Przejdź do treści

Witamina A – właściwości, występowanie i suplementacja. Za co odpowiada w organizmie?

Witamina A / istock
Witamina A / istock
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Blisko 80 proc. kobiet niepełnosprawnych doświadcza przemocy. „Czują się uwięzione, bez wsparcia, boją się ubezwłasnowolnienia”
Blisko 80 proc. kobiet niepełnosprawnych doświadcza przemocy. „Czują się uwięzione, bez wsparcia, boją się ubezwłasnowolnienia”
Szczepienia na koronawirusa dla dzieci? Minister zdrowia odpowiada
Szczepienia na koronawirusa dla dzieci? Minister zdrowia odpowiada
Źle śpisz? Przyczyna może być prozaiczna
Ekstrawertycy i introwertycy powoli odchodzą do przeszłości. Sprawdź, czy jesteś ambiwertykiem
Kobieta ćwiczy
Ćwiczenia na poprawę mobilności barków oraz odciążenie kręgosłupa w części lędźwiowej. Spróbuj!

Witamina A jest jednym z ważniejszych składników niezbędnych do prawidłowej pracy organizmu. Już w starożytności wiadomo było, że niedobór witaminy A może prowadzić do tzw. kurzej ślepoty, czyli kłopotów z widzeniem po zmroku. Współcześnie wiedza na temat tej witaminy jest znacznie szersza. Okazuje się, że ma ona bardzo duży wpływ na organizm.

Witamina A – co warto o niej wiedzieć?

Witamina A odkryta została na początku XX wieku przez dwóch badaczy – Elmera McColluma i Marguerite Davis.

Witamina A to zbiorcza nazwa wielu związków chemicznych należących do rodziny retinoidów. Najważniejszy dla organizmu jest oczywiście retinol. Inne aktywne formy witaminy A to retinal i kwas retinowy. Warto pamiętać, że witamina A należy do witamin, które są rozpuszczalne w tłuszczach. 

Witamina A pełni wiele istotnych funkcji. Wpływa nie tylko na wzrok, ale też na odporność, układ sercowo-naczyniowy czy proces starzenia. Występuje w wielu łatwo dostępnych produktach spożywczych, dlatego zadbanie o jej odpowiedni poziom w menu jest proste.

Witamina A – właściwości

Witamina A ma wiele ważnych dla organizmu właściwości.

  • Najważniejszą z nich jest pozytywny wpływ na wzrok. Witamina chroni przed tzw. kurzą ślepotą, czyli problemami z widzeniem po zmroku. Odgrywa bardzo istotną rolę w odbieraniu bodźców wzrokowych rejestrowanych przez siatkówkę oka.
  • Jest cennym wsparciem dla układu immunologicznego – zauważalnie poprawia odporność.
  • Witamina A wpływa również na układ sercowo-naczyniowy, ułatwia obniżanie poziomu złego cholesterolu oraz chroni przed pojawieniem się zmian miażdżycowych.
  • Witamina A jest niezwykle silnym antyoksydantem. Zapobiega nadmiernej aktywności wolnych rodników oraz niweluje szkody, które wyrządziły one w organizmie.Dzięki temu zapobiega stresowi oksydacyjnemu, który powstaje na skutek niehigienicznego trybu życia – stresu, nadmiaru niezdrowej żywności, braku aktywności fizycznej czy nadmiernej ekspozycji na zanieczyszczenia.Stres oksydacyjny może skutkować między innymi przedwczesnym starzeniem się organizmu, powstawaniem zmarszczek, zmianami nowotworowymi oraz chorobami układu sercowo-naczyniowego.
  • Inne właściwości witaminy A to wspieranie prawidłowego wzrostu i rozwoju komórek – również w okresie płodowym.
  • Może również zmniejszać objawy alergii oraz poprawiać samopoczucie w czasie leczenia nowotworu przy pomocy radio– i chemioterapii.

Objawy niedoboru witaminy A

Kto potrzebuje zwiększonej ilości witaminy A? W grupie zwiększonego ryzyka niedoboru witaminy A są kobiety w ciąży, osoby starsze, nałogowi palacze i alkoholicy.

Objawy niedoboru witaminy A to:

  • kurza ślepota, czyli złe widzenie po zmierzchu,
  • wypadanie włosów,
  • zahamowanie wzrostu,
  • sucha, spierzchnięta skóra,
  • częste wysypki i alergie skórne,
  • problemy z paznokciami (kruche, łamiące się),
  • obniżona odporność,
  • częste biegunki,
  • trądzik.

Objawy nadmiaru witaminy A

Dla organizmu równie niebezpieczny jak niedobór witaminy A, jest jej nadmiar.

Objawy nadmiaru witaminy (hiperwitaminozy) A to m.in.:

  • bóle mięśni i stawów (grypopodobne),
  • nudności i wymioty,
  • drażliwość i nadpobudliwość,
  • bóle głowy,
  • powiększenie wątroby.

Witamina A – występowanie

Gdzie występuje witamina A? Witamina A, beta-karoten i inne karotenoidy znajdują się przede wszystkim w owocach i warzywach. Najlepsze źródła witaminy A to oczywiście marchew. Aby dostarczyć organizmowi jak najwięcej tej witaminy, najlepiej spożywać ją w surowej postaci.

W jakich produktach występuje witamina A? Bogate źródła witaminy A to: szpinak, papryka, pomidory, wiśnie, pomarańcze, a nawet brzoskwinie. Owoce dzikiej róży zawierają bardzo duże ilości beta-karotenu, czyli prowitaminy A.

Dostarczenie organizmowi odpowiedniej ilości witaminy A nie jest trudne. Wystarczy kilka razy dziennie spożywać owoce i warzywa, które są najlepszym źródłem witamin i minerałów.

Suplementacja witaminy A

W niektórych przypadkach może suplementacja witaminy A być niezbędna. Należy jednak skonsultować się w tej sprawie z lekarzem. Witamina A w kroplach jest jedną z najwygodniejszych form suplementacji. Ciekawym preparatem jest też maść z witaminą A – doskonale sprawdza się w przypadku pękających ust.

Niedobory witaminy A mogą skutkować nie tylko problemami z widzeniem, ale też zaburzeniami wzrostu, brakiem apetytu czy alergiami. Jednocześnie nadmiar witaminy A może być również szkodliwy – skutkuje między innymi powiększeniem wątroby, zmianami skórnymi czy pobudliwością. Jednym z pierwszym objawów nadmiaru witaminy A jest pękanie kącików ust – jeśli występuje regularnie, warto udać się do lekarza w celu konsultacji i przeprowadzenia niezbędnych badań.

Witamina A powinna zostać dostarczona organizmowi wraz z pożywieniem. Zarówno jej niedobór, jak i nadmiar może być szkodliwy, dlatego stosowanie witaminy A w tabletkach powinno zostać skonsultowane z lekarzem.

Nasze teksty zawsze konsultujemy z najlepszymi specjalistami

lek. Marta Dąbrowska
Marta Dąbrowska
lekarz

Zobacz także

i
Treści zawarte w serwisie mają wyłącznie charakter informacyjny i nie stanowią porady lekarskiej. Pamiętaj, że w przypadku problemów ze zdrowiem należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem.

Pierwsze suplementy od kobiet dla kobiet

Poznaj WIMIN

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Rokitnik – naturalny sposób na przeziębienie. Jak go przyjmować, aby szybciej wyzdrowieć i wzmocnić odporność?

Młody jęczmień – zdrowa moda

Młody jęczmień – zdrowa moda. Poznaj jego właściwości

niedobory w organizmie

Męczy cię sezonowe osłabienie? Lekarka radzi, jakie badania zrobić, by sprawdzić niedobory w organizmie

Jak prawidłowo łączyć suplementy diety, witaminy i minerały? Farmaceutka Zofia Winczewska ma garść rad

Dziecko w czapce

Dlaczego noworodkom w szpitalu podaje się witaminę K? Można odmówić jej podania?

kobieta trzyma strzykawkę z igłą

Witamina B12 w zastrzykach – zalety, dawkowanie, efekty

Kobieta w ciąży siedzi na kanapie

Suplementacja w ciąży. Rekomendacje na 2020 rok. Po które suplementy należy sięgnąć? Wyjaśnia farmaceutka

Suplementy diety a witaminy i minerały. Czym się różnią?

Lubisz smoothie? Co się dzieje, gdy pijesz je codziennie?

Witamina D nie tylko na mocne kości. Może wspierać w ochronie przed rakiem

Co jeść, by być zdrowym i szczęśliwym?

suplementy WIMIN

WIMIN, czyli suplementacja dla dziewczyn, którym brakuje czasu, by o siebie zadbać. Przetestowałam!

orzechy brazylijskie

Selen – właściwości, niedobór i przedawkowanie, źródła

Produkty bogate w molibden

Molibden – rola w organizmie, zapotrzebowanie, niedobór

Miedź

Miedź – właściwości, źródła nadmiar i niedobór w organizmie

suplement diety

Mangan – właściwości, nadmiar, niedobór, źródła w diecie

owoce morza

Kobalt – właściwości, niedobór, źródła, alergia na kobalt

produkty spożywcze

Jod – właściwości, niedobór i nadmiar, naturalne źródła

pasta do zębów

Fluor – właściwości, źródła, niedobór i szkodliwość fluoru

pieczywo pełnoziarniste

Chrom – rola, zapotrzebowanie, źródła i niedobór chromu

Wizualizacja narządów wewnętrznych człowieka

Bor – funkcje, zapotrzebowanie, źródła w diecie, niedobór

Witamina C lewoskrętna i prawoskrętna

Witamina C lewoskrętna i prawoskrętna – właściwości witaminy C

5 warzyw, które muszą znaleźć się w twojej diecie. Polecają dietetycy

Borówka amerykańska – co to za owoc i jakie ma właściwości?

Najpopularniejsze

Masturbacja może być jeszcze przyjemniejsza. Poznaj sposoby masturbacji

Ból trzustki - kobieta trzymająca się za brzuch

Ból trzustki – jak boli trzustka i jak odróżnić ból trzustki od bólu żołądka?

„Zdarzało się, że nie szłam do pracy, bo nie mogłam przestać się masturbować. Jestem uzależniona od seksu i miłości”

Para na kanapie

Seks analny – co to jest i jakie są najlepsze pozycje analne?

Kiedy występuje niskie ciśnienie i wysoki puls?

Niskie ciśnienie i wysoki puls – kiedy występują? Co to oznacza?

Dlaczego możesz nie mieć ochoty na seks? Zabójcy libido

Dlaczego możesz nie mieć ochoty na seks? Zabójcy libido

Płatki kwiatków na otwartej dłoni

Zastrzał – 7 domowych sposobów jak sobie z nim poradzić

Co oznacza obniżona temperatura ciała i jakie są jej przyczyny? Kiedy spadek temperatury może być niebezpieczny?

Co oznacza obniżona temperatura ciała i jakie są jej przyczyny? Kiedy spadek temperatury może być niebezpieczny?

Kobieta pokazuje język, na nim jest zaznaczony czerwony punkt

Krosta na języku – przyczyny powstawania, leczenie. Skąd się bierze krosta na języku i jakie ma formy?

kobieta, którą bolą plecy

O czym świadczy ból pod łopatką? Charakter bólu, objawy i możliwe sposoby leczenia

białe plamy na paznokciach

Białe plamy na paznokciach – co oznaczają i jak się ich pozbyć?

Orgazm - jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

Orgazm – jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

Czym jest aborcja eugeniczna? Czy jest legalna w Polsce? Dlaczego budzi kontrowersje?

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

Truskawki - produkty bogate w błonnik

Błonnik – w czym jest go dużo? Sprawdź, jakie owoce i warzywa są bogate w błonnik

kobieta, leżąca na łóżku, z bolącym brzuchem

Jak rozpoznać zakażenie owsikami? Czy pasożytów można pozbyć się domowymi sposobami?