Przejdź do treści

Witamina D – jak przyjmować i czego unikać?

Zdjęcie: shutterstock
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
kobieta i mężczyzna
Czy aseksualność to wolność od seksu? Tłumaczy edukatorka seksualna Alicja Długołęcka
Pasztet z czarnej fasoli. Jest o wiele mniej kaloryczny niż klasyczny mięsny
kobieta myśli leżąc w łóżku
Intuicja – wierzyć jej czy nie?
Mówią na ciebie „kobieta guma”, bo jesteś wygimnastykowana od dziecka? Skonsultuj się z fizjoterapeutą, to może być hipermobilność
„Przestań się smucić”, „weź się w garść” – takie słowa mogą zadziałać odwrotnie. Czego nie mówić osobie z depresją? Tłumaczy psycholog Katarzyna Binkiewicz

Witamina D jest dobra na kości i odporność, poprawia nastrój i chroni serce, jest nam niezbędna, a jednocześnie nie możemy jej zupełnie sami wytwarzać. Bez znajomości paru istotnych faktów, zapomnijcie o przyswojeniu odpowiedniej ilości „słonecznej” witaminy.

Nasze zapasy witaminy D są na wyczerpaniu. Większość Polaków ma niewystarczający jej poziom w organizmie, co jest wynikiem m.in. szerokości geograficznej, jaką zamieszkujemy – najwięcej witaminy D pochodzi bowiem z syntezy skórnej zachodzącej pod wpływem promieni słonecznych. Dlatego w okresie jesiennym, zimowym i wczesnowiosennym zalecana jest suplementacja witaminy D. Jednak i to może nie wystarczyć, jeśli nie znamy kilku zasad.

Witamina D musi mieć magnez

Oto najnowsze spostrzeżenia naukowców – bez odpowiedniego poziomu magnezu w organizmie witamina D nie jest wystarczająco wchłaniana i staje się mniej użyteczna. Na łamach „Journal of American Osteopathic Associationukazał się artykuł, w którym naukowcy przekonują również o tym, że magnez dodatkowo chroni nas przed osteoporozą, której rozwój łączy się z niskim poziomem witaminy D. Najwięcej magnezu znajdziecie w orzechach, migdałach, bananach, płatkach owsianych, kaszach, brązowym ryżu, zielonych warzywach.

W parze z witaminą K2

Witamina D może więcej z witaminą K – taki duet skuteczniej chroni przed osteoporozą, wpływa na utrzymanie zdrowych kości i zębów. Źródłami witaminy K w pożywieniu są zielone liściaste warzywa, oleje roślinne i ziarna zbóż. W aptekach znajdziemy również preparaty łączące te dwie witaminy.

 

Obowiązkowo w towarzystwie tłuszczów

Jeśli przyjmujecie suplementy z witaminą D na czczo lub między posiłkami, to błąd. Witamina D najlepiej sprawdza się w towarzystwie tłuszczów, oczywiście zdrowych, takich jak awokado, oliwa, tłuste ryby czy orzechy. Dzięki nim torujemy witaminie drogę do każdej komórki – związek lepiej się wchłania i rozprowadza po organizmie. Zasada jest taka, by witaminę D (ale też pozostałe witaminy rozpuszczalne w tłuszczach: E, K, A ) przyjmować razem z posiłkiem.

Leki i używki nie dla niej

Hamulcowymi działania witaminy D są za to niektóre leki. Do najważniejszych należą kortykosteroidy i środki przeczyszczające. Skuteczność witaminy D obniżają również barbiturany i fenytoina. Warto pamiętać o interakcjach witaminy D z lekami – może ona np. nasilać działanie glikozydów nasercowych. Na słabsze wchłanianie witaminy D ma wpływ również alkohol oraz kawa i herbata. Czym popijać? Tak jak w przypadku wszystkich leków, witamin czy składników mineralnych, najlepszym i jedynym zalecanym napojem do ich popijania jest przegotowana, wystudzona woda.

Jeśli naturalnie, to bez filtra

Jak wiadomo, największe przyswajanie witaminy D przez organizm pochodzi nie z diety (ta uzupełnia jedynie 10 proc. zapotrzebowania), a z ekspozycji na promieniowanie słoneczne (ok. 90 proc.). Jednak pokrycie braków możliwe jest jedynie po spełnieniu określonych warunków: w okresie letnim jest to codzienna, minimum 15-minutowa ekspozycja na słońce 18% powierzchni ciała (odsłonięte przedramiona i częściowo nogi) w godzinach 10-15, bez użycia filtrów przeciwsłonecznych. Ale to nie wszystko. Produkcję witaminy D mogą utrudniać też inne czynniki, takie jak zachmurzenie, zanieczyszczenia powietrza, a także ciemna karnacja skóry czy grubość tkanki tłuszczowej.

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Zainteresują cię również:

Potrzebujesz wzmocnienia dla intelektu? Oto 6 produktów poprawiających pracę mózgu

kobieta pracuje

Chudnięcie ze stresu jest niebezpieczne! Rozmawiamy z internistą Arkadiuszem Millerem

Gulasz vege to jest to!

Wegański gulasz na trzy sposoby. Wypróbuj przepisy od Kasi Bem

zupa rzodkiewkowa

Wiosenna zupa rzodkiewkowa. Róż na talerzu? Brzmi przepysznie

Wegańska sałatka z papają

Wegańska sałatka z papają. Orient na wyciągnięcie ręki!

Sprawdź, co masz na talerzu. Źle dobrana dieta może być powodem irytacji

Słodkie i zdrowe: pancakes z herbatą matcha

Sałatka z pieczoną rzodkiewką i orkiszem

Sałatka z pieczoną rzodkiewką i orkiszem. Pomysł na proste i smaczne śniadanie do pracy

Pieczone awokado z ostrą nutą. Wsadź do piekarnika dalekiego kuzyna popularnej gruszki!

Kobieta pijąca wino

5 mitów na temat alkoholizmu – obalamy wraz z psychiatrą

Napoje gazowane

Zanim kupisz, sprawdź, ile cukru ma twój ulubiony napój. Niektóre mają nawet 8 łyżeczek!

Top 5 produktów na dobry nastrój. Co poprawia nam samopoczucie?

Wiosenna pasta kanapkowa

Przepis na wiosenną pastę kanapkową. W roli głównej zielona nowalijka!

Miksujemy: koktajl na dobry sen

Cierpisz na bezsenność? Zmiksuj koktajl na dobry sen

Skorzystaj z mocy polskich jabłek. Oto przepis na gryczane galette z jabłkami i kozim serem

Bruschetta z pieczonymi warzywami

Bruschetta z pieczonymi warzywami. Aromatyczna przekąska, którą zrobisz w mig!

Zupa szczawiowa z jajkiem przepiórczym

Zupa szczawiowa z jajkiem przepiórczym w towarzystwie chipsa z szynki. Masz ochotę?

Sałatka owsiana z gruszką, kurczakiem i awokado – idealna na koniec zimy

Kurkuma – królowa alternatywnej medycyny indyjskiej. Spróbuj jej w połączeniu z polskimi warzywami

Superduet: topinambur z komosą ryżową

Superduet: topinambur z komosą ryżową. Skomplikowanie tylko brzmi

Makrela – tym razem pieczona

Skuś się na królową wśród ryb! Pieczona makrela z ziołowym aromatycznym kuskusem

Kobieta gotuje w kuchni

Jesteś szczupła a mimo to wciąż się odchudzasz? Poznaj 8 zagrożeń głodówki

W marcu króluje cebula dymka. Poznaj przepis na świetną zupę z dymką w roli głównej

Dieta Ewy Dąbrowskiej – tak czy nie?