Przejdź do treści

Mity żywieniowe. Glutaminian sodu, piwo bezalkoholowe, żywność GMO, szpinak. W co na ich temat wierzymy, co nie jest prawdą? Wyjaśnia dietetyczka Anna Reguła

Kobieta w sklepie
Mity żywieniowe. Glutaminian sodu, piwo bezalkoholowe, żywność GMO, szpinak. W co na ich temat wierzymy, co nie jest prawdą? Wyjaśnia dietetyczka Anna Reguła/ iStock
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Czym jest wysiłkowe nietrzymanie moczu? Rozmowa z osteopatką Eweliną Tyszko-Bury
Wysiłkowe nietrzymanie moczu. Rozmowa z osteopatką Eweliną Tyszko-Bury
Kobieta w maseczce ochronnej
Nie wierzysz, że maseczki ochronne zabezpieczają przed wirusem? Zobacz ten filmik
Mleka roślinne
W jakich produktach szukać wapnia przy diecie bezmlecznej? Wyjaśnia naturopatka
Coraz młodsze kobiety mają zakrzepicę. Jak nie zachorować?
Kuchnia azjatycka
Syndrom chińskiej restauracji – jakie są objawy? Wyjaśnia alergolożka Joanna Jamroz-Brzeska

Glutaminian sodu szkodzi. Nie należy pić wody w trakcie posiłku. Cheat meal podkręca metabolizm. Szpinak jest bogaty w żelazo. Co z tego jest prawdą? Które nieprawdziwe informacje wpędzają nas w pułapkę „zdrowego jedzenia”? Z mitami żywieniowymi postanowiła rozprawić się dietetyczka Anna Reguła. 

Anna Reguła

Jak sama o sobie mówi, uczy jak jeść zdrowo i rozsądnie. Anna Reguła jest dyplomowaną dietetyczką przekazującą swoją wiedzę w mediach społecznościowych. Jej profil na Instagramie „niekoniecznie_dietetycznie” śledzi już ponad 138 tys. osób. Liczba obserwujących wciąż rośnie i wcale nas to nie dziwi. Reguła w przystępny i ciekawy sposób przekazuje rady na temat zdrowego jedzenia. W swoim najnowszym wpisie ekspertka obala najpopularniejsze mity na temat żywności.

siatka na zakupy

Mity żywieniowe

Ile razy słyszałaś, żeby uważać na glutaminian sodu? Z pewnością nie raz. Przy niskim poziomie żelaza objadałaś się szpinakiem? Tak, ja też wierzyłam w ten mit. Mając obecnie dostęp do wielu źródeł i treści bywa, że nieprawdziwe informacje są powielane. Warto poznać prawdę i nie rozprzestrzeniać dalej błędnych informacji. Z racji tego dietetyczka Anna Reguła wymienia te najpopularniejsze, w które wciąż wielu ludzi wierzy. Sprawdź, czy ty też!

Glutaminian sodu – ten gagatek nie ma zbyt dobrego PR-u, jednak badania nie potwierdzają jego szkodliwości. Dodatkowo trzeba pamiętać, że mamy do czynienia również z naturalnie występującym glutaminianem w takich produktach, jak chociażby parmezan czy sos sojowy. E621 uznany jest za bezpieczny dla zdrowia przez wiele instytucji międzynarodowych (FAO/WHO, FDA etc). Problem leży natomiast w fakcie, że występuje on zazwyczaj w żywności wysokoprzetworzonej kiepskiej jakości.

Piwo bezalkoholowe jest dobrym źródłem polifenoli – możesz przestać kpić z zerówek, mają swoje potencjalne korzyści zdrowotne.

Żywność GMO – tutaj można rozwijać temat na kilka wpisów, ode mnie tylko mały apel o zachowanie kultury wypowiedzi, bo domyślam się, że zdania mogą być różne, jednak idziemy tutaj do punktu ostatniego – w nauce szuka się prawdy, a nie racji.

Szpinak nie jest bogaty w żelazo – mit wziął się z pomyłki miejsca przecinka podczas badań przez co przez wiele lat błędną zawartość tego składnika mineralnego przyjmowano za właściwą.

Mleko krowie bez laktozy ma wyższy IG niż zwykłe – ze względu na rozkład laktozy (dwucukru) na glukozę i galaktozę.

Możesz pić wodę w trakcie posiłku jeśli masz taka potrzebę – inaczej zupy, owoce czy warzywa byłyby zakazane. Niekoniecznie dobrym pomysłem będzie popijanie posiłków kawą czy herbatą, bo wpływają one negatywnie na przyswajanie witamin i składników mineralnych.

Cheat meal nie podkręca metabolizmu – jeśli po dużym obżarstwie na drugi dzień waga wskazuje mniej – gratulacje, pozbyłeś się wody, ale burger nie wprowadził cię w stan turbospalania

– wymiena na swoim profilu na Instagramie dietetyczka.

 

Wyświetl ten post na Instagramie.

 

Post udostępniony przez Anna Reguła Dietetyka (@niekoniecznie_dietetycznie)

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Produkty light / istock

Jak to jest z produktami light? „To zależy”. Wyjaśnia Radosław Smolik, dietetyk

wafle ryżowe / istock

Czy pieczywo chrupkie jest zdrowe? Które wybrać?

Przeterminowana żywność / unsplash

Termin ważności ma znaczenie? Można zjeść przeterminowane jedzenie?

Chleb

Dlaczego chleb nie sprawia, że tyjesz? Mamy prosty przykład od „Moja dietetyka”

Oliwa z oliwek / istock

Na czym smażyć? Na oliwie! Dietetycy z „Dietetyki nie na żarty” wyjaśniają dlaczego

Skrobia - jakie ma właściwości i zastosowanie?

Skrobia – jakie ma właściwości i zastosowanie?

Nie każde „E” jest złe. Niekoniecznie Dietetycznie o (nie)zdrowych dodatkach w żywności

Kobieta je lody

7 dietetycznych mitów. O których definitywnie możesz zapomnieć?

dieta

Skuteczne odchudzanie – 10 faktów i mitów o dietach i produktach

Mrożone warzywa

Mrożone jedzenie – czy jest równie wartościowe, co świeże? Odpowiada dietetyk

Picie wody z cytryną / istock

Picie wody z cytryną oczyszcza organizm z toksyn, odkwasza i chroni przed przeziębieniem? Dietetyczka wyznała, co o tym sądzi

Robienie pizzy na diecie / istockphoto.com

Dieta – jaka jest najlepsza? Żywieniowcy z „Dietetyki nie na żarty” mają odpowiedź

żywność w supermarkecie

Koniec z marnowaniem żywności w marketach. Zaczyna obowiązywać nowa ustawa

Unsplash

Węglowodany i tłuszcze są złe? Robisz wszystko, by ich unikać? Specjalistka ds. żywienia obaliła dietetyczne mity

dieta ziemniaki

Co jeść, żeby nie być głodną? „Dietetycy nie na żarty” odpowiadają

Unsplash.com

Wyrzuciłaś z kuchni chleb, sól i syrop glukozowo-fruktozowy? Dietetyczka wyjaśnia, że te rzeczy wcale nie są takie niezdrowe

Milena Nosek

„Znam organizmy, które nie szczędzą sobie cukru, smażenia, jedzą na co i kiedy mają ochotę, osiągają przy tym sukcesy i czują się wspaniale. Pytanie tylko – do kiedy?” – mówi Milena Nosek, dietetyk tancerzy

gettyimages.com

Jak powinna wyglądać twoja dieta, gdy masz 20, 30, 40 lat?

Uwaga na paragony ze sklepów. Mogą zawierać niebezpieczny dla zdrowia bisfenol

Wiesz, które rzeczy powinno się trzymać w lodówce, a które tego nie potrzebują?

Najgorsze z najgorszych. TOP 6 najgroźniejszych dla zdrowia konserwantów

Dietetyczne mity – cz. 2

Dietetyczne mity – cz. 2

Dietetyczne mity – cz. 1

Dietetyczne mity – cz. 1

Dietetyczne pułapki

Poznaj dietetyczne pułapki

Najpopularniejsze

Kortyzol – jak go obniżyć? Objawy i przyczyny podwyższonego poziomu kortyzolu

Masturbacja może być jeszcze przyjemniejsza. Co robić, aby przenieść doznania na wyższy poziom?

Płatki kwiatków na otwartej dłoni

Zastrzał – 7 domowych sposobów jak sobie z nim poradzić

5 rzeczy, które mężczyźni uwielbiają w łóżku

5 rzeczy, które mężczyźni uwielbiają w łóżku

Para na kanapie

Seks analny – co to jest i jakie są najlepsze pozycje analne?

spuchnięta powieka - kobieca powieka

Spuchnięta powieka – przyczyny i leczenie opuchlizny. Domowe sposoby na opuchnięte powieki.

kobieta, ból

Fibromialgia – kiedy boli cię wszystko. Czym objawia się ta tajemnicza choroba?

Kobieta pokazuje język, na nim jest zaznaczony czerwony punkt

Krosta na języku – przyczyny powstawania, leczenie. Skąd się bierze krosta na języku i jakie ma formy?

Ból trzustki - kobieta trzymająca się za brzuch

Ból trzustki – jak boli trzustka i jak odróżnić ból trzustki od bólu żołądka?

kobieta, którą bolą plecy

O czym świadczy ból pod łopatką? Charakter bólu, objawy i możliwe sposoby leczenia

Truskawki - produkty bogate w błonnik

Błonnik – w czym jest go dużo? Sprawdź, jakie owoce i warzywa są bogate w błonnik

Regeneracja organizmu po odstawieniu alkoholu. Sprawdź, jakie są efekty, kiedy zrezygnujesz z weekendowego drinka

Rak kości – objawy i przyczyny

Rak kości – przyczyny i objawy. Jak je szybko rozpoznać?

Kiedy występuje niskie ciśnienie i wysoki puls?

Niskie ciśnienie i wysoki puls – kiedy występują? Co to oznacza?

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

kobieta z bólem zęba

Ropień zęba – domowe sposoby na opuchliznę