Przejdź do treści

Jak przygotować się do zmiany? Poznaj 5 najważniejszych kroków

rozmyślająca kobieta
5 kroków: jak przygotować się do zmiany? Brooke Cagle/Unsplash
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Fellatio, czyli oswajanie penisa. 7 najważniejszych zasad!
Mleko pomaga zasnąć: prawda czy mit? Sprawdziłam
Łatwo zasypiasz w dzień i nie śpisz w nocy? To może być narkolepsja. Sprawdź, jakie objawy ma to zaburzenie
Ratunku, głowa mi pęka! O nieoczywistych przyczynach bólu głowy mówi specjalistka fizjoterapii Katarzyna Kowalik
Red Lipstick Monster pokazała swoje zdjęcie w kostiumie kąpielowym – bez retuszu i filtra. „W końcu ktoś pokazuje prawdziwość kobiet”

Dlaczego mamy opory przed dokonywaniem zmian w życiu? Bo zmiana oznacza wyjście z wygodnej strefy komfortu. Bo nie lubimy smutku związanego z rozstawaniem się z tym, co znamy. Wreszcie: bo zmiana niesie ze sobą nieprzewidywalność. Ale można się do niej przygotować i nastawić się tak, aby przez jej pierwszy, najtrudniejszy etap przejść maksymalnie łatwo.

Krok 1: Uświadom sobie niebezpieczeństwa robienia wszystkiego „tak jak do tej pory”

– Znam osoby, które wysyłają od wielu miesięcy do różnych firm to samo CV. Tak samo sformatowane, podkreślające te same mocne strony, niezmienne zarówno jeśli chodzi o formę, jak i o treść. Te osoby jednocześnie ciągle narzekają, że mało kto reaguje na ich aplikacje, że nie są zapraszane na rozmowy kwalifikacyjne – mówi psycholog Bogdan Miąsik. – Ich niepowodzenia mogą zależeć od wielu czynników, ale CV to przykład tego, że aby osiągnąć coś, czego nie mamy, trzeba dokonać mniejszego lub większego przewrotu w naszym życiu. I zmienić na przykład układ CV albo coś w nim odważnie napisać pogrubioną czcionką – tłumaczy psycholog.

Ten mechanizm dotyczy nie tylko marzeń i ambicji zawodowych. Przed podjęciem decyzji o zmianie warto się zastanowić nad celem, jaki sobie stawiamy. Jeśli jest to zrobienie kroku do przodu albo doskonalenie się w wykonywaniu jakiejś czynności, musimy na dłuższą chwilę zapomnieć o tym, jak coś robiliśmy do tej pory. Innymi słowy: żeby za pół roku o tej porze stać w innym miejscu niż teraz, nie pozostaje nam nic innego, jak zmienić coś w swoim aktualnym myśleniu i zachowaniu. To krok numer jeden.

W przestrzeni zakupowej HelloZdrowie znajdziesz produkty polecane przez naszą redakcję:

Starsze kobiety ćwiczą

Krok 2: Pozbądź się złudzenia stabilizacji

Wielu ludzi broni się przed wprowadzeniem zmian w swoim życiu, racjonalizując to mniej więcej w taki sposób: „Wolę życie spokojne i stabilne. Wszystko znam, nic mnie nie zaskakuje, mogę spokojnie planować przyszłość”. Niestety, rzeczywistość często pokazuje, że takie przekonanie to złudzenie. Uważa tak między innymi psycholog i mówca Jacek Walkiewicz, który zachęca do rezygnacji ze stabilizacji z tego powodu, że życie nie jest stabilne.

– Dookoła nas zmienia się wszystko. Nawet my jako organizmy zmieniamy się co kilka lat na poziomie molekularnym, bo zmieniają się komórki w naszym organizmie – mówi podczas jednego ze swoich wykładów Walkiewicz. – Mam takie miejsca na świecie, w których czuję się bardzo dobrze, ale czasami jadę zupełnie gdzie indziej. Robię to po to, żeby się przekonać, jak tam jest. To pokazuje, że zmieniać można też to, co funkcjonuje dobrze – dodaje psycholog.

Oczywiście, w takiej sytuacji mogą się odezwać ci, którzy twierdzą, że „lepsze jest wrogiem dobrego”. Ale jeśli nie spróbujemy sięgnąć po to, co jest inne, zmieniając coś w naszym życiu, nie przekonamy się, czy ten slogan nie jest kolejnym pustym mitem.

Krok 3: Pamiętaj, że twoje życie zaczyna się teraz

Ta prosta myśl uwalnia nas od tego, co było do tej pory. Bez powodzenia umawialiśmy się na randkę? Poczuliśmy się niekompletnie przygotowani do prezentacji, którą mieliśmy wygłosić? Mieliśmy złe doświadczenia z nauczycielami niemieckiego i dlatego unikamy rozmów w tym języku? Zgodnie z zasadą „Twoje życie zaczyna się teraz” to wszystko nie ma żadnego znaczenia. Jakoś nas to oczywiście ukształtowało, ale wcale nie musi kształtować dalej. Możemy zacząć wypowiadać słowa z większą energią i z większą pewnością siebie umówić się na randkę. Możemy przygotować sobie dokładniejszy niż ostatnio scenariusz wystąpienia i zrobić lepszą prezentację. Możemy pójść do nowej szkoły niemieckiego i odkryć frajdę z nauki tego języka. ku temu, co zależy od nas, czyli ku przyszłości, a nie przeszłości, na którą nie mamy wpływu. Dzięki takiemu podejściu nasza energia kierowana jest zgodne z zasadą mówiącą, że trzeba się zgadzać na to, na co nie mamy wpływu (przeszłość), ale działać w tych sferach, na które mamy realny wpływ (chwila obecna i planowanie przyszłości).

Najważniejsze na koniec: zgodnie z tym podejściem zmiana nie jest wielkim wydarzeniem. Skoro nasze życie zaczyna się teraz, to my jako energiczni, przygotowani i mówiący po niemiecku stanowimy kolejny wizerunek w naszej biografii, a nie efekt jakiejkolwiek rewolucji.

Krok 4: Uświadom sobie, że z jednej góry musisz zejść, aby wejść na inną

Ta myśl przydaje się zwłaszcza wtedy, gdy dopiero zaczynamy wprowadzać zmiany w naszym życiu.

– Coraz częściej, żeby nauczyć się czegoś nowego, najpierw musimy się oduczyć czegoś starego – mówi psycholog Bogdan Miąsik. – Żeby nauczyć się obsługiwania smartfona, musieliśmy zapomnieć o nawykach związanych z obsługą pierwszych telefonów komórkowych. Wcześniej, ucząc się obsługi komórek, powoli pozbywaliśmy się machinalnych umiejętności dzwonienia z automatów na monety i karty, które stały na poczcie. Takie żegnanie nawyków jest nieprzyjemne, bo te nawyki są w nas, są zautomatyzowane. Ale to jest warunek postępu – dodaje psycholog.

Dobrze jest też przypomnieć sobie, że współczesna filozofia to life-long learning, czyli uczenie się przez całe życie.

– Nie możemy powiedzieć, że skoro uzyskaliśmy wykształcenie, które nas zadowala, skoro osiągnęliśmy kilka sukcesów w pracy i do tego potrafimy nieźle prowadzić samochód, to jest to koniec nauki. Bo za 10 lat samochody, telefony i programy komputerowe używane w naszej branży mogą działać zupełnie inaczej – przekonuje psycholog.

Dlatego umiejętność schodzenia z góry, którą już zdobyliśmy, staje się tak istotna.

Krok 5: Po prostu zrób to!

Wydaje się, że jest to zbyt proste i kuszące, żeby było prawdziwe. Spróbujmy udowodnić, że rozpoczęcie procesu zmiany i jej przeprowadzenie jest łatwiejsze i przyjemniejsze niż mozolne siłowanie się z jej wprowadzeniem. Amerykański psycholog Jack Canfield w jednej ze swoich książek opisuje refleksje po swoich wywiadach ze znanymi tenisistami po wielkoszlemowym turnieju. Turniej ten odbywał się w trudnych, zmiennych warunkach pogodowych: czasem wiał wiatr, czasem padał mocny deszcz. Tenisiści musieli być elastyczni i zmieniać swój styl gry oraz dopasowywać siłę, z jaką uderzali piłkę, i swoją strategię do dynamicznych warunków. Co odkrył Canfield? Że tenisiści, którzy odnosili sukcesy i wygrywali kolejne mecze, na pytanie: „Jak tego dokonałeś?”, odpowiadali ze zdumieniem: „Nie wiem, ja to po prostu zrobiłem”. W przeciwieństwie do nich tenisiści, którym nie udawało się wygrać, którzy nie radzili sobie z nowymi warunkami, potrafili wymienić przed mikrofonem kilkanaście powodów, od własnego nastroju, przez zły sprzęt tenisowy, aż po silny wiatr zagłuszający podpowiedzi trenera, przez które nie udało im się dopasować do trudnych warunków.

Może czasami więc zamiast długiego analizowania warunków, popularnego „bicia piany” o tym, co musimy zrobić, głośnego rozpatrywania przeszkód, jakie istnieją lub mogą się pojawić, warto po prostu zrobić to, co mamy w ramach zmiany zrobić. Z namysłem i czujnością. Ale skupiając się na samej zmianie i działaniu z nią związanym.

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Trening autogenny Schultza i Jacobsona. Co to jest? Komu może pomóc?

Muzykoterapia – dla dzieci i dorosłych. Czy muzyką można wyleczyć depresję?

Zaburzenia psychotyczne – czym są, objawy. Czym jest epizod psychotyczny?

Ugryź się w język i zostaw na boku swoje rozpasane ego. Jak się kłócić, żeby było dobrze?

Barbara Filipczyńska /fot. archiwum prywatne

„Kiedy dusza ustala kierunek działania, a umysł je realizuje, zaczynamy żyć tak, jak chcemy”. Czym jest Soul Coaching® mówi Barbara Filipczyńska

Przytulanie mężczyzn

Przytulanie mężczyzny. Dlaczego niektórzy ludzie nie chcą się przytulać?

Gdy czujesz się gorsza od innych… Jak żyć z kiepskim poczuciem wartości?

Nigdy na nic nie masz czasu? Zobacz, na czym możesz go łatwo zaoszczędzić

„Ich współpracownicy często opisują to jako obcowanie z czystym – niejako nieludzkim – intelektem”. Jak rozpoznać psychopatę, tłumaczy ekspertka

Kobieta stoi na łące. Ręce trzyma w górze

Zachwyć się tym, co jest teraz. Potrafisz to zrobić? Kasia Bem uważa, że to proste

Kobieta w białej koszuli przegląda się w lustrze. Ręce trzyma na górze, poprawia sobie coś we włosach

Co czujesz, kiedy widzisz siebie nagą w lustrze?

smutna kobieta spotkanie

„Zamiast skupiać się na tym, co mamy, koncentrujemy się na tym, co chciałybyśmy mieć”. Dlaczego nie warto narzekać?

„Od nas zależy, czy media społecznościowe będą nas wzmacniać, czy niszczyć”. Jak zrobić porządki na Instagramie, mówi psycholożka Zuzanna Butryn

„W domach, w których oszukiwanie jest mechanizmem obronnym, wychowujemy patologicznych kłamców”. O psychologii kłamstwa mówi Natalia Hofman

Budzisz się codziennie w nocy o tej samej porze? Sprawdź, jaki narząd dopomina się o twoją uwagę /fot. Pexels

Budzisz się codziennie w nocy o tej samej porze? Sprawdź, jaki narząd dopomina się o twoją uwagę

„Matczyna rana przekazywana jest z pokolenia na pokolenie. Ale można ją uzdrowić” – mówi Aneta Gajda-Boryczko, terapeutka

Karolina Tuchalska-Siermińska

„Mówienie, że będzie dobrze, zazwyczaj przynosi odwrotny efekt od zamierzonego. To unieważnianie trudnej sytuacji” – o bezradności mówi psycholożka Karolina Tuchalska-Siermińska

Znak ewakuacyjny

7 kroków, by pokonać atak paniki. Jak się zachować, kiedy spotyka dziecko albo kogoś bliskiego?

Wiesz, jak dbać o serce? Oto lista produktów, których powinnaś unikać

„Skutki braku więzi z ojcem wychodzą daleko poza okres dzieciństwa i dorastania ich córek” – mówi Iga Stanek, psycholożka i psychoterapeutka

Zakochanie czy pożądanie? Mózg zwodzi nasz umysł, nie tylko w dniu walentynek

Kobieta

Kiedy czekamy na miłość, awans i lepszą wersję nas samych, wiele tracimy. Kasia Bem radzi, jak żyć tu i teraz

Świadomy sen

Świadomy sen – jak kontrolować sen, jak świadomie śnić?

Malwina Angerman-Kowalska

„Nasze potrzeby wynikają z talentów. Test Gallupa® pomaga je ujawnić i przestać od siebie uciekać” – mówi Malwina Angerman-Kowalska

Najpopularniejsze

Ból trzustki – jak boli trzustka i jak odróżnić ból trzustki od bólu żołądka?

Para na kanapie

Seks analny – co to jest i jakie są najlepsze pozycje analne?

Kobieta

O czym świadczy ból pod łopatką? Charakter bólu, objawy i możliwe sposoby leczenia

MCH – co to, podwyższone i poniżej normy. MCH w morfologii

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

Masturbacja może być jeszcze przyjemniejsza. Poznaj sposoby masturbacji

MCV – morfologia, wyniki, norma. MCV podwyższone i za niskie

kobieta z problemami skórnymi

Wybroczyny (petocje) – co to jest, dlaczego powstają i jak sobie z nimi poradzić?

„Każdy orgazm jest czymś pięknym, jednak ten rodzaj orgazmu jest wyjątkowy”. Seksuolożka o kobiecym wytrysku

Wysoki cholesterol - jakie są przyczyny i objawy? Sposoby na wysoki cholesterol

Wysoki cholesterol – jakie są przyczyny i objawy? Jak go obniżyć?

Kiedy występuje niskie ciśnienie i wysoki puls?

Niskie ciśnienie i wysoki puls – kiedy występują? Co to oznacza?

laboratorium

D-dimery – co to jest? Jak obniżyć zbyt wysoki poziom?

ucho kobiety

Domowe sposoby na zatkane ucho. Jak odetkać ucho zatkane: woskowiną, katarem, wodą?

Kobieta leżąca w łóżku

9 możliwych przyczyn krwawienia po seksie

insulinooporność

Dieta w insulinooporności

Orgazm - jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

Orgazm – jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

×