Przejdź do treści

Jak odpocząć w jeden wieczór? Psycholog zdradza sprawdzone patenty

kobieta relaks
iStock
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Osobowość unikająca (APVD) – objawy, przyczyny, leczenie
Gaz pieprzowy a karmienie piersią. Mgr farmacji Karolina Morze radzi, co kobieta karmiąca powinna zrobić, jeśli zostanie nim zaatakowana
Gaz pieprzowy a karmienie piersią. Ekspertka radzi, co kobieta karmiąca powinna zrobić, jeśli zostanie nim zaatakowana
Seks i rutyna – to normalne! Dlaczego nuda w łóżku pcha nas w kierunku przygód?
Kontempluj każdy kęs! Jaki ma związek jedzenie z medytacją?
Ser kozi wycofany ze sprzedaży. GIS ostrzega: „Nie można wykluczyć obecności bakterii Listeria monocytogenes”
Ser kozi wycofany ze sprzedaży. GIS ostrzega: nie można wykluczyć obecności bakterii Listeria monocytogenes

Wychodzisz z domu rano, wracasz późnym popołudniem albo wieczorem. Po drodze praca, korki, zakupy. Jest 19. W końcu masz czas dla siebie. I świadomość, że zaraz znów trzeba będzie wstać i wracać do obowiązków. Sprawdź, co zrobić, żeby szybko i efektywnie odpocząć.

– Zgłosiła się do mnie osoba, która cierpiała na coś, co można nazwać syndromem zbyt krótkiego weekendu – mówi psycholog Anna Stasiakowska. – Nie chodzi o to, że nie lubi pracować. Wręcz przeciwnie. Jest bardzo zaangażowana w swoją pracę. W piątkowy wieczór myślała jeszcze o obowiązkach, które zostawiła w pracy, i nie mogła skupić się ani na czekających na nią filmie i książce, ani nawet na spotkaniu z partnerem. Podobnie w sobotę, gdy porządkowała służbowe papiery. Luz i odprężenie przychodziły najwcześniej w sobotni wieczór. Przestawienie się z trybu „praca” na tryb „zrelaksuj się” zajmowało jej ponad dobę. I ponad połowę weekendu – dodaje psycholog. Czy można szybciej? Można – odpowiadają eksperci. I od razu zapowiadają, że to wymaga treningu.

Naucz się „odpuszczać” – joga ci w tym pomoże

Stawiaj granice

Pierwszy krok: detoks od technologii. – Zwykle o pracy przypominają nam konkretne przedmioty: telefon, komputer, dyktafon, czasem to może być nawet teczka z dokumentami ‒ wymienia Agata Stasiakowska.

– Odseparowanie się od tych przedmiotów sprawi, że o pracy zapomnimy szybciej. Łatwo to oczywiście powiedzieć, trudniej wykonać, tym bardziej że telefon czy komputer wykorzystujemy też do relaksu – dodaje.

Idealnie byłoby wyłączyć wczesnym wieczorem telefon i pocztę e-mailową. – Wszystko krok po kroku. Spróbujmy odstawiać telefon i e-maile na coraz dłuższe chwile. Cały piątkowy wieczór bez e-maili? Odstawienie wszystkiego, co związane z pracą, na półtorej, dwie, a w końcu trzy godziny przed snem? Będziemy dumne z siebie z każdym kolejnym krokiem – przekonuje Agata Stasiakowska.

Bądź bardziej tu i teraz

Myślisz o obowiązkach wieczorami, gdy formalnie jesteś już po pracy? Są dwa scenariusze: albo przeżywasz to, co się wydarzyło, albo to, co dopiero nadejdzie.

– Zwykle analizujemy, co mogliśmy zrobić lepiej w mijającym dniu, albo nastawiamy się na to, co przyniesie kolejny dzień. Nie byłoby w tym nic złego, gdyby nie fakt, że to odciąga nas od chwili bieżącej. Od czasu z rodziną, fajnego towarzystwa znajomych czy choćby od czegoś, czego moglibyśmy nauczyć się tylko dla siebie w wolnym czasie – przekonuje Agata Stasiakowska.

Jaki jest sposób? – Znam jeden, który działa w większości przypadków. Zatrzymaj się. Pięć głębokich oddechów. Popatrz dookoła. Zastanów się, co cię denerwuje, a co cieszy. Może sąsiedzi hałasują za ścianą? Może dziś wieczorem fantastycznie wygląda niebo pełne gwiazd? A może w powietrzu jest przyjemny zapach potrawy, której jeszcze nie próbowałaś? Odkryjemy, jak atrakcyjne jest to, co dzieje się dookoła nas, pod jednym warunkiem. Nie możemy odpłynąć daleko – podkreśla psycholog. Co zrobić, żeby być tu i teraz? Przyda się do tego lekcja cierpliwości.

Trenuj cierpliwość

– W pracy zwykle oczekuje się od nas szybkiego działania i szybkich efektów. Jeśli ktoś spóźnia się na spotkanie albo długo nie dostajemy ważnej wiadomości, pojawia się zdenerwowanie. Gdy zaczynamy spokojnie na coś czekać, łatwiej nam wejść w stan odprężenia i relaksu – przekonuje Agata Stasiakowska.

Danuta Stenka na premierze nowego wydania książki "Flirtując z życiem"

– Tej cierpliwości można się nauczyć. Zagrajmy w grę planszową, gdzie trzeba czekać na swój ruch, obserwować, co robi przeciwnik. Idźmy do restauracji i cierpliwie poczekajmy na potrawę, na którą mamy ochotę. Albo sami coś przygotujmy, pamiętając, że proces pieczenia i gotowania trwa zwykle kilka dłuższych chwil i wymaga od nas czekania – dodaje.

Zdaniem psychologów lekcja cierpliwości przyda się nie tylko w czasie odpoczynku.

– Jeżdżących samochodami często frustrują korki albo kłopoty ze znalezieniem miejsca parkingowego. Lekcja cierpliwości połączona z nauką szybkiego odpoczynku może skutkować tym, że stojąc w korku albo nakładając drogi, zobaczymy na poboczu coś ciekawego, coś, na co nie zwrócilibyśmy normalnie uwagi, i potem docenimy takie odkrycie – podkreśla psycholog Tomasz Wojtoń.

Miej plan

Co jeszcze ułatwi szybki odpoczynek? Plan. – Drugorzędną rzeczą jest to, co się w nim znajdzie – mówi Wojtoń. – Chodzi o to, żeby był to plan inny niż praca. I żeby było to coś, co sprawia nam przyjemność: gorąca kąpiel, seks, słuchanie muzyki, szybka wycieczka, może porządki, bo świetnie czujemy się w wysprzątanym mieszkaniu. Warto mieć pomysł na to, co chcemy zrobić, bo czujemy, że to nam dobrze zrobi i pozwoli złapać trochę oddechu – wymienia psycholog.

Zobacz także

Pierwsze suplementy od kobiet dla kobiet

Poznaj WIMIN

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Magda Stroka-Felicka, "Dzieła Iglaste"

„Haftowanie ma moc uspokajającą” – mówi Magda Stroka-Felicka. Jej  „Dzieła Iglaste” to fascynujące historie malowane nitką

Zrelaksowana dziewczyna

ASMR – orgazm dla mózgu. Jak to działa i na co może pomóc?

Zegar biologiczny człowieka – jak naprawić dobowy rytm?

Poranny prysznic czy wieczorna kąpiel? Co jest dla nas lepsze?

Jaki rodzaj masażu wybrać?

Ochota na masaż? Sprawdź jaki rodzaj masażu wybrać

Relaksująca kąpiel? Co zrobić, aby zmaksymalizować korzyści

Kiepsko sypiasz? 6 wskazówek, dzięki którym będziesz spać jak dziecko

Medytacja to coś, co przyda się wszystkim. Jak zacząć (i jak wytrwać?)

„Po sesji muzyki wibracyjnej czujesz się zdecydowanie zrelaksowany i wypoczęty”. O tym, co w ich duszach gra, opowiadają Asia Orłowska i Alek Sabuda

Wakacje z partnerem nie zawsze są idealne. Co zrobić, by były pełne wrażeń i namiętnych nocy?

Koszmary senne – zapobieganie, leczenie, wpływ na organizm

Odpoczynek to sztuka. Jak nauczyć się odpoczywać?

Odpoczynek to sztuka. Jak nauczyć się odpoczywać?

stres trening

Sposoby na stres. Oto 6 skutecznych sposobów, które ukoją twoje nerwy

Nieustanny stres sprawia, że czujesz się emocjonalnie wypruta? Sprawdź, jak sobie pomóc

Spanie nago jest zdrowe. Korzyści z sypiania bez ubrania

5 kroków do wejścia w tryb urlopowy. O tym, jak szybciej przestawić się na wakacyjne „slow motion”, radzi psycholog Anita Kruszewska

Jak odpocząć w czasie krótkiego wyjazdu? Podpowiadamy!

Pozycja Trupa, czyli jak się relaksować

Ile spać, żeby się wyspać? Najzdrowsze pozycje do spania

Medytacja jest dla ludzi! Jak zacząć? Wyjaśniamy rodzaje i techniki

5 ćwiczeń, które zredukują stres

Stres, praca, napięcie, pośpiech? Znajdź chwilę czasu na ćwiczenia na odstresowanie!

młoda kobieta

„Weź się wyluzuj!”. Tylko jak? Oto kilka rad, dzięki którym nauczysz się „odpuszczać”

ucząca się dziewczyna

7 niezawodnych patentów, by zawalić sesję

Kobiece podróże. Weź plecak zamiast faceta

Najpopularniejsze

Czym jest aborcja eugeniczna? Czy jest legalna w Polsce? Dlaczego budzi kontrowersje?

Masturbacja może być jeszcze przyjemniejsza. Poznaj sposoby masturbacji

Ból trzustki - kobieta trzymająca się za brzuch

Ból trzustki – jak boli trzustka i jak odróżnić ból trzustki od bólu żołądka?

Co oznacza obniżona temperatura ciała i jakie są jej przyczyny? Kiedy spadek temperatury może być niebezpieczny?

Co oznacza obniżona temperatura ciała i jakie są jej przyczyny? Kiedy spadek temperatury może być niebezpieczny?

Płatki kwiatków na otwartej dłoni

Zastrzał – 7 domowych sposobów jak sobie z nim poradzić

Para na kanapie

Seks analny – co to jest i jakie są najlepsze pozycje analne?

Kobieta pokazuje język, na nim jest zaznaczony czerwony punkt

Krosta na języku – przyczyny powstawania, leczenie. Skąd się bierze krosta na języku i jakie ma formy?

kobieta, którą bolą plecy

O czym świadczy ból pod łopatką? Charakter bólu, objawy i możliwe sposoby leczenia

5 rzeczy, które mężczyźni uwielbiają w łóżku

5 rzeczy, które mężczyźni uwielbiają w łóżku

Kiedy występuje niskie ciśnienie i wysoki puls?

Niskie ciśnienie i wysoki puls – kiedy występują? Co to oznacza?

Truskawki - produkty bogate w błonnik

Błonnik – w czym jest go dużo? Sprawdź, jakie owoce i warzywa są bogate w błonnik

kobieta, leżąca na łóżku, z bolącym brzuchem

Jak rozpoznać zakażenie owsikami? Czy pasożytów można pozbyć się domowymi sposobami?

Orgazm - jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

Orgazm – jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

Wada wzroku minus czy plus? A może astygmatyzm? Rodzaje wad wzroku

Wada wzroku minus czy plus? A może astygmatyzm? Rodzaje wad wzroku

spuchnięta powieka - kobieca powieka

Spuchnięta powieka – przyczyny i leczenie opuchlizny. Domowe sposoby na opuchnięte powieki.