Przejdź do treści

Jak zażywać witaminę D3? Z czym wiąże się niedobór i nadmiar witaminy D3?

Witamina D - jak przyjmować i czego unikać?
Witamina D - jak przyjmować i czego unikać? Istock.com
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Nie wystarczy powiedzieć, że boli brzuch. Lekarka Weronika Błaszczyk podpowiada, co ułatwi właściwą diagnozę
Choroby przenoszone drogą płciową są obecnie „poza kontrolą”. Liczba zarażonych osób nieustannie rośnie
Lekarz zbagatelizował jej objawy. O tym, że to rak piersi, 29-latka dowiedziała się w ósmym miesiącu ciąży
Natalia Nykiel: „Normalne, że ich dotykam”. To ważny spot, który powinna obejrzeć każda nastolatka
Czujesz, że przytłaczają cię emocje? Wypróbuj technikę samoregulacji STOP

Witamina D3 jest dobra na kości i odporność, poprawia nastrój i chroni serce, jest nam niezbędna, a jednocześnie nie możemy jej zupełnie sami wytwarzać. Żeby była skuteczna, trzeba wiedzieć, jak zażywać witaminę D3.

Nasze zapasy witaminy D3 są na wyczerpaniu. Większość Polaków ma niewystarczający jej poziom w organizmie, co jest wynikiem m.in. szerokości geograficznej, jaką zamieszkujemy – najwięcej witaminy D pochodzi bowiem z syntezy skórnej zachodzącej pod wpływem promieni słonecznych. Dlatego w okresie jesiennym, zimowym i wczesnowiosennym zalecana jest suplementacja witaminy D3. Jednak i to może nie wystarczyć, jeśli nie znamy kilku zasad.

Witamina D3 – właściwości

D3 ma dla nas korzystniejsze działanie niż D2, gdyż dwa razy skuteczniej zwiększa ogólny poziom witaminy D w naszym organizmie. Witamina D3 pozwala łatwiej przyswajać wapń i fosforany przez układ pokarmowy oraz nerki, co pozytywnie wpływa na rozwój i mineralizację kości. Dzięki witaminie D3 fosfor organiczny zamienia się w nieorganiczny. Co więcej, jeśli stosunek wapnia i fosforu w organizmie jest nieprawidłowy, witamina D3 go wyrównuje. To również ma dobry wpływ na nasze kości. Dzięki witaminie D3 są one proste i mocne. Chroni nas przed wieloma chorobami, m.in. osteoporozą.

Witamina D3 odpowiada też za:

  • zapobieganie rozwojowi cukrzycy,
  • zapobieganie chorobie Alzheimera,
  • zdrowe zęby,
  • zapobieganie łuszczycy i stanom zapalnym skóry,
  • funkcjonowanie układu odpornościowego,
  • ochronę przed nadciśnieniem.

 

Witaminę D znajdziesz wśród suplementów Naturell. Zajrzyj do sklepu Hello Zdrowie i dobierz suplementację odpowiednią dla siebie!

Odporność, Good Aging
Naturell Witamina D 1000mg, 365 tabletek
70,00 zł

Witamina D3 – niedobór

Skutkiem niedoboru witaminy D3 jest niecałkowite wykorzystania zasobów wapnia w organizmie. A to z kolei powoduje upośledzenie rozwoju i mineralizację kości. U dorosłych niedobór witaminy D może spowodować osteomalację, czyli rozmiękczenie kości oraz osteoporozę (zrzeszotnienie kości).  Natomiast u dzieci zbyt mała ilość witaminy D może prowadzić do krzywicy. Konsekwencją niedoboru witaminy D3 może być też zwiększone ryzyko rozwoju chorób autoimmunologicznych oraz osłabienie układu mięśniowego i nerwowego.

Przyczyną niedoboru witaminy D3 przede wszystkim jest niedostateczna ekspozycja na światło słoneczne. Innymi źródłami niedoboru D3 są:

  • schorzenia wątroby (stany zapalne, marskość) i nerek (ostra niewydolność),
  • regularne stosowanie niektórych leków, np. przeciwpadaczkowych,
  • źle zbalansowana dieta
  • zbyt mało pożywienia bogatego w witaminę D3 w diecie,
  • operacje układu trawiennego,
  • choroby powodujące zespół złego wchłaniania, takie jak: choroba trzewna, przewlekłe zapalenie trzustki, nietolerancja laktozy,
  • predyspozycje genetyczne,
  • alkoholizm.

Nadmiar witaminy D3

Najczęstszą przyczyną nadmiaru witaminy D3 jest przedawkowanie witaminowo-mineralnych suplementów diety. Przy jej przedawkowaniu dochodzi do ciężkiego zatrucia, które jest spowodowane wysokim stężeniem wapnia we krwi (tzw. wapnica). Objawami nadmiaru są:

  • brak apetytu,
  • nudności,
  • pocenie się,
  • biegunka,
  • zmęczenie,
  • wymioty,
  • zwiększone pragnienie,
  • ból głowy i oczu,
  • częste oddawanie moczu,
  • świąd skóry.

Poważniejszymi konsekwencjami nadmiaru witaminy D3 są: wzrost ryzyka pojawienia się kamicy pęcherzyka żółciowego i nerek oraz uszkodzenie pracy mięśnia sercowego i układu nerwowego. Na przedawkowanie tej witaminy powinny uważać też kobiety w ciąży, ponieważ może ono skutkować kobiet deformacją płodu oraz chorami kości u noworodka.

Przyswajanie witaminy D – musi mieć magnez

Oto najnowsze spostrzeżenia naukowców – bez odpowiedniego poziomu magnezu w organizmie witamina D nie jest wystarczająco wchłaniana i staje się mniej użyteczna. Na łamach „Journal of American Osteopathic Association” ukazał się artykuł, w którym naukowcy przekonują również o tym, że magnez dodatkowo chroni nas przed osteoporozą, której rozwój łączy się z niskim poziomem witaminy D. Najwięcej magnezu znajdziecie w orzechach, migdałach, bananach, płatkach owsianych, kaszach, brązowym ryżu, zielonych warzywach.

Z czym łączyć witaminę D3?

Witamina D3 może więcej z witaminą K2 – taki duet skuteczniej chroni przed osteoporozą, wpływa na utrzymanie zdrowych kości i zębów. Źródłami witaminy K2 w pożywieniu są zielone liściaste warzywa, oleje roślinne i ziarna zbóż. W aptekach znajdziemy również preparaty łączące te dwie witaminy.

Jeśli przyjmujecie suplementy z witaminą D3 na czczo lub między posiłkami, to błąd. Witamina D3 najlepiej sprawdza się w towarzystwie tłuszczów, oczywiście zdrowych, takich jak awokado, oliwa, tłuste ryby czy orzechy. Dzięki nim torujemy witaminie drogę do każdej komórki – związek lepiej się wchłania i rozprowadza po organizmie. Zasada jest taka, by witaminę D3 (ale też pozostałe witaminy rozpuszczalne w tłuszczach: E, K, A ) przyjmować razem z posiłkiem.

Witamina D3 a alkohol i leki

Warto pamiętać o interakcjach witaminy D z lekami – może ona np. nasilać działanie glikozydów nasercowych. Niektóre z nich hamują działanie tej witaminy. Do najważniejszych należą kortykosteroidy i środki przeczyszczające. Skuteczność witaminy D obniżają również barbiturany i fenytoina. Na słabsze wchłanianie witaminy D ma wpływ również alkohol oraz kawa i herbata. Witaminę D najlepiej więc popijać wodą.

Witamina D3- jak brać?

Aby dobrać odpowiednią dawkę witaminy, należy sprawdzić jej stężenie we krwi, a także przestrzegać zalecanego dziennego spożycia. W razie wątpliwości należy udać się do lekarza bądź skorzystać z porady farmaceuty. Ważne jest to, że nie tylko niedoór, ale również nadmiar witaminy D może być szkodliwy. Zalecane maksymalne spożycie witaminy D na dobę wg. European Food Safety Authority to:

  • noworodki i niemowlęta od 0 do 6 miesięcy: 400 IU/d.
  • noworodki i niemowlęta od 6-12 miesięcy: 400-600 IU/d.
  • dzieci w wieku 1-10 lat, 600-1000 IU/d.
  • dzieci i młodzież w wieku 11-18 lat: 800-2000 IU/d.
  • dorośli do 75 r.ż: 2000 IU/d.
  • seniorzy po 75 r.ż.: 4000 IU/d.
  • otyli dorośli oraz otyli seniorzy: 4000 IU/d.
  • kobiety ciężarne i karmiące piersią: 2000 IU/d.

Szczególnie dbać o dostarczanie odpowiedniej ilości witaminy D powinny osoby starsze i  kobiety w okresie menopauzy. Dlaczego? Wraz z wiekiem kości się osłabiają z powodu utraty masy kostnej.

Zobacz także

i
Treści zawarte w serwisie mają wyłącznie charakter informacyjny i nie stanowią porady lekarskiej. Pamiętaj, że w przypadku problemów ze zdrowiem należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem.

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Glutation – co to jest? Gdzie znajdziesz go najwięcej? Skutki uboczne niedoboru

Wlewy witaminowe sposobem na kaca? "Promowanie ich jest szkodliwe społecznie" - podkreśla dietetyczka Aneta Pisarek

Wlewy witaminowe sposobem na kaca? „Promowanie ich jest szkodliwe społecznie” – podkreśla dietetyczka Aneta Pisarek

86-latek przedawkował witaminę B6 / istock

Mężczyzna przyjmował 70-krotnie wyższą dawkę witaminy B6 niż zakładają zalecenia. 86-latek utracił zdolność chodzenia

Witamina B6 pomoże w walce z depresją? Zaskakujące odkrycie naukowców

Przedawkowanie witaminy C – przyczyny, objawy, postępowanie

Kobieta łykała preparat dla koni / istock

Kobieta przyjmowała witaminę D w formie preparatu dla koni. „Jesteś koniem – bierzesz dawki dla konia. Nie jesteś koniem – nie bierzesz końskich dawek” – apeluje ekspert

Ile ważna jest recepta? Czym różni się recepta papierowa od e-recepty?

Od 1 lipca na te badania skieruje cię lekarz rodzinny. Będzie można wykonać je bezpłatnie

Od 1 lipca na te badania skieruje cię lekarz rodzinny. Będzie można wykonać je bezpłatnie

Witamina E a płodność - jaki jest między nimi związek? Wyjaśnia dietetyczka kliniczna Emilia Cesarek

Witamina E a płodność – jaki jest między nimi związek? Wyjaśnia dietetyczka kliniczna Emilia Cesarek

Kroplówki witaminowe – na czym polegają i ile kosztują? Czy to bezpieczne?

Białko S – rola w organizmie, badanie, interpretacja wyniku

Witamina w kroplach

Popularna witamina D3 wycofana. To kolejna wadliwa seria w ciągu ostatnich tygodni

Białko C – co to jest, konsekwencje niedoboru i metody diagnozy

Przyczyny i sposoby na suche usta. Jak leczyć zajady i kserostomię?

Jak długo trzeba brać suplementy, żeby zauważyć rezultaty?

Kwas foliowy – nie tylko dla kobiet w ciąży

Witamina D - kiedy ją przyjmować? / pexels

Łykasz witaminę D? Wyjaśniamy, o jakiej porze dnia najlepiej ją przyjmować

Krople

Popularna witamina D3 wycofana z aptek. Powodem wady jakościowe

"Dieta realnie przekłada się na kondycję zdrowia psychicznego" - podkreśla farmeceutka. Co jeść, żeby zadbać o układ nerwowy?

„Dieta realnie przekłada się na kondycję zdrowia psychicznego” – podkreśla Zofia Winczewska. Co jeść, żeby zadbać o układ nerwowy?

Budzisz się zlana potem? Oto 8 możliwych przyczyn

Kobieta w górach

Niedobór witaminy D czternastokrotnie zwiększa ryzyko ciężkiego przebiegu COVID-19. Najnowsze badanie naukowców

Suplementacja witaminą D3 i kwasami Omega 3 a choroby autoimmunologiczne. Opublikowano wyniki przełomowego badania  

Suplementacja witaminą D3 i kwasami omega-3 może zapobiec chorobom autoimmunologicznym? Odpowiadają naukowcy

niedobory w organizmie

Męczy cię sezonowe osłabienie? Lekarka radzi, jakie badania zrobić, by sprawdzić niedobory w organizmie

Kobieta

Przyjmowanie witaminy C wraz z lewotyroksyną wpływa korzystnie na choroby tarczycy? Wyjaśnia farmaceutka

Najpopularniejsze

Ból trzustki – jak boli trzustka i jak odróżnić ból trzustki od bólu żołądka?

Para na kanapie

Seks analny – co to jest i jakie są najlepsze pozycje analne?

Kobieta

O czym świadczy ból pod łopatką? Charakter bólu, objawy i możliwe sposoby leczenia

Wysoki cholesterol - jakie są przyczyny i objawy? Sposoby na wysoki cholesterol

Wysoki cholesterol – jakie są przyczyny i objawy? Jak go obniżyć?

Domowe sposoby na zatkane ucho. Jak odetkać ucho zatkane: woskowiną, katarem, wodą?

MCH – co to, podwyższone i poniżej normy. MCH w morfologii

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

„Każdy orgazm jest czymś pięknym, jednak ten rodzaj orgazmu jest wyjątkowy”. Seksuolożka o kobiecym wytrysku

Masturbacja może być jeszcze przyjemniejsza. Poznaj sposoby masturbacji

para zakochanych, romantyczny wieczór

Nie masz ochoty na seks? Poznaj 8 sposobów na podniesienie libido

Orgazm - jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

Orgazm – jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

Torbiel - twarz kobiety z widocznymi krostkami

Torbiel – czym jest, gdzie występuje i czy jest groźna dla zdrowia?

5 rzeczy, które mężczyźni uwielbiają w łóżku

5 rzeczy, które mężczyźni uwielbiają w łóżku

Kobieta leżąca w łóżku

9 możliwych przyczyn krwawienia po seksie

Kobieta siedzi

Krwawienie po okresie – przyczyny, objawy, kolory wydzielin

laboratorium

D-dimery – co to jest? Jak obniżyć zbyt wysoki poziom?

×