Przejdź do treści

Suplementy diety a witaminy i minerały. Czym się różnią?

Suplementy diety a witaminy i minerały. Czym się różnią? Pexels.com
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Weterynarz będzie wykonywał badanie krwi? Tak zakłada nowy projekt ustawy
26-latka chora na hirsutyzm po kilkunastu latach przestała się golić i zapuściła brodę. „Trudno to wytłumaczyć, ale czuję się wolna”
Dziesięć lat – tyle czekała pacjentka z Wielkiej Brytanii na diagnozę. Zaczęło się od nocnych potów
Jesienią nawet 30 tysięcy hospitalizacji z powodu COVID-19? Adam Niedzielski podkreśla, że powrót z wakacji może nie być łatwy
„Ludzie cały czas wywierali na mnie nacisk, ciągle pytali: 'a kiedy dziecko?'” – Lenka Klimentova szczerze o problemach z zajściem w ciążę i społecznej presji

Kiedy mowa o zdrowiu, często mowa także o witaminach i suplementach. Utrzymanie idealnej diety, która dostarczać będzie wszystkich niezbędnych składników odżywczych jest bardzo trudne. Wiele osób decyduje się na przyjmowanie suplementów, witamin i minerałów. Ale czym się one różnią i czy warto je przyjmować?

Suplementy, witaminy czy minerały?

Kiedy wchodzisz do apteki, możesz dostać zawrotu głowy od mnogości produktów, które są tam dostępne – suplementy, witaminy oraz minerały kuszą obietnicą natychmiastowej poprawy stanu zdrowia i dobrym samopoczuciem. Ale czym się między sobą różnią?

  • Witaminy – jeśli mowa o witaminach, jest to podstawa naszego zdrowia. Naturalne witaminy zawarte są w owocach, warzywach, mięsie, nabiale i produktach zbożowych, czyli wszystkich produktach spożywczych, po jakie sięgamy. Witaminy dzielą się na:
    • witaminy rozpuszczalne w tłuszczach, czyli witamina A, D, E i K – podczas ich przyjmowania trzeba zjeść coś, co zawiera tłuszcz, inaczej słabiej się wchłoną;
    • witaminy rozpuszczalne w wodzie, czyli witamina C i witaminy z grupy B, organizm ich nie magazynuje, nadmiar jest wydalany.
  • Minerały – to mikro- i makroelementy, które są potrzebne do prawidłowego przebiegu różnych funkcji życiowych. Dzięki minerałom możliwe jest zachowanie odpowiedniej gospodarki wodnej, hormonalnej, zachowanie funkcji kości czy skóry.
  • Suplementy – jest to produkt spożywczy, który w swoim składzie zawiera zazwyczaj jedną lub więcej witamin i minerałów. Dodatkowo mogą zawierać różne wyciągi roślinne. Zwykle są to gotowe mieszanki ukierunkowane na przykład na poprawę wyglądu skóry czy przyśpieszenie metabolizmu. Obecnie na rynku dostępne są także suplementy robione na zamówienie, które dopasować można na przykład na podstawie badań krwi. Suplementy są produktem spożywczym, a nie lekiem, ich produkcja nadzorowana jest przez Główny Inspektor Sanitarny. Każdy suplement musi mieć zgłoszony skład. Wielu producentów posiada także certyfikaty niezależnych instytutów, które potwierdzają wysoką jakość oferowanych przez nich produktów. Należy pamiętać o tym, że suplement ma za zadanie suplementować, czyli uzupełniać braki witamin i minerałów, a nie całkowicie je zastępować. Muszą więc być wybierane rozsądnie, zgodnie z naszymi potrzebami – właśnie dlatego spersonalizowane suplementy diety są dobrym wyborem, ponieważ uzupełniają tylko te braki, które występują.
Suplementy diety /istockphoto.com

Czy musisz przyjmować dodatkowe suplementy?

Wiele osób zastanawia się, czy dodatkowa suplementacja jest konieczna. W idealnym świecie nie byłoby takiej potrzeby, ale nie zawsze udaje nam się stworzyć idealny jadłospis. Każdy rodzaj pokarmów ma w składzie więcej konkretnych witamin i minerałów. I tak na przykład ryby są cennym źródłem omega-3, marchewka zawiera dużo witaminy A, a papryka – witaminy A. Jeśli nasza dieta jest zdrowa i różnorodna, mniej więcej będzie pokrywać zapotrzebowanie na witaminy i minerały, warto jednak od czasu do czasu sprawdzić ich poziom i wykonać badania krwi. Mimo wszystko suplementacja nie zaszkodzi. Dawki witamin i minerałów w suplementach nie są szkodliwe, nie jest to bowiem wysoko skoncentrowany produkt leczniczy, który można przedawkować.

Kobieta / unsplash

Są jednak pewne osoby, które koniecznie powinny codziennie przyjmować suplementy, nawet jeśli ich dieta jest prawie idealna. Kto powinien zawsze się suplementować? Są to:

  • kobiety w ciąży,
  • kobiety karmiące piersią,
  • dzieci i dorośli ze stwierdzonymi niedoborami,
  • osoby chorujące na schorzenia zaburzające wchłanianie składników naturalnych,
  • osoby po operacji by-passu żołądka,
  • osoby z zaburzeniami jedzenia,
  • alergicy, którzy musza unikać pewnych grup pokarmów,
  • niektórzy weganie i wegetarianie.

 

Jedną z witamin, którą warto suplementować przez cały rok, jest witamina D. Nasz organizm syntezuje ją samodzielnie, jest wytwarzana w skórze wystawionej na bezpośrednie działanie promieni słonecznych. Jednak w Polsce wiele osób cierpi na jej niedobory, a dodatkowo w godzinach największej ekspozycji na słońce siedzimy zamknięci w biurach czy szkołach.

WIMIN – wiele suplementów w jednym miejscu

Jeśli potrzebujesz suplementować kilka składników, zamiast oddzielnie łykać tabletki, sięgnij po miks. WIMIN to suplementacja stworzona z myślą o kobietach. W jednej saszetce rekomendowanej raz na dobę znajdziesz 4 kapsułki. Pierwsza z nich zwierają witaminę C, D i czosnek, które wpływają na odporność. Druga ma cynk i przeciwutleczniacze, czyli coś dla twojej skóry. Trzecia zawiera magnez, B3 i Rhodilę, dodając energii.

Czwartą tworzysz sama. Możesz postawić na coś na koncentracjęmetabolizm albo ochronę organizmu.

Źródło: healthline

Zobacz także

i
Treści zawarte w serwisie mają wyłącznie charakter informacyjny i nie stanowią porady lekarskiej. Pamiętaj, że w przypadku problemów ze zdrowiem należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem.

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Co zrobić, aby komary cię nie gryzły? 11 sposobów, które naprawdę działają

Czy eleganckie majtki z siateczki mogą zastąpić dwa tampony? Sprawdziłam

Woda z kranu kuchennego

Siedem błędów, które popełniamy w kuchni. Nie chodzi o gotowanie, ale o… sprzątanie

pms

„O PMS lubi się żartować, bo to przecież tylko gorsze dni kobiety. Tymczasem u podłoża PMS leży nierównowaga hormonalna”. Jak na nią wpłynąć, tłumaczy dietetyczka i naturopatka Monika Skuza

Spacer po posiłku? Dobry pomysł. A może lepiej trochę poczekać?

Im starsze, tym lepsze? Sprawdziłyśmy!

Witamina E a płodność - jaki jest między nimi związek? Wyjaśnia dietetyczka kliniczna Emilia Cesarek

Witamina E a płodność – jaki jest między nimi związek? Wyjaśnia dietetyczka kliniczna Emilia Cesarek

Czujesz ból, gdy siusiasz? Osiem możliwych powodów

Kroplówki witaminowe – na czym polegają i ile kosztują? Czy to bezpieczne?

Białko S – rola w organizmie, badanie, interpretacja wyniku

Jak zadbać o cipkę na wyjeździe? 4 produkty, które koniecznie powinnaś spakować do walizki

Jak zadbać o cipkę na wyjeździe? 4 produkty, które koniecznie powinnaś spakować do walizki

Witamina w kroplach

Popularna witamina D3 wycofana. To kolejna wadliwa seria w ciągu ostatnich tygodni

7 sytuacji, w których warto odmówić seksu

Alicja Binkowska

Alicja Binkowska: „Rezygnowanie z psychoterapii na rzecz przyjmowania olejków CBD to bardzo niepokojący kierunek”

Kobieta i mężczyzna

7 komplementów, które warto mówić sobie w łóżku

Białko C – co to jest, konsekwencje niedoboru i metody diagnozy

Przyczyny i sposoby na suche usta. Jak leczyć zajady i kserostomię?

Moda na kawę z grzybami ma sens? Sprawdziłyśmy, czy grzyby funkcjonalne to dobry sposób na lepsze zdrowie i nastrój

Jak długo trzeba brać suplementy, żeby zauważyć rezultaty?

Noś, wrzuć do pojemnika, zalej zimną wodą i zapierz. Użytkowanie majtek menstruacyjnych wcale nie jest trudne!

Kwas foliowy – nie tylko dla kobiet w ciąży

Witamina D - kiedy ją przyjmować? / pexels

Łykasz witaminę D? Wyjaśniamy, o jakiej porze dnia najlepiej ją przyjmować

Krople

Popularna witamina D3 wycofana z aptek. Powodem wady jakościowe

Seks oralny zaburza mikroflorę pochwy? Naukowcy widzą związek

Najpopularniejsze

Ból trzustki – jak boli trzustka i jak odróżnić ból trzustki od bólu żołądka?

Para na kanapie

Seks analny – co to jest i jakie są najlepsze pozycje analne?

Masturbacja może być jeszcze przyjemniejsza. Poznaj sposoby masturbacji

Kobieta

O czym świadczy ból pod łopatką? Charakter bólu, objawy i możliwe sposoby leczenia

MCH – co to, podwyższone i poniżej normy. MCH w morfologii

kobieta z problemami skórnymi

Wybroczyny (petocje) – co to jest, dlaczego powstają i jak sobie z nimi poradzić?

ucho kobiety

Domowe sposoby na zatkane ucho. Jak odetkać ucho zatkane: woskowiną, katarem, wodą?

Ropiejące oczy kobiety

Ropiejące oczy u dzieci i dorosłych – przyczyny i metody leczenia

„Każdy orgazm jest czymś pięknym, jednak ten rodzaj orgazmu jest wyjątkowy”. Seksuolożka o kobiecym wytrysku

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

para w łóżku

Fellatio, czyli oswajanie penisa. 7 najważniejszych zasad!

Orgazm - jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

Orgazm – jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

Kiedy występuje niskie ciśnienie i wysoki puls?

Niskie ciśnienie i wysoki puls – kiedy występują? Co to oznacza?

Wysoki cholesterol - jakie są przyczyny i objawy? Sposoby na wysoki cholesterol

Wysoki cholesterol – jakie są przyczyny i objawy? Jak go obniżyć?

MCV – morfologia, wyniki, norma. MCV podwyższone i za niskie

Torbiel - twarz kobiety z widocznymi krostkami

Torbiel – czym jest, gdzie występuje i czy jest groźna dla zdrowia?

×