Przejdź do treści

Przed tobą pierwszy raz na siłowni? „Nie wymagaj od siebie za dużo!” – mówi fizjoterapeutka

Hinterhaus Productions/Gettyimages
Hinterhaus Productions/Gettyimages
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Święta tuż-tuż, więc pora zacząć przygotowania. Przygotować się też musisz na coroczne docinki ze strony rodziny. Jak to zrobić? Radzi Kaya Szulczewska
zima
Dygoczemy z zimna, bo wychłodzony organizm próbuje się ratować. Jak mu pomóc?
ser
Migreniku, uważaj na ser!
„Troska o siebie to nie ucieczka do SPA od czasu do czasu. To trudne budowanie rzeczywistości, od której nie chcesz uciekać”. Poruszający wpis Nepenthe
kobieta na dworze zimą
Jak zadbać o siebie zimą? Poznaj kilka sprawdzonych sposobów

Pierwszy raz na siłowni boli. A raczej kolejne dni po treningu. Jest też wiele obaw związanych z nowym miejscem. Początkowy brak kondycji to jedno. Motywacja i nasze nastawienie to drugie. Jak przeżyć pierwszą godzinę ćwiczeń, by za dwa dni wrócić z uśmiechem na ustach? Fizjoterapeutka tłumaczy.

Maja z „Okiem fizjoterapeuty” jest fizjoterapeutką, która (jak sama o sobie pisze) „naprawia ludzi i doskonali rzeczy”. Jest też za racjonalnym podejściem do aktywności fizycznej oraz za ciałopozytywnością. Jej konto na Instagramie obserwuje już ponad 3 tys. osób.

W swoim ostatnim poście ekspertka opisała kilka zasad, którymi każda z nas powinna się kierować podczas pierwszego dnia na siłowni.

Jak pozbyć się oponki z brzucha

 

Wyświetl ten post na Instagramie.

 

PIERWSZY RAZ NA SIŁOWNI? 1. Nie wymagaj od siebie za dużo. Stres w nowych miejscach jest normalny. Nie świadczy o Twoim byciu gorszym czy jakimś upośledzeniu. Zaakceptuj, że się pojawia. Z czasem będzie się zmniejszał aż zniknie 🙂 Za pierwszym razem na siłowni możesz spędzić tylko 15 min – wejść, pozwiedzać, oswoić się z nowym miejscem, wrzucić motywujące zdjęcie na IG 😉 bez presji, że coś MUSISZ. 2. Ja zawsze zachęcam ze skorzystania z usług trenera personalnego albo zajęć grupowych jeśli nie masz kompletnie żadnego doświadczenia. Jednak jeśli z jakiś przyczyn nie możesz/nie chcesz tego zrobić to nie znaczy, że wizyta na siłowni będzie bez sensu. Jeśli na początku nie wiesz co robić możesz skorzystać z maszyn cardio. One pozwalają na to, żeby ,,coś robić” a jednocześnie móc się rozejrzeć i oswoić z nowym otoczeniem. Posprawdzać co gdzie stoi, jak inni ćwiczą. A nie wymagają znajomości techniki. Przy okazji można też posłuchać muzyki, która zmniejszy Wam stres albo odwrócić uwagę… oglądając serial (rowerek do tego jest ok 😉 ). 3. Jeśli chcesz zacząć ćwiczyć jakąś partię mięśni siłowo to kolejnym krokiem jest skorzystanie z maszyn. Maszyny nie są najlepszą formą treningu, ale dla osób początkujących, które trenują dla zdrowia będą ok. Wymuszają mniej więcej prawidłowy tor ruchu i ustawienie ciała. Jeśli nie wiesz jak użyć maszyny to na prawie każdej siłowni jest trener albo asystent, który powinien Ci to wytłumaczyć za darmo 🙂 od biedy można też sprawdzić na YT. Jeśli zastanawiasz się od jakiej partii można zacząć – ja polecam ze względów zdrowotnych zacząć od tych mięśni, które mogą pomóc się Wam pozbyć jakiś dolegliwości jeśli je macie. Jeśli jesteście kompletnie zdrowi to ćwiczenie mięśni pośladków, ,,górnych” i ,,dolnych” pleców oraz tułowia są zawsze przydatne 🙂 4. Warto też korzystać z zajęć grupowych. 5. Zaakceptuj gorsze dni. Życie to nie IG. Będą dni kiedy będziecie się gorzej czuć – wtedy warto posłuchać swojego ciała i trochę odpuścić. A będą dni kiedy Wasz nastrój będzie także przebywanie na siłowni będzie dla Was ciężkie – warto wychodzić ze swojej ,,strefy komfortu”, ale nie kosztem utraty radości z ruchu.

Post udostępniony przez Maja (@okiemfizjoterapeuty)

Siłownia – jak powinien wyglądać nasz pierwszy raz?

1. Nie wymagaj od siebie za dużo. Stres w nowych miejscach jest normalny. Nie świadczy o Twoim byciu gorszym czy jakimś upośledzeniu. Zaakceptuj, że się pojawia. Z czasem będzie się zmniejszał aż zniknie. Za pierwszym razem na siłowni możesz spędzić tylko 15 min – wejść, pozwiedzać, oswoić się z nowym miejscem, wrzucić motywujące zdjęcie na IG. Bez presji, że coś MUSISZ.

2. Ja zawsze zachęcam ze skorzystania z usług trenera personalnego albo zajęć grupowych jeśli nie masz kompletnie żadnego doświadczenia. Jednak jeśli z jakiś przyczyn nie możesz/nie chcesz tego zrobić to nie znaczy, że wizyta na siłowni będzie bez sensu. Jeśli na początku nie wiesz co robić, możesz skorzystać z maszyn cardio.
One pozwalają na to, żeby ,,coś robić”, a jednocześnie móc się rozejrzeć i oswoić z nowym otoczeniem. Posprawdzać co gdzie stoi, jak inni ćwiczą. A nie wymagają znajomości techniki. Przy okazji można też posłuchać muzyki, która zmniejszy Wam stres albo odwrócić uwagę… oglądając serial (rowerek do tego jest ok).

3. Jeśli chcesz zacząć ćwiczyć jakąś partię mięśni siłowo to kolejnym krokiem jest skorzystanie z maszyn. Maszyny nie są najlepszą formą treningu, ale dla osób początkujących, które trenują dla zdrowia będą ok. Wymuszają mniej więcej prawidłowy tor ruchu i ustawienie ciała. Jeśli nie wiesz jak użyć maszyny to na prawie każdej siłowni jest trener albo asystent, który powinien Ci to wytłumaczyć za darmo, od biedy można też sprawdzić na YT.
Jeśli zastanawiasz się od jakiej partii można zacząć – ja polecam ze względów zdrowotnych zacząć od tych mięśni, które mogą pomóc się Wam pozbyć jakiś dolegliwości jeśli je macie. Jeśli jesteście kompletnie zdrowi to ćwiczenie mięśni pośladków, ,,górnych” i ,,dolnych” pleców oraz tułowia są zawsze przydatne.

4. Warto też korzystać z zajęć grupowych.

5. Zaakceptuj gorsze dni. Życie to nie IG. Będą dni kiedy będziecie się gorzej czuć – wtedy warto posłuchać swojego ciała i trochę odpuścić. A będą dni kiedy Wasz nastrój będzie także przebywanie na siłowni będzie dla Was ciężkie – warto wychodzić ze swojej ,,strefy komfortu”, ale nie kosztem utraty radości z ruchu – pisze fizjoterapeutka na Instagramie.

Siłownia – plusy i minusy

Do tej pory zastanawiałaś się, czy siłownia jest dla ciebie? Ćwiczenia na maszynach oraz te z podnoszeniem ciężarów mają swoje plusy i minusy. Zaczynając od tych dobrych stron, na sali zawsze jest instruktor, który wie jak korzystać z urządzeń. Wielu z nich pokazuje ćwiczenia oraz zwraca uwagę na błędy popełniane przez nas na samym początku. Chodzi tutaj o garbienie się czy odpowiednie ustawienie ciała przy wykonywaniu poszczególnych ćwiczeń. Na siłowni rodzą się też nowe przyjaźnie, a jak wiadomo – wielu z nas lepiej ćwiczy się, gdy druga osoba motywuje.

Minusy? Siłownia może się znudzić. Na maszynach musisz bowiem wykonywać te same ćwiczenia po kilka, kilkanaście razy. I tak kilka razy w tygodniu. Czasami nie pomaga nawet ulubiona muzyka na słuchawkach czy żarty koleżanki, która ćwiczy na przyrządzie obok.

Nie mówimy siłowni „nie”. Każda z nas jest przecież inna, więc powinnyśmy wybierać takie formy aktywności, jakie chcemy. Jesteś zdecydowana? Pamiętaj o zasadach fizjoterapeutki!

 

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

5 sytuacji, w których lepiej odpuścić trening. Wyjdzie ci to na zdrowie

sprzątanie

5 sposobów, jak być fit bez wychodzenia z domu

dziewczyna na snowboardzie

Zanim ruszysz na narty – przygotuj się fizycznie!

Kobieta ćwiczy jogę. Podnosi ręce i wygina się do tyłu. Ubrana jest w strój sportowy

Joga. Po co i jak unosić ręce w asanach? Podziękują ci za to twoje barki!

Kobieta robi pompki

Pompki – oldschool zawsze aktualny! Jak dobrze je robić? Podpowiada Kasia Bigos

Przeziębienie a ćwiczenia - lekarka odpowiada, czy można w trakcie infekcji ćwiczyć

Czy w trakcie przeziębienia można ćwiczyć? Odpowiada lekarka dr Miriam Staier

trening funkcjonalny

Trening funkcjonalny. Wystarczy 5 naprawdę prostych ćwiczeń, które pobudzą całe ciało

Trenuj dynamicznie!

Trenuj dynamicznie! Propozycja ćwiczeń na poprawienie swojej sprawności fizycznej

kobieta z hantelkami

Ćwiczenia na jędrne pośladki z hantlami. Zamiast tylko siedzieć na pupie – ćwicz ją!

kobieta wykonująca martwy ciąg

Czy dobrze wykonujesz martwy ciąg?

kettlebells

Kettle w dłonie! Kształtuj sylwetkę i zwiększ swoja siłę, trenując z obciążeniem

Kobieta ćwiczy na macie w pokoju. Obok leży małe dziecko

Ćwiczenia po porodzie – które poprawią sylwetkę i postawę? Radzi Pani Fizjotrener

Bolące mięśnie - co robić?

Bolące mięśnie. Kiedy ból powinien nas zaniepokoić?

Aktywność po ciąży. Jak wrócić do treningów po ciąży?

Ścięgna pod kontrolą. Zadbaj o nie zanim będzie za późno!

Acroyoga – samodzielna nauka od podstaw

Ćwiczenia na plecy – wzmacniaj je!

Kobieta ćwiczy na sali z lustrem. Siedzi na macie do ćwiczeń i ćwiczy z pomocą taśmy. Nogi ma w górze, uczesana jest w kitkę. Obok niej leży też piłka do ćwiczeń i hantle

Gumy do ćwiczeń – jaką wybrać? Warto z nimi trenować? Tłumaczy fizjoterapeutka

joga yoga

Joga w hamaku. Ćwicz nad ziemią!

Way of Blonde

„Potrzebuję treningu, żeby rozsądnie myśleć i wyładować nadmiar energii”. Way of Blonde o sile kobiecej motywacji

Stanie na rękach – krok po kroku

Stanie na rękach – krok po kroku

Jak zadbać o nadgarstki? Podpowiadamy

istockphoto.com

Jak mają się twoje biodra, gdy ty masz 20, 30, 40… lat?

Kręgosłup kocha siłownię, ale…

Najpopularniejsze

8 rzeczy, których organizm kobiety nie wybacza po 30-tce

Sandra Kubicka

Sandra Kubicka: nigdy już nie powiem, że jestem w stu procentach zdrowa, nawet jeśli kiedyś będę czuła się lepiej

Masturbacja może być jeszcze przyjemniejsza. Co robić, aby przenieść doznania na wyższy poziom?

„Wyjście z toksycznego związku nie łatwe, ale jest możliwe. I trzeba to zrobić. Dla siebie”. Dr Bogdan Stelmach o niezdrowych relacjach w parze

Lekarz siedzi przy biurku i wypisuje długopisem skierowania

Jak długo ważne są skierowania na badania lekarskie? Najważniejsze informacje, o których warto pamiętać.

Regeneracja organizmu po odstawieniu alkoholu. Sprawdź, jakie są efekty, kiedy zrezygnujesz z weekendowego drinka

Kobieta pokazuje język, na nim jest zaznaczony czerwony punkt

Krosta na języku – przyczyny powstawania, leczenie. Skąd się bierze krosta na języku i jakie ma formy?

kobieta, którą bolą plecy

O czym świadczy ból pod łopatką? Charakter bólu, objawy i możliwe sposoby leczenia

kobieta, leżąca na łóżku, z bolącym brzuchem

Jak rozpoznać zakażenie owsikami? Czy pasożytów można pozbyć się domowymi sposobami?

Mama zakleja plaster dziekcu. Na zdjeciu widoczne dłonie na drewnianym stole

Zastrzał – 7 domowych sposobów jak sobie z nim poradzić

sen

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

para w łóżku

Fellatio, czyli oswajanie penisa. 7 najważniejszych zasad!

Kobieta krzywi się z powodu bólu spowodowanego złamanym palcem

Jak rozpoznać złamanie palca – czyli objawy złamanego palca u ręki i stopy?

kobieta z bólem zęba

Ropień zęba – domowe sposoby na opuchliznę

Choroby mają zapach – wiedziałaś o tym?

Zbliżenie oka z wadą wzroku

Wada wzroku minus czy plus? A może astygmatyzm? Rodzaje wad wzroku