Przejdź do treści

Dieta selfie – na czym polega i czy wszyscy powinni z niej skorzystać? Wyjaśnia psychodietetyczka Justyna Markowska

Dziewczyna robi selfie w lustrze
SDieta selfie – na czym polega i czy wszyscy powinni z niej skorzystać? Wyjaśnia psychodietetyczka Justyna Markowska / iStock
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Bolesny obrzęk stóp w ciąży. Jak pomoże osteopatiia?
Bolesny obrzęk stóp w ciąży – jak może pomóc osteopata? Rozmowa z Eweliną Tyszko-Bury
Połóg – pierwsze dni po porodzie
Połóg – co cię może zaskoczyć tuż po porodzie? Opisuje Natalia Białobrzeska
Przyczyny wzdęć i zaparć / istock
Wzdęcia i zaparcia. Masz z nimi problem? Naturoterapeutka wyjaśnia możliwe przyczyny ich występowania
7 sygnałów, że pijesz za dużo wody
koronawirus, transmisja koronawirusa
Dlaczego niektórzy roznoszą koronawirusa bardziej niż inni?

Gdy staramy się zgubić zbędne kilogramy i nie widzimy progresu, łatwo o utratę motywacji. Z pomocą przychodzi dieta selfie. Ale uważajcie! Łatwo wpaść w pułapkę. Dlaczego? Mówi nam psychodietetyczka Justyna Markowska.

Dieta selfie – na czym polega?

Dieta selfie, tak jak wiele nowości, przybyła do Polski zza oceanu. Zaczęło się od gwiazd, które wstawiały swoje zdjęcia „przed” i „po”. Potem internet zaczęły zalewać zdjęcia kobiet, które tak jak one, chciały podzielić się swoją przemianą z innymi. I tak powstała metoda automotywacji podczas odchudzania, którą nazwano „dietą selfie”. Choć tak naprawdę ze ściśle określonymi zasadami komponowania posiłków ma niewiele wspólnego.

To sposób monitorowania postępów odchudzania poprzez robienie zdjęć. Nie zakłada, że efekt osiągniemy tylko, jeśli będziemy je udostępniać w mediach społecznościowych. Równie dobrze możemy je zostawić tylko dla siebie. Ale przecież gdy już zrobimy takie selfie, na którym widać naszą przemianę, to ciężko nam się powstrzymać, żeby nie podzielić się nim z całym światem.

Wiele osób podkreśla, że dieta selfie to świetne źródło motywacji, szczególnie pomocne w chwilach kryzysu. My o zdanie na jej temat zapytałyśmy psychodietyczkę Justynę Markowską, znaną w sieci jako Pani Psychodietetyk. Okazuje się, że powinnyśmy być bardzo ostrożne, bo czasem skutek może być całkowicie odwrotny od zamierzonego.

Bez spiny jem rośliny kampania

Dieta selfie okiem psychodietetyczki

Psychodietetyczka Justyna Markowska podkreśla, że tego typu pomysł na monitorowanie efektów odchudzania może przynieść dobre rezultaty. Zdjęcia mogą nam pokazać zmianę w sylwetce, podczas gdy waga stoi w miejscu.

– Bywa tak, że nie ubywa nam kilogramów, ale nasza sylwetka się zmienia. To jest bardzo częste szczególnie u osób, które ćwiczą. Wtedy ciało zaczyna się robić jędrne, trochę się wysmukla, ale jego masa jest taka sama. Patrząc wstecz, na nasze wcześniejsze zdjęcia, jesteśmy w stanie zauważyć różnicę – tłumaczy psychodietetyczka.

Jak wyjaśnia, w lustrze widzimy siebie codziennie i jesteśmy już przyzwyczajone do tego widoku. Dlatego ciężko jest obiektywnie ocenić, czy coś się zmieniło w naszym wyglądzie. Co innego, jeśli ktoś widzi nas po jakimś czasie. Wtedy ubytek dodatkowych kilogramów zauważa zazwyczaj od razu. Podobnie jest z wykonywaniem zdjęć i śledzeniem w ten sposób naszych postępów.

Monika Prześlakowska

Dieta selfie – jak najlepiej wykonywać zdjęcia?

Żeby monitorowanie efektów naszej diety przyniosło zamierzone efekty, warto pamiętać o kilku ważnych zasadach. Po pierwsze, ważne, żeby zdjęć nie wykonywać zbyt często. Według psychodietetyczki Justyny Markowskiej optymalną liczbą, żeby ocenić zmiany w wyglądzie, będzie jedno zdjęcie na miesiąc.

Podkreśla też, że istotne jest, żeby selfie robić zawsze w tym samym miejscu, z jednakowym oświetleniem i ustawieniem ciała. A to wszystko po to, żeby uzyskać, jak najbardziej realny obraz naszej zmiany.

– Trzeba zwrócić uwagę na to, że gdy robimy zdjęcia o różnych porach dnia, to inaczej pada światło. Dlatego możemy wyglądać na szczuplejsze. Natomiast gdy za tydzień zrobimy sobie selfie w miejscu, gdzie to światło jest inne, wydaje nam się, że jesteśmy grubsze. Możemy wypiąć pupę i wtedy wyda się większa, a jeśli wciągniemy brzuch, będzie wyglądał na mniejszy niż w rzeczywistości – zaznacza Markowska.

Kobieta jedząca pizzę / istockphoto.com

Zagrożenia w diecie selfie

Justyna Markowska zaznacza, że mimo że pomysł na dietę jest ciekawy i dla wielu osób może okazać się dodatkową motywacją, to ma też swoje minusy.

– Ja jestem zwolenniczką, żeby nie skupiać się jedynie na efektach odchudzania. Chodzi o to, żeby mieć radość z tego, że się lepiej odżywiamy, lepiej czujemy. Mamy więcej energii, nie jemy przetworzonych rzeczy i jesteśmy zdrowsze. Jeżeli to nam nie sprawia radości, to nawet jeżeli będziemy sobie robić takie zdjęcia i będziemy widzieć, że coś się zmienia, to i tak będziemy narzekać – mówić „to jeszcze nie to”, „jeszcze potrzebuje trochę schudnąć” – mówi psychodietetyczka.

Dodaje, że niezależnie od tego, czy się decydujemy na dietę selfie, czy mierzymy postępy stając na wadze, to bardzo ważne jest monitorowanie nie tylko masy ciała, ale też innych pozytywnych skutków zmiany nawyków żywieniowych. Możemy to robić między innymi za pomocą dziennika, w którym będziemy zapisywały to, jak się czujemy i czy dzięki diecie poprawiło się nasze zdrowie.

Motywacja czy demotywacja?

Justyna Markowska podkreśla, że warto mieć grupę wsparcia, dzięki której łatwo będzie osiągnąć nam założone cele treningowe i dietetyczne. Ale społeczność na Facebooku czy na Instagramie według niej ciężko nazwać w ten sposób. To po prostu poddanie się publicznej ocenie. A czasem wręcz – wystawienie się na ostrzał.

– Oczywiście, jeśli ktoś wrzuca zdjęcia, które pokazują, jak wyglądał rok temu i teraz, i mamy połowę tamtej osoby, to na pewno wzbudzi aplauz 90 proc. obserwujących. Ale znajdą się też osoby, które powiedzą, że to jest fejk i że to niemożliwe. Albo że wcale dużo tych kilogramów nie ubyło – podkreśla Justyna Markowska.

Wyjaśnia, że jeśli udostępniamy zdjęcia naszych postępów w dbaniu o szczuplejszą sylwetkę w mediach społecznościowych, to powinnyśmy zapytać siebie: „Dla kogo ja to robię? Po co? I co mi to da, że schudnę?”. Według psychodietetyczki często w ten sposób zaspakajamy jakąś inną potrzebę, np. bycia docenioną.

– Jeżeli moją jedyną motywacją jest to, że ludzie będą mnie uważali za osobę atrakcyjną, to to się nie uda. Bo to jest za słaba motywacja. Jeżeli nie widzimy tej motywacji wewnątrz nas i skupiamy się tylko na poklasku, to może być ciężko osiągnąć cel – mówi Justyna Markowska.

kobieta pijąca koktajl

A co w chwilach kryzysu?

Wiele osób podkreśla, że dieta selfie jest szczególnie pomocna w chwilach kryzysu – na przykład gdy dbamy o zdrowe odżywianie i aktywność fizyczną, a waga stoi w miejscu. Jednak to nie jest takie proste, jak mogłoby się wydawać.

– Dla jednych osób to będzie mega motywujące. Inne wpędzi w jeszcze większy dół. Więc każdy powinien się zastanowić, co dla niego będzie lepsze – czy chce wracać do tych zdjęć czy nie. Z moich obserwacji wynika, że wiele kobiet uważa, że fotografie pokazujące, jak wyglądały w przeszłości, je motywują. A w praktyce często to tak nie działa – mówi Justyna Markowska.

Pojawiają się wyrzuty sumienia, myśli: „Jak ja się mogłam tak zapuścić?”, „Jak mogłam się doprowadzić do takiego stanu?”.

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Czarna soczewica to samo zdrowie. Wypróbuj przepis z pomidorami

Owoce i warzywa

Czy dieta witariańska jest zdrowa? Wyjaśniają żywieniowcy z profilu „Dietetyka nie na żarty”

„Nie sądziłam, że jestem w stanie stworzyć takie miejsce w sieci. Cieszę się, że społeczność bloga tworzą osoby życzliwe, potrafiące z szacunkiem myśleć o drugim człowieku” – mówi Janina Bąk, znana jako Janina Daily

Jak nie popełniać błędów dotyczących porcji jedzenia? Podpowiadamy

Tych produktów lepiej unikaj. Na bank sprawią, że przytyjesz

Kobieta z koktajlem owocowym

Chcesz schudnąć? Te produkty pomogą ci stłumić apetyt

Chcesz przejść na dietę ketogeniczną? Sprawdź, jakie zagrożenia może nieść za sobą

6 produktów, których lepiej nie jeść przed 10 rano, jeśli dbasz o linię

Chcesz pozbyć się „oponki” z brzucha? Wprowadź te pięć zmian, a będzie ci łatwiej osiągnąć cel

Dieta ketogeniczna. Jakie są zasady? Czy każdy może stosować dietę ketogeniczną?

Dieta ketogeniczna. Jakie są zasady? Czy każdy może stosować dietę ketogeniczną?

Wskaźnik BMR. Oblicz swoje dzienne zapotrzebowanie energetyczne

Wskaźnik BMR. Oblicz swoje dzienne zapotrzebowanie energetyczne

Ziemniaki w diecie / rawpixel

Czy ziemniaki rzeczywiście tuczą? Trener personalny wyjaśnia to na dobrym przykładzie

Jakie są główne problemy Polaków związane z odżywianiem?

Jakie są główne problemy Polaków związane z odżywianiem? Odpowiada dietetyczka

Jak przejść na wegetarianizm?

Diety. Jak przejść na wegetarianizm?

Dieta jogurtowa – efekty, opinie i przykładowy jadłospis

Dieta jogurtowa – efekty, opinie i przykładowy jadłospis

Czy dieta Dukana jest zdrowa?

Czy dieta Dukana jest zdrowa? Co mówi dietetyczka?

Najpopularniejsze diety – plusy i minusy. Co radzi dietetyczka?

Czy dieta ketogeniczna jest dla wszystkich?

Zdrowe odżywianie. Czy dieta keto jest dla wszystkich? Wyjaśnia dietetyczka Marta Świtek

Jak znaleźć idealną dietę?

Zdrowe odżywianie. Jak znaleźć idealną dietę?

Ciasto

Co zrobić z ciastem po świętach? Podpowiada psychodietetyczka dr Anna Januszewicz

Kurkuma i jej właściwości. Zalety i przeciwwskazania

Kurkuma i jej właściwości. Zalety i przeciwwskazania

Chcesz się skutecznie odchudzać? Oto kilka pomocnych wskazówek

Chcesz się skutecznie odchudzać? Oto kilka pomocnych wskazówek

Podstawowa przemiana materii (PPM) - od czego zależy i jak ją obliczyć?

Podstawowa przemiana materii (PPM) – od czego zależy i jak ją obliczyć?

Ćwiczenie wyobraźni pomoże ci schudnąć

Ćwiczenie wyobraźni pomoże ci schudnąć. To może być prostsze, niż ci się wydaje

Najpopularniejsze

Kortyzol – jak go obniżyć? Objawy i przyczyny podwyższonego poziomu kortyzolu

Masturbacja może być jeszcze przyjemniejsza. Co robić, aby przenieść doznania na wyższy poziom?

Płatki kwiatków na otwartej dłoni

Zastrzał – 7 domowych sposobów jak sobie z nim poradzić

5 rzeczy, które mężczyźni uwielbiają w łóżku

5 rzeczy, które mężczyźni uwielbiają w łóżku

Para na kanapie

Seks analny – co to jest i jakie są najlepsze pozycje analne?

spuchnięta powieka - kobieca powieka

Spuchnięta powieka – przyczyny i leczenie opuchlizny. Domowe sposoby na opuchnięte powieki.

kobieta, ból

Fibromialgia – kiedy boli cię wszystko. Czym objawia się ta tajemnicza choroba?

Ból trzustki - kobieta trzymająca się za brzuch

Ból trzustki – jak boli trzustka i jak odróżnić ból trzustki od bólu żołądka?

Kobieta pokazuje język, na nim jest zaznaczony czerwony punkt

Krosta na języku – przyczyny powstawania, leczenie. Skąd się bierze krosta na języku i jakie ma formy?

kobieta, którą bolą plecy

O czym świadczy ból pod łopatką? Charakter bólu, objawy i możliwe sposoby leczenia

Rak kości – objawy i przyczyny

Rak kości – przyczyny i objawy. Jak je szybko rozpoznać?

Truskawki - produkty bogate w błonnik

Błonnik – w czym jest go dużo? Sprawdź, jakie owoce i warzywa są bogate w błonnik

Kiedy występuje niskie ciśnienie i wysoki puls?

Niskie ciśnienie i wysoki puls – kiedy występują? Co to oznacza?

Regeneracja organizmu po odstawieniu alkoholu. Sprawdź, jakie są efekty, kiedy zrezygnujesz z weekendowego drinka

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

Kobieta krzywi się z powodu bólu spowodowanego złamanym palcem

Jak rozpoznać złamanie palca – czyli objawy złamanego palca u ręki i stopy?