Przejdź do treści

Suplementy diety a witaminy i minerały. Czym się różnią?

Suplementy diety a witaminy i minerały. Czym się różnią? Pexels.com
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Dwie kobiety siedzą przy stole i piją z filiżanek
„Ciągle odczuwasz głód i nie możesz schudnąć? Sprawdź, czy to nie leptynooporność” – apelują autorki Ogarnij Hashimoto
Wentworth Miller
Wentworth Miller, gwiazdor „Skazanego na śmierć”, wyznał, że ma autyzm. „Ma to kluczowe znaczenie dla tego, kim jestem”
Mary Komasa
Zmagająca się z endometriozą Mary Komasa jest w ciąży. „Przez lata przyzwyczajałam się do myśli, że ciąża może być dla mnie nieosiągalnym marzeniem”
Kobieta leży i zasłania twarz rękoma
Dr Leszek Rudzki: hormony tarczycy mają bardzo istotny wpływ na liczne funkcje naszego organizmu, w tym mózgu i naszą psychikę
Szczepienia
Punkt szczepień na pogrzebie ofiary COVID-19, która nie chciała się zaszczepić

Kiedy mowa o zdrowiu, często mowa także o witaminach i suplementach. Utrzymanie idealnej diety, która dostarczać będzie wszystkich niezbędnych składników odżywczych jest bardzo trudne. Wiele osób decyduje się na przyjmowanie suplementów, witamin i minerałów. Ale czym się one różnią i czy warto je przyjmować?

Suplementy, witaminy czy minerały?

Kiedy wchodzisz do apteki, możesz dostać zawrotu głowy od mnogości produktów, które są tam dostępne – suplementy, witaminy oraz minerały kuszą obietnicą natychmiastowej poprawy stanu zdrowia i dobrym samopoczuciem. Ale czym się między sobą różnią?

  • Witaminy – jeśli mowa o witaminach, jest to podstawa naszego zdrowia. Naturalne witaminy zawarte są w owocach, warzywach, mięsie, nabiale i produktach zbożowych, czyli wszystkich produktach spożywczych, po jakie sięgamy. Witaminy dzielą się na:
    • witaminy rozpuszczalne w tłuszczach, czyli witamina A, D, E i K – podczas ich przyjmowania trzeba zjeść coś, co zawiera tłuszcz, inaczej słabiej się wchłoną;
    • witaminy rozpuszczalne w wodzie, czyli witamina C i witaminy z grupy B, organizm ich nie magazynuje, nadmiar jest wydalany.
  • Minerały – to mikro- i makroelementy, które są potrzebne do prawidłowego przebiegu różnych funkcji życiowych. Dzięki minerałom możliwe jest zachowanie odpowiedniej gospodarki wodnej, hormonalnej, zachowanie funkcji kości czy skóry.
  • Suplementy – jest to produkt spożywczy, który w swoim składzie zawiera zazwyczaj jedną lub więcej witamin i minerałów. Dodatkowo mogą zawierać różne wyciągi roślinne. Zwykle są to gotowe mieszanki ukierunkowane na przykład na poprawę wyglądu skóry czy przyśpieszenie metabolizmu. Obecnie na rynku dostępne są także suplementy robione na zamówienie, które dopasować można na przykład na podstawie badań krwi. Suplementy są produktem spożywczym, a nie lekiem, ich produkcja nadzorowana jest przez Główny Inspektor Sanitarny. Każdy suplement musi mieć zgłoszony skład. Wielu producentów posiada także certyfikaty niezależnych instytutów, które potwierdzają wysoką jakość oferowanych przez nich produktów. Należy pamiętać o tym, że suplement ma za zadanie suplementować, czyli uzupełniać braki witamin i minerałów, a nie całkowicie je zastępować. Muszą więc być wybierane rozsądnie, zgodnie z naszymi potrzebami – właśnie dlatego spersonalizowane suplementy diety są dobrym wyborem, ponieważ uzupełniają tylko te braki, które występują.
Suplementy diety /istockphoto.com

Czy musisz przyjmować dodatkowe suplementy?

Wiele osób zastanawia się, czy dodatkowa suplementacja jest konieczna. W idealnym świecie nie byłoby takiej potrzeby, ale nie zawsze udaje nam się stworzyć idealny jadłospis. Każdy rodzaj pokarmów ma w składzie więcej konkretnych witamin i minerałów. I tak na przykład ryby są cennym źródłem omega-3, marchewka zawiera dużo witaminy A, a papryka – witaminy A. Jeśli nasza dieta jest zdrowa i różnorodna, mniej więcej będzie pokrywać zapotrzebowanie na witaminy i minerały, warto jednak od czasu do czasu sprawdzić ich poziom i wykonać badania krwi. Mimo wszystko suplementacja nie zaszkodzi. Dawki witamin i minerałów w suplementach nie są szkodliwe, nie jest to bowiem wysoko skoncentrowany produkt leczniczy, który można przedawkować.

Kobieta / unsplash

Są jednak pewne osoby, które koniecznie powinny codziennie przyjmować suplementy, nawet jeśli ich dieta jest prawie idealna. Kto powinien zawsze się suplementować? Są to:

  • kobiety w ciąży,
  • kobiety karmiące piersią,
  • dzieci i dorośli ze stwierdzonymi niedoborami,
  • osoby chorujące na schorzenia zaburzające wchłanianie składników naturalnych,
  • osoby po operacji by-passu żołądka,
  • osoby z zaburzeniami jedzenia,
  • alergicy, którzy musza unikać pewnych grup pokarmów,
  • niektórzy weganie i wegetarianie.

 

Jedną z witamin, którą warto suplementować przez cały rok, jest witamina D. Nasz organizm syntezuje ją samodzielnie, jest wytwarzana w skórze wystawionej na bezpośrednie działanie promieni słonecznych. Jednak w Polsce wiele osób cierpi na jej niedobory, a dodatkowo w godzinach największej ekspozycji na słońce siedzimy zamknięci w biurach czy szkołach.

WIMIN – wiele suplementów w jednym miejscu

Jeśli potrzebujesz suplementować kilka składników, zamiast oddzielnie łykać tabletki, sięgnij po miks. WIMIN to suplementacja stworzona z myślą o kobietach. W jednej saszetce rekomendowanej raz na dobę znajdziesz 4 kapsułki. Pierwsza z nich zwierają witaminę C, D i czosnek, które wpływają na odporność. Druga ma cynk i przeciwutleczniacze, czyli coś dla twojej skóry. Trzecia zawiera magnez, B3 i Rhodilę, dodając energii.

Czwartą tworzysz sama. Możesz postawić na coś na koncentracjęmetabolizm albo ochronę organizmu.

Źródło: healthline

Zobacz także

i
Treści zawarte w serwisie mają wyłącznie charakter informacyjny i nie stanowią porady lekarskiej. Pamiętaj, że w przypadku problemów ze zdrowiem należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem.

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Witaminy dla wegan – co suplementować diecie wegańskiej?

Suplementy na paznokcie – jak wybrać najlepsze?

Suplementy dla wegan – niedobory, suplementy witaminowe

para w kuchni

20 sposobów, żeby mieć lepszy seks po 40-tce

Używasz płynu do płukania zębów po ćwiczeniach? To nie jest bezpieczne

Kobieta

Witamina D – kiedy należy uważać z jej suplementacją? Wyjaśnia farmaceutka

Skrzepy krwi w trakcie okresu – kiedy warto wybrać się do lekarza?

Kobieta

„Udane życie seksualne? Najpierw zaloguj się do siebie samej” – dr Maja Herman o intymności dla zapracowanych kobiet

„Suplement to nie jest 'gorszy lek'”/fot. Getty Images

„Suplement to nie jest 'gorszy lek'”. Z doktor Mirosławą Gałęcką rozmawiamy o tym, jak się mądrze suplementować

Joanna Keszka: do pochwy wkładamy rzeczy dobre. To dotyczy zarówno gadżetów jak i penisów

Rozstępy naprawdę można polubić? Katarzyna: teraz jestem w znacznie lepszej relacji ze swoim ciałem niż wcześniej

Kobieta

Witamina D jednak nie chroni przed COVID-19? Nowe ustalenia naukowców

Kobieta

10 rzeczy, które mogą mieć wpływ na kłopoty z cyklem

ZMA – co to jest, skład, kiedy warto zażywać, skutki uboczne

Ginekologowi warto mówić o tym, że podczas seksu cię boli, że nie masz ochoty na czułości albo, że w ostatnim czasie spałaś z kilkoma facetami

Babka jajowata – właściwości i zastosowanie byliny

„Karmazynowy przypływ i krwawa Mary”. Jak mówimy o okresie?

7 sytuacji, w których warto odmówić seksu

Pierwsza miesiączka/Pexels

„Pierwsza miesiączka? O nie, teraz już będziesz miała przechlapane do 50-tki…”. Seksuolożka o tym, jak nie rozmawiać z dzieckiem o menstruacji

„Nie chcę rozmawiać o swojej miesiączce jak o czymś odrażającym, bo przecież taka ona nie jest. To normalna funkcja biologiczna mojego ciała” – mówi Clara Henry, szwedzka blogerka, autorka książki „Tak, mam okres, a co?”

Siedem sygnałów, które wskazują na to, że źle się odżywiasz

Kobieta i mężczyzna śpią w łóżku

„Seks podczas okresu kobieta może odczuć jako olbrzymią akceptację ze strony mężczyzny, dowód, że jest dla niego atrakcyjna w każdych warunkach”

Kobieta siedzi w rzędzie na krześle

Co dzieje się z twoim organizmem, jeśli unikasz seksu? Może to wpływać na samoocenę i pewność siebie

Czy poziom witaminy D u kobiet w ciąży może być powiązany z poziomem IQ u ich dzieci? Odpowiada farmaceutka Zofia Winczewska

Czy poziom witaminy D u kobiet w ciąży może być powiązany z IQ ich dzieci? Odpowiada farmaceutka Zofia Winczewska

Najpopularniejsze

Masturbacja może być jeszcze przyjemniejsza. Poznaj sposoby masturbacji

Para na kanapie

Seks analny – co to jest i jakie są najlepsze pozycje analne?

Płatki kwiatków na otwartej dłoni

Zastrzał – 7 domowych sposobów jak sobie z nim poradzić

ucho kobiety

Domowe sposoby na zatkane ucho. Jak odetkać ucho zatkane: woskowiną, katarem, wodą?

Ból trzustki - kobieta trzymająca się za brzuch

Ból trzustki – jak boli trzustka i jak odróżnić ból trzustki od bólu żołądka?

Kobieta

O czym świadczy ból pod łopatką? Charakter bólu, objawy i możliwe sposoby leczenia

„Każdy orgazm jest czymś pięknym, jednak ten rodzaj orgazmu jest wyjątkowy”. Seksuolożka o kobiecym wytrysku

kobieta z problemami skórnymi

Wybroczyny (petocje) – co to jest, dlaczego powstają i jak sobie z nimi poradzić?

Orgazm - jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

Orgazm – jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

Bąbel po oparzeniu - dowiedz się, jak leczyć pęcherze

Bąbel po oparzeniu – dowiedz się, jak leczyć pęcherze

MCH – co to, podwyższone i poniżej normy. MCH w morfologii

Torbiel - twarz kobiety z widocznymi krostkami

Torbiel – czym jest, gdzie występuje i czy jest groźna dla zdrowia?

insulinooporność

Dieta w insulinooporności

Badanie krwi AST - co to jest i jak interpretować wyniki?

Badanie krwi AST – co to jest i jak interpretować wyniki?

plamy na nogach

Czym są czerwone plamy na nogach i co może być ich przyczyną?

5 rzeczy, które mężczyźni uwielbiają w łóżku

5 rzeczy, które mężczyźni uwielbiają w łóżku

×