Przejdź do treści

Wysiłek fizyczny i jego rola dla człowieka

Wysiłek fizyczny i jego rola dla człowieka
Wysiłek fizyczny i jego rola dla człowieka
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
apteka
Preparat do żywienia pozajelitowego wycofany z obrotu
Blondynka na zakupach / Fot. Blondynka na zakupach
Blondynka za zakupach: jako kobieta myślę o wielu rzeczach w jednym czasie. Ciężko mi się skoncentrować na jednej… Z pomocą przyszedł WIMIN!
Czy masz prawo nie zgodzić się na nacięcie krocza?
Poród. Czy masz prawo nie zgodzić się na nacięcie krocza?
Syrop na kaszel przelewany do miarki
Kolejne serie syropu Flavamed wycofane z obrotu. GIF wydał nową decyzję
Kiszona kapusta / istockphoto.com
Probiotyk a prebiotyk. Czym się od siebie różnią?

Wysiłek fizyczny jest ważny w naszym życiu. Sport lub częste spacery mają korzystny wpływ na nasze zdrowie i ogólne samopoczucie.

Wysiłek fizyczny a brak ruchu

Postęp technologiczny stworzył liczne udogodnienia z których człowiek chętnie korzysta. Wiele procesów, w tym chociażby procesy produkcyjne, zostały w pełni zautomatyzowane. Autobusy, samochody, hulajnogi elektryczne – przemieszczanie się z jednego punktu do drugiego stało się o wiele łatwiejsze. Wiele osób ma okazję do tego, aby pracować w domu bez konieczności przemieszczania się.

W chwili obecnej nie musimy nawet specjalnie jeździć do sklepu po zakupy, ponieważ wystarczy złożyć zamówienie na nie drogą online.

Wysiłek fizyczny ograniczony jest do względnego minimum, co może spowodować wystąpienie wielu poważnych konsekwencji.

Wysiłek fizyczny i korzyści z niego płynące

Aktywność sportowa pod jakąkolwiek formą (np.spacery, bieganie, ćwiczenia fitness, pływanie, joga) może dać nam dużo korzyści. Nie zapominajmy jednak o tym, że ćwiczenia zawsze musimy dopasować do swoich możliwości, kondycji, stanu zdrowia.

Do zalet płynących z wysiłku fizycznego zaliczyć należy:

  • silne mięśnie i zdrowe kości – aktywność fizyczna wpływa na poprawę siły mięśni i układu kostnego. Siła mięśni odpowiedzialnych za utrzymanie prawidłowej postawy ciała wzrasta. Wysiłek fizyczny zapobiega powstawaniu wadom postawy, w szczególności w młodym wieku. Stawy są lepiej ukrwione, odżywione. Kaletki maziowe występujące w stawach są lepiej pobudzone. Gęstość oraz masa kości znacznie wzrasta, dzięki czemu osoby aktywne w mniejszym stopniu narażone są na wystąpienie osteoporozy.
  • mocne serce – ruch korzystnie wpływa na układ sercowo – naczyniowy człowieka. Spoczynkowa częstość skurczów serca znacznie się zmniejsza. Powoduje to wzrost masy i objętości mięśnia sercowego. W ciągu jednego uderzenia serce będzie miało siłę do tego, aby przepompować większą ilość krwi. Mięsień sercowy będzie wydajniejszy, a jego praca będzie wolniejsza. Osoby aktywne fizycznie, dzięki lepszemu unaczynieniu serca, rzadziej mają do czynienia z zawałem serca.
  • głęboki oddech – ruch powoduje wzmocnienie mięśni oddechowych. Płuca będą w stanie przepompować większą ilość powietrza – tlenu. Warto stosować ćwiczenia rozciągające zwiększające pojemność klatki piersiowej.
  • dobry poziom cholesterolu – ruch powoduje podniesienie poziomu dobrego cholesterolu – HDL, przy jednoczesnym obniżeniu złego cholesterolu – LDL. Zwiększenie HDL nie sprzyja gromadzeniu cholesterolu w komórkach ścian naczyń zmniejszając możliwość zachorowania na chorobę wieńcową.
  • większa odporność – ruch korzystnie wpływa na układ immunologiczny – odporność. Należy jednak pamiętać, że korzystny wpływ na odporność ma trening umiarkowany. Trening przeciążający będzie działał niekorzystnie na mechanizmy odpornościowe.
  • endorfiny – trening, spacery wpływają na wzrost wydzielania endogennych peptydów opioidowych, w skrócie nazywanych endorfinami. To one odpowiedzialne są za to, że nawet po bardzo mocnym treningu mamy bardzo dobry nastrój i czujemy się pełni energii. Endorfiny zmniejszają odczuwanie bólu mięśni i odczucie ciężkości pracy.

Wysiłek fizyczny wpływa na obniżenie wydzielania insuliny przez trzustkę. Mimo zmniejszonego wydzielania insuliny, tolerancja glukozy przez organizm poprawia się. Tkanki sportowców są bardziej wrażliwe na działanie insuliny. Jest to bardzo ważna informacja dla osób zmagających się z cukrzycą, ponieważ obniża się zapotrzebowanie na insulinę podawaną w iniekcjach. Może dojść do zmniejszenia liczby lub dawki przyjmowanych leków poprawiających tolerancję glukozy.

U osób otyłych może dojść do złagodzenia zaburzeń metabolicznych, zmniejszając tym samym prawdopodobieństwo wystąpienia nadciśnienia tętniczego oraz cukrzycy.

Wysiłek fizyczny w stopniu umiarkowanym jest dobry dla naszego zdrowia i samopoczucia. Uprawiany wyczynowo może jednak prowadzić do powstawania licznych kontuzji, spadku odporności i przeciążenia organizmu.

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Polecamy

Macierzyństwo może być dobre dla twojej kariery

Dziecko przekreśli twoją karierę? Nie wierz w to! „Macierzyństwo uczy cierpliwości i umiejętności radzenia sobie w sytuacjach kryzysowych, a także sztuki negocjacji i komunikacji”

„Udajemy orgazmy, bo przyjmujemy za dużo sygnałów, jak wygląda udany seks, za dużo w tym presji. A przecież udany seks to dla każdego coś innego” – mówi edukatorka seksualna Alicja Długołęcka

Salowa z 20-letnim stażem

„Ogólnie panująca znieczulica dotknęła również relacje lekarz – salowa. Dla lekarzy, ale i większości pielęgniarek, jesteśmy niezauważalne” – mówi Hanna Chudon, salowa z 20-letnim stażem

„Bardzo chciałabym powiedzieć, że świat jogi i samorozwoju jest zupełnie bezpieczny, ale tak niestety nie jest” – mówi Paulina Młynarska, autorka książki „Jesteś spokojem”

Zainteresują cię również:

Kobieta siedzi na podłodze i ćwiczy. Ręce ma na karku, głowę pochyloną, nogi rozłożone na boki, stopy przy sobie

Chcesz zacząć się odchudzać i ćwiczyć? Fizjoterapeutka podpowiada, od czego zacząć

Kobieta ćwiczy na sali z lustrem. Siedzi na macie do ćwiczeń i ćwiczy z pomocą taśmy. Nogi ma w górze, uczesana jest w kitkę. Obok niej leży też piłka do ćwiczeń i hantle

Gumy do ćwiczeń – jaką wybrać? Warto z nimi trenować? Tłumaczy fizjoterapeutka

Pracujesz 8 godzin przy biurku? Odpuść sobie potem jazdę rowerem! Ostrzega fizjoterapeutka

rower

Do pracy rowerem czy pieszo? Którą opcja niesie więcej korzyści?

Efektywne kardio – czyli co?

Tego NIE pij przed treningiem

Tych napojów nie należy pić przed treningiem

Jak być aktywną, nie chodząc na siłkę? Zdradzają Kasia Bigos i Andrzej Bogdał

Jak zmienia się seks po 50-tce? Poznaj 5 sposobów, żeby nadal mieć frajdę w łóżku

insulinoopornosc warzywa

Koleżanka mówi ci, że ma insulinooporność. Jak możesz jej pomóc?

bieganie

Potrzebujesz recepty na dłuższe życie? Ruszaj się!

kobieta w lesie

Wybierz się po zdrowie do lasu!

5 rzeczy, które warto zrobić z dziećmi wiosną

Rodzinna majówka za pasem, a ty wciąż nie masz na nią planów? Oto 5 rzeczy, które warto zrobić z dziećmi wiosną

kobieta w białej kurtce biegnie szosą

Jesteś aktywna fizycznie? Twoje jelita też na tym korzystają

kobieta wchodzi po schodach

Chodzenie po schodach – dlaczego jest dobre dla zdrowia?

Polskie nastolatki uważają się za grube. Badania pokazują co innego

Skrzypienie styropianu, pisk kredy. Dlaczego nie cierpimy pewnych dźwięków?

Oczyszczanie organizmu - sposób na dobre samopoczucie

Oczyszczanie organizmu – sposób na dobre samopoczucie

Mniszek lekarski - właściwości, działanie i przeciwwskazania

Mniszek lekarski – właściwości, działanie i przeciwwskazania

Propolis - właściwości i zastosowanie

Propolis – właściwości i zastosowanie

Rumianek

Rumianek – właściwości, działanie i zastosowanie

Dereń i jego cenne właściwości

Dereń i jego cenne właściwości

Biorytm - biologiczny zegar naszego organizmu

Biorytm – biologiczny zegar naszego organizmu

Klon - lecznicze właściwości drzewa

Klon – lecznicze właściwości drzewa

Czasem lepiej jest odpuścić, niż żyć w ciągłym stresie i poczuciu winy. Psychoterapeutka podpowiada, jak się tego nauczyć

Najpopularniejsze

dziewczyna trzyma blistry z witaminami

11 witamin i minerałów, których potrzebujesz, gdy masz 20, 30, 40, 50 lat

Masturbacja może być jeszcze przyjemniejsza. Co robić, aby przenieść doznania na wyższy poziom?

Lekarz siedzi przy biurku i wypisuje długopisem skierowania

Jak długo ważne są skierowania na badania lekarskie? Najważniejsze informacje, o których warto pamiętać.

8 rzeczy, których organizm kobiety nie wybacza po 30-tce

kobieta, którą bolą plecy

O czym świadczy ból pod łopatką? Charakter bólu, objawy i możliwe sposoby leczenia

pms

„O PMS lubi się żartować, bo to przecież tylko gorsze dni kobiety. Tymczasem u podłoża PMS leży nierównowaga hormonalna”. Jak na nią wpłynąć, tłumaczy dietetyczka i naturopatka Monika Skuza

Kobieta pokazuje język, na nim jest zaznaczony czerwony punkt

Krosta na języku – przyczyny powstawania, leczenie. Skąd się bierze krosta na języku i jakie ma formy?

Mama zakleja plaster dziekcu. Na zdjeciu widoczne dłonie na drewnianym stole

Zastrzał – 7 domowych sposobów jak sobie z nim poradzić

Kobieta krzywi się z powodu bólu spowodowanego złamanym palcem

Jak rozpoznać złamanie palca – czyli objawy złamanego palca u ręki i stopy?

kobieta, leżąca na łóżku, z bolącym brzuchem

Jak rozpoznać zakażenie owsikami? Czy pasożytów można pozbyć się domowymi sposobami?

Regeneracja organizmu po odstawieniu alkoholu. Sprawdź, jakie są efekty, kiedy zrezygnujesz z weekendowego drinka

kobieta z bólem zęba

Ropień zęba – domowe sposoby na opuchliznę

spuchnięta powieka - kobieca powieka

Spuchnięta powieka – przyczyny i leczenie opuchlizny. Domowe sposoby na opuchnięte powieki.

„Życie człowieka, którym się zajmuję, nie może zależeć od tego czy mi smutno, czy jestem zły, czy się boję” – mówi Mateusz Sieradzan, znany na FB jako Pan Pielęgniarka

Zbliżenie oka z wadą wzroku

Wada wzroku minus czy plus? A może astygmatyzm? Rodzaje wad wzroku

sen

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?