Przejdź do treści

Jesteś uzależniona od cukru? Sprawdź to!

Kobieta zerka na trzy babeczki i zastanawia się, którą zjeść
iStock
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Czym jest wysiłkowe nietrzymanie moczu? Rozmowa z osteopatką Eweliną Tyszko-Bury
Wysiłkowe nietrzymanie moczu. Rozmowa z osteopatką Eweliną Tyszko-Bury
Kobieta w maseczce ochronnej
Nie wierzysz, że maseczki ochronne zabezpieczają przed wirusem? Zobacz ten filmik
Mleka roślinne
W jakich produktach szukać wapnia przy diecie bezmlecznej? Wyjaśnia naturopatka
Coraz młodsze kobiety mają zakrzepicę. Jak nie zachorować?
Kuchnia azjatycka
Syndrom chińskiej restauracji – jakie są objawy? Wyjaśnia alergolożka Joanna Jamroz-Brzeska

Cukier uzależnia osiem razy silniej niż… kokaina! Nie ma z nim żartów. Ma destrukcyjny wpływ na organizm, a do tego jest wszechobecny. Odpowiedz na 5 pytań, by dowiedzieć się, czy jesteś uzależniona od tego słodkiego dodatku.

Zaczyna się niewinnie. Bóle głowy, zmęczenie, katar, swędząca wysypka, trądzik w wieku dojrzałym… To może świadczyć o tym, że jesteśmy o krok od uszkodzeń nerwów spowodowanych przedawkowaniem cukru. Jedno z głośnych badań pokazało, że z cukrem naprawdę nie ma żartów. Szczury laboratoryjne uzależnione od kokainy wolały od niej… słodzony napój. Według obliczeń cukier uzależnia nawet osiem razy silniej niż ten narkotyk. Działa na mózg w ten sam sposób co silne używki, o czym napisał dr Richard Jacoby, członek Amerykańskiej Rady Chirurgii Pediatrycznej, w swojej książce „Cukier. Cichy zabójca. Jak pozbyć się uzależnienia od największej trucizny naszych czasów”. – To dokładnie ten sam szlak, który aktywizują opiaty, takie jak heroina i morfina, a także kokaina czy nikotyna – wymienia autor. Odczuwamy przyjemność, jedząc biały słodki proszek, bo cukier fizjologicznie pobudza mózg do wytwarzania naturalnych substancji dobrego samopoczucia: dopaminy, endorfin i serotoniny. Co zresztą potwierdza też jedno z badań na noworodkach ‒ te, którym podano przed bolesnym doświadczeniem roztwór cukru, płakały mniej. Jednocześnie od małego uczymy się, że cukier jest nagrodą. Za dobre sprawowanie, za zjedzony obiad, na pociechę, gdy się boimy. Ma nam osładzać życie. Niestety tego nie robi.

Słodki proces zniszczenia

Brytyjski fizjolog i dietetyk John Yudkin w książce „Czysty, biały i zabójczy” pisze, że rafinowany cukier jest substancją, na którą człowiek „nie ma fizjologicznego zapotrzebowania”. Także dlatego skutki uzależnienia od cukru są tak dotkliwe. Nasz gatunek nauczył się pozyskiwać cukier z sezonowych źródeł naturalnych, jak warzywa i owoce, a także z miodu. Z tych produktów fruktoza i glukoza uwalniają się do krwi powoli. Organizm nie jest natomiast przygotowany do pochłaniania takich ilości skoncentrowanego cukru, jak to się dzieje obecnie. W ten sposób glukoza gwałtownie wzrasta. Jeśli jest za dużo cukru w naszym organizmie, to zmusza to trzustkę do wydzielania nadmiernych ilości insuliny (hormonu transportującego glukozę do komórek ciała). Obciążamy ten organ, w wyniku czego z czasem rozwija się insulinooporność komórek organizmu i cukrzyca. Cukrzyca zwiększa ryzyko chorób serca i udarów. Ale to nie wszystko. Dokuczają wam stany zapalne, nawracające infekcje? Przyczyną może być również nadmiar cukru. „Upośledzona regulacja glukozy i insuliny jest podłożem stanów zapalnych” – uważa cytowany w książce Jacoby’ego Dave Grotto, były rzecznik Amerykańskiego Towarzystwa Dietetycznego. Stany zapalne mogą być również ukryte, dając o sobie znać bólem i urazami, mogą zapoczątkować rozmaite choroby przewlekłe. Wszystko wskazuje na to, że cukier dodawany do jedzenia i napojów działa jak trucizna.

Jak rozpoznać uzależnienie od cukru?

Mimo to wydaje się, że kompletnie nie zdajemy sobie sprawy z zagrożenia. Według danych GUS statystyczny Polak spożywa rocznie ok. 40 kilogramów cukru, z czego jedynie ok. 15 kilogramów przypada na cukier w torebkach, używany do słodzenia kawy, herbaty oraz potraw przygotowywanych w domu. Światowa Organizacja Zdrowia (WHO) zaleca koniecznie ograniczanie cukru do maks. 25 gramów (6 łyżeczek) cukru dziennie. Oznacza to, że codziennie spożywamy go czterokrotnie więcej niż rekomendowana ilość. Jednak pod uwagę należy brać nie tylko to, co sami dosładzamy, ale też wszystko, co cukier zawiera, a jest on m.in. w przekąskach (również słonych), ketchupie, sosach, dressingach do sałatek, pieczywie, napojach, jogurtach, alkoholu.

5 objawów uzależnienia od cukru

Warto poznać kilka sygnałów, które mogą świadczyć o tym, że jesteśmy uzależnieni od cukru (według dr. Marka Hymana, dyrektora Cleveland Clinic Center for Functional Medicine):

1. Chcesz więcej i więcej ‒ tak jak w przypadku uzależnienia od innych substancji osoby uzależnione od cukru potrzebują go coraz więcej, by osiągnąć podobny poziom zadowolenia.

2. Zjadasz konkretne produkty, nawet jeśli nie jesteś głodny.

3. Martwisz się na myśl o konieczności zrezygnowania z niektórych przysmaków.

4. Czujesz się często słaby i zmęczony z przejedzenia.

5. Masz zdrowotne lub społeczne problemy wynikające z nawyków żywnościowych, a jednocześnie nie chcesz ich zmieniać.

Jak wyjść z uzależnienia od cukru?

Zauważyliście u siebie niepokojące sygnały? W książce „Cukier. Cichy zabójca…” można znaleźć wskazówki, jak walczyć z uzależnieniem od cukru. Zdaniem autora należy zaczynać dzień od wysokobiałkowego śniadania, mogą to być np. jajka, ale nawet udka kurczęce, wysokobiałkowy shake z borówkami lub masło orzechowe z jabłkiem krojonym w plasterki. Do tego autor proponuje gorącą kawę z masłem – dokładnie z masłem! – ma eliminować na wiele godzin chęć zjedzenia słodyczy. Kolejny punkt to dobre tłuszcze – zdaniem Jacoby’ego pragnienie cukru bywa czasem formą domagania się przez organizm tłuszczu, którego mu nie dostarczyliśmy. Dlatego zamiast ciasteczka, namawia do sięgnięcia po awokado, kawałek pełnotłustego serka koziego lub sałatkę z zielonych warzyw z dużą ilością oliwy z oliwek i odrobiną octu. Tłuszcze są sycące, jednocześnie zaspokajają łaknienie i „niezdrowe” zachcianki.

Monika Prześlakowska

Ważną rzeczą, która odgrywa rolę w uzależnieniu do cukru, jest zbyt małe nawodnienie organizmu. Potrzeba uzupełnienia płynów wielokrotnie daje o sobie znać jako nieuzasadnione łaknienie – sięgamy wtedy po batonik lub inną słodkość, a może wystarczy napić się wody? Istotą problemu jest też uświadomienie sobie, że motywem sięgania po przekąskę nie jest głód, lecz samopoczucie. Czasem wystarczy zdrzemnąć się, odpocząć, wygadać… A jak pokonać uzależnienie od cukru podstępem? Jeśli potrzebujemy wzmocnienia i smaku naturalnej słodyczy, to autor proponuje pewien trik – dodanie szczypty soli np. do owoców czy koktajlu – przyprawa wydobywa naturalną słodycz niektórych pokarmów. Wspomina również o uzupełnianiu aminokwasu zwanego L-glutaminą (nie mylić z glutaminianem sodu), który bierze udział w procesie informowania organizmu o spadku cukru we krwi i wspomaga uwalnianie glikogenu – jego zdaniem jest stabilizowanie poziomu cukru w krwiobiegu. By pozbyć się zachcianek, nie powinniśmy sięgać po sztuczne słodziki – te mogą przyczyniać się jeszcze bardziej niż cukier do wzrostu wagi i stanów zapalnych. I na koniec odrobina luzu – od czasu do czasu możemy pozwolić sobie na odstępstwa. Jeśli naprawdę potrzeba zjedzenia czegoś słodkiego jest wyjątkowo dręcząca, pozwólmy sobie na chwilę słabości. Jest jednak warunek: niech to nie będzie byle co, a np. kawałek gorzkiej czekolady, mała porcja lodów lub lampka wina.

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Zamienniki cukru - sprawdź listę TOP 5 przygotowaną przez dietetyka

Zamienniki cukru – sprawdź listę TOP 5 przygotowaną przez dietetyka

Lubisz słodkie napoje? Mają negatywny wpływ na twoje zdrowie

Masz cukrzycę typu 2? Zobacz, co możesz zrobić, aby uniknąć powikłań

Pistacje to smaczna i zdrowa przekąska

Masz cukrzycę? Pistacje to coś, co powinnaś włączyć do diety

Nie możesz obejść się bez cukru? Wypróbuj jego zdrowsze zamienniki

cukier

Cukier – jak wpływa na organizm człowieka?

Miód zdrowszy niż cukier?

Miód zdrowszy niż cukier? Odpowiedź może cię zaskoczyć

Glukometr i urządzenia do leczenia cukrzycy typu 2

Cukrzyca typu 2 – jakie są przyczyny i objawy tej choroby cywilizacyjnej?

Cukrzyca jest chorobą przewlekła.

Cukrzyca – jakie są jej objawy i rodzaje? Kto może zachorować?

Lekarka omawia wyniki pacjentki chorej na cukrzycę typu 1

Cukrzyca typu 1 – jakie są jej objawy, jak wygląda dieta i leczenie?

Indeks glikemiczny a ładunek glikemiczny / istock

Czym różni się indeks glikemiczny od ładunku glikemicznego? Dietetyczka tłumaczy

Kontroluj cukier

Kontroluj cukier! Podpowiadamy, jakie produkty ci w tym pomogą

Cukier waniliowy – czy na pewno jest z wanilii?

Cukier waniliowy – czy na pewno jest z wanilii?

Niekoniecznie Dietetycznie: „Jeśli odrzucasz syrop glukozowo-fruktozowy na rzecz cukru, to niepotrzebnie. Oba są siebie warte”

Cukier, który szkodzi wątrobie

Cukier, który szkodzi wątrobie

Tabletki wysypane z filki na leki

Zanieczyszczone leki na cukrzycę – badania wciąż trwają. Cukrzycy muszą poczekać

Cukrzyca a koronawirus / istock

Koronawirus a cukrzyca. Czy diabetycy są w grupie zwiększonego ryzyka zakażenia wirusem?

Tabletki w misce

GIF aktualizuje informację w sprawie ryzyka obecności nitrozoamin w popularnych lekach na cukrzycę, zgagę i wrzody żołądka. Co ustalono?

Aspartam w dżemach / istock

Aspartam – czego jeszcze o nim nie wiesz? O jego wadach i zaletach rozmawiamy z dietetyczką Zofią Suszką

Piwo a cukrzyca / rawpixel

Piwo a cukrzyca. Dlaczego mając cukrzycę nie powinno się pić alkoholu?

zamyślona kobieta o jasnych włosach

Czy to już choroba?

Podwyższenie ciśnienie od temperatury w domu. Jak to się dzieje?

Owsianka w insulinooporności / istock

7 produktów, które warto spożywać w insulinooporności

Jak cukier wpływa na mózg, wygląd i odporność?

Co cukier robi z twoim wyglądem, psychiką i odpornością?

Najpopularniejsze

Kortyzol – jak go obniżyć? Objawy i przyczyny podwyższonego poziomu kortyzolu

Masturbacja może być jeszcze przyjemniejsza. Co robić, aby przenieść doznania na wyższy poziom?

Płatki kwiatków na otwartej dłoni

Zastrzał – 7 domowych sposobów jak sobie z nim poradzić

5 rzeczy, które mężczyźni uwielbiają w łóżku

5 rzeczy, które mężczyźni uwielbiają w łóżku

Para na kanapie

Seks analny – co to jest i jakie są najlepsze pozycje analne?

spuchnięta powieka - kobieca powieka

Spuchnięta powieka – przyczyny i leczenie opuchlizny. Domowe sposoby na opuchnięte powieki.

kobieta, ból

Fibromialgia – kiedy boli cię wszystko. Czym objawia się ta tajemnicza choroba?

Kobieta pokazuje język, na nim jest zaznaczony czerwony punkt

Krosta na języku – przyczyny powstawania, leczenie. Skąd się bierze krosta na języku i jakie ma formy?

Ból trzustki - kobieta trzymająca się za brzuch

Ból trzustki – jak boli trzustka i jak odróżnić ból trzustki od bólu żołądka?

kobieta, którą bolą plecy

O czym świadczy ból pod łopatką? Charakter bólu, objawy i możliwe sposoby leczenia

Truskawki - produkty bogate w błonnik

Błonnik – w czym jest go dużo? Sprawdź, jakie owoce i warzywa są bogate w błonnik

Regeneracja organizmu po odstawieniu alkoholu. Sprawdź, jakie są efekty, kiedy zrezygnujesz z weekendowego drinka

Rak kości – objawy i przyczyny

Rak kości – przyczyny i objawy. Jak je szybko rozpoznać?

Kiedy występuje niskie ciśnienie i wysoki puls?

Niskie ciśnienie i wysoki puls – kiedy występują? Co to oznacza?

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

kobieta z bólem zęba

Ropień zęba – domowe sposoby na opuchliznę