Przejdź do treści

10 superfoods, które lepiej działają w parze

czosnek
Zdjęcie: shutterstock
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Płacząca dziewczyna na rękach mamy
Czy usuwanie migdałków obniża odporność? Jakie są alternatywy dla tego zabiegu? Odpowiada lekarz
Decyzja o ciąży / istockphoto
„Aborcja Bez Granic” będzie zapewniać porady oraz wsparcie kobietom potrzebującym aborcji. To międzynarodowa inicjatywa
dziecko pisze list do świętego mikołaja
6 pomysłów na słodki prezent dla dzieci zamiast sklepowych słodyczy. Podpowiada dietetyczka i naturoterapeutka
Krótka Instrukcja Obsługi Poronienia
Pomóż nam stworzyć Krótką Instrukcję Obsługi Poronienia
Żywa choinka / istockphoto
Czy na żywej choince mogą czaić się kleszcze albo inne owady? Prof. Stanisław Ignatowicz wyjaśnia

Matematyka wkracza na talerze! Wystarczy trochę pododawać, żeby żyć zdrowiej – trzeba jednak wiedzieć, co do czego. Proste rozwiązania są najlepsze: dodajmy więc superzdrowe do superzdrowego. Poznajcie 10 duetów, które lepiej działają w parze.

Ktoś spyta: jeżeli coś jest zdrowe, pożywne i nazywa się superfood, to czy można to jeszcze podrasować? Tak! To efekt synergizmu, czyli współdziałania dwóch czynników, które w parze mają o wiele większą moc niż oddzielnie. Zjawisko to zachodzące na płaszczyźnie kulinarnej zostało potwierdzone przez naukowców na łamach „American Journal of Clinical Nutrition”. Podkreślają oni, że umiejętne łączenie ze sobą różnych roślin, warzyw i owoców może przynieść duże korzyści dla zdrowia. Poniższe zestawienie przygotowane przez magazyn „Time” jest przewodnikiem po tych duetach, które mają największą siłę dodatniego oddziaływania na zdrowie.

Pomidory + oliwa z oliwek

Witaminy i minerały zawarte w warzywach są przyswajane skuteczniej, gdy dodamy do nich tłuszcz roślinny – to oczywiste. W przypadku pomidorów wybór oleju okazuje się bardzo istotny ze względu na likopen, związek z grupy karotenów. Jego spożycie przeciwdziała chorobom sercowo-naczyniowym, miażdżycy, a także nowotworom prostaty, piersi, przewodu pokarmowego. Likopen najlepiej przyswajalny jest w towarzystwie oliwy z oliwek. Badania laboratoryjne wykazały, że łączenie pomidorów np. z olejem słonecznikowym nie pobudza aktywności tej substancji. Pobudza ją za to (prócz oliwy) podgrzanie. Jeżeli uważacie, że sos pomidorowy to nuda, wypróbujcie pomidorowe kaszotto!

Łosoś + jarmuż

Wapń i witamina D to para nierozłączna. Witamina D pomaga absorbować wapń z układu pokarmowego do krwi i utrzymywać jego stały poziom. Oczywiście najlepszym źródłem witaminy D jest słońce, lecz gdy zima straszy szarością i nocą, może się przydać jej zapasowe źródło. Wówczas najlepszym substytutem będzie łosoś z dodatkiem bogatych w wapń liści jarmużu. To co, łosoś na parze plus sałatka z jarmużu?

Łosoś + czosnek

Zdjęcie: shutterstock

Łososia ani czosnku nie trzeba nikomu rekomendować ani opowiadać o ich właściwościach. Wspólnie tworzą zespół do spraw obniżania poziomu złego cholesterolu. Badania, których wyniki opublikowano na łamach „American Journal of Nutrition” w 1997 roku, wykazały, że u mężczyzn z wysokim poziomem cholesterolu, którzy spożywali niespełna gram czosnku i 12 gramów oleju z ryby, poziom złego cholesterolu spadał o 9,5 proc.

Zielona herbata + czarny pieprz

Czarny pieprz swój niepowtarzalny aromat i ostrość zawdzięcza piperynie. Wszyscy próbujący zrzucić zbędne kilogramy powinni pokochać tę przyprawę, gdyż blokuje powstawanie nowych komórek tłuszczowych i obniża poziom tłuszczu w krwiobiegu. Razem z zieloną herbatą usprawnia działanie metabolizmu i zapobiega tworzeniu się komórek rakowych. Pieprz zwiększa absorpcję EGCG, związku zawartego w zielonej herbacie, odpowiedzialnego za pobudzenie metabolizmu. Lekko zaostrzona zielona herbata z dodatkiem cytrusów to świetny sposób na rozgrzanie.

zioła na stole

Kurkuma + pieprz

Kurkuma działa przeciwzapalnie, przeciwbakteryjnie, antyoksydacyjne, a także może zapobiegać powstawaniu nowotworów. Rzecz w tym, że kurkumina, źródło zdrowotnych właściwości tej przyprawy, jest szybko metabolizowana i nie zawsze dochodzi do pożądanej absorpcji. Z pomocą ponownie przychodzi czarny pieprz. Według Melissy Rifkin, dietetyczki z Montefiore Medical Center w Nowym Jorku, przy łączeniu kurkumy z pieprzem aktywność tej pierwszej wzrasta… tysiąckrotnie!

Brukselka + oliwa z oliwek

Jedna mała brukselka to ogromny magazyn witaminy K. Jedna porcja zawiera 243 proc. rekomendowanego spożycia tej substancji! A ta hamuje rozwój raka piersi, jajnika, wątroby, nerki, żołądka… Odgrywa również istotną rolę w gospodarce wapniowej oraz reguluje krzepliwość krwi. Jednak aby w pełni korzystać z dobrodziejstw brukselki, niezbędny jest dodatek oliwy z oliwek. Ta dodatkowo zadba o układ krwionośny i serce.

Szpinak + migdały

Szpinak to król zielonych warzyw liściastych. Zawdzięcza to wyjątkowo wysokiej zawartości witamin K, C, E oraz kompleksowi witamin z grupy B, a także wysokim wskaźnikom magnezu, potasu i żelaza. Jednak związki te rozpuszczalne są w tłuszczach. Nie ma prostszego i smaczniejszego połączenia niż szpinak i migdały, które zawierają te dobre tłuszcze mononienasycone. Korzyść przyniosą nie tylko substancje obecne w szpinaku… Prawdziwe bogactwo migdałów kryje się w ich ciemnej powłoce, zasobnej w fenole, flawonoidy oraz kwasy fenolowe, które najczęściej występują w owocach i warzywach. Najzdrowszy sposób na szpinak? Sałatka z dodatkiem migdałów!

Gorzka czekolada + jabłka

Aby ten nieoczywisty duet zadziałał, jabłko powinno być w skórce, która zawiera najwięcej korzystnych substancji, a czekolada powinna mieć jak najwyższą zawartość miazgi kakaowej. Kwercetyna, odpowiedzialna za czerwony kolor jabłka, obniża ryzyko zachorowania na choroby układy krwionośnego. Katechina, składnik czekolady, zapobiega zatykaniu tętnic. Ten duet to pozycja obowiązkowa w diecie wszystkich tych, którzy mają problemy sercowo-naczyniowe. Słodka, usprawiedliwiona rozpusta.

Pomidory + brokuł

https://www.hellozdrowie.pl/wp-content/uploads/2018/09/436193e237f491f6881d4e822cb4604350765988.png

Ten duet jest niesamowicie skuteczny w zapobieganiu nowotworom. Badania opublikowane w „Cancer Research” w 2007 roku przynoszą zaskakujące wyniki. Przez pięć miesięcy do diet gryzoni dodawane były pomidory, brokuły lub oba produkty jednocześnie. Dieta zawierająca 10  proc. brokułów powodowała redukcję komórek raka prostaty o 42 proc. Dodatek pomidorów powodował spadek masy komórek rakowych o 34 proc. Natomiast połączenie tych dwóch składników zwiększyło skuteczność w walce z nowotworem do 52 proc.! Brokuł i pomidor to świetnie dobrana para, również smakowo.

Czarna fasola + czerwona papryka

To połączenie jest szczególnie ważne dla wegetarian, którzy czerpią żelazo z produktów pochodzenia roślinnego. Ma ono ma inny skład chemiczny niż to pochodzące z mięsa zwierząt. Jest przez to o wiele trudniej przyswajalne – średnio absorbuje się go 15 proc. mniej. Połączenie czarnej fasoli z warzywami bogatymi w witaminę C (jak czerwona papryka) zwiększa absorpcję aż sześciokrotnie.

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

zakwas z burakó

Zakwas z buraków – superfood idealny na zimę. Jakie ma właściwości?

Kobieta w grubym swetrze z kubkiem z gorącym napojem w dłoniach, w tle rozmyty jesienny pejzaż

5 najważniejszych błędów żywieniowych, które popełniamy zimą. Tłumaczy dietetyczka

Mycie brokułów / istock

Brokuły – gotowane tracą to, co najcenniejsze!

Fit dodatek do diety – kurkuma

Syrop z czosnku - właściwości, dawkowanie i przygotowanie

Syrop z czosnku – właściwości, dawkowanie i przygotowanie

Wek na odporność: marynowany czosnek

Wek na odporność: marynowany czosnek

Czosnek / unsplash.com

Czosnek to naturalny antybiotyk. W czym tkwi jego sekret?

Żurawina w misce. obok leży butelka z żurawiną

Żurawina – naturalny antybiotyk. Właściwości żurawiny wymieniają dietetycy z „Czytamy etykiety”

brokuł

Moc właściwości zdrowotnych ukryta w zielonej główce. Jak przygotować króla warzyw – brokuła?

Miska z aronią

Aronia – drogocenny owoc nie tylko na przeziębienie

różne rodzaje sałaty

Graj w zielone! Poznaj rośliny pełne mocy

jarmuż w sicie

Jarmuż – teraz ma swój czas! W sałatce z dynią, ciecierzycą i granatem zdobędzie twoje podniebienie!

Sałatka z grillowanym kalafiorem i jarmużem

Przepis na sałatkę z grillowanym kalafiorem i jarmużem

Dlaczego często łapiemy infekcje?/Istock.com

Zielona herbata – napar, który warto pić! Dowiedz się, jak wybrać najlepszą i jak dobrze ją przygotować

Cynk – gdzie go szukać? Poznaj 5 naturalnych źródeł cynku

Ryżowe sakiewki z pieczonym burakiem

Upiecz buraka i zamknij go w ryżowych sakiewkach – poznaj ten niebanalny przepis

Jagoda acai. Jej systematyczne spożywanie może poprawić wydolność układu odpornościowego

żurawina

Polskie superfoods: nie gorsze, a często tańsze niż ich egotyczne odpowiedniki

Jak wzmocnić odporność? Kurkuma, imbir, cynamon, czosnek, miód dadzą radę?

Pomidorowa raz!

Zupa pomidorowa raz!

Miksujemy superfoods! Koktajl z jagodami goji

Miksujemy superfoods! Koktajl z jagodami goji doskonale wzmocni odporność organizmu

Indyjskie superfoods na zdrową jesień

Indyjskie superfoods na zdrową jesień

Domowy ketchup

Przepis na domowy ketchup. Pyszny i bez dodatku sztucznych barwników!

Czosnek niedźwiedzi - właściwości, zastosowanie, przeciwwskazania

Czosnek niedźwiedzi – właściwości, zastosowanie, przeciwwskazania

Najpopularniejsze

8 rzeczy, których organizm kobiety nie wybacza po 30-tce

Sandra Kubicka

Sandra Kubicka: nigdy już nie powiem, że jestem w stu procentach zdrowa, nawet jeśli kiedyś będę czuła się lepiej

Masturbacja może być jeszcze przyjemniejsza. Co robić, aby przenieść doznania na wyższy poziom?

„Wyjście z toksycznego związku nie łatwe, ale jest możliwe. I trzeba to zrobić. Dla siebie”. Dr Bogdan Stelmach o niezdrowych relacjach w parze

Lekarz siedzi przy biurku i wypisuje długopisem skierowania

Jak długo ważne są skierowania na badania lekarskie? Najważniejsze informacje, o których warto pamiętać.

Regeneracja organizmu po odstawieniu alkoholu. Sprawdź, jakie są efekty, kiedy zrezygnujesz z weekendowego drinka

kobieta, którą bolą plecy

O czym świadczy ból pod łopatką? Charakter bólu, objawy i możliwe sposoby leczenia

kobieta, leżąca na łóżku, z bolącym brzuchem

Jak rozpoznać zakażenie owsikami? Czy pasożytów można pozbyć się domowymi sposobami?

Kobieta pokazuje język, na nim jest zaznaczony czerwony punkt

Krosta na języku – przyczyny powstawania, leczenie. Skąd się bierze krosta na języku i jakie ma formy?

Mama zakleja plaster dziekcu. Na zdjeciu widoczne dłonie na drewnianym stole

Zastrzał – 7 domowych sposobów jak sobie z nim poradzić

sen

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

para w łóżku

Fellatio, czyli oswajanie penisa. 7 najważniejszych zasad!

Kobieta krzywi się z powodu bólu spowodowanego złamanym palcem

Jak rozpoznać złamanie palca – czyli objawy złamanego palca u ręki i stopy?

kobieta z bólem zęba

Ropień zęba – domowe sposoby na opuchliznę

Choroby mają zapach – wiedziałaś o tym?

spuchnięta powieka - kobieca powieka

Spuchnięta powieka – przyczyny i leczenie opuchlizny. Domowe sposoby na opuchnięte powieki.