Przejdź do treści

Kurkuma – królowa alternatywnej medycyny indyjskiej. Spróbuj jej w połączeniu z polskimi warzywami

Kurkuma. Zdjęcie: iStock
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
istockphoto.com
„Kogo nie kangurujecie? 11-letniego Wojtka, 9-letniego Bartka, 12-letniej Sandry….” Internautka napisała gorzką prawdę o tuleniu maluchów w ośrodkach preadopcyjnych
gettyimages
Jak pozbyć się cellulitu? Kosmetolożka zdradziła swój sekret
istockphoto.com
„Gdy kobieta pokazuje światu spoconą pachę to przeważnie jest to nieestetyczne” – dwie aktywistki poruszyły ważny temat
istockphoto.com
Domowa piekarnia – dwa przepisy na chleb, który zrobisz sama w domu!
istockphoto.com
Jak polubić swoją pracę?

Kurkuma to przyprawa, barwnik, ale też królowa alternatywnej medycyny indyjskiej, remedium na mnóstwo dolegliwości. Jest w tej roślinie coś niewyjaśnionego, magicznego. Od wieków stosowana jako środek przeciwzapalny, leczący ból i infekcję, kojący dolegliwości żołądkowo-jelitowe. Skorzystaj z przepisu na tajskie danie „po tajsku”.

Wzięta pod lupę przez naukowców zaczyna odsłaniać swój coraz większy potencjał w leczeniu schorzeń mózgu, chorób nowotworowych, cukrzycy czy miażdżycy. Wszystko za sprawą kurkuminy, silnego antyoksydantu, czyli substancji zwalczającej szkodliwe wolne rodniki. Więcej o zaletach kurkumy i jej przewadze nad szafranem przeczytacie tutaj.

Choć rozpowszechniona jest w głównie w formie sproszkowanej, warto sięgnąć po świeży korzeń. Intensywnie pomarańczowy, o charakterystycznym smaku i aromacie od razu zdobył moje serce. Świeżej kurkumy można używać dokładnie tak jak sproszkowanej (1 łyżeczka sproszkowanej = 1 łyżka świeżej). Często dodaję ją do zimowej herbaty razem ze świeżym imbirem i syropem z buraka cukrowego. Można ją nawet pokroić w pasterki i zamarynować. Jednak moim ulubionym daniem jest kurkuma w towarzystwie polskich warzyw, mleka kokosowego i imbiru. Takie polsko-tajskie połączenie. Kurkuma, delikatnie wyczuwalna w smaku, nada hipnotyzujący, złoty kolor całemu daniu. I już ciężko powiedzieć, jaką rolę w potrawach tak naprawdę odgrywa… Przyprawy, tła, a może głównego składnika? Sprawdźcie jej moce, przygotowując warzywa po tajsku!

Polskie warzywa po tajsku z kurkumą, imbirem i kolendrą

Zdjęcie: Justyna Ledwoch | www.readeat.pl

Warzywa po tajsku – składniki:

– 2 łyżki oleju rzepakowego
– 3-4 ostre papryczki
– 1 czubata łyżka posiekanego świeżego imbiru
– 4 łyżeczki posiekanego korzenia kurkumy
– ½ łyżeczki zmielonych ziaren kolendry
– 3 ząbki czosnku
– kilka gałązek świeżej kolendry
– 2 łyżki sosu sojowego
– 1 cukinia (300g)
– 1 marchewka
– 1 duża cebula
– 1 papryka czerwona
– 1 puszka mleka kokosowego
– 1/3 szklanki orzeszków ziemnych
– sok z ½ limonki
– 2 łyżki sosu sojowego

Warzywa po tajsku – przygotowanie

Papryczki i czosnek drobno siekamy. Dodajemy kurkumę, imbir i ½ łyżeczki kolendry. W moździerzu lub przy użyciu noża staramy się rozdrobnić składniki, tak by przypominały pastę.

Przygotowujemy warzywa: cukinię i marchewkę kroimy wzdłuż na cienkie długie pasy, cebulę w pióra, paprykę w kostkę. Świeżą kolendrę drobno siekamy. Na dużej, głębokiej patelni rozgrzewamy olej. Wrzucamy pastę i podsmażamy 3 minuty. Dodajemy warzywa. Polewamy sosem sojowym i gotujemy kilka minut, często mieszając. Dodajemy mleko kokosowe i świeżą kolendrę. Gotujemy, dopóki warzywa nie zaczną mięknąć. Wrzucamy orzeszki, zdejmujemy z ognia, dodajemy sok z limonki, doprawiamy do smaku sosem sojowym. Podajemy z ryżem, posypane świeżą kolendrą.

Justyna Ledwoch z wykształcenia lekarka, po godzinach autorka bloga z kuchnią roślinną.  Zwolenniczka sezonowego, zdrowego gotowania. Na readeat.pl stara pokazać się, że kuchnia wegańska może być różnorodna, odżywcza i zdrowa. W wolnej chwili zakopuje się w książkach (nie tylko kulinarnych), biega z aparatem lub ogląda dobry film z psem na kolanach.

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Tagliatelle z porem i łososiem

Tagliatelle z porem i łososiem

borowiki

Sezon na borowiki trwa! Wypróbuj ten przepis

Razowe gofry z pomarańczami

Razowe gofry z pomarańczami

Domowe wypieki dla początkujących

Domowe wypieki dla początkujących. Wypróbuj nasze przepisy i przekonaj się, jakie to proste

kiszone ogórki

3 przepisy na kiszone ogórki. Dla początkujących, nieco wtajemniczonych i kiszonkowych wymiataczy

marmolada

Zrób sobie marmoladę z twistem

Przepis na domowe suszone pomidory. Świetne do kanapek, sałatek i jako przekąska

Ciastka z sezonowymi owocami. Zrobisz je w kilka minut

istockphoto

Szpinak w super sałatce

Śliwki z kremem kokosowym. Wykwintny smak z zapachem lata

Przepis na jaglany koktajl z malinami. Prawdziwa bomba witaminowa

Piekę… kaszę ze śliwkami. Obłędnie pyszna i zdrowa

Smoothie bowl ze śliwkami. Porcja energii na cały dzień

Ciastka jagodowe bez cukru. Nadają się na wycieczkę, plażę i do pracy!

owsianka

Przepis na owsiankę według White Plate. Pyszne i zdrowe śniadanie

Złota owsianka z kurkumą

Złota owsianka z kurkumą

Razowe grzanki z malinami

Razowe grzanki z malinami. Zrób sobie królewskie śniadanie!

Szakszuka z botwiny, sera koziego i jajka. To jest pyszne, proste, tanie i zdrowe

Sałatka z komosą ryżową i winogronami

Sałatka z komosą ryżową i winogronami. W sam raz na wzmocnienie odporności!

„Żonom zawsze powtarzam, że smacznie przyrządzony obiad jest podstawą szczęścia domowego i dobrego humoru męża”. Lucyna Ćwierczakiewiczowa i jej „365 obiadów”

Omlet bez mąki z warzywami

Omlet bez mąki z warzywami – świetny pomysł na śniadanie

Superkanapki z batata. Bezglutenowe, wegańskie i zdrowe

Tarta z pomidorami, ricottą i parmezanem. Pyszne, pożywne i orzeźwiające danie na lato

Naleśniki ryżowe z kabaczkiem. Aromatyczne danie w sam raz na sierpień