Przejdź do treści

Kwercetyna – ważny składnik diety

Kwercetyna - ważny składnik diety
Kwercetyna - ważny składnik diety Rawpixel.com
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Wielka Brytania: Niemal 80 przypadków zarażenia groźną odmianą koronawirusa z Indii
Wskaźnik R dla Polski spadł poniżej jednego – poinformował minister zdrowia. To ważny sygnał dotyczący przebiegu epidemii
Punkty Szczepień Powszechnych – czym są? Gdzie się zaszczepić?
strefy erogenne
Przenieś grę wstępną na inny poziom. 8 miejsc erogennych, których być może jeszcze nie odkryłaś, a warto
Czy lekarz sam może wybrać, jaką szczepionkę przeciwko koronawirusowi poda pacjentowi? Minister zdrowia wyjaśnia

Flawonoidy to jedne z najcenniejszych związków roślinnych, których nie powinno zabraknąć w codziennej diecie. Jednym z najczęściej występujących flawonoidów jest kwercetyna, która wykazuje szereg pożądanych właściwości zdrowotnych. Mowa m. in. o aktywności przeciwzapalnej, antyoksydacyjnej, immunomodulacyjnej, a nawet – przeciwnowotworowej. Kwercetyna jest powszechnie dostępna w diecie obfitującej w warzywa i owoce, ponadto stanowi składnik suplementów diety, zwłaszcza o działaniu przeciwalergicznym, wspomagającym wzrok czy ułatwiającym redukcję masy ciała. 

Kwercetyna – co to jest?

Kwercetyna to związek z grupy flawonoidów, czyli jednych z najbardziej aktywnych związków roślinnych. Kwercetyna zaliczana jest do flawonoli, czyli jednej z podgrup flawonoidów, wyodrębnionej na podstawie budowy chemicznej oraz właściwości biologicznych. Jest to pigment występujący w tkankach roślinnych, który najliczniej występuje w zewnętrznych częściach łodyg, korzeni i liści roślin. Powszechne występowanie kwercetyny w przyrodzie wynika z faktu, iż związek ten jest niezwykle istotny dla prawidłowego funkcjonowania organizmów roślinnych. Chroni eksponowane na słońce części roślin przed negatywnym oddziaływaniem promieni UV, wykazuje aktywność przeciwbakteryjną i przeciwgrzybiczą, a także wabi owady, umożliwiając proces zapylenia roślin. Ale kwercetyna to związek odgrywający niemałą rolę nie tylko w organizmach roślinnych – jest to związek potrzebny także organizmowi człowieka. Podobnie jak wszystkie flawonoidy, także kwercetyna wykazuje aktywność antyoksydacyjną (czytaj: jak działają antyoksydanty?), skutecznie neutralizując wolne rodniki. Regularne dostarczanie kwercetyny wraz z dietą oraz suplementami diety może okazać się istotne dla prawidłowego funkcjonowania organizmu.

8 rzeczy, za które pokocha cię twój żołądek. Zobacz, jak wspomóc jego funkcjonowanie!

Kwercetyna – źródła w diecie

Kwercetyna jest związkiem dobrze dostępnym w diecie – o ile obfituje ona w warzywa i owoce. Zawartość kwercetyny w poszczególnych gatunkach roślin zależy od oddziaływania takich czynników środowiskowych jak czas nasłonecznienia, opadów, sposobu uprawy, przechowywania warzyw i owoców oraz stopnia ich dojrzałości. Istotne znaczenie ma także stopień obróbki termicznej żywności – kwercetyna jest wrażliwa na działanie wysokiej temperatury. Warto ponadto pamiętać, że najwięcej kwercetyny znajduje się w zewnętrznych częściach warzyw i owoców, dlatego – w miarę możliwości – należy spożywać je nieobrane.

Odpowiednio zbilansowana dieta powinna zawierać optymalne ilości flawonoidów, takich jak kwercetyna. Występowanie tego związku w produktach roślinnych jest powszechne, a warzywa i owoce wyróżniające się największą zawartością tego związku to:

  • jabłka
  • borówki
  • czarna porzeczka
  • pomarańcze
  • żurawina
  • głóg
  • czarny bez
  • brokuły
  • cebula
  • kapusta
  • szpinak
Kiszona kapusta w niebieskiej miseczce

Ponadto naturalnymi źródłami kwercetyny mogą być takie zioła jak skrzyp, dziurawiec, rumianek, a także zielona herbata, czerwone wino, miód czy pyłek kwiatowy. Kwercetyna może być ponadto dostarczana wraz z suplementami diety; zazwyczaj są to preparaty o działaniu przeciwalergicznym, takie jak wapno z kwercetyną (calcium z kwercetyną), a także wapno z kwercetyną i cynkiem.

Kwercetyna – właściwości prozdrowotne

Kwercetyna wykazuje właściwości antyoksydacyjne, co oznacza, że okazuje się być nieoceniona w procesach neutralizowania wolnych rodników. Żyjemy w dobie nasilonego oddziaływania wolnych rodników pochodzących z rozmaitych źródeł, a generowany przez nie stres oksydacyjny sprzyja uszkodzeniu licznych struktur białkowych i lipidowych organizmu. Kwercetyna wychwytuje wolne rodniki, chroniąc strukturę komórek i narządów. Ma to szczególne znaczenie dla prawidłowego funkcjonowania układu sercowo – naczyniowego, który jest w szczególny sposób narażony na działanie wolnych rodników, co skutkuje m. in. rozwojem zmian miażdżycowych. Wysoki potencjał antyoksydacyjny kwercetyny przekłada się ponadto na jej właściwości przeciwzapalne i przeciwnowotworowe. Kwercetyna może minimalizować powstanie pod wpływem wolnych rodników mutacji w DNA, ponadto przyczynia się do hamowania namnażania komórek nowotworowych.

Rokitnik - prozdrowotne właściwości tego krzewu

Jakie jeszcze właściwości ma kwercetyna? Działanie przeciwalergiczne tego związku sprowadza się do blokowania działania alergenów, a także zahamowania wydzielania histaminy, czyli substancji odpowiedzialnych za pojawienie się charakterystycznych objawów alergii. Ponadto wykazano, że kwercetyna wykazuje właściwości przeciwbakteryjne i przeciwwirusowe, może także wspomagać odchudzanie na drodze ograniczenia procesów lipogenezy, czyli kumulowania tkanki tłuszczowej.

Kwercetyna wywiera bardzo korzystny wpływ na zdrowie, jednak należy pamiętać, że podczas suplementowania tego związku należy zachować ostrożność. W jaki sposób może zaszkodzić kwercetyna? Skutki uboczne to m. in. zaburzenia rytmu serca, ograniczenie wchłaniania wapnia i antybiotyków, a także wzrost ciśnienia krwi.

 

Bibliografia:

Yao L. i in., Quercetin, inflammation and immunity; Nutrients, 2016, Mar, 8 (3), 167

Shuang Ch. i in., Therapeutic effects of quercetin on inflammation, obesity and type 2 diabetes; Mediators Inflamm., 2016

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

pączki

Tłusty czwartek. Jak zjeść pączka i nie przytyć? Ile pączek ma kalorii?

Soki owocowe

Zdarza ci się zjeść banana na śniadanie? Sprawdź, czy to dobry wybór. Tłumaczy dietetyczka Paulina Roziewska

Gdy jelita stają się leniwe. Jak je rozruszać, by poczuć się dobrze?

Źle śpisz? Przyczyna może być prozaiczna

Margaryna czy masło na cholesterol? Skład margaryny

„Bycie na diecie stało się w naszej kulturze atrybutem kobiety”. Psychodietetyczka Małgorzata Akkus wyjaśnia, dlaczego diety odchudzające są nieskuteczne i dlaczego warto zacząć jeść intuicyjnie

„Bycie na diecie stało się w naszej kulturze atrybutem kobiety”. Małgorzata Akkus tłumaczy, jak jeść intuicyjnie i dlaczego diety odchudzające są nieskuteczne

szczupła dziewczyna

Chudnięcie – ile można zdrowo chudnąć? Jem i chudnę – przyczyny

Sól

Sód – rola, skutki niedoboru i nadmiaru, źródła sodu

mięso jako źródło siarki

Siarka – właściwości, niedobór i nadmiar, źródła w diecie

owoce cytrusowe

Fosfor – właściwości, nadmiar i niedobór, naturalne źródła

sól

Chlor – rola w organizmie, niedobór, objawy zatrucia

mięso, jaja i ryby

Azot – właściwości, źródła, skutki nadmiaru i niedoboru

YouTuberka Natalia Szymaniec z duetu „Szparagi” schudła 35 kg. Teraz apeluje: taka dieta wymaga opieki lekarza

Potas – źródła w diecie oraz skutki niedoboru i nadmiaru

owoce

Kwas gamma-linolenowy GLA – działanie, źródła, niedobór

siemię lniane

Kwas alfa-linolenowy (ALA) – rola, źródła, skutki niedoboru

Brokuły na stole

Izotiocyjaniany – co to jest, gdzie je znaleźć? Właściwości

orzechy brazylijskie

Selen – właściwości, niedobór i przedawkowanie, źródła

Produkty bogate w molibden

Molibden – rola w organizmie, zapotrzebowanie, niedobór

Miedź

Miedź – właściwości, źródła nadmiar i niedobór w organizmie

suplement diety

Mangan – właściwości, nadmiar, niedobór, źródła w diecie

Nawyki żywieniowe dziecka - jak je zmienić?

Nawyki żywieniowe dzieci – dobre i złe. Zmiana nawyków na zdrowe

owoce morza

Kobalt – właściwości, niedobór, źródła, alergia na kobalt

produkty spożywcze

Jod – właściwości, niedobór i nadmiar, naturalne źródła

Najpopularniejsze

Respirator

Jak wygląda intubacja i podłączenie pacjenta do respiratora? Wyjaśnia anestezjolożka Zofia Patyna-Giżejowska

Para na kanapie

Seks analny – co to jest i jakie są najlepsze pozycje analne?

Co oznacza obniżona temperatura ciała i jakie są jej przyczyny? Kiedy spadek temperatury może być niebezpieczny?

Co oznacza obniżona temperatura ciała i jakie są jej przyczyny? Kiedy spadek temperatury może być niebezpieczny?

Masturbacja może być jeszcze przyjemniejsza. Poznaj sposoby masturbacji

Ból trzustki - kobieta trzymająca się za brzuch

Ból trzustki – jak boli trzustka i jak odróżnić ból trzustki od bólu żołądka?

Kobieta

O czym świadczy ból pod łopatką? Charakter bólu, objawy i możliwe sposoby leczenia

białe plamy na paznokciach

Białe plamy na paznokciach – co oznaczają i jak się ich pozbyć?

MCH – co to, podwyższone i poniżej normy. MCH w morfologii

Kiedy występuje niskie ciśnienie i wysoki puls?

Niskie ciśnienie i wysoki puls – kiedy występują? Co to oznacza?

Saturacja — czym jest i jaką zbadać?

Saturacja – czym jest i jak ją zbadać? Jaki jest prawidłowy poziom saturacji?

„Każdy orgazm jest czymś pięknym, jednak ten rodzaj orgazmu jest wyjątkowy”. Seksuolożka o kobiecym wytrysku

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

Kobieta i mężczyzna

Jak uprawiać seks analny, żeby nie bolało? Mamy kilka porad

ozdrowieńcy po COVID-19

Czy od ozdrowieńca możesz się zarazić koronawirusem? Wyjaśnia prof. Anna Boroń-Kaczmarska

Orgazm - jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

Orgazm – jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

Torbiel - twarz kobiety z widocznymi krostkami

Torbiel – czym jest, gdzie występuje i czy jest groźna dla zdrowia?