Przejdź do treści

Ciasto jogurtowo-pistacjowe z rabarbarem

Zdjęcie: Karolina Piwowar | Vegeaddicted
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Pasztet z czarnej fasoli. Jest o wiele mniej kaloryczny niż klasyczny mięsny
kobieta myśli leżąc w łóżku
Intuicja – wierzyć jej czy nie?
Mówią na ciebie „kobieta guma”, bo jesteś wygimnastykowana od dziecka? Skonsultuj się z fizjoterapeutą, to może być hipermobilność
„Przestań się smucić”, „weź się w garść” – takie słowa mogą zadziałać odwrotnie. Czego nie mówić osobie z depresją? Tłumaczy psycholog Katarzyna Binkiewicz
mama i dziecko
Przełom w leczeniu depresji poporodowej. FDA zatwierdziła nowy lek. Szybki, skuteczny, ale bardzo drogi

Na rabarbar czekam cały rok, a gdy tylko się pojawi, przerabiam go na wszystkie możliwe sposoby. W maju nie może zabraknąć u mnie ciasta z rabarbarem. Zazwyczaj stawiam na kruchą tartę, ale tym razem mam przepis na ciasto jogurtowe z dodatkiem pistacji. Najlepsze w plener!

Zanim przepis, to słów parę o rabarbarze, który jest wyjątkowy nie tylko dlatego, że czekamy na niego przez rok cały, ale również ze względu na swoje właściwości. Jest źródłem witamin A, C, E, a także potasu, kwasu foliowego i błonnika. Ale ale… trzeba z nim uważać, bo zawiera dużo szczawianów, które mogą być szkodliwe dla nerek. Jednak z racji tego, że rabarbar jest rośliną sezonową, to dość trudno go przedawkować. Moja rada jest więc taka, byście go sobie w maju nie odmawiali i raczyli się kompotem z rabarbaru, czy też ciastem według poniższego przepisu do woli.

Ciasto jogurtowo-pistacjowe z rabarbarem

przepis-na-ciasto-jogurtowe

Zdjęcie: Karolina Piwowar | Vegeaddicted

Składniki:

– 5-6 sztuk rabarbaru
– 250 ml jogurtu naturalnego
– 280 g masła
– 150 g niesolonych pistacji
– 1,5 kubka mąki pszennej do wypieku ciast
– 1,5 kubka drobnego cukru
– 2 jajka
– 2 łyżeczki proszku do pieczenia
– 1 łyżeczka ekstraktu z wanilii
– 1 łyżeczka soli
– cukier puder do posypania

Przygotowanie:

Piekarnik rozgrzewamy do temperatury 200 stopni C. W tym czasie przygotowujemy rabarbar i kroimy go w kawałki o długości ok. 5-6 cm. Następnie na patelni rozgrzewamy 1-2 łyżki masła, dodajemy pół kubka cukru, szczyptę soli i pokrojony rabarbar. Mieszamy całość i dusimy przez ok. 10 minut na średnim ogniu pod przykryciem. Zdejmujemy z ognia i pozostawiamy do ostygnięcia. Redukujemy temperaturę w piekarniku do 160 stopni C.

Pistacje rozdrabniamy w robocie kuchennym lub ręcznie w moździerzu (ja używam młynka do kawy). W misie robota łączymy mąkę, proszek do pieczenia, łyżeczkę soli i pistacje. Dodajemy masło i ucieramy całość na wolnych obrotach. Dodajemy jajka (jedno po drugim) oraz ekstrakt z wanilii i mieszamy na wyższych obrotach. Następnie wlewamy stopniowo jogurt i zmniejszamy obroty robota, mieszając do czasu, aż całość będzie tworzyć jednolitą masę. Tak przygotowane ciasto wylewamy do formy wyłożonej papierem do pieczenia. Wygładzamy wierzch i kładziemy wcześniej przygotowany, wystudzony rabarbar. Pieczemy ok. 75 minut do półtorej godziny – sprawdzamy, czy ciasto jest upieczone za pomocą patyczka. Ciasto podajemy oprószone cukrem pudrem lub polewamy sosem zrobionym z jogurtu i sosem powstałym podczas duszenia rabarbaru.

 

Karolina Piwowar – kreatywny żarłok ze spontanicznym, ale nieco melancholijnym podejściem do gotowania. Prowadzi bloga Vegeaddicted – prawie wegańskiego, bo nie wyobraża sobie soboty bez jajecznicy. Poza kuchnią rozkochana w podróżach z plecakiem, dobrym designie, który sama stara się tworzyć, i recyklingu starego na nowe. 

 

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Gulasz vege to jest to!

Wegański gulasz na trzy sposoby. Wypróbuj przepisy od Kasi Bem

zupa rzodkiewkowa

Wiosenna zupa rzodkiewkowa. Róż na talerzu? Brzmi przepysznie

Wegańska sałatka z papają

Wegańska sałatka z papają. Orient na wyciągnięcie ręki!

Słodkie i zdrowe: pancakes z herbatą matcha

Sałatka z pieczoną rzodkiewką i orkiszem

Sałatka z pieczoną rzodkiewką i orkiszem. Pomysł na proste i smaczne śniadanie do pracy

Pieczone awokado z ostrą nutą. Wsadź do piekarnika dalekiego kuzyna popularnej gruszki!

Wiosenna pasta kanapkowa

Przepis na wiosenną pastę kanapkową. W roli głównej zielona nowalijka!

Miksujemy: koktajl na dobry sen

Cierpisz na bezsenność? Zmiksuj koktajl na dobry sen

Skorzystaj z mocy polskich jabłek. Oto przepis na gryczane galette z jabłkami i kozim serem

Bruschetta z pieczonymi warzywami

Bruschetta z pieczonymi warzywami. Aromatyczna przekąska, którą zrobisz w mig!

Zupa szczawiowa z jajkiem przepiórczym

Zupa szczawiowa z jajkiem przepiórczym w towarzystwie chipsa z szynki. Masz ochotę?

Sałatka owsiana z gruszką, kurczakiem i awokado – idealna na koniec zimy

Kurkuma – królowa alternatywnej medycyny indyjskiej. Spróbuj jej w połączeniu z polskimi warzywami

Superduet: topinambur z komosą ryżową

Superduet: topinambur z komosą ryżową. Skomplikowanie tylko brzmi

Makrela – tym razem pieczona

Skuś się na królową wśród ryb! Pieczona makrela z ziołowym aromatycznym kuskusem

W marcu króluje cebula dymka. Poznaj przepis na świetną zupę z dymką w roli głównej

pęczek rzodkiewki

Rzodkiewka – nie tylko do kanapki. Propozycja na obiad z tym warzywem w roli głównej

Waniliowy budyń z pietruszki

Słodka wariacja na deser – waniliowy budyń z pietruszki. Zdrowy, bo domowy!

Masz ochotę na burgera? Spróbuj pieczarkowego

Kasza jaglana z granatem

Potrzebujesz pełnej miski energii? Mamy na to sposób – pyszną jaglankę z granatem

Masz w lodówce kiszone ogórki? Zobacz, co możesz z nich wyczarować

Pora na pora

Doceń pora! To warzywo zasługuje na uwagę

marchew

Rozgrzej się! Aromatyczna zupa marchewkowa z pikantną nutą

Napar imbirowy

Jest ci zimno i nie masz siły? Oto napar imbirowy na rozgrzewkę