Przejdź do treści

Dalej upał! Czy można przedawkować słońce?

słońce
Charlie Deets/Unsplash
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
„Jest mi niedobrze”. Tiktokerka pokazała, dlaczego koniecznie należy prać nowo zakupione ubrania
Narkoza – wszystko, co chciałabyś o niej wiedzieć, ale boisz się zapytać
„Za czerwone, za duże, niesymetryczne, zrobione”. Magda Gessler apeluje do hejterów i wyjaśnia, z czego wynika nietypowy wygląd jej ust
Billie Eilish o zespole Tourette’a: „Podczas rozmowy ze mną się tego nie zauważa, ale dla mnie to wszystko jest bardzo męczące”
Zmiany klimatyczne zabierają nam sen. Zaskakujące odkrycie naukowców

Kolejny tydzień upałów. Termometry pokazują ponad 35 stopni, a słońce nie daje o sobie zapomnieć. Efekt? Poparzone nosy, ramiona i inne odkryte części ciała. Boli nas głowa, jesteśmy bez energii. Częściej zdarzają się też omdlenia. Czy to znaczy, że przedawkowaliśmy słońce?

Przegrzanie organizmu

Upał ma swoje plusy, ale tylko, gdy jesteśmy na wakacjach nad morzem bądź gdy… przebywamy w klimatyzowanym pomieszczeniu. Problem pojawia się, gdy na słońcu musimy spędzić kilka godzin. Nie musisz być wrażliwa na wysokie temperatury, by nawet chwila w skwarze mogła wpłynąć na twoje samopoczucie.

Upał może doprowadzić do szkodliwych dla zdrowia konsekwencji. I nie chodzi tylko o ryzyko wyczerpania cieplnego czy udaru słonecznego.

W przestrzeni zakupowej HelloZdrowie znajdziesz produkty polecane przez naszą redakcję:

udar

Wysokie temperatury są po prostu niebezpieczne. Zbyt częste przebywanie na słońcu może prowadzić do wystąpienia zakrzepów (krew staje się gęstsza), dysfunkcji wątroby czy zaostrzenia objawów astmy. Dotkliwie odczuwają to też osoby chorujące na serce oraz te zmagające się z dolegliwościami układu oddechowego. Wysoka temperatura sprawia, że organizm szybko pozbywa się wody. Rozszerzają się też naczynia krwionośne, co skutkuje niskim ciśnieniem krwi.

Słońca nie lubią również osoby otyłe i diabetycy. Dlaczego? Pierwsza grupa, ze względu na dużą ilość tkanki tłuszczowej, mocno się poci. Skutkuje to odwodnieniem. Cukrzycy natomiast z powodu upałów i gorącego powietrza mogą mieć problem z wchłanianiem insuliny. Na upały negatywnie reagują też kobiety z chorobami tarczycy.

Czy można przedawkować słońce? W pewnym sensie tak. Stan przegrzania organizmu nazywamy hipertermią. Dochodzi do niego, gdy temperatura ciała wzrasta powyżej normy. Jakie daje objawy? To osłabienie, bóle i zawroty głowy, nudności i wymioty oraz nadmierne pragnienie. Osoba przebywająca zbyt długo na słońcu może potrzebować szybkiej pomocy lekarskiej.

Przegrzanie organizmu może też wywołać tzw. kurcze mięśni, np. łydek, brzucha oraz górnej partii ciała. To efekt odwodnienia i niedoboru elektrolitów (potasu, magnezu czy sodu).

Co robić, by tego uniknąć? To proste. Na słońcu przebywaj tylko wtedy, gdy koniecznie musisz. Pij dużo wody, a na czas upałów zrezygnuj z mocnej kawy i alkoholu. To używki, które dodatkowo odwodnią twój organizm. Pomoże także schładzanie ciała – jeśli akurat nie możesz pozwolić sobie na prysznic, zimną wodą polewaj tylko nadgarstki. Schłodzona w tym miejscu krew będzie krążyła w całym organizmie.

Słońce a skóra

Promienie słoneczne szkodzą także skórze. I nie chodzi tylko o poparzenia, a o coś bardziej poważniejszego – zmiany przednowotworowe. Regularne, wieloletnie opalanie się może spowodować czerniaka. Kto jest w grupie zwiększonego ryzyka? Osoby z jasną karnacją i znamionami na całym ciele. To właśnie na znamiona musimy szczególnie uważać. Ich kształt się zmienił, są ciemniejsze i bardziej postrzępione? Jak najszybciej umów się do dermatologa.

Nie zapominaj o kremie z filtrem i nakryciu głowy. Jeśli jest taka możliwość, zrezygnuj z przebywania na słońcu w godz. 11:00 – 15:00.

Dlaczego tak ważna jest ochrona przeciw słońcu?

Skórę należy chronić przed szkodliwym wpływem promieniowania słonecznego UVA i UVB, aby uniknąć oparzeń słonecznych i trwałego uszkodzenia skóry, prowadzącego w konsekwencji do nowotworów skóry. Bardzo aktywne biologicznie promieniowanie UV-B, powodujące szybko widoczny efekt oparzenia skóry, jest w znacznej części pochłaniane przez warstwę ozonową w stratosferze (tylko kilka procent dociera do powierzchni ziemi).

Natomiast promieniowanie UV-A, w znikomym stopniu osłabiane przez atmosferę, wnika głębiej w skórę i wpływa na system immunologiczny.

Jest jeszcze promieniowanie podczerwone IR, które penetruje skórę znacznie głębiej niż UVA czy UVB. Przyspiesza starzenie i rogowacenie naskórka. Ponadto promieniowanie to wzmacnia efekty działania promieniowania UVA i UVB.

Czy latem nie powinniśmy wychodzić bez kremów z filtrem?

Z punktu widzenia fizjologii, opalenizna jest mechanizmem obronnym przed uszkodzeniem DNA komórek skóry, oparzeniem i przyspieszonym starzeniem skóry. Dlatego tak istotna jest ochrona skóry przed niekorzystnym wpływem promieniowania słonecznego.

 

dr hab. n. med. Ewa Trznadel-Grodzka, specjalista dermatolog, konsultant naukowy marki Dermedic
Poza stosowaniem preparatów ochrony słonecznej, by wspomóc funkcje ochronne skóry, warto już miesiąc przed planowanym wyjazdem stosować dietę bogatą w beta-karoten. Jest go dużo w pomarańczowych i intensywnie zielonych warzywach i owocach. Warto więc jeść marchew, dynię, pomarańcze, melony czy szpinak i brokuły. Jednak sama dieta nie zapewnia bezpiecznego opalania

Ważna jest także prawidłowa aplikacja kremów ochronnych. Pierwsza powinna nastąpić przed wyjściem z domu. Ile preparatu używać? Według specjalistów na ciało przeciętnego dorosłego należy nanieść 6 łyżeczek emulsji (ok. 36 gramów).

Ile maksymalnie czasu możemy spędzać na słońcu? Kwadrans bezpośredniej ekspozycji na słońce na naszej szerokości geograficznej. Promujmy „bezpieczne opalanie”, ale takie, które nie doprowadza do rumienia i pozwala nam na zsyntetyzowanie witaminy D.

Tekst powstał we współpracy ze specjalistami – dermatologami i ekspertami marki Dermedic. 

Zobacz także

i
Treści zawarte w serwisie mają wyłącznie charakter informacyjny i nie stanowią porady lekarskiej. Pamiętaj, że w przypadku problemów ze zdrowiem należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem.

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Kiedy potrzebujesz elektrolitów?

7 sygnałów, że pijesz za dużo wody

Pierwsza pomoc w przypadku udaru cieplnego

Co powinnaś zrobić, gdy koleżanka zasłabnie z powodu upału? Eksperci IMGW: „Schładzaj, ale nie podawaj płynów”

Mężczyzna polewa się wodą

Rekordowa fala upałów w USA i Kanadzie powodem śmierci niemal setki osób

ak ulżyć swoim nogom w czasie upałów? Ten masaż kostkami lodu może zdziałać cuda

Jak ulżyć swoim nogom w czasie upałów? Ten masaż może zdziałać cuda

Niektóre leki psychiatryczne mogą wywołać reakcję skórną w związku z ekspozycją na słońce – mówi psychiatra

Witamina D3 latem – suplementacja jest konieczna? Wyjaśnia farmaceutka

Leki

Jak bezpiecznie przechowywać leki i suplementy? Farmaceutka wymienia najważniejsze zasady

Dziecko w nagrzanym aucie. Policjantka krok po kroku wyjaśnia, co należy zrobić

Dziecko w nagrzanym aucie. Policjantka krok po kroku wyjaśnia, co należy zrobić

Jak przetrwać upał? Osiem nieoczywistych sposobów na ochłodę

Kobieta

Mózg a upał. Dlaczego przez odwodnienie słabiej myślimy? Wyjaśnia psycholożka dr Milena Marczak

opalanie po covid-19/

Osoby zaszczepione przeciw COVID-19 i ozdrowieńcy powinni uważać z opalaniem – uczulają włoscy lekarze

5 produktów, które pomogą przetrwać upały

Chia fresca - lemoniada z nasionami chia

Chia fresca – lemoniada z nasionami chia. Na upały idealna!

slonce

Słońce a leki. Przy jakich tabletkach powinnaś uważać latem?

Jak pozbyć się wody z organizmu? Sposoby i przyczyny dolegliwości

Zatrzymanie wody w organizmie. Oto przyczyny

Picie wody – zalety. Co daje przy odchudzaniu? Ile pić wody?

Gorąco? 7 porad, które ułatwią ci zasypianie

7 sposobów, które pomogą ci przetrwać upały. Znasz je?

Dzieci w wodzie

Ubrania ze wskaźnikiem UPF: jak skutecznie chronią przed słońcem?

Jak przetrwać upały? GIS apeluje: "ogranicz przebywanie w pełnym słońcu"

Jak przetrwać upały? GIS podsuwa cenne wskazówki

Kobieta nad morzem

Jak chronić włosy i skórę głowy przed słońcem i promieniowaniem UV?

Barbara Kurdej Szatan

Barbara Kurdej-Szatan dołączyła do akcji w mediach społecznościowych. To bardzo ważne!

Najpopularniejsze

Ból trzustki – jak boli trzustka i jak odróżnić ból trzustki od bólu żołądka?

Para na kanapie

Seks analny – co to jest i jakie są najlepsze pozycje analne?

Kobieta

O czym świadczy ból pod łopatką? Charakter bólu, objawy i możliwe sposoby leczenia

MCH – co to, podwyższone i poniżej normy. MCH w morfologii

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

Masturbacja może być jeszcze przyjemniejsza. Poznaj sposoby masturbacji

MCV – morfologia, wyniki, norma. MCV podwyższone i za niskie

kobieta z problemami skórnymi

Wybroczyny (petocje) – co to jest, dlaczego powstają i jak sobie z nimi poradzić?

„Każdy orgazm jest czymś pięknym, jednak ten rodzaj orgazmu jest wyjątkowy”. Seksuolożka o kobiecym wytrysku

Wysoki cholesterol - jakie są przyczyny i objawy? Sposoby na wysoki cholesterol

Wysoki cholesterol – jakie są przyczyny i objawy? Jak go obniżyć?

Kiedy występuje niskie ciśnienie i wysoki puls?

Niskie ciśnienie i wysoki puls – kiedy występują? Co to oznacza?

laboratorium

D-dimery – co to jest? Jak obniżyć zbyt wysoki poziom?

ucho kobiety

Domowe sposoby na zatkane ucho. Jak odetkać ucho zatkane: woskowiną, katarem, wodą?

Kobieta leżąca w łóżku

9 możliwych przyczyn krwawienia po seksie

insulinooporność

Dieta w insulinooporności

Orgazm - jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

Orgazm – jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

×