Przejdź do treści

Przed tobą pierwszy raz na siłowni? „Nie wymagaj od siebie za dużo!” – mówi fizjoterapeutka

Hinterhaus Productions/Gettyimages
Hinterhaus Productions/Gettyimages
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Letnia sałatka z kurkami. Odrobina lasu na talerzu
Jak być aktywną, nie chodząc na siłkę? Zdradzają Kasia Bigos i Andrzej Bogdał
5 największych kuchennych mitów
Twitter.com
W kobietach siła! 10-letnia alpinistka zdobyła siedmiotysięcznik. „To jak być królową świata” – mówi
Jabłka na patyku. Uważaj, ten deser może uzależnić!

Pierwszy raz na siłowni boli. A raczej kolejne dni po treningu. Jest też wiele obaw związanych z nowym miejscem. Początkowy brak kondycji to jedno. Motywacja i nasze nastawienie to drugie. Jak przeżyć pierwszą godzinę ćwiczeń, by za dwa dni wrócić z uśmiechem na ustach? Fizjoterapeutka tłumaczy.

Maja z „Okiem fizjoterapeuty” jest fizjoterapeutką, która (jak sama o sobie pisze) „naprawia ludzi i doskonali rzeczy”. Jest też za racjonalnym podejściem do aktywności fizycznej oraz za ciałopozytywnością. Jej konto na Instagramie obserwuje już ponad 3 tys. osób.

W swoim ostatnim poście ekspertka opisała kilka zasad, którymi każda z nas powinna się kierować podczas pierwszego dnia na siłowni.

Jak pozbyć się oponki z brzucha

 

Wyświetl ten post na Instagramie.

 

PIERWSZY RAZ NA SIŁOWNI? 1. Nie wymagaj od siebie za dużo. Stres w nowych miejscach jest normalny. Nie świadczy o Twoim byciu gorszym czy jakimś upośledzeniu. Zaakceptuj, że się pojawia. Z czasem będzie się zmniejszał aż zniknie 🙂 Za pierwszym razem na siłowni możesz spędzić tylko 15 min – wejść, pozwiedzać, oswoić się z nowym miejscem, wrzucić motywujące zdjęcie na IG 😉 bez presji, że coś MUSISZ. 2. Ja zawsze zachęcam ze skorzystania z usług trenera personalnego albo zajęć grupowych jeśli nie masz kompletnie żadnego doświadczenia. Jednak jeśli z jakiś przyczyn nie możesz/nie chcesz tego zrobić to nie znaczy, że wizyta na siłowni będzie bez sensu. Jeśli na początku nie wiesz co robić możesz skorzystać z maszyn cardio. One pozwalają na to, żeby ,,coś robić” a jednocześnie móc się rozejrzeć i oswoić z nowym otoczeniem. Posprawdzać co gdzie stoi, jak inni ćwiczą. A nie wymagają znajomości techniki. Przy okazji można też posłuchać muzyki, która zmniejszy Wam stres albo odwrócić uwagę… oglądając serial (rowerek do tego jest ok 😉 ). 3. Jeśli chcesz zacząć ćwiczyć jakąś partię mięśni siłowo to kolejnym krokiem jest skorzystanie z maszyn. Maszyny nie są najlepszą formą treningu, ale dla osób początkujących, które trenują dla zdrowia będą ok. Wymuszają mniej więcej prawidłowy tor ruchu i ustawienie ciała. Jeśli nie wiesz jak użyć maszyny to na prawie każdej siłowni jest trener albo asystent, który powinien Ci to wytłumaczyć za darmo 🙂 od biedy można też sprawdzić na YT. Jeśli zastanawiasz się od jakiej partii można zacząć – ja polecam ze względów zdrowotnych zacząć od tych mięśni, które mogą pomóc się Wam pozbyć jakiś dolegliwości jeśli je macie. Jeśli jesteście kompletnie zdrowi to ćwiczenie mięśni pośladków, ,,górnych” i ,,dolnych” pleców oraz tułowia są zawsze przydatne 🙂 4. Warto też korzystać z zajęć grupowych. 5. Zaakceptuj gorsze dni. Życie to nie IG. Będą dni kiedy będziecie się gorzej czuć – wtedy warto posłuchać swojego ciała i trochę odpuścić. A będą dni kiedy Wasz nastrój będzie także przebywanie na siłowni będzie dla Was ciężkie – warto wychodzić ze swojej ,,strefy komfortu”, ale nie kosztem utraty radości z ruchu.

Post udostępniony przez Maja (@okiemfizjoterapeuty)

Siłownia – jak powinien wyglądać nasz pierwszy raz?

1. Nie wymagaj od siebie za dużo. Stres w nowych miejscach jest normalny. Nie świadczy o Twoim byciu gorszym czy jakimś upośledzeniu. Zaakceptuj, że się pojawia. Z czasem będzie się zmniejszał aż zniknie. Za pierwszym razem na siłowni możesz spędzić tylko 15 min – wejść, pozwiedzać, oswoić się z nowym miejscem, wrzucić motywujące zdjęcie na IG. Bez presji, że coś MUSISZ.

2. Ja zawsze zachęcam ze skorzystania z usług trenera personalnego albo zajęć grupowych jeśli nie masz kompletnie żadnego doświadczenia. Jednak jeśli z jakiś przyczyn nie możesz/nie chcesz tego zrobić to nie znaczy, że wizyta na siłowni będzie bez sensu. Jeśli na początku nie wiesz co robić, możesz skorzystać z maszyn cardio.
One pozwalają na to, żeby ,,coś robić”, a jednocześnie móc się rozejrzeć i oswoić z nowym otoczeniem. Posprawdzać co gdzie stoi, jak inni ćwiczą. A nie wymagają znajomości techniki. Przy okazji można też posłuchać muzyki, która zmniejszy Wam stres albo odwrócić uwagę… oglądając serial (rowerek do tego jest ok).

3. Jeśli chcesz zacząć ćwiczyć jakąś partię mięśni siłowo to kolejnym krokiem jest skorzystanie z maszyn. Maszyny nie są najlepszą formą treningu, ale dla osób początkujących, które trenują dla zdrowia będą ok. Wymuszają mniej więcej prawidłowy tor ruchu i ustawienie ciała. Jeśli nie wiesz jak użyć maszyny to na prawie każdej siłowni jest trener albo asystent, który powinien Ci to wytłumaczyć za darmo, od biedy można też sprawdzić na YT.
Jeśli zastanawiasz się od jakiej partii można zacząć – ja polecam ze względów zdrowotnych zacząć od tych mięśni, które mogą pomóc się Wam pozbyć jakiś dolegliwości jeśli je macie. Jeśli jesteście kompletnie zdrowi to ćwiczenie mięśni pośladków, ,,górnych” i ,,dolnych” pleców oraz tułowia są zawsze przydatne.

4. Warto też korzystać z zajęć grupowych.

5. Zaakceptuj gorsze dni. Życie to nie IG. Będą dni kiedy będziecie się gorzej czuć – wtedy warto posłuchać swojego ciała i trochę odpuścić. A będą dni kiedy Wasz nastrój będzie także przebywanie na siłowni będzie dla Was ciężkie – warto wychodzić ze swojej ,,strefy komfortu”, ale nie kosztem utraty radości z ruchu – pisze fizjoterapeutka na Instagramie.

Siłownia – plusy i minusy

Do tej pory zastanawiałaś się, czy siłownia jest dla ciebie? Ćwiczenia na maszynach oraz te z podnoszeniem ciężarów mają swoje plusy i minusy. Zaczynając od tych dobrych stron, na sali zawsze jest instruktor, który wie jak korzystać z urządzeń. Wielu z nich pokazuje ćwiczenia oraz zwraca uwagę na błędy popełniane przez nas na samym początku. Chodzi tutaj o garbienie się czy odpowiednie ustawienie ciała przy wykonywaniu poszczególnych ćwiczeń. Na siłowni rodzą się też nowe przyjaźnie, a jak wiadomo – wielu z nas lepiej ćwiczy się, gdy druga osoba motywuje.

Minusy? Siłownia może się znudzić. Na maszynach musisz bowiem wykonywać te same ćwiczenia po kilka, kilkanaście razy. I tak kilka razy w tygodniu. Czasami nie pomaga nawet ulubiona muzyka na słuchawkach czy żarty koleżanki, która ćwiczy na przyrządzie obok.

Nie mówimy siłowni „nie”. Każda z nas jest przecież inna, więc powinnyśmy wybierać takie formy aktywności, jakie chcemy. Jesteś zdecydowana? Pamiętaj o zasadach fizjoterapeutki!

 

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Polecamy

„Hormony działają na podstawie tego, co jemy. Jeśli nie jemy zgodnie ze swoim metabolicznym IQ, brak nam energii, koncentracji i mamy kłopoty z układem pokarmowym” – mówi dietetyczka Agnieszka Pająk

„Zdarzyło mi się już dyskutować z 14-latką o tym, czy seks analny jest wystarczającym zabezpieczeniem przed ciążą” – mówi Milena Maria Sęp, lekarz rezydent ginekologii i położnictwa

„W Chinach medycyna chińska przygotowuje przyszłych rodziców już rok przed planowaną ciążą. Dzięki temu depresja poporodowa nie zdarza się tam często” – mówi Aneta Rosłon, terapeutka medycyny chińskiej

Milena Nosek

„Znam organizmy, które nie szczędzą sobie cukru, smażenia, jedzą na co i kiedy mają ochotę, osiągają przy tym sukcesy i czują się wspaniale. Pytanie tylko – do kiedy?” – mówi Milena Nosek, dietetyk tancerzy

Zainteresują cię również:

Magdalena Mikołajczyk - fizjoterapeutka

Co się dzieje z twoim ciałem, gdy ćwiczysz bez przygotowania? Odpowiada fizjoterapeutka Magdalena Mikołajczyk

Ćwiczenia wszech czasów – przysiad bułgarski

Ćwiczenia wszech czasów – przysiad bułgarski

Przełam się, zrób mostek

Siła bezruchu – trening izometryczny

Siła bezruchu – trening izometryczny

Jak NIE robić deski? Wyjaśnia trenerka, Kasia Bigos

Wyprostuj się! Kasia Bem podpowiada jak to zrobić skutecznie

Kasia Bigos trenerka

Trening z wykorzystaniem ściany. Propozycje ćwiczeń trenerki Kasi Bigos

Kasia Bigos trenerka

Hantle w dłoń – czas na wymodelowanie ramion

Kobieta podczas treningu

Ćwiczysz i czujesz ból? Koniecznie przerwij ćwiczenia. Nieleczona kontuzja jest niebezpieczna!

„Fizjoterapeuci wykonują wspaniałą pracę. Ale zarabiają 1800 zł na rękę i żeby zarobić godnie, pracują po 12 godzin przez 7 dni w tygodniu” – mówi fizjoterapeutka Sandra Osipiuk

Nie nudź się treningiem – wykorzystaj gumy

Chwila relaksu dla szyi

Chwila relaksu dla szyi

Stretching na rozgrzewkę. Czy rozciąganie się przed treningiem jest właściwe?

Jak biegać długo i szczęśliwie – radzi ekspert

Zestaw ćwiczeń trenerki Kasi Bigos na super core

Gdzie trenować zamiast siłowni?

Bez rozgrzewki ani rusz!

Trenując, pamiętaj o rozgrzewce

Delikatne i rozluźniające. Wypróbuj ćwiczenia na lepszy sen

Jak NIE robić pompek? Wyjaśnia trenerka Kasia Bigos

Jak ćwiczyć z hantlami? Podpowiada Kasia Bigos

Zastanawiasz się czy zacząć ćwiczyć Pilates? Poznaj 10 powodów, dla których warto

Mocny brzuch od A do Z. Spróbuj ćwiczeń z Kasią Bigos

Joga na dobranoc

Joga na dobranoc. Wypróbuj, zanim pójdziesz spać!

Bolą cię plecy? Ulgę mogą dać ci poste ćwiczenia