Przejdź do treści

Gadatliwa koleżanka, niechciany adorator, szefowa, która chce się zaprzyjaźnić. Jak poradzić sobie z natrętem w pracy? Radzi psycholog Piotr Zagdański

Zdjęcie: iStock
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
W jakiej pozycji spać, żeby się wyspać?
W jakiej pozycji spać, żeby się dobrze wyspać? Podpowiadamy
Dziewczyna przed komputerem
Myślami ciągle w pracy? O tym jak nie popaść w uzależnienie, porozmawialiśmy z psychologiem Pawłem Dukaczewskim
Wypadanie włosów: jakie są najważniejsze przyczyny?
wielkanoc rodzina
Jak uniknąć przejedzenia w Wielkanoc? 7 sposobów na święta bez problemów trawiennych
matka zmęczona dzieci
Jej deficyt może być przyczyną ciągłego zmęczenia. Poznaj 7 sygnałów niedoboru witaminy B12

Gadatliwa koleżanka, niechciany adorator, szef, który chce się zaprzyjaźnić. Czy masz natręta w pracy? Jak poradzić sobie z współpracownikiem, od którego nie możesz się uwolnić? Przemilczeć, zmienić pracę, a może zgłosić do przełożonego? O otwartej komunikacji w pracy porozmawialiśmy z psychologiem Piotrem Zagdańskim. 

Środowiska w pracy nie wybieramy, zwłaszcza gdy jesteśmy przydzieleni do zespołu i nie mamy wpływu na to, z kim współpracujemy. Zdarzają się osoby, które zamiast pomagać, przeszkadzają. Nazywamy ich potocznie natrętami. Koleżanka, która zbyt dużo gada, kolega, który całymi dniami nas obserwuje, szefowa, która chce z nami chodzić na zakupy i do kina. Czujemy, że sytuacja wymyka się spod kontroli, ale nie chcąc psuć atmosfery, milczymy. Czy słusznie? Psycholog Piotr Zagdański jest zwolennikiem szczerej i otwartej rozmowy. Mówienia o tym, co się czuje i co nam przeszkadza.

Jestem zwolennikiem tego, aby w każdej sytuacji rozmawiać otwarcie i szczerze. Mówić to, co się czuje i co nam przeszkadza

Rozważmy kilka przypadków.

Urszula Gruszka: Nie mogę się skupić, bo kolega wciąż podchodzi do mnie i czegoś chce.

Piotr Zagdański: Jak przychodzi taka osoba, powiedz, że poświęcisz mu  czas za 15 min, pół godziny. Stawianie granic pokazuje, że takie osoby wiedzą jak funkcjonować, a my nie pozwolimy „wejść sobie na głowę”.  

Mam szczęście, bo szefowa mnie lubi. Jednak nie potrafię jej odmówić wspólnych zakupów lub kina. 

W kwestiach kolegowania się trzeba stawiać jasne warunki. Relacje, również z szefową, poprawiają się, jeśli jesteśmy czytelni w swoich komunikatach. Często boimy się zaryzykować stwierdzeń, np.: „jesteś natrętny”, „przeszkadza mi to”. Znosimy to z pokorą, ale to nas męczy.

 

Namawiam do tego, aby w zdrowy sposób być egoistą. Abyśmy byli w stanie z natrętną osobą wytrzymać, najpierw musimy zadbać o siebie. Nie ma znaczenia, czy jest to szef czy inny współpracownik, jeśli nasz język komunikacji jest pełen szacunku i kultury osobistej.

A co z koleżanką, która nie przestaje gadać? 

Osoba dużo gada, bo ma na to przyzwolenie. Wydaje jej się, że jeszcze więcej powinna rozmawiać, bo wdzięczny słuchacz prowokuje do tego. Nie zatrzymujmy w sobie informacji o tym, co nam przeszkadza, bo wtedy nie dajemy szansy drugiej osobie na to, aby zmieniła swoje zachowanie. W takiej sytuacji należy używać komunikatów typu „ja”. Mówić o tym, co nam przeszkadza i jak powinno być, aby nasze relacje były dobre, np.: „przeszkadza mi twoje gadulstwo, moglibyśmy ograniczyć rozmowy do pięciu minut raz na godzinę”. Z jednej strony jest to pokazanie niezgody na to, co ktoś robi względem nas, z drugiej strony pokazanie alternatywnego wyjścia.

Jeżeli drugiej osobie zależy na dobrej relacji, to ma wybór, albo zaakceptuje prośbę, albo nie. Jest to również rodzaj testu, na ile ta relacja jest szczera i przyszłościowa. Czasami ludzie nie wykonują pewnych rzeczy, ponieważ nie wiedzą do końca, jakie są oczekiwania względem nich. Nie wiedzą, co mieliby robić, dlatego pozostają w pewnym zawieszeniu. Najczęściej nie wynika to ze złej woli, tylko niejasności tego, że coś nam nie odpowiada. Zapomina się, że szacunek to bardzo zaniedbana kwestia w relacjach międzyludzkich.

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

kobieta relaks

Jak odpocząć w jeden wieczór? Psycholog zdradza sprawdzone patenty

„Od kobiet oczekuje się, że będą wielozadaniowe i idealne. Łączenie pracy z macierzyństwem jest bardzo trudne i bez pomocy często niemożliwe ” – mówi Katarzyna Łodygowska, znana jako Matka – Prawnik

Praca biurowa może niekorzystnie wpływać na nasze zdrowie. Fizjoterapeutka Gosia Włodarczyk tłumaczy, jak możemy sobie pomóc

Yayoi Kusama: umierałam, by wyrwać się z Japonii i wyzwolić z łańcuchów, które mnie wiązały

kobieta w pracy

Podzielność uwagi. Psycholog wyjaśnia, czy warto robić kilka rzeczy na raz

„Szukam pracy, więc nie interesuj się, czy planuję ciążę”. Nowa kampania walcząca z dyskryminacją kobiet na rynku pracy

Historyczny żeński spacer po kosmosie odwołany! Powód? Brak odpowiedniego skafandra

„Konsekwencje pracoholizmu to wyczerpanie fizyczne i emocjonalne”. Kiedy za bardzo kochasz swoją pracę?

Dziecko w pracy? Nie ma problemu. Zobacz zdjęcia dzielnych mam, które godzą wychowanie dziecka z karierą

Stres w pracy - jak się go pozbyć?

Stres w pracy – jak go ograniczyć?

Kobieta pije kawę przed monitorem

„Jeśli szef ma ochotę zostawać po godzinach, jest to jego zdrowie psychiczne. Ty martw się swoim”. O zagrożeniach wynikających z pracy „po godzinach” mówi psycholog Jadwiga Grech

Praca, dom, obowiązki… Spokojnie, nie wszystko w życiu musi być idealne. Oto 5 powodów, dla których czasem dobrze odpuścić

„Stres jest najpowszechniejszym czynnikiem, który rujnuje życie seksualne”. Dowiedz się, jak toksyczna praca wpływa na nasz organizm

Kobieta robiąca notatki

„Kultura narzuca nam bycie superludźmi we wszystkim. I choć wiemy, że superczłowiek nie istnieje, jednak wielu chce nim być”. Perfekcjonista – złoty człowiek?

Purl – różowa włóczka dyskryminowana w pracy. Nowa animacja Pixara porusza niezwykle ważny temat

Dziewczyny pracujące w domu

Wracasz do domu, a myślami wciąż w pracy? Niedobrze. Wyłącz tryb praca!

Kobieta pracuje przed lamptopem

Jak nie siedzieć przed komputerem? Ekspert o tym, jak postawa wpływa na naszą sprawność

kobieta siedzi w pracy przy biurku przed komputerem i wydmuchuje nos w chusteczkę

Koledzy w pracy chorują a Ty musisz być zdrowa. Co zrobić, żeby się nie zarazić?

Jak wyłączyć się z trybu „praca”?

Naucz się cieszyć sukcesem

Chorzy od pracy

5 negatywnych syndromów chorób, które mogą pojawić się podczas pracy

6 sposobów na odzyskanie energii po pracy

Jesteśmy stworzeni do pracy przez cztery godziny dziennie

Praca biurowa niszczy zdrowie