej.

Witamina A/retinol i beta-karoten

W okresie letnim witamina A jest potrzebna, bo należy do związków o działaniu antyoksydacyjnym. Poprzez biosyntezę melaniny i produkcję włókien kolagenowych pomaga zachować zdrową skórę. Poza tym skutecznie chroni przed infekcjami. Z reguły witaminę A można uzupełnić, jedząc tłuste ryby, sery czy jajka. Innym jednak sposobem jest uzupełnienie beta-karotenu, który w organizmie przekształca się w witaminę A.

Beta-karoten troszczy się o naszą skórę, między innymi w ten sposób, że zabezpiecza przed szkodliwym działaniem promieniowania UV. Jako jeden z najsilniejszych antyoksydantów zwalcza wolne rodniki, raczej nielubiane przez kobiety cząsteczki, które uszkadzają skórę. Beta-karoten przydaje się więc, bo skutecznie zapobiega szkodliwym skutkom opalania.

Witamina D

Wydawałoby się, że ta witamina w wakacje nie będzie nam potrzebna. Owszem, ale tylko wtedy, gdy wybieramy się na wakacje do słonecznego miejsca. Natomiast kiedy nie mamy szans na wystawianie się na słońce (10 minut dziennie w pełnym słońcu) warto skorzystać z suplementacji, bo nie jest łatwo zaspokoić dzienne zapotrzebowanie na witaminę D z pożywienia. A naukowcy polecają, żeby pamiętać o niej przez cały rok, bo dzięki temu skutecznie wspomaga organizm we wzmocnieniu odporności.

Cynk i selen

To zestaw przydatny głównie, ale nie tylko, włosom, które pod wpływem wysokich temperatur, morskiego wiatru, kąpieli w morzu i długiego opalania mogą się osłabiać i buntować.

Włosy potrzebują cynku, bo jest jednym z nieodzownych mikroelementów, kontrolującym metabolizm aminokwasów. A włosy powstają przecież przy udziale aminokwasów. Cynk wpływa też na tworzenie keratyny – białka, które jest podstawowym budulcem włosa. Reguluje pracę gruczołów łojowych i zapewnia włosom elastyczność.

Selen znany jest natomiast z właściwości antyoksydacyjnych. To znaczy, że potrafi usunąć wolne rodniki z organizmu. Razem z witaminą E chroni włosy przed szkodliwym wpływem promieniowania słonecznego. Selen broni też włosy przed nadmiernym przesuszeniem.

Tran

Tran wyróżnia przede wszystkim wysoka zawartość kwasów tłuszczowych omega-3, które wzmacniają naturalną barierę ochronną naskórka. W ten sposób wzmocniona skóra nie wypuszcza tak szybko wody, więc nie grozi nam jej przesuszenie. Dodatkowo tran zmniejsza ryzyko podrażnień i alergii słonecznych.

Koenzym Q10

Popularny suplement diety, koenzym Q10, kojarzy się głównie z kremami przeciwzmarszczkowymi. Natomiast przyjmowany miesiąc przed wakacjami pomaga chronić komórki skóry przed utlenianiem się i mobilizować je do samoregeneracji.

Probiotyki

Kojarzą nam się głównie z ochroną żołądka, tymczasem przyjmowane w okresie letnim mają jeszcze jedną funkcję. Wzmacniają system obronny skóry i zwiększają jej tolerancję na działanie słońca.

Przy okazji przyjmowanie probiotyków sprawdzi się też w sytuacji, gdy planujemy daleką podróż do innego kraju. Odmienna flora bakteryjna naszych żołądków nie zawsze jest w stanie poradzić sobie z egzotycznym jedzeniem. Probiotyki pomagają natomiast przetrwać kuchenne rewolucje.

Zobacz także

Pierwsze suplementy od kobiet dla kobiet

Poznaj WIMIN

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Czy poziom witaminy D u kobiet w ciąży może być powiązany z poziomem IQ u ich dzieci? Odpowiada farmaceutka Zofia Winczewska

Czy poziom witaminy D u kobiet w ciąży może być powiązany z IQ ich dzieci? Odpowiada farmaceutka Zofia Winczewska

Czym grozi niedobór witaminy B12 i jak go rozpoznać? Wyjaśniają dietetyczki

Czym grozi niedobór witaminy B12 i jak go rozpoznać? Wyjaśniają dietetyczki

Przyjmujesz antykoncepcję hormonalną? Sprawdź, jakie możesz mieć niedobory witamin i minerałów, i jak je uzupełnić

Przyjmujesz antykoncepcję hormonalną? Sprawdź, jakie możesz mieć niedobory witamin i minerałów, i jak je uzupełnić

Kobieta

Wciąż słyszymy o potrzebie suplementacji witaminy B12. Jak ocenić jej realny poziom we krwi?

Jedzenie, które leczy. Sprawdź, czego nie wiesz o żywności funkcjonalnej

kobieta nad morzem

Zdrowotne shoty. Co w nich siedzi i jakie mają działanie?

Psychobiotyki – bakterie dla mózgu

Rokitnik – naturalny sposób na przeziębienie. Jak go przyjmować, aby szybciej wyzdrowieć i wzmocnić odporność?

niedobory w organizmie

Męczy cię sezonowe osłabienie? Lekarka radzi, jakie badania zrobić, by sprawdzić niedobory w organizmie

Jak prawidłowo łączyć suplementy diety, witaminy i minerały? Farmaceutka Zofia Winczewska ma garść rad

Dziecko w czapce

Dlaczego noworodkom w szpitalu podaje się witaminę K? Można odmówić jej podania?

kobieta trzyma strzykawkę z igłą

Witamina B12 w zastrzykach – zalety, dawkowanie, efekty

Akcja regeneracja, czyli co maluch powinien jeść po chorobie

Kobieta w ciąży siedzi na kanapie

Suplementacja w ciąży. Rekomendacje na 2020 rok. Po które suplementy należy sięgnąć? Wyjaśnia farmaceutka

Suplementy diety a witaminy i minerały. Czym się różnią?

Lubisz smoothie? Co się dzieje, gdy pijesz je codziennie?

Witamina D nie tylko na mocne kości. Może wspierać w ochronie przed rakiem

suplementy WIMIN

WIMIN, czyli suplementacja dla dziewczyn, którym brakuje czasu, by o siebie zadbać. Przetestowałam!

Witamina C lewoskrętna i prawoskrętna

Witamina C lewoskrętna i prawoskrętna – właściwości witaminy C

Marchewka – jakie ma witaminy? Jak przyrządzić marchew?

Wiesz, że twój nos ma własny mikrobiom? Naukowcy wiedzą o nim coraz więcej

Wiesz, że twój nos ma własny mikrobiom? Naukowcy wiedzą o nim coraz więcej

Suplementy dietu

Przedawkowanie witaminy B – objawy i przyczyny

Zielone warzywa liściaste a kwas foliowy

Kwas foliowy (witamina B9) – źródła, niedobór, nadmiar i suplementacja

witamina k, Produkty zawierające witaminę K

Witamina K – występowanie i rola w organizmie. Czym grozi niedobór?

Najpopularniejsze

Para na kanapie

Seks analny – co to jest i jakie są najlepsze pozycje analne?

Masturbacja może być jeszcze przyjemniejsza. Poznaj sposoby masturbacji

Ból trzustki - kobieta trzymająca się za brzuch

Ból trzustki – jak boli trzustka i jak odróżnić ból trzustki od bólu żołądka?

białe plamy na paznokciach

Białe plamy na paznokciach – co oznaczają i jak się ich pozbyć?

„Każdy orgazm jest czymś pięknym, jednak ten rodzaj orgazmu jest wyjątkowy”. Seksuolożka o kobiecym wytrysku

kobieta, którą bolą plecy

O czym świadczy ból pod łopatką? Charakter bólu, objawy i możliwe sposoby leczenia

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

Kiedy występuje niskie ciśnienie i wysoki puls?

Niskie ciśnienie i wysoki puls – kiedy występują? Co to oznacza?

MCH – co to, podwyższone i poniżej normy. MCH w morfologii

Co oznacza obniżona temperatura ciała i jakie są jej przyczyny? Kiedy spadek temperatury może być niebezpieczny?

Co oznacza obniżona temperatura ciała i jakie są jej przyczyny? Kiedy spadek temperatury może być niebezpieczny?

para w łóżku

Pozycje seksualne, czyli jak urozmaicić seks. Najlepsze pozycje

5 rzeczy, które mężczyźni uwielbiają w łóżku

5 rzeczy, które mężczyźni uwielbiają w łóżku

Torbiel - twarz kobiety z widocznymi krostkami

Torbiel – czym jest, gdzie występuje i czy jest groźna dla zdrowia?

Orgazm - jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

Orgazm – jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

insulinooporność

Dieta w insulinooporności

test ciążowy

Brak okresu, test negatywny. Kiedy wykonać test ciążowy?