Przejdź do treści

Motywacja – nie wzbudzisz jej żadnym trickiem ani sztuczką. Sprawdź, jak się skutecznie zmotywować

Motywacja – decydujesz i działasz Joshua Rawson Harris/Unsplash
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Dagmara Seliga
Dagmara Seliga: w Polsce jest coraz więcej coachów, a brakuje przepisów regulujących ten zawód [WIDEO]
zima
Zatroszcz się o siebie zimą. Podpowiadamy, jak to zrobić
„W oceanach ląduje ok. 50 tysięcy ton plastikowych strzępów po naszych siatkach”. Sylwia Majcher przekonuje, że to najwyższy czas, żeby zrezygnować z foliówek
„W oceanach ląduje 50 tysięcy ton plastikowych strzępów po siatkach”. Sylwia Majcher przekonuje, że czas zrezygnować z foliówek
Syndrom MCS. Alergia na nowoczesność
Kobieta ćwiczy na dworze
Oto ćwiczenia, dzięki którym bieganie będzie przyjemniejsze i bardziej efektywne

Kiedy myślimy o motywacji, myślimy głównie jej braku. O tym, czego nie chce nam się robić. O pracy, o codziennych domowych obowiązkach, o zmianie diety. Motywacja kojarzy nam się z jakąś sztuczką, magicznym trikiem, który ma nas w sekundę zmusić wreszcie do roboty. Więc próbujemy się „motywować” – pieniędzmi, prośbami, groźbami.

 

Motywacja nie lubi nagród

Niestety, na dłuższą metę żadna zewnętrzna nagroda czy kara nie są w stanie wzbudzić w nas chęci do pracy. Owszem, może i zrobimy to, co do nas należy, ale tylko po to, by zdobyć te obiecane pieniądze czy uniknąć nieprzyjemnych konsekwencji. Samo zadanie będzie sprawą drugorzędną i jeśli będzie okazja, by się nie namęczyć, a i tak uzyskać zapłatę – zapewne z niej skorzystamy.

Dodatkowo nagrody mogą mieć też fatalne skutki dla robienia rzeczy, które wcześniej były dla nas źródłem satysfakcji. Badania nad przedszkolakami pokazały, że jeśli obiecano im cukierki w zamian za narysowanie ładnego obrazka, cukierki przesłoniły całą radość z rysowania. Dzieci później nie miały już ochoty rysować dla przyjemności – straciły wcześniejszą pasję.

Zewnętrzne nagrody odwracają uwagę od tego, co faktycznie mamy zrobić, i przez to blokują kreatywność, zmniejszają naszą skuteczność i zachęcają do dróg na skróty. Jeśli chcemy coś zrobić, żeby mieć to już z głowy – sprawdzą się jak najbardziej. Ale nie wtedy, gdy zależy nam, by to, co zaplanowaliśmy, było wykonane jak najlepiej.

Motywacja to wolność wyboru

Skoro nie można liczyć na nagrody, skąd więc czerpać siłę do działania? Wbrew pozorom każdy z nas jest na co dzień człowiekiem zmotywowanym. Poza tymi kilkoma sprawami, do których nie potrafimy się zabrać, codziennie wykonujemy mnóstwo innych zadań, bez stosowania wyrafinowanych zabiegów i motywacyjnych sztuczek. Ubieramy się, przygotowujemy posiłki, czytamy gazetę, robimy zakupy, dzwonimy do przyjaciół, sprawdzamy pocztę, myjemy zęby.

Motywacja to nic innego jak świadome podjęcie jakiejś czynności. Dlatego najważniejszym krokiem, by zachęcać siebie do zrobienia czegoś, jest podjęcie decyzji: ZROBIĘ TO! Ważne, by decyzja ta była niezależna i uwolniona od zewnętrznych wpływów. To może wydawać się trudne – gdzie własna decyzja, jeśli musimy np. wykonywać polecenia szefa? Jednak nawet jeśli dostajemy polecenia wykonania pewnych zadań od innych osób – ostateczna decyzja „zrobię to” lub „nie zrobię tego” zależy tylko od nas. Ostateczna wolność wyboru zawsze pozostaje po naszej stronie. Korzystanie z tej wolności jest kluczowe dla naszej motywacji.

Co zatem robić, gdy czeka nas mnóstwo zadań, a sił zdecydowanie brakuje? Zapomnij o przekupstwie, prośbach i groźbach. Przeprowadź szczery i poważny dialog ze sobą – jeśli sam siebie nie przekonasz, że chcesz coś zrobić, nikt ani nic nie zrobi tego za ciebie. To może zabrzmieć utopijnie, ale, o ile to możliwe, zawsze warto dbać o stworzenie sobie warunków maksymalnej swobody i niezależności działania. Motywacja nie lubi ani nagród, ani kar. Lubi mieć pole manewru.

Zainteresowanych tematem motywacji odsyłam do książki Daniela Pinka „Drive. Kompletnie nowe spojrzenie na motywację”

 


Katarzyna Juszczak – psycholożka, trenerka i kognitywistka, od roku prowadzi Pracownię Rozwoju Osobistego Bo tak! Organizuje rozmaite warsztaty na terenie Wielkopolski (i nie tylko!). Poza tym piecze ciasta, pisze bloga, a kiedy tylko pogoda dopisuje, wskakuje na rower i pędzi w nieznane.

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Kobieta i mężczyzna leżą w łózku. Widać jedynie ich stopy

Konstruktywna awantura to nie oksymoron, czyli dlaczego czasem warto się porządnie pokłócić z partnerem

Dziewczynka ogląda pająka

Eksperci przyznają: ilu ludzi, tyle fobii. Skąd się biorą i jak się ich pozbyć?

Z każdym rokiem starsi. Jak pokonać lęk przed upływem czasu?

Życz mi szczęścia. Czyli czego?

zastanawiająca się kobieta

Stosownie czy konsekwentnie ‒ jak się zachować?

kobieta na wydmach

„Odpuszczanie” jest dobre dla ambitnych i konsekwentnych kobiet – podpowiada nam psycholożka Anita Kruszewska

Kobieta stoi z psem na molo

Czasem lepiej jest odpuścić, niż żyć w ciągłym stresie i poczuciu winy. Psychoterapeutka podpowiada, jak się tego nauczyć

Davina Reeves-Ciara

Davina Reeves-Ciara: miałam trudne dzieciństwo, ale dzięki temu jest mi łatwiej [WIDEO]

Jak się twórczo złościć? Wykorzystaj negatywne emocje, by wprowadzić zmiany w życiu!

Davina Reeves-Ciara

Davina Reeves-Ciara o wychowaniu w naturze i sile intuicji. „Jak zaczynasz jej słuchać, to trudno przestać” [WIDEO]

Nie oceniaj wszystkiego. „Na przykładzie pogody zauważyć można, że często oceniamy to, na co nie mamy żadnego wpływu”

Kobieta przy liściach

Jak nie być zazdrosnym? Chorobliwa zazdrość a zdrada

Miłosne (nie)porozumienie stron, czyli 7 sposobów na udany związek

Anja Franczak, towarzyszka w żałobie

Anja Franczak, towarzyszka w żałobie: „Nie da się obejść żałoby, przez żałobę trzeba przejść”

Zakochana para na tle morza

Zakochanie a miłość. Na czym polega różnica?

„Z twoimi ocenami to skończysz na ulicy!”, „Jesteś do niczego!”, „Zamknij się, ryby i dzieci głosu nie mają”. Tak brzmi przemoc psychiczna wobec dzieci

"Krytyka w gabinetach specjalistów w żadnym, ale to absolutnie w żadnym przypadku, nie pobudza do zmiany". Karla Orban mówi, dlaczego tak często tam się z nią stykamy i co sprawia, że jest nieskuteczna

„Krytyka w gabinetach specjalistów w żadnym przypadku nie pobudza do zmiany”. Karla Orban mówi, dlaczego tak często tam się z nią stykamy

Świadomy sen

Świadomy sen – jak kontrolować sen, jak świadomie śnić?

Kobieta z kwiatami na czole

Światowy Dzień Zdrowia Psychicznego. Jak zadbać o swój komfort psychiczny? Wyjaśnia psycholożka Anna Cyklińska

leczenie kryształami

„Niby żyjemy w tej samej rzeczywistości, ale nadajemy ze światów równoległych”. Z Łukaszem Lamżą rozmawiamy o pseudonauce

Monika Baryła-Matejczuk

„Wysoka wrażliwość rzadko jest wymieniana wśród cech efektywnego pracownika. Zupełnie niesłusznie” – zauważa Monika Baryła-Matejczuk

Chwalenie wyglądu dziewczynek – dlaczego lepiej tego nie robić? Wyjaśnia Magda Korczyńska / Unsplash

Komplementowanie wyglądu dziewczynek – dlaczego lepiej tego nie robić? Wyjaśnia Magda Korczyńska

Kobiecy mózg – jaki jest naprawdę?

Postanowienia zmian, chodzenia na siłownię czy przejścia na dietę znów nie wypaliły? Brakuje ci silnej woli! Sprawdź, jak możesz ją trenować!

Najpopularniejsze

Choroby mają zapach – wiedziałaś o tym?

Ćwiczenia na biust. 6 sposobów na ujędrnienie i podniesienie piersi

Twój kręgosłup potrzebuje wsparcia? Oto kilka ćwiczeń, które go wzmocnią

Jak pozbyć się oponki z brzucha

4 sposoby na pozbycie się oponki z brzucha. I nie chodzi wcale o robienie brzuszków

10 niezdrowych wieczornych nawyków

Ubrania, które nas trują. Sprawdź, dlaczego mogą być niebezpieczne

smutna kobieta pakująca prezenty świąteczne

Nie lubisz świąt? Nie martw się, to… normalne

Stanie na rękach – krok po kroku

Stanie na rękach – krok po kroku

Zimno jest zdrowe! Nie wierzysz? Oto 5 pożytków z niskich temperatur

Smartfon a dolegliwości / istock

Smartfon a dolegliwości, które może wywołać. To nie tylko bezsenność

Gdy kobieta staje się przedmiotem, a gwałt wydaje się romantyczny

„365 dni”: gdy kobieta staje się przedmiotem, a gwałt wydaje się romantyczny

poranne wstawanie

7 rzeczy, które ułatwią poranne wstawanie

Fit Matka Wariatka / Facebook

Agresja i fałszywa troska na profilu „Fit Matki Wariatki”. Przyszedł czas na pato-fitness. Hello Zdrowie mówi temu nie!

Jak poprawić krążenie w nogach? Ćwiczenia, które warto wykonywać

Ćwiczenia na rozciąganie barków

Rozciąganie stawów barkowych – te ćwiczenia na pewno ci się przydadzą

Kasia Bigos trenerka

Ćwiczenia na ramiona z hantlami – wypracuj smukłe ramiona