Przejdź do treści

10 prostych sposobów, by jeść lepiej

10 prostych sposobów, by jeść lepiej
Zdjęcie: shutterstock
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Zespół cieśni nadgarstka. Rozmowa z osteopatką Eweliną Tyszko-Bury
Zespół cieśni nadgarstka. Jak może pomóc osteopatia? Wyjaśnia Ewelina Tyszko-Bury
Andrzej Duda / prezydent.pl
Prezydent Andrzej Duda nominowany do Biologicznej Bzdury Roku 2020. Podczas debaty mówił o szczepionce, która nie istnieje
Oczyszczanie twarzy - jak to robić dobrze? Największe błędy i sposoby na prawidłowe mycie twarzy wylicza dermatolożka
Oczyszczanie twarzy – jak to robić dobrze? Dermatolożka wymienia największe błędy i sposoby na prawidłowe mycie skóry
Dieta jajeczna – bezpieczna i skuteczna, czy szkodliwa i monotonna?
Kalorie a miesiączka / rawpixel
W drugiej połowie cyklu miesiączkowego można jeść więcej? Dietetyk Jakub Chwiłkowski odpowiada

Ciągle zastanawiacie się, jak ułożyć swoją dietę, by wreszcie zaczęła przynosić rezultaty? A może nie próbujcie od razu zamknąć wszystkiego w gotowych ramach? Na początku zacznijcie od małych, ale ważnych zmian.

1. Nie przesadzajcie z ilością

Jedzcie często, systematycznie, najlepiej o stałych porach, ale nie za dużo! Nie kończcie posiłku dopiero wtedy, kiedy jesteście pełni.

2. Zachowajcie równowagę

Najlepszy system żywienia to taki system, w którym będzie panowało rozsądne rozłożenie węglowodanów, tłuszczy i białek. Unikajcie całkowitego odstawienia jednej z tych grup, nawet jeśli ktoś wmawia wam, że to klucz do sukcesu.

3. Postawcie na solidne źródła

Chcecie doładować się bombą witaminową i na przykład witaminy C szukacie w cytrynie i pomarańczy? Wbrew powszechnym przekonaniom to nie są najlepsze źródła. Sięgnijcie po pietruszkę, czarne porzeczki, kiwi czy brokuł.

4. Czytajcie etykiety

Wiem, że się nie chce, bo zakupy zwykle robimy w  biegu, ale czytanie etykiet ze zrozumieiniem to jedna z umiejętności, które w XXI wieku jest naprawdę potrzebna. To, że ktoś napisał „light”, „bez cukru”, czy „0% tłuszczu” przysłowiowymi „wołami” na opakowaniu, jeszcze nic nie znaczy.

5. Zabierajcie ze sobą przekąski

Generalnie polecamy gotowanie w domu i zabieranie ze sobą posiłków. Wówczas nic was nie zaskoczy. Ale jeśli nie jesteście w stanie tego zorganizować, zabierajcie ze sobą chociaż przekąski. Wtedy nie ulegniecie pokusie zjedzenia fast fooda, kiedy nagle dopadnie was głód. Co zabrać? Na przykład orzechy lub owoce – świeże i suszone.

6. Nie bójcie się kolorów

Im wasza dieta będzie bardziej kolorowa, tym lepiej. Nie bójcie się warzyw i jedzcie ich jak najwięcej. To najlepsze źródło witamin i przeciwutleniaczy.

7. Nie zapominajcie o śniadaniu

Tak, wiemy, że tekst jest już mocno oklepany, ale i tak wam przypomnimy. Jedzcie śniadanie, to właśnie ono nakręca nasz metabolizm na cały dzień i uzupełnia energię jak trzeba!

8. Odstawcie słodycze

Zróbcie mały eksperyment i odstawcie słodycze. Ale tak serio. Ewentualnie zaplanujcie sobie mały „słodyczowy cheat” raz w tygodniu – TYLKO raz w tygodniu. I postarajcie się wyeliminować z diety cukier. Nawet nie będziecie wiedzieć, kiedy centymetry zaczną lecieć w dół.

9. Patrzcie na indeks glikemiczny

Aby zachować stały poziom cukru we krwi i tym samym powalczyć o „linię”, zadbajcie o to, by posiłki miały niski indeks glikemiczny. Teraz już nie mówimy o samych słodyczach, ale wszystkich potrawach, które szybko podnoszą poziom cukru we krwi. Zwróćcie także uwagę na przygotowanie posiłków (pieczenie i duszenie zamiast smażenia może wiele zmienić).

10. Napoje niekolorowe

Sięgajcie po kolorowe warzywa, ale po kolorowe napoje już nie. To źródło cukrów prostych, barwników i innych niezdrowych dodatków. Wniosek? Zamiast soków, słodzonych i kolorowych napojów, a także innych energetyków, sięgajcie po wodę oraz zieloną herbatę. Wypijajcie mininum 1,5 l wody w ciągu dnia.

 

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Ciągłe uczucie głodu – przyczyny. Jak się go pozbyć?

Jesz za mało? 8 sygnałów, że masz zbyt niskokaloryczną dietę

Czarna soczewica to samo zdrowie. Wypróbuj przepis z pomidorami

Ćwiczenia odchudzające – które są najbardziej efektywne?

Kobieta siedzi na łóżku i się cieszy

Zadbaj o siebie na co dzień! Chemiczka wyjaśnia, jakie rytuały warto wprowadzić do swojego planu dnia

Dieta lekkostrawna / unsplash

Dieta lekkostrawna – efekty, zasady, przeciwwskazania

6 sposobów, jak nie przytyć siedząc w domu

Dieta niskoglikemiczna - zasady, efekty, przeciwwskazania

Dieta niskoglikemiczna – zasady, efekty, przeciwwskazania

10 000 kroków – dacie radę?

10 000 kroków – dacie radę?

Dieta ketogeniczna. Jakie są zasady? Czy każdy może stosować dietę ketogeniczną?

Dieta ketogeniczna. Jakie są zasady? Czy każdy może stosować dietę ketogeniczną?

Ciężar mięśni vs. ciężar tłuszczu

Ciężar mięśni vs. ciężar tłuszczu. Dlaczego waga nie zawsze jest miarodajna?

Dieta matki karmiącej. Co jeść, czego unikać, przepisy

Dieta matki karmiącej. Co jeść, czego unikać, przepisy

Wskaźnik BMR. Oblicz swoje dzienne zapotrzebowanie energetyczne

Wskaźnik BMR. Oblicz swoje dzienne zapotrzebowanie energetyczne

Ketony w moczu — przyczyny, objawy, leczenie

Ketony w moczu – co oznaczają? Przyczyny, objawy i leczenie ketonurii

blondynka odwrócona tyłem, krzem w skupie polnym

Krzem – skutki nadmiaru i niedoboru. Gdzie występuje „pierwiastek życia”?

Witamina B5 (kwas pantotenowy) – skutki nadmiaru i niedoboru

Justyna Mizera / arch. Justyna Mizera

Kawa jest zdrowa. Pod warunkiem, że nie jest to kawa po turecku

Łuszczyca – 10 produktów, które warto jeść, gdy na nią chorujesz

Łuszczyca – 10 produktów, które warto jeść, gdy na nią chorujesz

Dieta w czasie kwarantanny - jak wzmocnić organizm i nie przytyć?

Dieta w czasie kwarantanny – jak wzmocnić organizm i nie przytyć?

Karczochy i ich wykorzystanie. Jakie mają działanie i właściwości?

Karczochy i ich wykorzystanie. Jakie mają działanie i właściwości?

Głód – największy wróg redukujących wagę

Głód – największy wróg redukujących wagę. Jak mądrze się odchudzać?

Witamina B1

Witamina B1 (tiamina) – skutki niedoboru, dzienne dawkowanie, występowanie

Dieta bananowa - zasady i efekty

Dieta bananowa – zasady i efekty

Dieta FODMAP - na czym polega, produkty, tabela, przepisy

Dieta FODMAP – na czym polega? Czy każdy może skorzystać?

Najpopularniejsze

Kortyzol – jak go obniżyć? Objawy i przyczyny podwyższonego poziomu kortyzolu

Masturbacja może być jeszcze przyjemniejsza. Co robić, aby przenieść doznania na wyższy poziom?

Płatki kwiatków na otwartej dłoni

Zastrzał – 7 domowych sposobów jak sobie z nim poradzić

5 rzeczy, które mężczyźni uwielbiają w łóżku

5 rzeczy, które mężczyźni uwielbiają w łóżku

Para na kanapie

Seks analny – co to jest i jakie są najlepsze pozycje analne?

spuchnięta powieka - kobieca powieka

Spuchnięta powieka – przyczyny i leczenie opuchlizny. Domowe sposoby na opuchnięte powieki.

kobieta, ból

Fibromialgia – kiedy boli cię wszystko. Czym objawia się ta tajemnicza choroba?

Ból trzustki - kobieta trzymająca się za brzuch

Ból trzustki – jak boli trzustka i jak odróżnić ból trzustki od bólu żołądka?

Kobieta pokazuje język, na nim jest zaznaczony czerwony punkt

Krosta na języku – przyczyny powstawania, leczenie. Skąd się bierze krosta na języku i jakie ma formy?

Rak kości – objawy i przyczyny

Rak kości – przyczyny i objawy. Jak je szybko rozpoznać?

kobieta, którą bolą plecy

O czym świadczy ból pod łopatką? Charakter bólu, objawy i możliwe sposoby leczenia

Truskawki - produkty bogate w błonnik

Błonnik – w czym jest go dużo? Sprawdź, jakie owoce i warzywa są bogate w błonnik

Regeneracja organizmu po odstawieniu alkoholu. Sprawdź, jakie są efekty, kiedy zrezygnujesz z weekendowego drinka

Kiedy występuje niskie ciśnienie i wysoki puls?

Niskie ciśnienie i wysoki puls – kiedy występują? Co to oznacza?

Kobieta krzywi się z powodu bólu spowodowanego złamanym palcem

Jak rozpoznać złamanie palca – czyli objawy złamanego palca u ręki i stopy?

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?