Przejdź do treści

Witamina D – jak przyjmować i czego unikać

Zdjęcie: shutterstock
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Dziewczynka bawiąca się zabawkami w pokoju
Pół miliona na dziecko. Wyniki raportu „Ile kosztuje dziecko w Polsce?”
para leży w łóżku z białą pościelą i rozmawia
Stres jest największym zabójcą libido
Kobieta smarująca twarz kremem w łazience
Niedobór witamin widać na skórze. Dietetyk radzi, jak zadbać o odpowiednie odżywienie
Przyprawa curry na łyżeczce
Curry to mieszanka najzdrowszych przypraw
Hanna Lis w czarnym golfie
Hanna Lis o endometriozie: miałam szczęście, że choroba nie odebrała mi szansy na macierzyństwo

Witamina D jest dobra na kości i odporność, poprawia nastrój i chroni serce, jest nam niezbędna, a jednocześnie nie możemy jej zupełnie sami wytwarzać. Bez znajomości paru istotnych faktów, zapomnijcie o przyswojeniu odpowiedniej ilości „słonecznej” witaminy!

Nasze zapasy witaminy D są na wyczerpaniu. Większość Polaków ma niewystarczający jej poziom w organizmie, co jest wynikiem m.in. szerokości geograficznej, jaką zamieszkujemy – najwięcej witaminy D pochodzi bowiem z syntezy skórnej zachodzącej pod wpływem promieni słonecznych. Dlatego w okresie jesiennym, zimowym i wczesnowiosennym zalecana jest suplementacja witaminy D. Jednak i to może nie wystarczyć, jeśli nie znamy kilku zasad.

Witamina D musi mieć magnez

Oto najnowsze spostrzeżenia naukowców – bez odpowiedniego poziomu magnezu w organizmie witamina D nie jest wystarczająco wchłaniana i staje się mniej użyteczna. Na łamach „Journal of American Osteopathic Associationukazał się artykuł, w którym naukowcy przekonują również o tym, że magnez dodatkowo chroni nas przed osteoporozą, której rozwój łączy się z niskim poziomem witaminy D. Najwięcej magnezu znajdziecie w orzechach, migdałach, bananach, płatkach owsianych, kaszach, brązowym ryżu, zielonych warzywach.

W parze z witaminą K2

Witamina D może więcej z witaminą K – taki duet skuteczniej chroni przed osteoporozą, wpływa na utrzymanie zdrowych kości i zębów. Źródłami witaminy K w pożywieniu są zielone liściaste warzywa, oleje roślinne i ziarna zbóż. W aptekach znajdziemy również preparaty łączące te dwie witaminy.

Obowiązkowo w towarzystwie tłuszczów

Jeśli przyjmujecie suplementy z witaminą D na czczo lub między posiłkami, to błąd. Witamina D najlepiej sprawdza się w towarzystwie tłuszczów, oczywiście zdrowych, takich jak awokado, oliwa, tłuste ryby czy orzechy. Dzięki nim torujemy witaminie drogę do każdej komórki – związek lepiej się wchłania i rozprowadza po organizmie. Zasada jest taka, by witaminę D (ale też pozostałe witaminy rozpuszczalne w tłuszczach: E, K, A ) przyjmować razem z posiłkiem.

Leki i używki nie dla niej

Hamulcowymi działania witaminy D są za to niektóre leki. Do najważniejszych należą kortykosteroidy i środki przeczyszczające. Skuteczność witaminy D obniżają również barbiturany i fenytoina. Warto pamiętać o interakcjach witaminy D z lekami – może ona np. nasilać działanie glikozydów nasercowych. Na słabsze wchłanianie witaminy D ma wpływ również alkohol oraz kawa i herbata. Czym popijać? Tak jak w przypadku wszystkich leków, witamin czy składników mineralnych, najlepszym i jedynym zalecanym napojem do ich popijania jest przegotowana, wystudzona woda.

Jeśli naturalnie, to bez filtra

Jak wiadomo, największe przyswajanie witaminy D przez organizm pochodzi nie z diety (ta uzupełnia jedynie 10 proc. zapotrzebowania), a z ekspozycji na promieniowanie słoneczne (ok. 90 proc.). Jednak pokrycie braków możliwe jest jedynie po spełnieniu określonych warunków: w okresie letnim jest to codzienna, minimum 15-minutowa ekspozycja na słońce 18% powierzchni ciała (odsłonięte przedramiona i częściowo nogi) w godzinach 10-15, bez użycia filtrów przeciwsłonecznych. Ale to nie wszystko. Produkcję witaminy D mogą utrudniać też inne czynniki, takie jak zachmurzenie, zanieczyszczenia powietrza, a także ciemna karnacja skóry czy grubość tkanki tłuszczowej.

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Zainteresują cię również:

Top 10 produktów na leniwe jelita

Przyprawa curry na łyżeczce

Curry to mieszanka najzdrowszych przypraw

Przepis na brukselkę od naszej czytelniczki

Brukselka duszona z warzywami. Przepis od naszej czytelniczki

7 rzeczy, za które pokocha cię twoja wątroba

brukselka w drewnianej misce

Brukselka i jej 6 właściwości zdrowotnych

Elżbieta Lange, psychoterapeutka

„Jedzenie jest jak plaster na trudne emocje i jednocześnie jest najczęściej nadużywanym środkiem uspokajającym”

Szarlotka wegańska – najszybsza i najprostsza

Dieta na jesień. Co warto mieć na talerzu?

Owsiano-kokosowe muffinki otrębowe

8 rzeczy, za które pokocha cię twoja trzustka

Buddha bowl – najpiękniejsza miska świata. Pięknie wyglądający posiłek, bogaty w witaminy i wartości odżywcze

5 naturalnych źródeł kwasu foliowego