Przejdź do treści

Przed tobą pierwszy raz na siłowni? „Nie wymagaj od siebie za dużo!” – mówi fizjoterapeutka

Hinterhaus Productions/Gettyimages
Hinterhaus Productions/Gettyimages
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
„Przestańmy mówić w imieniu kobiet, nie zabierajmy im głosu”. Znani mężczyźni radzą, jak wspierać kobiety w walce o ich prawa
Japonka
W Japonii więcej osób przez miesiąc popełniło samobójstwo niż zmarło na COVID-19 w 2020 roku. To przestroga dla świata!
insulinooporność
Dieta w insulinooporności
Skarpetki złuszczające – czy są skuteczne i przede wszystkim bezpieczne?
Pulsoksymetr
Minister zdrowia o Domowej Opiece Medycznej. Na czym polega i kto zostanie nią objęty?

Pierwszy raz na siłowni boli. A raczej kolejne dni po treningu. Jest też wiele obaw związanych z nowym miejscem. Początkowy brak kondycji to jedno. Motywacja i nasze nastawienie to drugie. Jak przeżyć pierwszą godzinę ćwiczeń, by za dwa dni wrócić z uśmiechem na ustach? Fizjoterapeutka tłumaczy.

Maja z „Okiem fizjoterapeuty” jest fizjoterapeutką, która (jak sama o sobie pisze) „naprawia ludzi i doskonali rzeczy”. Jest też za racjonalnym podejściem do aktywności fizycznej oraz za ciałopozytywnością. Jej konto na Instagramie obserwuje już ponad 3 tys. osób.

W swoim ostatnim poście ekspertka opisała kilka zasad, którymi każda z nas powinna się kierować podczas pierwszego dnia na siłowni.

Jak pozbyć się oponki z brzucha

 

Wyświetl ten post na Instagramie.

 

PIERWSZY RAZ NA SIŁOWNI? 1. Nie wymagaj od siebie za dużo. Stres w nowych miejscach jest normalny. Nie świadczy o Twoim byciu gorszym czy jakimś upośledzeniu. Zaakceptuj, że się pojawia. Z czasem będzie się zmniejszał aż zniknie 🙂 Za pierwszym razem na siłowni możesz spędzić tylko 15 min – wejść, pozwiedzać, oswoić się z nowym miejscem, wrzucić motywujące zdjęcie na IG 😉 bez presji, że coś MUSISZ. 2. Ja zawsze zachęcam ze skorzystania z usług trenera personalnego albo zajęć grupowych jeśli nie masz kompletnie żadnego doświadczenia. Jednak jeśli z jakiś przyczyn nie możesz/nie chcesz tego zrobić to nie znaczy, że wizyta na siłowni będzie bez sensu. Jeśli na początku nie wiesz co robić możesz skorzystać z maszyn cardio. One pozwalają na to, żeby ,,coś robić” a jednocześnie móc się rozejrzeć i oswoić z nowym otoczeniem. Posprawdzać co gdzie stoi, jak inni ćwiczą. A nie wymagają znajomości techniki. Przy okazji można też posłuchać muzyki, która zmniejszy Wam stres albo odwrócić uwagę… oglądając serial (rowerek do tego jest ok 😉 ). 3. Jeśli chcesz zacząć ćwiczyć jakąś partię mięśni siłowo to kolejnym krokiem jest skorzystanie z maszyn. Maszyny nie są najlepszą formą treningu, ale dla osób początkujących, które trenują dla zdrowia będą ok. Wymuszają mniej więcej prawidłowy tor ruchu i ustawienie ciała. Jeśli nie wiesz jak użyć maszyny to na prawie każdej siłowni jest trener albo asystent, który powinien Ci to wytłumaczyć za darmo 🙂 od biedy można też sprawdzić na YT. Jeśli zastanawiasz się od jakiej partii można zacząć – ja polecam ze względów zdrowotnych zacząć od tych mięśni, które mogą pomóc się Wam pozbyć jakiś dolegliwości jeśli je macie. Jeśli jesteście kompletnie zdrowi to ćwiczenie mięśni pośladków, ,,górnych” i ,,dolnych” pleców oraz tułowia są zawsze przydatne 🙂 4. Warto też korzystać z zajęć grupowych. 5. Zaakceptuj gorsze dni. Życie to nie IG. Będą dni kiedy będziecie się gorzej czuć – wtedy warto posłuchać swojego ciała i trochę odpuścić. A będą dni kiedy Wasz nastrój będzie także przebywanie na siłowni będzie dla Was ciężkie – warto wychodzić ze swojej ,,strefy komfortu”, ale nie kosztem utraty radości z ruchu.

Post udostępniony przez Maja (@okiemfizjoterapeuty)

kobieta na siłowni

Siłownia – jak powinien wyglądać nasz pierwszy raz?

1. Nie wymagaj od siebie za dużo. Stres w nowych miejscach jest normalny. Nie świadczy o Twoim byciu gorszym czy jakimś upośledzeniu. Zaakceptuj, że się pojawia. Z czasem będzie się zmniejszał aż zniknie. Za pierwszym razem na siłowni możesz spędzić tylko 15 min – wejść, pozwiedzać, oswoić się z nowym miejscem, wrzucić motywujące zdjęcie na IG. Bez presji, że coś MUSISZ.

2. Ja zawsze zachęcam ze skorzystania z usług trenera personalnego albo zajęć grupowych jeśli nie masz kompletnie żadnego doświadczenia. Jednak jeśli z jakiś przyczyn nie możesz/nie chcesz tego zrobić to nie znaczy, że wizyta na siłowni będzie bez sensu. Jeśli na początku nie wiesz co robić, możesz skorzystać z maszyn cardio.
One pozwalają na to, żeby ,,coś robić”, a jednocześnie móc się rozejrzeć i oswoić z nowym otoczeniem. Posprawdzać co gdzie stoi, jak inni ćwiczą. A nie wymagają znajomości techniki. Przy okazji można też posłuchać muzyki, która zmniejszy Wam stres albo odwrócić uwagę… oglądając serial (rowerek do tego jest ok).

3. Jeśli chcesz zacząć ćwiczyć jakąś partię mięśni siłowo to kolejnym krokiem jest skorzystanie z maszyn. Maszyny nie są najlepszą formą treningu, ale dla osób początkujących, które trenują dla zdrowia będą ok. Wymuszają mniej więcej prawidłowy tor ruchu i ustawienie ciała. Jeśli nie wiesz jak użyć maszyny to na prawie każdej siłowni jest trener albo asystent, który powinien Ci to wytłumaczyć za darmo, od biedy można też sprawdzić na YT.
Jeśli zastanawiasz się od jakiej partii można zacząć – ja polecam ze względów zdrowotnych zacząć od tych mięśni, które mogą pomóc się Wam pozbyć jakiś dolegliwości jeśli je macie. Jeśli jesteście kompletnie zdrowi to ćwiczenie mięśni pośladków, ,,górnych” i ,,dolnych” pleców oraz tułowia są zawsze przydatne.

4. Warto też korzystać z zajęć grupowych.

5. Zaakceptuj gorsze dni. Życie to nie IG. Będą dni kiedy będziecie się gorzej czuć – wtedy warto posłuchać swojego ciała i trochę odpuścić. A będą dni kiedy Wasz nastrój będzie także przebywanie na siłowni będzie dla Was ciężkie – warto wychodzić ze swojej ,,strefy komfortu”, ale nie kosztem utraty radości z ruchu – pisze fizjoterapeutka na Instagramie.

Siłownia – plusy i minusy

Do tej pory zastanawiałaś się, czy siłownia jest dla ciebie? Ćwiczenia na maszynach oraz te z podnoszeniem ciężarów mają swoje plusy i minusy. Zaczynając od tych dobrych stron, na sali zawsze jest instruktor, który wie jak korzystać z urządzeń. Wielu z nich pokazuje ćwiczenia oraz zwraca uwagę na błędy popełniane przez nas na samym początku. Chodzi tutaj o garbienie się czy odpowiednie ustawienie ciała przy wykonywaniu poszczególnych ćwiczeń. Na siłowni rodzą się też nowe przyjaźnie, a jak wiadomo – wielu z nas lepiej ćwiczy się, gdy druga osoba motywuje.

Minusy? Siłownia może się znudzić. Na maszynach musisz bowiem wykonywać te same ćwiczenia po kilka, kilkanaście razy. I tak kilka razy w tygodniu. Czasami nie pomaga nawet ulubiona muzyka na słuchawkach czy żarty koleżanki, która ćwiczy na przyrządzie obok.

Nie mówimy siłowni „nie”. Każda z nas jest przecież inna, więc powinnyśmy wybierać takie formy aktywności, jakie chcemy. Jesteś zdecydowana? Pamiętaj o zasadach fizjoterapeutki!

 

Zobacz także

i
Treści zawarte w serwisie mają wyłącznie charakter informacyjny i nie stanowią porady lekarskiej. Pamiętaj, że w przypadku problemów ze zdrowiem należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem.

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Poranny trening. Doładuj się energią na cały dzień!

Mobilność – postaw dobre fundamenty! Jakie błędy w treningu źle na nią wpływają?

Kobieta ćwiczy

Twoje biodra są zbyt mało elastyczne? Oto zestaw ćwiczeń, które pomogą je rozruszać

brzuszki na piłce

Sposób na bolące lędźwie. Jak sobie ulżyć?

Kobieta ćwiczy na macie

Pracujesz zdalnie? Nie zapomnij o ćwiczeniach na barki i ramiona!

Przysiady bułgarskie – ćwiczenie na zgrabne uda i pośladki/Pexels

Przysiady bułgarskie – ćwiczenie na zgrabne uda i pośladki

Dziewczyna ćwicząca pilates

„Pilates wpływa na funkcjonowanie całego ciała, naprawia je, zarówno w takim wymiarze zewnętrznym widocznym, jak i wewnętrznym” – mówi Alicja Rukowicz, trenerka pilatesu terapeutycznego

Kobieta robi szpagat

Jak zrobić szpagat? Ćwiczenia rozciągające do szpagatu

Trening obwodowy – na czym polega i dlaczego jest skuteczny?

kobieta ćwiczy na siłowni

Co spala tłuszcz – ćwiczenia cardio czy trening siłowy?

Przygotowanie do nart - ćwiczenia. Bądź gotowy do jazdy

Przygotowanie do nart – ćwiczenia. Bądź gotowy do jazdy

Treningowe mity dotyczące odchudzania

Jumping fitness a mięśnie dna miednicy. Fizjoterapeutka ostrzega

Kobieta ćwiczy na macie

Ćwiczenia na brzuch po ciąży i podczas ciąży

Ćwiczenia na plecy na siłowni, w domu – jak rozciągnąć plecy?

Bolące mięśnie - co robić?

Ból mięśni – przyczyny, zapobieganie, leczenie i dieta

Hantle - jak ćwiczyć z hantlami w domu?

Hantle – ćwiczenia z hantlami w domu. Jakie hantle kupić?

Trening ABS na brzuch – ćwiczenia z hantlami, efekty

Trening na świeżym powietrzu

Kiedy trenować: rano czy wieczorem? Na czczo czy po posiłku?

Kalistenika – tak zbudujesz prawdziwą siłę! Dlaczego warto ją trenować?

5 minut na… pole dance. Taniec na rurze dla początkujących!

Brak efektów ćwiczeń? Postaw na zróżnicowanie treningu

Zróżnicowanie treningu – zmiany, gdy brakuje efektów ćwiczeń

Urządzasz domową siłownię? Specjalista podpowiada, na które sprzęty postawić

Chcesz pozbyć się „oponki” z brzucha? Wprowadź te pięć zmian, a będzie ci łatwiej osiągnąć cel

Najpopularniejsze

Masturbacja może być jeszcze przyjemniejsza. Poznaj sposoby masturbacji

Ból trzustki - kobieta trzymająca się za brzuch

Ból trzustki – jak boli trzustka i jak odróżnić ból trzustki od bólu żołądka?

„Zdarzało się, że nie szłam do pracy, bo nie mogłam przestać się masturbować. Jestem uzależniona od seksu i miłości”

Para na kanapie

Seks analny – co to jest i jakie są najlepsze pozycje analne?

Kiedy występuje niskie ciśnienie i wysoki puls?

Niskie ciśnienie i wysoki puls – kiedy występują? Co to oznacza?

Dlaczego możesz nie mieć ochoty na seks? Zabójcy libido

Dlaczego możesz nie mieć ochoty na seks? Zabójcy libido

Płatki kwiatków na otwartej dłoni

Zastrzał – 7 domowych sposobów jak sobie z nim poradzić

Co oznacza obniżona temperatura ciała i jakie są jej przyczyny? Kiedy spadek temperatury może być niebezpieczny?

Co oznacza obniżona temperatura ciała i jakie są jej przyczyny? Kiedy spadek temperatury może być niebezpieczny?

Kobieta pokazuje język, na nim jest zaznaczony czerwony punkt

Krosta na języku – przyczyny powstawania, leczenie. Skąd się bierze krosta na języku i jakie ma formy?

kobieta, którą bolą plecy

O czym świadczy ból pod łopatką? Charakter bólu, objawy i możliwe sposoby leczenia

białe plamy na paznokciach

Białe plamy na paznokciach – co oznaczają i jak się ich pozbyć?

Orgazm - jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

Orgazm – jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

Czym jest aborcja eugeniczna? Czy jest legalna w Polsce? Dlaczego budzi kontrowersje?

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

Truskawki - produkty bogate w błonnik

Błonnik – w czym jest go dużo? Sprawdź, jakie owoce i warzywa są bogate w błonnik

kobieta, leżąca na łóżku, z bolącym brzuchem

Jak rozpoznać zakażenie owsikami? Czy pasożytów można pozbyć się domowymi sposobami?