Przejdź do treści

Gadatliwa koleżanka, niechciany adorator, szefowa, która chce się zaprzyjaźnić. Jak poradzić sobie z natrętem w pracy? Radzi psycholog Piotr Zagdański

Zdjęcie: iStock
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Gluten w zdrowej diecie – może być czy lepiej sobie darować?
„Gluten w zdrowej diecie – może być czy lepiej sobie darować? – pyta (i odpowiada!) Monika Ciesielska, dietetyczka
Wiesz, jakiej ochrony słonecznej używać na promieniowanie UVA, a jakiej na UVB? I co to jest to PPD? Tłumaczy Ekspert Kosmetyczny
Instagram: https://www.instagram.com/pani_fizjotrener/
Kolor krwi menstruacyjnej może dużo powiedzieć o stanie twojego zdrowia. Wyjaśnia fizjoterapeutka
Liść Damiana - idealne zioło dla małżeństw, par z dłuższym stażem jak i bardzo zapracowanych osób
„Liść damiany łagodnie uspokaja, poprawia nastrój, działa przeciwlękowo, a to się przekłada również na wzmocnienie popędu seksualnego”
kobieta przemawia do publiczności
Stres popijasz kawą? Uważaj na serce. O tym, czy przyspieszone bicie serca jest dla nas groźne, mówi kardiolog

Gadatliwa koleżanka, niechciany adorator, szef, który chce się zaprzyjaźnić. Czy masz natręta w pracy? Jak poradzić sobie z współpracownikiem, od którego nie możesz się uwolnić? Przemilczeć, zmienić pracę, a może zgłosić do przełożonego? O otwartej komunikacji w pracy porozmawialiśmy z psychologiem Piotrem Zagdańskim. 

Środowiska w pracy nie wybieramy, zwłaszcza gdy jesteśmy przydzieleni do zespołu i nie mamy wpływu na to, z kim współpracujemy. Zdarzają się osoby, które zamiast pomagać, przeszkadzają. Nazywamy ich potocznie natrętami. Koleżanka, która zbyt dużo gada, kolega, który całymi dniami nas obserwuje, szefowa, która chce z nami chodzić na zakupy i do kina. Czujemy, że sytuacja wymyka się spod kontroli, ale nie chcąc psuć atmosfery, milczymy. Czy słusznie? Psycholog Piotr Zagdański jest zwolennikiem szczerej i otwartej rozmowy. Mówienia o tym, co się czuje i co nam przeszkadza.

Jestem zwolennikiem tego, aby w każdej sytuacji rozmawiać otwarcie i szczerze. Mówić to, co się czuje i co nam przeszkadza

Rozważmy kilka przypadków.

Urszula Gruszka: Nie mogę się skupić, bo kolega wciąż podchodzi do mnie i czegoś chce.

Piotr Zagdański: Jak przychodzi taka osoba, powiedz, że poświęcisz mu  czas za 15 min, pół godziny. Stawianie granic pokazuje, że takie osoby wiedzą jak funkcjonować, a my nie pozwolimy „wejść sobie na głowę”.  

Mam szczęście, bo szefowa mnie lubi. Jednak nie potrafię jej odmówić wspólnych zakupów lub kina. 

W kwestiach kolegowania się trzeba stawiać jasne warunki. Relacje, również z szefową, poprawiają się, jeśli jesteśmy czytelni w swoich komunikatach. Często boimy się zaryzykować stwierdzeń, np.: „jesteś natrętny”, „przeszkadza mi to”. Znosimy to z pokorą, ale to nas męczy.

 

Chcesz mieć lepszą koncentrację?

Umiejętność skupienia się to prawdziwy skarb – sprawia, że wszystko idzie łatwiej i przyjemniej. Sprawdź jak WIMIN może wesprzeć Twoją koncentrację.

Sprawdź

Namawiam do tego, aby w zdrowy sposób być egoistą. Abyśmy byli w stanie z natrętną osobą wytrzymać, najpierw musimy zadbać o siebie. Nie ma znaczenia, czy jest to szef czy inny współpracownik, jeśli nasz język komunikacji jest pełen szacunku i kultury osobistej.

A co z koleżanką, która nie przestaje gadać? 

Osoba dużo gada, bo ma na to przyzwolenie. Wydaje jej się, że jeszcze więcej powinna rozmawiać, bo wdzięczny słuchacz prowokuje do tego. Nie zatrzymujmy w sobie informacji o tym, co nam przeszkadza, bo wtedy nie dajemy szansy drugiej osobie na to, aby zmieniła swoje zachowanie. W takiej sytuacji należy używać komunikatów typu „ja”. Mówić o tym, co nam przeszkadza i jak powinno być, aby nasze relacje były dobre, np.: „przeszkadza mi twoje gadulstwo, moglibyśmy ograniczyć rozmowy do pięciu minut raz na godzinę”. Z jednej strony jest to pokazanie niezgody na to, co ktoś robi względem nas, z drugiej strony pokazanie alternatywnego wyjścia.

Jeżeli drugiej osobie zależy na dobrej relacji, to ma wybór, albo zaakceptuje prośbę, albo nie. Jest to również rodzaj testu, na ile ta relacja jest szczera i przyszłościowa. Czasami ludzie nie wykonują pewnych rzeczy, ponieważ nie wiedzą do końca, jakie są oczekiwania względem nich. Nie wiedzą, co mieliby robić, dlatego pozostają w pewnym zawieszeniu. Najczęściej nie wynika to ze złej woli, tylko niejasności tego, że coś nam nie odpowiada. Zapomina się, że szacunek to bardzo zaniedbana kwestia w relacjach międzyludzkich.

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

zmęczona kobieta w pracy

6 zaskakujących skutków wpływu stresu na nasz organizm

Po pracy nie masz już na nic siły? Oto 6 sposobów na odzyskanie energii wieczorem

para rozmawia ze sobą

Rozstanie z klasą, kulturalne odejście z pracy. Eksperci podpowiadają, jak zamykać sprawy

kobieta w pracy

Czujesz, że tracisz moc? Oto 10 sposobów na zapewnienie sobie energii w ciągu dnia

Chorzy od pracy

5 negatywnych syndromów chorób, które mogą pojawić się podczas pracy

Patenty na zdrową przerwę w pracy

Idziesz na kawę czy szybki spacer? Poznaj patenty na zdrową przerwę w pracy

Kobieta siedzi po turecku na biurku i medytuje. Przed nią stoi na biurku laptop, za nią regał z książkami, fotel i okno

5 biurowych trików, które ratują kręgosłup

Kobieta opierająca się o barierkę

5 kroków do wejścia w tryb urlopowy. O tym, jak szybciej przestawić się na wakacyjne „slow motion”, radzi psycholog Anita Kruszewska

stres praca kobieta

Częste infekcje, łamliwe paznokcie i słabe włosy. To przez stres! Oto 8 powodów, dlaczego się stresujesz

Dziewczyna przed komputerem

Myślami ciągle w pracy? O tym jak nie popaść w uzależnienie, porozmawialiśmy z psychologiem Pawłem Dukaczewskim

kobieta relaks

Jak odpocząć w jeden wieczór? Psycholog zdradza sprawdzone patenty

„Od kobiet oczekuje się, że będą wielozadaniowe i idealne. Łączenie pracy z macierzyństwem jest bardzo trudne i bez pomocy często niemożliwe ” – mówi Katarzyna Łodygowska, znana jako Matka – Prawnik

Praca biurowa może niekorzystnie wpływać na nasze zdrowie. Fizjoterapeutka Gosia Włodarczyk tłumaczy, jak możemy sobie pomóc

Yayoi Kusama: umierałam, by wyrwać się z Japonii i wyzwolić z łańcuchów, które mnie wiązały

kobieta w pracy

Podzielność uwagi. Psycholog wyjaśnia, czy warto robić kilka rzeczy na raz

„Szukam pracy, więc nie interesuj się, czy planuję ciążę”. Nowa kampania walcząca z dyskryminacją kobiet na rynku pracy

Historyczny żeński spacer po kosmosie odwołany! Powód? Brak odpowiedniego skafandra

„Konsekwencje pracoholizmu to wyczerpanie fizyczne i emocjonalne”. Kiedy za bardzo kochasz swoją pracę?

Dziecko w pracy? Nie ma problemu. Zobacz zdjęcia dzielnych mam, które godzą wychowanie dziecka z karierą

Stres w pracy - jak się go pozbyć?

Stres w pracy – jak go ograniczyć?

Kobieta pije kawę przed monitorem

„Jeśli szef ma ochotę zostawać po godzinach, jest to jego zdrowie psychiczne. Ty martw się swoim”. O zagrożeniach wynikających z pracy „po godzinach” mówi psycholog Jadwiga Grech

Praca, dom, obowiązki… Spokojnie, nie wszystko w życiu musi być idealne. Oto 5 powodów, dla których czasem dobrze odpuścić

„Stres jest najpowszechniejszym czynnikiem, który rujnuje życie seksualne”. Dowiedz się, jak toksyczna praca wpływa na nasz organizm

Kobieta robiąca notatki

„Kultura narzuca nam bycie superludźmi we wszystkim. I choć wiemy, że superczłowiek nie istnieje, jednak wielu chce nim być”. Perfekcjonista – złoty człowiek?