Niniejszy serwis korzysta z plików cookies celem realizacji usług zgodnie z Polityką Plików Cookies.
Informujemy, iż istnieje możliwość określenia warunków przechowywania lub dostępu do plików cookies za pomocą przeglądarki. Jeżeli wyrażasz zgodę na zapisywanie informacji zawartej w plikach cookies wybierz opcję Zamknij. W przypadku, gdy nie wyrażasz zgody, zmień ustawienia swojej przeglądarki.
Zamknij Polityka plików cookies
HelloZdrowie HelloZdrowie HelloZdrowie

Indeks diet

Dieta rozdzielna dr. Andersona

Inne nazwy: dieta rozłączna, niełączenia

Zasady: dieta opracowana w ubiegłym wieku przez dietetyka z Los Angeles Henry'ego Andersona jest jeszcze bardziej restrykcyjna niż podobna dieta dr. Haya. Dzieli ona produkty spożywcze na jeszcze większą liczbę grup i definiuje ścisłe warunki ich łączenia. Przewiduje jedzenie trzech posiłków dziennie – ale tylko wtedy, gdy pojawi się głód. Do godz. 12 dozwolone są jedynie owoce i soki owocowe, w godzinach 12–16 można wypić sok warzywny, a pół godziny po nim – sięgnąć po inne warzywa z dużym udziałem sałaty, ew. z orzechami, ale bez żadnych sosów. W godzinach 16–20 można zjeść posiłek, który nie łączy produktów białkowych i węglowodanowych. Zakazane są gotowe soki, kawa, herbata, woda gazowana, alkohol, a także popijanie posiłków. Menu diety składa się głównie z produktów roślinnych i jest niskokaloryczne, co pozwala schudnąć 2–3 kg w ciągu dwóch tygodni.

Dla kogo: dieta może nadawać się dla osób, które potrzebują radykalnych zmian menu i preferują dopasowanie się do narzuconego trybu życia. Stosowanie jej może być łatwiejsze dla osób przyzwyczajonych do jedzenia konkretnego posiłku dopiero w drugiej połowie dnia. Nie będą raczej czuły się na niej dobrze osoby z zaburzoną regulacją poziomu cukru we krwi, wstające wcześnie rano, zabiegane i zapracowane. Nie nadaje się raczej dla tych bardzo aktywnych fizycznie i psychicznie oraz uprawiających sporty – zwłaszcza w pierwszej połowie dnia – a także dla osób z problemami zdrowotnymi i specjalnymi wymogami żywieniowymi (rozwój i dojrzewanie, ciąża i karmienie, niedobory pokarmowe).

Plusy: dzięki ściśle wyznaczonym zasadom dieta nie wymaga zbyt wiele kombinowania; nie są też potrzebne specjalne czy bardziej kosztowne składniki.

Minusy: dieta jest niezbilansowana i niedoborowa. Do godziny 16 trzeba na niej praktycznie głodować, a i potem trudno się najeść; taki rozkład energii w ciągu dnia jest sprzeczny z zasadami zdrowego odżywiania. We współczesnej dietetyce kładzie się też nacisk na unormowanie wydzielania insuliny i wydłużenie sytości po posiłkach. Tutaj problemy z sytością pojawiają się już po węglowodanowym śniadaniu, podczas gdy według najnowszej wiedzy najkorzystniejszy dla metabolizmu jest poranny posiłek bogaty w białko. Jedzenie owoców osobno powoduje wahania poziomu cukru we krwi, nasila apetyt i pogarsza samopoczucie, co ma wpływ na nastrój i zdolność koncentracji. Posiłki komponowane według skomplikowanych zasad diety nie dorównują smakiem tym tradycyjnym. Stosowanie diety wymaga ścisłego dostosowania się do osobliwego harmonogramu posiłków i rezygnacji z wielu produktów, co sprzyja niedoborom pokarmowym – podobnie jak rozdzielanie pewnych produktów (np. warzyw i tłuszczów), które drastycznie ogranicza wchłanianie niezbędnych składników odżywczych.

Zapytaj i podziel się wiedzą

Aby zadać pytanie musisz się zalogować
Wyślij