Przejdź do treści

Wysiłek fizyczny i jego rola dla człowieka

Wysiłek fizyczny i jego rola dla człowieka
Wysiłek fizyczny i jego rola dla człowieka
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Mamy przepis na pączki nietłuściochy!
Tłusty czwartek. Mamy przepis na pączki nietłuściochy!
Kobieta z telefonem, przy komputerze
Przeglądarka skierowań. Co to jest i jak z niej skorzystać?
Adele / gettyimages
Dieta Adele. Adele schudła kilkadziesiąt kilogramów dzięki specjalnej diecie. Chodzi o dietę sirtfood. Jakie są jej zasady?
IKEA Kraków wprowadziła wtorki przyjazne sensorycznie dla osób ze spektrum autyzmu
Magdalena Jarzynka-Jendrzejewska / Dietosfera
Magdalena Jarzynka-Jendrzejewska i Ewa Sypnik-Pogorzelska: Zbilansowana dieta wegańska wcale nie musi być jednostajna. Kluczem jest sezonowość!

Wysiłek fizyczny jest ważny w naszym życiu. Sport lub częste spacery mają korzystny wpływ na nasze zdrowie i ogólne samopoczucie.

Wysiłek fizyczny a brak ruchu

Postęp technologiczny stworzył liczne udogodnienia z których człowiek chętnie korzysta. Wiele procesów, w tym chociażby procesy produkcyjne, zostały w pełni zautomatyzowane. Autobusy, samochody, hulajnogi elektryczne – przemieszczanie się z jednego punktu do drugiego stało się o wiele łatwiejsze. Wiele osób ma okazję do tego, aby pracować w domu bez konieczności przemieszczania się.

W chwili obecnej nie musimy nawet specjalnie jeździć do sklepu po zakupy, ponieważ wystarczy złożyć zamówienie na nie drogą online.

Wysiłek fizyczny ograniczony jest do względnego minimum, co może spowodować wystąpienie wielu poważnych konsekwencji.

Wysiłek fizyczny i korzyści z niego płynące

Aktywność sportowa pod jakąkolwiek formą (np.spacery, bieganie, ćwiczenia fitness, pływanie, joga) może dać nam dużo korzyści. Nie zapominajmy jednak o tym, że ćwiczenia zawsze musimy dopasować do swoich możliwości, kondycji, stanu zdrowia.

Do zalet płynących z wysiłku fizycznego zaliczyć należy:

  • silne mięśnie i zdrowe kości – aktywność fizyczna wpływa na poprawę siły mięśni i układu kostnego. Siła mięśni odpowiedzialnych za utrzymanie prawidłowej postawy ciała wzrasta. Wysiłek fizyczny zapobiega powstawaniu wadom postawy, w szczególności w młodym wieku. Stawy są lepiej ukrwione, odżywione. Kaletki maziowe występujące w stawach są lepiej pobudzone. Gęstość oraz masa kości znacznie wzrasta, dzięki czemu osoby aktywne w mniejszym stopniu narażone są na wystąpienie osteoporozy.
  • mocne serce – ruch korzystnie wpływa na układ sercowo – naczyniowy człowieka. Spoczynkowa częstość skurczów serca znacznie się zmniejsza. Powoduje to wzrost masy i objętości mięśnia sercowego. W ciągu jednego uderzenia serce będzie miało siłę do tego, aby przepompować większą ilość krwi. Mięsień sercowy będzie wydajniejszy, a jego praca będzie wolniejsza. Osoby aktywne fizycznie, dzięki lepszemu unaczynieniu serca, rzadziej mają do czynienia z zawałem serca.
  • głęboki oddech – ruch powoduje wzmocnienie mięśni oddechowych. Płuca będą w stanie przepompować większą ilość powietrza – tlenu. Warto stosować ćwiczenia rozciągające zwiększające pojemność klatki piersiowej.
  • dobry poziom cholesterolu – ruch powoduje podniesienie poziomu dobrego cholesterolu – HDL, przy jednoczesnym obniżeniu złego cholesterolu – LDL. Zwiększenie HDL nie sprzyja gromadzeniu cholesterolu w komórkach ścian naczyń zmniejszając możliwość zachorowania na chorobę wieńcową.
  • większa odporność – ruch korzystnie wpływa na układ immunologiczny – odporność. Należy jednak pamiętać, że korzystny wpływ na odporność ma trening umiarkowany. Trening przeciążający będzie działał niekorzystnie na mechanizmy odpornościowe.
  • endorfiny – trening, spacery wpływają na wzrost wydzielania endogennych peptydów opioidowych, w skrócie nazywanych endorfinami. To one odpowiedzialne są za to, że nawet po bardzo mocnym treningu mamy bardzo dobry nastrój i czujemy się pełni energii. Endorfiny zmniejszają odczuwanie bólu mięśni i odczucie ciężkości pracy.

Wysiłek fizyczny wpływa na obniżenie wydzielania insuliny przez trzustkę. Mimo zmniejszonego wydzielania insuliny, tolerancja glukozy przez organizm poprawia się. Tkanki sportowców są bardziej wrażliwe na działanie insuliny. Jest to bardzo ważna informacja dla osób zmagających się z cukrzycą, ponieważ obniża się zapotrzebowanie na insulinę podawaną w iniekcjach. Może dojść do zmniejszenia liczby lub dawki przyjmowanych leków poprawiających tolerancję glukozy.

U osób otyłych może dojść do złagodzenia zaburzeń metabolicznych, zmniejszając tym samym prawdopodobieństwo wystąpienia nadciśnienia tętniczego oraz cukrzycy.

Wysiłek fizyczny w stopniu umiarkowanym jest dobry dla naszego zdrowia i samopoczucia. Uprawiany wyczynowo może jednak prowadzić do powstawania licznych kontuzji, spadku odporności i przeciążenia organizmu.

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Anna Lewandowska

Anna Lewandowska o drugiej ciąży: w takim momencie myślenie o formie nie jest dla mnie priorytetem

Anna Lewandowska

Aktywność fizyczna w ciąży. Anna Lewandowska dzieli się najważniejszymi zasadami

zimowy spacer

Wychodź sobie zdrowie. O czym warto pamiętać w ciągu dnia?

Katarzyna Glinka o treningach w ciąży

Katarzyna Glinka o treningach w ciąży: jestem wdzięczna naturze, że mogę teraz ćwiczyć

Bóle stawów – jak leczyć? Jak można wspomóc się dietą?

Aktywność fizyczna zimą – jaka jest skuteczna i bezpieczna?

Osteofitoza – przyczyny, objawy, leczenie

Osteofitoza – przyczyny, objawy, leczenie

Zimowe tycie – jak sobie z nim poradzić?

Czym jest łokieć golfisty?

Czym jest łokieć golfisty?

Tyrozyna — dowiedz się więcej o związku chemicznym, który jest niezwykle ważny dla ludzkiego organizmu, a nie znamy go zbyt dobrze!

Czym jest tyrozyna? Jakie są jej zalety i skutki uboczne?

Kobieta siedzi na podłodze i ćwiczy. Ręce ma na karku, głowę pochyloną, nogi rozłożone na boki, stopy przy sobie

Chcesz zacząć się odchudzać i ćwiczyć? Fizjoterapeutka podpowiada, od czego zacząć

Endorfiny a aktywność fizyczna. Endorfiny a śmiech.Endorfiny a czekolada

Endorfiny a ćwiczenia. Jak długo trzeba trenować, aby mieć „dobrego kopa”?

Kobieta ćwiczy na sali z lustrem. Siedzi na macie do ćwiczeń i ćwiczy z pomocą taśmy. Nogi ma w górze, uczesana jest w kitkę. Obok niej leży też piłka do ćwiczeń i hantle

Gumy do ćwiczeń – jaką wybrać? Warto z nimi trenować? Tłumaczy fizjoterapeutka

Pracujesz 8 godzin przy biurku? Odpuść sobie potem jazdę rowerem! Ostrzega fizjoterapeutka

rower

Do pracy rowerem czy pieszo? Którą opcja niesie więcej korzyści?

Efektywne kardio – czyli co?

Tego NIE pij przed treningiem

Tych napojów nie należy pić przed treningiem

Jak być aktywną, nie chodząc na siłkę? Zdradzają Kasia Bigos i Andrzej Bogdał

Jak zmienia się seks po 50-tce? Poznaj 5 sposobów, żeby nadal mieć frajdę w łóżku

insulinoopornosc warzywa

Koleżanka mówi ci, że ma insulinooporność. Jak możesz jej pomóc?

bieganie

Potrzebujesz recepty na dłuższe życie? Ruszaj się!

kobieta w lesie

Wybierz się po zdrowie do lasu!

5 rzeczy, które warto zrobić z dziećmi wiosną

Rodzinna majówka za pasem, a ty wciąż nie masz na nią planów? Oto 5 rzeczy, które warto zrobić z dziećmi wiosną

kobieta w białej kurtce biegnie szosą

Jesteś aktywna fizycznie? Twoje jelita też na tym korzystają

Najpopularniejsze

Masturbacja może być jeszcze przyjemniejsza. Co robić, aby przenieść doznania na wyższy poziom?

8 rzeczy, których organizm kobiety nie wybacza po 30-tce

kobieta, którą bolą plecy

O czym świadczy ból pod łopatką? Charakter bólu, objawy i możliwe sposoby leczenia

Lekarz siedzi przy biurku i wypisuje długopisem skierowania

Jak długo ważne są skierowania na badania lekarskie? Najważniejsze informacje, o których warto pamiętać.

Mama zakleja plaster dziekcu. Na zdjeciu widoczne dłonie na drewnianym stole

Zastrzał – 7 domowych sposobów jak sobie z nim poradzić

kobieta, leżąca na łóżku, z bolącym brzuchem

Jak rozpoznać zakażenie owsikami? Czy pasożytów można pozbyć się domowymi sposobami?

Regeneracja organizmu po odstawieniu alkoholu. Sprawdź, jakie są efekty, kiedy zrezygnujesz z weekendowego drinka

mózg

Chorzy ze stresu – co się dzieje z naszym organizmem w sytuacjach stresowych?

kobieta z bólem zęba

Ropień zęba – domowe sposoby na opuchliznę

Strzykawki i fiolki do badania IGG przy boreliozie

Borelioza IgG – jak interpretować wyniki?

Ropiejące oczy kobiety

Ropiejące oczy u dzieci i dorosłych – przyczyny i metody leczenia

8 sposobów na podniesienie libido

sen

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

Kobieta pokazuje język, na nim jest zaznaczony czerwony punkt

Krosta na języku – przyczyny powstawania, leczenie. Skąd się bierze krosta na języku i jakie ma formy?

Kobieta trzymająca się za plecy na dole z powodu bólu pleców

Co oznacza ból pleców na dole i jakie podjąć leczenie, by go uśmierzyć?

insulinooporność

Dieta w insulinooporności