Przejdź do treści

10 kroków Kasi Bigos do bycia fit

Fot. Katarzyna Milewska
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Karolina/Kaboompics/Rawpixel
„Bardzo chciałabym, żeby rząd zamiast w przeróżny sposób uciekać od tematu, zaczął martwić się o nasze zdrowie psychiczne”. Maturzyści chcą, żeby ich zauważono
kobieta w laboratorium
Badanie RF – jak interpretować wyniki i normę tego wskaźnika?
dziewczyna z kotem
Czy ozonowanie zabija koronawirusa? Ekspert wyjaśnia
Wegańskie foie gras. Wielkanoc pod znakiem roślinnych potraw
Kobieta z dziećmi na kanapie - koronawirus
Dlaczego dzieciom tak bardzo brakuje teraz placów zabaw? Wyjaśnia fizjoterapeutka Małgorzata Paleczny

Zima nie jest najbardziej sprzyjającym czasem na systematyczne treningi i regularne zdrowe posiłki. Ale mamy już lato, dni są dłuższe i cieplejsze i czas obudzić się z letargu, zaczynając walkę o lepszą formę.

Przygotowaliśmy dla was małą ściągę – kilka prostych porad, aby złapać treningowego bakcyla. Zróbcie pierwszy krok już teraz.

Krok 1.

Zanim podejmiecie jakiekolwiek nieprzemyślane działania, w pierwszej kolejności usiądźcie spokojnie i przeprowadźcie poważną rozmowę ze sobą dotyczącą waszego stylu życia, nawyków żywieniowych, stanu zdrowia oraz możliwości treningowych. Wypiszcie swoje słabe punkty. Powinniście od nich zacząć.

Krok 2.

Wiecie, co kuleje. Świetnie! Jak zebrać się do zmiany? Są różne opcje:

– skorzystajcie z pomocy eksperta (trener personalny/ dietetyk),
– sami ustalcie strategię działania.

Jeżeli macie pewne doświadczenie, możecie samodzielnie stawiać dalsze kroki, a pomoc eksperta wykorzystać sporadycznie w celu kontroli postępów. Jeśli jednak w temacie żywienia i metod treningowych jesteście kompletnie zieloni, pomoc eksperta prawdopodobnie będzie najlepszą opcją. Nie macie możliwości skorzystania z takiej pomocy? Idziemy dalej!

Krok 3.

Wybierzcie aktywność, która sprawia wam przyjemność. Odwiedzajcie miejsca, w których możecie skorzystać z różnorodnych zajęć, począwszy od zwykłej strefy siłowej, aż po różne odmiany fitnessu. Zawsze warto spróbować czegoś nowego.

Krok 4.

Najważniejsza jest systematyczność! Trenujcie tyle, na ile pozwala wam ciało, i na tyle, ile pozwala wam czas. Jeśli jednak zależy wam na szybszych efektach (projekt bikini), treningi dwa razy w tygodniu mogą okazać się niewystarczające. Warto wówczas postawić na takie formy treningowe, które są najskuteczniejsze w redukowaniu tkanki tłuszczowej i modelowaniu ciała (np. treningi interwałowe czy siłowe).

Krok 5.

Nie bójcie się obciążenia. Marzycie o jędrnym ciele z zarysowanymi mięśniami? Cóż – spójrzmy prawdzie w oczy. Trzeba będzie wziąć się za dodatkowe obciążenie. Mowa o wykorzystaniu hantli, sztang, odważników kettlebell czy maszyn na siłowni.

Krok 6.

Aeroby czy jednak interwały? Przyjęło się, że po każdym treningu siłowym warto wykonać jeszcze sesję godzinnych aerobów. Inni przekonują was jednak, by postawić na interwały. Najlepiej łączyć te dwie metody. Kiedy wykonujecie spokojną jednostkę treningową, na jej zakończenie możecie postawić na bieg interwałowy np. 25 sekund szybkiego biegu, a po tym przerwa do uspokojenia tętna. Taki schemat powtarzacie przez 25-30 minut. Jednak kiedy wykonaliście mocny trening główny (tabata, Crossfit, mocny trening nóg), po jego zakończeniu lepiej zrobić trening aerobowy (tlenowy) – bieżnia, rowerek, stepper.

Krok 7.

Bez diety nie ma efektu. To jasne! Odpowiednie odżywianie jest kluczem do zgrabnej sylwetki oraz dobrego samopoczucia. Jeśli nie macie możliwości skorzystania z pomocy eksperta, wygospodarujcie czas na własną edukację. Książki, badania naukowe, eksperckie blogi, szkolenia, warsztaty – to opcje, na które warto postawić. Obserwujcie też bacznie swój organizm i to jak reaguje na dany system żywienia czy konkretne produkty.

Krok 8.

Nie rozstawajcie się z butelką wody. Tkanka tłuszczowa ‘nie lubi’ wody. Dzięki zdrowej diecie, treningom i odpowiedniemu nawodnieniu przekształca się ze zbitej masy w luźną strukturę. W takiej postaci przedostaje się z krwią do mitochondriów i łatwiej ulega spalaniu.

Krok 9.

Postawcie na dziennik treningowy, w którym będziecie zapisywać swoje pomiary, godziny poświęcone na trening czy ilość pokonanych kilometrów. Tam możecie zapisywać sobie także cele i sprawdzać postępy.

Krok 10.

Pamiętajcie o regeneracji. Zawodowy oraz rodziny pęd w połączeniu z treningiem może przyczynić się do szybkiego przetrenowania. Dlatego dbajcie o jakość swojego snu oraz korzystajcie raz na jakiś czas z odnowy biologicznej np. masażu sportowego czy sauny, co dobrze zrobi nie tylko waszemu ciału, ale również zapracowanej głowie.

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

ćwiczenia w domu

Z powodu kwarantanny nie możesz wychodzić do siłowni albo na fitness? Mamy listę miejsc, gdzie wykonasz bezpłatny trening online!

„Staram się pokazać, że bycie fit może być proste i ludzkie – można jeść czekoladę i jednocześnie być w formie” – mówi trenerka Marta Hennig

owsianka

Co jeść przed i po treningu?

Działanie kinesiotapingu polega na uniesieniu skóry i w tej sposób zwiększeniu przestrzeni wokół mięśni.

Kinesiotaping – czy naprawdę działa? Jakie są przeciwwskazania?

Trening a zdrowie / istock

Ćwiczenia na receptę. Można wyleczyć się dzięki sportowi?

Ćwiczenia wszech czasów – box jumps. Jak prawidłowo trenować?

Kobieta skacze na skakance

Skakanka na 3 sposoby. Jak trenować skutecznie?

Osoby trenujące

Trening na szóstkę z plusem! Jaki powinien być? Jak efektywnie ćwiczyć?

miska z jedzeniem

Dieta wolumeryczna – przeciwieństwo powszechnych wyobrażeń na temat diet. Na czym polega?

Kobieta je pizzę

Skomplikowana relacja z jedzeniem. Autorka bloga Szpilki na siłowni radzi, jak do tego nie dopuścić

Zastanawiasz się, czy skorzystać z pomocy trenera personalnego? Oto 5 argumentów „za”

Ćwiczenia na siłowni / istock

Trening na siłowni może powodować wypadanie włosów? Co mówi trycholożka?

Joanna Jóźwik o akceptacji ciała

Joanna Jóźwik: często słyszę, że wyglądam jak facet, jestem mało kobieca

Anna Lewandowska o brzuszkach w ciąży

Anna Lewandowska o trenowaniu mięśni brzucha w ciąży. Czy w ciąży można robić brzuszki?

Kobieta trzyma w rękach piłkę do masażu

Bolące lub nadmiernie spięte mięśnie? Zastosuj piłkę do ich rozluźnienia. Jaką najlepiej wybrać? Wyjaśnia fizjoterapeutka

dieta

Osteoporoza. Jak pomóc sobie dietą?

zamyślona kobieta

Jak powstaje nowy nawyk? Co zrobić, żeby zmiana się udała?

kobiety na nartach

Planujesz wyjazd na narty? Trener Marcjan Piotrowski radzi, jak się przygotować do zimowych sportów

kobieta na siłowni

Siłownia. 6 sposobów, jak oswoić się z siłownią

Aktywność fizyczna zimą – jaka jest skuteczna i bezpieczna?

kobieta, święta

Święta dla odchudzających się – na co zwrócić uwagę

Jak przetrwać święta i nie przytyć?

kobieta pracująca w domu

Chcesz być zdrowsza? Poznaj 8 sekretów ludzi, którzy nie chorują

5 sytuacji, w których lepiej odpuścić trening. Wyjdzie ci to na zdrowie

Najpopularniejsze

8 rzeczy, których organizm kobiety nie wybacza po 30-tce

Sandra Kubicka

Sandra Kubicka: nigdy już nie powiem, że jestem w stu procentach zdrowa, nawet jeśli kiedyś będę czuła się lepiej

„Wyjście z toksycznego związku nie łatwe, ale jest możliwe. I trzeba to zrobić. Dla siebie”. Dr Bogdan Stelmach o niezdrowych relacjach w parze

Co oznacza obniżona temperatura ciała i jakie są jej przyczyny? Kiedy spadek temperatury może być niebezpieczny?

Co oznacza obniżona temperatura ciała i jakie są jej przyczyny? Kiedy spadek temperatury może być niebezpieczny?

Masturbacja może być jeszcze przyjemniejsza. Co robić, aby przenieść doznania na wyższy poziom?

cynk w migdałach

Cynk – gdzie go szukać? Poznaj 5 naturalnych źródeł cynku

kobieta, którą bolą plecy

O czym świadczy ból pod łopatką? Charakter bólu, objawy i możliwe sposoby leczenia

Archiwalne zdjęcie z czasów pandemii hiszpanki/Underwood Archives/Getty Images

Grypa hiszpanka. Historia największej pandemii na świecie

Mama zakleja plaster dziekcu. Na zdjeciu widoczne dłonie na drewnianym stole

Zastrzał – 7 domowych sposobów jak sobie z nim poradzić

kobieta z bólem zęba

Ropień zęba – domowe sposoby na opuchliznę

Kobieta trzymająca się za plecy na dole z powodu bólu pleców

Co oznacza ból pleców na dole i jakie podjąć leczenie, by go uśmierzyć?

kobieta, leżąca na łóżku, z bolącym brzuchem

Jak rozpoznać zakażenie owsikami? Czy pasożytów można pozbyć się domowymi sposobami?

Kobieta pokazuje język, na nim jest zaznaczony czerwony punkt

Krosta na języku – przyczyny powstawania, leczenie. Skąd się bierze krosta na języku i jakie ma formy?

kobieta trzymająca się obiema rękami z okolice mostka

Co oznacza ból w mostku? Charakter i różne przyczyny dolegliwości

sen

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

spuchnięta powieka - kobieca powieka

Spuchnięta powieka – przyczyny i leczenie opuchlizny. Domowe sposoby na opuchnięte powieki.