Przejdź do treści

Kwercetyna – ważny składnik diety

Kwercetyna - ważny składnik diety
Kwercetyna - ważny składnik diety Rawpixel.com
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Seks po porodzie. Jak to zrobić?
Barbara Kurdej Szatan
Barbara Kurdej-Szatan dołączyła do akcji w mediach społecznościowych. To bardzo ważne!
"It`s not about hair". Świetna akcja Polek, które normalizują kobiece owłosione ciała!
„It`s not about hair”. Świetna akcja Polek, które normalizują kobiece owłosione ciała!
Gdy szczupła osoba cierpi na otyłość, czyli gorzka prawda o TOFI
Gotowi na wszystko, czyli co oprócz leków i opatrunków powinno znaleźć się w wakacyjnej apteczce

Flawonoidy to jedne z najcenniejszych związków roślinnych, których nie powinno zabraknąć w codziennej diecie. Jednym z najczęściej występujących flawonoidów jest kwercetyna, która wykazuje szereg pożądanych właściwości zdrowotnych. Mowa m. in. o aktywności przeciwzapalnej, antyoksydacyjnej, immunomodulacyjnej, a nawet – przeciwnowotworowej. Kwercetyna jest powszechnie dostępna w diecie obfitującej w warzywa i owoce, ponadto stanowi składnik suplementów diety, zwłaszcza o działaniu przeciwalergicznym, wspomagającym wzrok czy ułatwiającym redukcję masy ciała. 

Kwercetyna – co to jest?

Kwercetyna to związek z grupy flawonoidów, czyli jednych z najbardziej aktywnych związków roślinnych. Kwercetyna zaliczana jest do flawonoli, czyli jednej z podgrup flawonoidów, wyodrębnionej na podstawie budowy chemicznej oraz właściwości biologicznych. Jest to pigment występujący w tkankach roślinnych, który najliczniej występuje w zewnętrznych częściach łodyg, korzeni i liści roślin. Powszechne występowanie kwercetyny w przyrodzie wynika z faktu, iż związek ten jest niezwykle istotny dla prawidłowego funkcjonowania organizmów roślinnych. Chroni eksponowane na słońce części roślin przed negatywnym oddziaływaniem promieni UV, wykazuje aktywność przeciwbakteryjną i przeciwgrzybiczą, a także wabi owady, umożliwiając proces zapylenia roślin. Ale kwercetyna to związek odgrywający niemałą rolę nie tylko w organizmach roślinnych – jest to związek potrzebny także organizmowi człowieka. Podobnie jak wszystkie flawonoidy, także kwercetyna wykazuje aktywność antyoksydacyjną (czytaj: jak działają antyoksydanty?), skutecznie neutralizując wolne rodniki. Regularne dostarczanie kwercetyny wraz z dietą oraz suplementami diety może okazać się istotne dla prawidłowego funkcjonowania organizmu.

8 rzeczy, za które pokocha cię twój żołądek. Zobacz, jak wspomóc jego funkcjonowanie!

Kwercetyna – źródła w diecie

Kwercetyna jest związkiem dobrze dostępnym w diecie – o ile obfituje ona w warzywa i owoce. Zawartość kwercetyny w poszczególnych gatunkach roślin zależy od oddziaływania takich czynników środowiskowych jak czas nasłonecznienia, opadów, sposobu uprawy, przechowywania warzyw i owoców oraz stopnia ich dojrzałości. Istotne znaczenie ma także stopień obróbki termicznej żywności – kwercetyna jest wrażliwa na działanie wysokiej temperatury. Warto ponadto pamiętać, że najwięcej kwercetyny znajduje się w zewnętrznych częściach warzyw i owoców, dlatego – w miarę możliwości – należy spożywać je nieobrane.

Odpowiednio zbilansowana dieta powinna zawierać optymalne ilości flawonoidów, takich jak kwercetyna. Występowanie tego związku w produktach roślinnych jest powszechne, a warzywa i owoce wyróżniające się największą zawartością tego związku to:

  • jabłka
  • borówki
  • czarna porzeczka
  • pomarańcze
  • żurawina
  • głóg
  • czarny bez
  • brokuły
  • cebula
  • kapusta
  • szpinak
Kiszona kapusta w niebieskiej miseczce

Ponadto naturalnymi źródłami kwercetyny mogą być takie zioła jak skrzyp, dziurawiec, rumianek, a także zielona herbata, czerwone wino, miód czy pyłek kwiatowy. Kwercetyna może być ponadto dostarczana wraz z suplementami diety; zazwyczaj są to preparaty o działaniu przeciwalergicznym, takie jak wapno z kwercetyną (calcium z kwercetyną), a także wapno z kwercetyną i cynkiem.

Kwercetyna – właściwości prozdrowotne

Kwercetyna wykazuje właściwości antyoksydacyjne, co oznacza, że okazuje się być nieoceniona w procesach neutralizowania wolnych rodników. Żyjemy w dobie nasilonego oddziaływania wolnych rodników pochodzących z rozmaitych źródeł, a generowany przez nie stres oksydacyjny sprzyja uszkodzeniu licznych struktur białkowych i lipidowych organizmu. Kwercetyna wychwytuje wolne rodniki, chroniąc strukturę komórek i narządów. Ma to szczególne znaczenie dla prawidłowego funkcjonowania układu sercowo – naczyniowego, który jest w szczególny sposób narażony na działanie wolnych rodników, co skutkuje m. in. rozwojem zmian miażdżycowych. Wysoki potencjał antyoksydacyjny kwercetyny przekłada się ponadto na jej właściwości przeciwzapalne i przeciwnowotworowe. Kwercetyna może minimalizować powstanie pod wpływem wolnych rodników mutacji w DNA, ponadto przyczynia się do hamowania namnażania komórek nowotworowych.

Rokitnik - prozdrowotne właściwości tego krzewu

Jakie jeszcze właściwości ma kwercetyna? Działanie przeciwalergiczne tego związku sprowadza się do blokowania działania alergenów, a także zahamowania wydzielania histaminy, czyli substancji odpowiedzialnych za pojawienie się charakterystycznych objawów alergii. Ponadto wykazano, że kwercetyna wykazuje właściwości przeciwbakteryjne i przeciwwirusowe, może także wspomagać odchudzanie na drodze ograniczenia procesów lipogenezy, czyli kumulowania tkanki tłuszczowej.

Kwercetyna wywiera bardzo korzystny wpływ na zdrowie, jednak należy pamiętać, że podczas suplementowania tego związku należy zachować ostrożność. W jaki sposób może zaszkodzić kwercetyna? Skutki uboczne to m. in. zaburzenia rytmu serca, ograniczenie wchłaniania wapnia i antybiotyków, a także wzrost ciśnienia krwi.

 

Bibliografia:

Yao L. i in., Quercetin, inflammation and immunity; Nutrients, 2016, Mar, 8 (3), 167

Shuang Ch. i in., Therapeutic effects of quercetin on inflammation, obesity and type 2 diabetes; Mediators Inflamm., 2016

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Dieta przed urlopem, czyli jak stworzyć wymarzone beach body

Potas - źródła w diecie oraz skutki niedoboru i nadmiaru.

Potas – źródła w diecie oraz skutki niedoboru i nadmiaru

Rabarbar na surowo- jak jeść. Właściwości zdrowotne rabarbaru i uprawa

Rabarbar na surowo – jak jeść? Uprawa rabarbaru

Cynk – przedawkowanie i niedobór. Sprawdź normy na cynk

Cynk – przedawkowanie i niedobór. Jakie są normy na cynk?

Ciągłe uczucie głodu – przyczyny. Jak się go pozbyć?

Jesz za mało? 8 sygnałów, że masz zbyt niskokaloryczną dietę

Czarna soczewica to samo zdrowie. Wypróbuj przepis z pomidorami

Dieta ketogeniczna - co jeść? Zasady diety i jadłospis

Dieta ketogeniczna – co jeść? Zasady diety i jadłospis

Alergia na trawy i pyłki

Alergia na trawy – objawy i leczenie alergii na pyłki traw

Dieta lekkostrawna / unsplash

Dieta lekkostrawna – efekty, zasady, przeciwwskazania

Mleko bez laktozy

Co to jest laktoza? Czy produkty bez laktozy są zdrowsze?

Kobieta mierzy obwód w talii

Dieta Montignaca – efekty, zasady i przeciwwskazania

Dieta niskoglikemiczna - zasady, efekty, przeciwwskazania

Dieta niskoglikemiczna – zasady, efekty, przeciwwskazania

Dieta ketogeniczna. Jakie są zasady? Czy każdy może stosować dietę ketogeniczną?

Dieta ketogeniczna. Jakie są zasady? Czy każdy może stosować dietę ketogeniczną?

Ciężar mięśni vs. ciężar tłuszczu

Ciężar mięśni vs. ciężar tłuszczu. Dlaczego waga nie zawsze jest miarodajna?

Dieta matki karmiącej. Co jeść, czego unikać, przepisy

Dieta matki karmiącej. Co jeść, czego unikać, przepisy

Wskaźnik BMR. Oblicz swoje dzienne zapotrzebowanie energetyczne

Wskaźnik BMR. Oblicz swoje dzienne zapotrzebowanie energetyczne

Ketony w moczu — przyczyny, objawy, leczenie

Ketony w moczu – co oznaczają? Przyczyny, objawy i leczenie ketonurii

blondynka odwrócona tyłem, krzem w skupie polnym

Krzem – skutki nadmiaru i niedoboru. Gdzie występuje „pierwiastek życia”?

Antyoksydanty – produktów w których znajdziesz ich najwięcej

Antyoksydanty – oto lista produktów, w których znajdziesz ich najwięcej

Witamina B6

Witamina B6 – skutki niedoboru i nadmiaru. Gdzie się znajduje?

Witamina B5 (kwas pantotenowy) – skutki nadmiaru i niedoboru

Na fotostarzenie się skóry pomoże dieta. By cieszyć się buzią bez zmarszczek, codziennie jedz te produkty

Na fotostarzenie się skóry pomoże dieta. By cieszyć się buzią bez zmarszczek, codziennie jedz te produkty

Dieta bardzo niskokaloryczna

Dieta 800 kcal – jadłospis, efekty i przeciwwskazania

Najpopularniejsze

Masturbacja może być jeszcze przyjemniejsza. Poznaj sposoby masturbacji

Para na kanapie

Seks analny – co to jest i jakie są najlepsze pozycje analne?

5 rzeczy, które mężczyźni uwielbiają w łóżku

5 rzeczy, które mężczyźni uwielbiają w łóżku

spuchnięta powieka - kobieca powieka

Spuchnięta powieka – przyczyny i leczenie opuchlizny. Domowe sposoby na opuchnięte powieki.

Kobieta krzywi się z powodu bólu spowodowanego złamanym palcem

Jak rozpoznać złamanie palca – czyli objawy złamanego palca u ręki i stopy?

Objawy odstawienia alkoholu. Jakie są korzyści z niepicia alkoholu?

Ból trzustki - kobieta trzymająca się za brzuch

Ból trzustki – jak boli trzustka i jak odróżnić ból trzustki od bólu żołądka?

Kobieta pokazuje język, na nim jest zaznaczony czerwony punkt

Krosta na języku – przyczyny powstawania, leczenie. Skąd się bierze krosta na języku i jakie ma formy?

Kiedy występuje niskie ciśnienie i wysoki puls?

Niskie ciśnienie i wysoki puls – kiedy występują? Co to oznacza?

kobieta, którą bolą plecy

O czym świadczy ból pod łopatką? Charakter bólu, objawy i możliwe sposoby leczenia

Lekarz siedzi przy biurku i wypisuje długopisem skierowania

Jak długo ważne są skierowania na badania lekarskie? Najważniejsze informacje, o których warto pamiętać.

Truskawki - produkty bogate w błonnik

Błonnik – w czym jest go dużo? Sprawdź, jakie owoce i warzywa są bogate w błonnik

Orgazm - jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

Orgazm – jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

insulinooporność

Dieta w insulinooporności

kobieta z bólem zęba

Ropień zęba – domowe sposoby na opuchliznę

Krwawię w różnych odcieniach czerwieni. Czy to powinno mnie niepokoić?