Przejdź do treści

Jak dokonywać pomiarów ciała?

Centymetr i waga
Fot. Katarzyna Milewska
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Kampania Fundacji Arena i Świat
Wspaniałe bohaterki w kampanii „Badaj się i żyj pełną piersią. Nie daj się rakowi”
Agnieszka Hyży o macierzyństwie: wszystkie jedziemy na tym samym wózku!
Michał Lipa o dodatkowych kilogramach w ciąży. Ile może przytyć ciężarna?
Fryzjerka znalazła dziwną plamkę na jej głowie. Okazało się, że po 13 latach ma nawrót raka
szczepionka
Grypa – dlaczego się szczepimy?

Pomiary ciała, to ważny element pracy nad nową sylwetką. Żeby wytrwać w  postanowieniu regularnych ćwiczeń, trzeba widzieć efekty. A często więcej powie centymetr i waga, niż lustro.

To w sumie dosyć oczywiste. Są efekty, jest motywacja, a motywacja jest, gdy macie do czego dążyć. Dlatego już na samym początku powinniście sobie wyznaczyć małe, mierzalne cele. Chcecie zgubić kilogramy? Ok, musicie jednak wiedzieć, do jakiego punktu dążycie przez następne tygodnie. Kiedy wyznacznikiem staną się liczby, np. minus dziesięć centymetrów w biodrach, stanie się to jednym z etapów do osiągnięcia sukcesu.

Jak się sprawdzać?

Waga łazienkowa i taśma krawiecka to przyrządy, które wam wystarczą. Pomiar taśmą krawiecką jest bardzo prosty i skuteczny. Wskaże wam, ile udało się wypracować. To nawet lepszy sposób kontroli sytuacji niż ważenie, bo ćwicząc, tracicie wprawdzie wodę i tkankę tłuszczową, ale wasze mięśnie także będą zmieniały swoją wagę (w górę), niekoniecznie od razu zwiększając znacznie objętość. Dodajcie do całości także zdjęcia „przed” i „po” wykonane przodem oraz bokiem do lustra. Nawet jeśli waga stoi w miejscu – centymetr prawdę wam powie, a na zdjęciach zauważycie widoczną różnicę.

Jeśli nie widzicie żadnych zmian mimo usilnych starań, najprawdopodobniej robicie coś źle. Wówczas warto skontaktować się z trenerem personalnym lub dietetykiem. No umówmy się – takie dłuższe działanie na własną rękę bez żadnych efektów nie działa zbyt motywująco.

Jak dokonywać pomiarów?

Jeżeli chodzi o wagę łazienkową, to najlepiej ważyć się raz w tygodniu – rano na czczo. Natomiast przy pomiarach centymetrem pilnujcie, by mierzyć odpowiednie obwody.  ​

1. Klatka piersiowa – dokonujecie pomiaru na wysokości sutków lub 1 cm niżej. Taśma przechodzi pod pachami (mierzcie po swobodnym wydechu).
2. Biceps – w najszerszym miejscu rozluźnionej ręki opuszczonej w dół.
3. Talia- w najwęższym miejscu brzucha. Mięśnie są rozluźnione (bez wciągania).
4. Biodro – taśma przebiega przez największą wypukłość mięśni pośladkowych (sam środek pośladków).
5. Pas – w miejscu gdzie znajduje się najwięcej tkanki tłuszczowej. Zazwyczaj taśma przebiega przez środek pępka.
6. Udo – na rozluźnionej nodze w najszerszym miejscu około ¾ wysokości uda.
7. Łydka – na rozluźnionej nodze w najszerszym obwodzie.

Takie pomiary najlepiej wykonujcie w bieliźnie lub stroju sportowym przylegającym do ciała. Aby pomiar był dokładny, poproście kogoś o jego wykonanie lub zróbcie to przed lustrem, dokładnie sprawdzając, czy taśma znajduje się w odpowiednim miejscu.

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy

Zainteresują cię również:

Jedzenie dla kształtów

Trenować przed czy po posiłku?

Obsesja na punkcie wagi?

Magia naturalnego oddechu

Odchudzanie – o czym musisz pamiętać?

Podejmij się wyzwania – Fitness challenge

Metabolizm – czym jest i co na niego wpływa

Otwórz klatkę – weź oddech cz. 2

Otwórz klatkę – weź oddech cz. 1

Mocny brzuch od A do Z – propozycja ćwiczeń

Fit na co dzień

Ashtanga da ci kopa!