Niniejszy serwis korzysta z plików cookies celem realizacji usług zgodnie z Polityką Plików Cookies.
Informujemy, iż istnieje możliwość określenia warunków przechowywania lub dostępu do plików cookies za pomocą przeglądarki. Jeżeli wyrażasz zgodę na zapisywanie informacji zawartej w plikach cookies wybierz opcję Zamknij. W przypadku, gdy nie wyrażasz zgody, zmień ustawienia swojej przeglądarki.
Zamknij Polityka plików cookies
HelloZdrowie HelloZdrowie HelloZdrowie

Indeks diet

Dieta hollywoodzka

Inne nazwy: dieta owocowa

Zasady: siedmiodniowa monodieta odchudzająca, które powstała prawdopodobnie w latach 20. ubiegłego wieku, a w odmianie trwającej dziesięć dni była też modna w latach 80. i 90. To menu bardzo niskokaloryczne, które zapewnia nawet jedynie ok. 600 kcal dziennie, praktycznie pozbawione białka i tłuszczu – przynajmniej w wersji czysto owocowej. W pierwszym tygodniu je się bowiem tylko owoce (oprócz bananów) w odstępach min. dwóch godzin; istotne są zwłaszcza te egzotyczne, bogate w enzymy proteolityczne (ananas, papaja, kiwi). W innej, trzytygodniowej wersji diety hollywoodzkiej, po tygodniu jedzenia owoców wprowadza się stopniowo warzywa, twaróg, produkty zbożowe, chude mięso, ryby. Wykluczone są jednak przetwory mleczne, jajka, tłuszcze zwierzęce, cukier, biała mąka, kawa i alkohol; zalecane – wypijanie ok. 2 l wody dziennie. Dieta ma zapewniać ubytek wagi rzędu 6 kg w trzy tygodnie.

Dla kogo: dieta może nadawać się dla osób zdrowych, które chcą w krótkim czasie zgubić kilka kilogramów, a przy tym lubią owoce i dobrze wytrzymują głodówki. Metoda nie nadaje się dla ludzi prowadzących aktywnych tryb życia, a zwłaszcza trenujących czy uprawiających sporty, a także dla osób z zaburzeniami regulacji poziomu cukru we krwi, niedoborami pokarmowymi, anemią, osteoporozą, po 50. roku życia, z problemami zdrowotnymi i specjalnymi wymaganiami żywieniowymi (dzieci i młodzież, kobiety w ciąży i karmiące, osoby w podeszłym wieku).

Plusy: zapewnia błyskawiczną utratę wagi. Ma łatwe zasady, nie wymaga liczenia kalorii ani planowania menu przy diecie owocowej; później też jasno określa skład posiłków. Może być łatwiejsza do stosowania w lecie ze względu na upały (towarzyszy im zmniejszony apetyt i zapotrzebowanie na kalorie) oraz największą dostępność świeżych owoców (chociaż tylko lokalnych).

Minusy: dieta jest bardzo uboga odżywczo i uznawana za niezdrową, zwłaszcza w przypadku stosowaniu menu owocowego dłużej niż przez tydzień. Jadłospis diety jest mało urozmaicony i brakuje w nim białka, co przyczynia się do sporej utraty masy mięśniowej, a przez to spowolnienia metabolizmu i nieuniknionego efektu jo-jo. Ponieważ wyklucza całe grupy produktów spożywczych, jest deficytowa w tłuszcze, większość witamin i związków mineralnych. W wersji trzytygodniowej poziom tych składników również jest zbyt niski względem potrzeb organizmu, a wprowadzenie po tygodniu diety owocowej klasycznych produktów sprzyja utracie efektów diety pod jej koniec jej stosowania.

Ze względu na ubogi skład i niedobór kalorii dieta powoduje osłabienie i spadek odporności. Menu owocowe zawiera zbyt dużo cukru, wywołując szybkie uczucie głodu. Powoduje też wahania poziomu cukru we krwi, co u osób wrażliwych może wywoływać skutki uboczne, takie jak m.in. złe samopoczucie, bóle głowy, mdłości.

Zapytaj i podziel się wiedzą

Aby zadać pytanie musisz się zalogować
Wyślij