Przejdź do treści

Witamina C – zapotrzebowanie, źródła, skutki przedawkowania i niedoboru

Witamina C - zapotrzebowanie, źródła, skutki przedawkowania i niedoboru
Witamina C - zapotrzebowanie, źródła, skutki przedawkowania i niedoboru
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
„Nie jestem nikomu winna wyglądu” – mówi Maja Staśko, wyjaśniając zjawisko przemocy psychicznej w sieci
Zdjęcie rentgenowskie mózgu
Śmiertelna choroba mózgu wśród pracownic laboratorium. Wstrzymano badania nad prionami
Test dla ciężarnych wskaże, czy urodzą wcześniaka. To nowatorska metoda naukowców z USA
Wczesne objawy COVID-19 różnią się w zależności od wieku i płci – mówią naukowcy
GIS wycofuje kilkanaście serii popularnych lodowych batonów. Są szkodliwe dla zdrowia

Większość kojarzy ją ze wspierania odporności organizmu i leczenia przeziębień. Witamina C spełnia jednak więcej kluczowych ról w naszym organizmie jak na przykład fakt, że jest przeciwutleniaczem wspomagającym eliminację wolnych rodników. Bierze również udział w przemianie węglowodanów i białek, m.in. syntezie kolagenu, neuroprzekaźników i hormonów, w tym adrenaliny, insuliny, tyroksyny, wspomaga przyswajanie żelaza przez organizm oraz bierze udział w produkcji czerwonych krwinek i przeciwciał. Dzienne zapotrzebowanie na witaminę C wynosi dla kobiet 91 mg, a dla mężczyzn 98 mg.

Objawy niedoboru witaminy C

Objawami, które powinny zaniepokoić i które mogą wynikać z niedoboru witaminy C w organizmie to zmiany skórne, osłabienie skóry i tkanki łącznej (wiotczenie i przedwczesne starzenie, utrudnione gojenie ran, pękanie naczynek), stany zapalne w obrębie jamy ustnej, choroby stawów, nerwobóle, anemia.

Skutki przedawkowania witaminy C

Suplementując witaminę C powinniśmy uważać i robić to zgodnie z zaleceniem lekarza lub wskazaniem w ulotce i nie przekraczać zalecanych dawek. Skutkami przedawkowania witaminy C mogą być takie objawy jak: podrażnienie żołądka, biegunka, zakwaszenie moczu i powstawanie kamieni nerkowych.

Interakcje: nadmiar zwiększa wydalanie folianów z moczem, obniżając ich poziom w organizmie.

Źródła witaminy C, czyli w jakich produktach ją znajdziesz?

Witamina C kojarzy się przede wszystkim z owocami, a szczególnie cytrusami. Jej bogatym źródłem jest… żółta papryka, która zawiera jej kilka razy więcej niż kojarząca się z witaminą C cytryna! Cennym źródłem witaminy C są także czarne i czerwone porzeczki, truskawki, maliny i inne owoce jagodowe czy kiwi, a także warzywa – wspomniana już papryka, kiełki, brokuły, kapusty, natka pietruszki, koper, świeże zioła.

Witamina C należy do najbardziej nietrwałych witamin. Łatwo rozpuszcza się w wodzie podczas gotowania żywności, dlatego bogate w nią warzywa należy przygotowywać z jak najmniejszym jej dodatkiem. Witamina ta jest również bardzo wrażliwa na działanie światła, tlenu z powietrza i zasad, łatwo utlenia się też w kontakcie z żelazem i miedzią.

Zwiększone zapotrzebowanie na witaminę C: intensywny wysiłek, stres, palenie papierosów, zanieczyszczenie środowiska, antykoncepcja doustna, przyjmowanie aspiryny, sulfonamidów i leków przeciwzakrzepowych, miażdżyca.

i
Treści zawarte w serwisie mają wyłącznie charakter informacyjny i nie stanowią porady lekarskiej. Pamiętaj, że w przypadku problemów ze zdrowiem należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem.

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Suplementy na pamięć – kiedy po nie sięgać, jak wybrać?

Witaminy dla wegan – co suplementować diecie wegańskiej?

Suplementy dla wegan – niedobory, suplementy witaminowe

Kobieta

Witamina D – kiedy należy uważać z jej suplementacją? Wyjaśnia farmaceutka

„Suplement to nie jest 'gorszy lek'”/fot. Getty Images

„Suplement to nie jest 'gorszy lek'”. Z doktor Mirosławą Gałęcką rozmawiamy o tym, jak się mądrze suplementować

Kobieta

Witamina D jednak nie chroni przed COVID-19? Nowe ustalenia naukowców

ZMA – co to jest, skład, kiedy warto zażywać, skutki uboczne

Czy poziom witaminy D u kobiet w ciąży może być powiązany z poziomem IQ u ich dzieci? Odpowiada farmaceutka Zofia Winczewska

Czy poziom witaminy D u kobiet w ciąży może być powiązany z IQ ich dzieci? Odpowiada farmaceutka Zofia Winczewska

Czym grozi niedobór witaminy B12 i jak go rozpoznać? Wyjaśniają dietetyczki

Czym grozi niedobór witaminy B12 i jak go rozpoznać? Wyjaśniają dietetyczki

Przyjmujesz antykoncepcję hormonalną? Sprawdź, jakie możesz mieć niedobory witamin i minerałów, i jak je uzupełnić

Przyjmujesz antykoncepcję hormonalną? Sprawdź, jakie możesz mieć niedobory witamin i minerałów, i jak je uzupełnić

Kobieta

Wciąż słyszymy o potrzebie suplementacji witaminy B12. Jak ocenić jej realny poziom we krwi?

kobieta nad morzem

Zdrowotne shoty. Co w nich siedzi i jakie mają działanie?

Rokitnik – naturalny sposób na przeziębienie. Jak go przyjmować, aby szybciej wyzdrowieć i wzmocnić odporność?

niedobory w organizmie

Męczy cię sezonowe osłabienie? Lekarka radzi, jakie badania zrobić, by sprawdzić niedobory w organizmie

Jak prawidłowo łączyć suplementy diety, witaminy i minerały? Farmaceutka Zofia Winczewska ma garść rad

Dziecko w czapce

Dlaczego noworodkom w szpitalu podaje się witaminę K? Można odmówić jej podania?

kobieta trzyma strzykawkę z igłą

Witamina B12 w zastrzykach – zalety, dawkowanie, efekty

Kobieta w ciąży siedzi na kanapie

Suplementacja w ciąży. Rekomendacje na 2020 rok. Po które suplementy należy sięgnąć? Wyjaśnia farmaceutka

Suplementy diety a witaminy i minerały. Czym się różnią?

Lubisz smoothie? Co się dzieje, gdy pijesz je codziennie?

Witamina D nie tylko na mocne kości. Może wspierać w ochronie przed rakiem

suplementy WIMIN

WIMIN, czyli suplementacja dla dziewczyn, którym brakuje czasu, by o siebie zadbać. Przetestowałam!

Witamina C lewoskrętna i prawoskrętna

Witamina C lewoskrętna i prawoskrętna – właściwości witaminy C

Suplementy dietu

Przedawkowanie witaminy B – objawy i przyczyny