Przejdź do treści

Kapusta – pospolita tylko z pozoru

Kapusta – pospolita tylko z pozoru
Kapusta ma imponującą zawartość minerałów. Zdjęcie: Agnieszka Celej
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
dziewczyna z lodami
Niepozorne nawyki, które niszczą zęby. Oto 6 rzeczy, których dla dobra zębów lepiej nie robić
Chuda niekoniecznie znaczy zdrowa
Uważaj przy odchudzaniu. „Chuda” niekoniecznie znaczy „zdrowa”
Drożdżówki z rabarbarem
Chrupiące drożdżówki z rabarbarem i budyniem
kolor oczu
Czy kolor oczu ma znaczenie dla naszego zdrowia? Odpowiada dr n. med. Andrzej Styszyński, okulista i ekspert Krajowej Rzemieślniczej Izby Optycznej
cellulit
Cellulit – da się go pokonać?

Kapusta głowa pusta?! O nie! To wyjątkowo krzywdzące stwierdzenie dla kapusty, która jest pełna witamin. A że jest kojarzona z mało wybrednymi, pospolitymi daniami? Cóż… Pora nadać jej nieco wyrafinowania i przyrządzić zupełnie inaczej niż zwykle.

„Jeśli kapusta mu nie pomoże, należy go zabić” – mawiali starożytni Rzymianie i trochę racji przyznać im należy. Kapusta ma zupełnie wyjątkowe właściwości prozdrowotne i może być wykorzystywana praktycznie w każdej postaci. Leczy spożywana na surowo, pita w formie soku, zewnętrznie stosuje się jej liście do okładów. Kapusta zawiera witaminy A, C (więcej niż cytryna! Najwięcej tego przeciwutleniacza jest w głąbie), E i z grupy B. Imponująca jest także zawartość minerałów: fosfor, siarka (znakomicie wpływa na kondycję włosów, skóry i paznokci), mangan, miedź, potas, wapń, żelazo. Tak, ona to wszystko ma! Poza tym jest odżywcza i niskokaloryczna (40 kcal na 100 g), ma dużą zawartość błonnika, jest rewelacyjna przy dietach odchudzających. Sok ze świeżej kapusty wykorzystuje się do leczenia wrzodów żołądka, w rekonwalescencji, przy nadkwasocie, w leczeniu stanów zapalnych wątroby. Zewnętrznie stosuje się jej liście w formie okładów na opuchnięcia, stłuczenia, rany, odmrożenia, oparzenia, bóle reumatyczne, stawów i mięśniowe. Okłady przygotowuje się ze świeżych, umytych liści, które należy zmiażdżyć, by puściły sok. Tak spreparowane przykłada się do bolącego miejsca, obwija luźno bandażem elastycznym i pozostawia na noc. Działają fantastycznie, przyśpieszając leczenie chorych miejsc.

A jak jeść kapustę? Najpyszniejsza jest właśnie teraz. Młoda, delikatna, słodka. Można ją przygotować na wiele sposobów. Najzdrowsza jest w formie surówek. Drobno poszatkowana z pachnącym koprem i dobrą oliwą z oliwek jest rewelacyjna. Równie dobrze smakuje lekko ukiszona z marchewką i jabłkiem. Ciężkostrawna i kaloryczna robi się dopiero po dodaniu do niej zasmażek, boczku, smalcu i mięsa. Wtedy może też powodować wzdęcia. By ich uniknąć, zawsze trzeba dodać do kapusty kminku, majeranku, kopru włoskiego. W zasadzie wszystkie przyprawy i zioła wspomagają trawienie, śmiało z nimi eksperymentujcie. We wstępnej fazie gotowania kapustę gotuje się odkrytą, by ulotniły się z niej olejki eteryczne. Jeśli nie będziemy tego przestrzegać, kapusta zrobi się gorzka. Kapusta jest warzywem bardzo tanim. W sezonie główkę, a w zasadzie ogromną głowę, można kupić już za złotówkę (!), a z takiej ilości wychodzi cały wielki gar jedzenia. Dlatego też ma opinię pospolitego dania, jednak już przygotowana z nietypowymi dodatkami ‒ jak imbir czy kolendra ‒ odmienia swój smak i wizerunek. Wypróbujcie nasze przepisy i poznajcie nietypowe oblicza kapusty.

UWAGA!
Surowa kapusta nie jest wskazana dla osób chorych na tarczycę. Zawarte w kapuście tiocyjaniany blokują produkcję hormonów tarczycy i przyswajanie jodu. 

Chrupiąca surówka z młodej kapusty

Kapusta – pospolita tylko z pozoru

Zdjęcie: Agnieszka Celej

Letni przysmak z Mazur

Skłaniki (dla 2 osób):
– ¼ główki młodej kapusty,
– 1 marchewka,
– 1 jabłko,
– ½ czerwonej cebuli,
– natka pietruszki,
– tymianek,
– kminek,
– sól,
– pieprz,
– oliwa z oliwek

Kapustę poszatkuj drobno, dodaj marchewkę i jabłko ze skórką starte na tarce o dużych oczkach, pokrojoną w drobną kostkę i sparzoną na sitku cebulę, tymianek, sól, pieprz, oliwę z oliwek. Całość dobrze wymieszaj.

* przepis autorstwa Agnieszki Dziewolskiej zaczerpnięty z I zeszytu z przepisami Lipowego Domu

Młoda kapusta duszona z pomidorem i kolendrą

Pyszna z młodymi ziemniakami z koperkiem

Skłaniki (dla 2 osób):
– ½ główki młodej kapusty,
– 2 spore pomidory,
– kminek,
– kolendra świeża,
– suszone nasiona kolendry,
– sól,
– pieprz,
– łyżka soku z cytryny,
– dwie łyżki masła,
– sól,
– pieprz

Kapustę poszatkuj i przełóż do garnka. Podlej wodą na 2 cm od dna, żeby nie przywarła w czasie gotowania. Gotuj do miękkości około 40 minut. Obierz pomidory ze skórki i pokrój je na ósemki. Dodaj do kapusty razem ze zmielonymi nasionami kolendry, kminkiem, solą, pieprzem, sokiem z cytryny i poduś jeszcze 15 minut. Na koniec dodaj masło i świeżą kolendrę. Jeśli nie masz świeżej kolendry, możesz doprawić koperkiem, ale to kolendra właśnie nadaje daniu nowy, zaskakująco odświeżający i zakręcony smak. Pyszna z zasmażanymi młodymi ziemniaczkami.

Azjatycki sposób na polską kapustę, czyli stir-fry z makaronem sojowym

Skłaniki (dla 2 osób):
– 2 łyżki oleju roślinnego,
– 1 łyżeczka oleju sezamowego,
– 2 ząbki czosnku,
– 4 cm imbiru,
– 1/8 główki białej kapusty drobno poszatkowanej w długie paseczki,
– 1 marchewka posiekana w długie cienkie paseczki,
– ½ papryki czerwonej posiekanej w drobne paseczki,
– garść kiełków fasoli mung,
– 75 g makaronu ryżowego lub sojowego,
– posiekany świeży szczypior,
– posiekana świeża kolendra,
– 3 łyżki sosu sojowego z obniżoną zawartością soli,
– sól,
– pieprz

Podgrzej oleje i podsmaż na nich przez 1 min posiekane czosnek i imbir. Dodaj warzywa, smaż przez 2 minuty. Makaron przygotuj według przepisu na opakowaniu. Gotowy makaron dodaj do warzyw, wymieszaj, polej sosem sojowym, posól, popieprz, posyp szczypiorem i kolendrą – gotowe!

Kasia Bem – nauczycielka jogi, oddechu i medytacji w systemach Sivananda Jogi (tytuł Master of Yoga, II stopień specjalizacji), Ashtangi Jogi i Sri Sri Jogi, RYT 500. Autorka programów: Joga dla Twarzy, Potęga Ciszy, Happy Detoks z jogą naturalnie! Autorka książki „Happy Detoks”. Więcej: www.kasiabem.comwww.namastejoga.pl

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Polecamy

lady pasztet

„Jestem w ciąży, więc dla mnie najbardziej palące jest to, żeby kobiety wyszły z domów, a żeby do tych domów przyszli faceci” – mówi Katarzyna Barczyk, autorka bloga Lady Pasztet

Judith Butler

Judith Butler: słowo „lesbijka” pojawiło się w mojej głowie w wieku 14 lat, gdy zakochałam się w dziewczynie

„Kiedy szłam z kimś do łóżka, zasłaniałam swoje rozstępy. Dopiero po długim czasie zrozumiałam, że moi partnerzy i partnerki nie zwracają na to żadnej uwagi” – mówi Katarzyna, która polubiła swoje niedoskonałości

lewandowska

„Jeżeli ktoś twierdzi, że się wyleczył z Hashimoto, bo zmienił coś w diecie, to jest to tylko dowód anegdotyczny” – mówi Agata Lewandowska, dietetyk i autorka książki „Hashimoto. Dieta i styl życia w chorobie”

Zainteresują cię również:

nernik z brzoskwiniami

Przepis na brzoskwiniowy nernik na zimno. Letnia alternatywa dla tradycyjnego sernika

Wegańskie tarty z borówkami

Wegańskie tarty z borówkami

Przepis na creme brule

Jaglano-brzoskwiniowy crème brûlée z malinami

Przepis na aksamitny deser jaglany z jagodami i czereśniami

Unsplash

Kalarepa – schrup ją w sałatce!

Wegańska panna cotta z jeżynami. Bez żelatyny, śmietany i cukru

Marmolada z dzikich mirabelek

Daktyle nadziewane malinami i masłem orzechowym

Letni dżem z jagód. Bez cukru!

Letni dżem z jagód. Bez cukru!

Nie marnuj jedzenia! Cydr ze skórek gruszek

Nie marnuj jedzenia! Cydr ze skórek gruszek

Tian – warzywa w nowej odsłonie. Doskonale sprawdzi się na letnią kolację

Pudding ryżowy z brzoskwiniami

Pudding ryżowy z brzoskwiniami

Omletonaleśnik z czereśniami i twarożkiem

Przepis na omlet z czereśniami i twarożkiem

Pudding chia z musem ananasowym

Pudding chia z musem ananasowym

Kisiel rabarbarowy z imbirową nutą

Kisiel rabarbarowy z imbirową nutą

Sernik z nerkowców z musem jagodowym

Sernik z nerkowców z musem jagodowym

Sezonowa sałatka z zielonym groszkiem i młodymi ziemniakami

Sezonowa sałatka z zielonym groszkiem i młodymi ziemniakami

Letni makaron z cukinii

Przepis na letni makaron z cukinii

Kolorowa matcha z dodatkiem superfoods. Energetyczna bomba witaminowa

Przepis na pieczone rzodkiewki. Zdrowa, niskokaloryczna przekąska

Chłodnik miętowy z zielonego groszku. Ukojenie po upalnym dniu

Semifreddo – deser na medal. Każda jego część kryje w sobie inny smak!

Bruschetta z zielonym groszkiem

Bruschetta z zielonym groszkiem. Śniadanie pełne witamin

Podwójnie orzechowe ciasto. Rozkosz dla podniebienia!