Przejdź do treści

Kurkuma – królowa alternatywnej medycyny indyjskiej. Spróbuj jej w połączeniu z polskimi warzywami

Kurkuma. Zdjęcie: iStock
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Zdrowe śniadanie do szkoły: orkiszowy omlet plus sok marchwiowy
Kobieta siedząca przy łóżku
Nie możesz zasnąć? Poznaj receptę na dobry sen według Kasi Bem
babcia i wnuczka
Jak kobiety funkcjonują po menopauzie? Rozmawiamy z genetyczką prof. Moniką Puzianowską-Kuźnicką
uśmiechnięta dziewczyna
Pesymizm nie opłaca się. Podpowiadamy jak być optymistą!
Pierogi orkiszowe z kiszoną kapustą
Masz ochotę na pierogi? Spróbuj w zdrowszej wersji: orkiszowe z kiszoną kapustą

Kurkuma to przyprawa, barwnik, ale też królowa alternatywnej medycyny indyjskiej, remedium na mnóstwo dolegliwości. Jest w tej roślinie coś niewyjaśnionego, magicznego. Od wieków stosowana jako środek przeciwzapalny, leczący ból i infekcję, kojący dolegliwości żołądkowo-jelitowe. Skorzystaj z przepisu na tajskie danie „po tajsku”.

Wzięta pod lupę przez naukowców zaczyna odsłaniać swój coraz większy potencjał w leczeniu schorzeń mózgu, chorób nowotworowych, cukrzycy czy miażdżycy. Wszystko za sprawą kurkuminy, silnego antyoksydantu, czyli substancji zwalczającej szkodliwe wolne rodniki. Więcej o zaletach kurkumy i jej przewadze nad szafranem przeczytacie tutaj.

Choć rozpowszechniona jest w głównie w formie sproszkowanej, warto sięgnąć po świeży korzeń. Intensywnie pomarańczowy, o charakterystycznym smaku i aromacie od razu zdobył moje serce. Świeżej kurkumy można używać dokładnie tak jak sproszkowanej (1 łyżeczka sproszkowanej = 1 łyżka świeżej). Często dodaję ją do zimowej herbaty razem ze świeżym imbirem i syropem z buraka cukrowego. Można ją nawet pokroić w pasterki i zamarynować. Jednak moim ulubionym daniem jest kurkuma w towarzystwie polskich warzyw, mleka kokosowego i imbiru. Takie polsko-tajskie połączenie. Kurkuma, delikatnie wyczuwalna w smaku, nada hipnotyzujący, złoty kolor całemu daniu. I już ciężko powiedzieć, jaką rolę w potrawach tak naprawdę odgrywa… Przyprawy, tła, a może głównego składnika? Sprawdźcie jej moce, przygotowując warzywa po tajsku!

Polskie warzywa po tajsku z kurkumą, imbirem i kolendrą

Zdjęcie: Justyna Ledwoch | www.readeat.pl

Warzywa po tajsku – składniki:

– 2 łyżki oleju rzepakowego
– 3-4 ostre papryczki
– 1 czubata łyżka posiekanego świeżego imbiru
– 4 łyżeczki posiekanego korzenia kurkumy
– ½ łyżeczki zmielonych ziaren kolendry
– 3 ząbki czosnku
– kilka gałązek świeżej kolendry
– 2 łyżki sosu sojowego
– 1 cukinia (300g)
– 1 marchewka
– 1 duża cebula
– 1 papryka czerwona
– 1 puszka mleka kokosowego
– 1/3 szklanki orzeszków ziemnych
– sok z ½ limonki
– 2 łyżki sosu sojowego

Warzywa po tajsku – przygotowanie

Papryczki i czosnek drobno siekamy. Dodajemy kurkumę, imbir i ½ łyżeczki kolendry. W moździerzu lub przy użyciu noża staramy się rozdrobnić składniki, tak by przypominały pastę.

Przygotowujemy warzywa: cukinię i marchewkę kroimy wzdłuż na cienkie długie pasy, cebulę w pióra, paprykę w kostkę. Świeżą kolendrę drobno siekamy. Na dużej, głębokiej patelni rozgrzewamy olej. Wrzucamy pastę i podsmażamy 3 minuty. Dodajemy warzywa. Polewamy sosem sojowym i gotujemy kilka minut, często mieszając. Dodajemy mleko kokosowe i świeżą kolendrę. Gotujemy, dopóki warzywa nie zaczną mięknąć. Wrzucamy orzeszki, zdejmujemy z ognia, dodajemy sok z limonki, doprawiamy do smaku sosem sojowym. Podajemy z ryżem, posypane świeżą kolendrą.

Justyna Ledwoch z wykształcenia lekarka, po godzinach autorka bloga z kuchnią roślinną.  Zwolenniczka sezonowego, zdrowego gotowania. Na readeat.pl stara pokazać się, że kuchnia wegańska może być różnorodna, odżywcza i zdrowa. W wolnej chwili zakopuje się w książkach (nie tylko kulinarnych), biega z aparatem lub ogląda dobry film z psem na kolanach.

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Polecamy

„Nie kąp dziecka codziennie, bo będzie miało za cienką skórę”, „Nie obcinaj mu włosów, bo szybko wyłysieje”. Jak młode mamy powinny reagować na takie porady, wyjaśnia socjolożka

„Jak to możliwe, że nie mam rąk i nogi, a mam chłopaka i pracę, kiedy ona jest zdrowa i ładna, a tego nie ma” – mówi w rozmowie z Hello Zdrowie Aldona Plewińska, modelka inna niż wszystkie

„Miednica to nasze kobiece centrum dowodzenia”. Mięśnie Kegla potrzebują treningu, fizjoterapeutka wyjaśnia jak to robić i w jaki sposób ciało nam się odwdzięczy

„Nie bójmy się negatywnych emocji, nie ukrywajmy ich, pokażmy dziecku, że one też są w porządku”. Psycholog Ewa Sękowska-Molga o depresji wśród dzieci

Zainteresują cię również:

Pomysł na małże

Masz ochotę na makaron? Spróbuj małży w towarzystwie koperku i białego wina

Bananowy sernik na zimno

Bananowy nie-sernik na zimno. Pyszny deser bez pieczenia

Mocno czekoladowe brownie z batatów i awokado – moc witamin i składników mineralnych

ryż i mango deser

Ryż kokosowy z mango. Pomysł na śniadanie idealne

Pasztet z czarnej fasoli. Jest o wiele mniej kaloryczny niż klasyczny mięsny

Gulasz vege to jest to!

Wegański gulasz na trzy sposoby. Wypróbuj przepisy od Kasi Bem

zupa rzodkiewkowa

Wiosenna zupa rzodkiewkowa. Róż na talerzu? Brzmi przepysznie

Wegańska sałatka z papają

Wegańska sałatka z papają. Orient na wyciągnięcie ręki!

Słodkie i zdrowe: pancakes z herbatą matcha

Sałatka z pieczoną rzodkiewką i orkiszem

Sałatka z pieczoną rzodkiewką i orkiszem. Pomysł na proste i smaczne śniadanie do pracy

Pieczone awokado z ostrą nutą. Wsadź do piekarnika dalekiego kuzyna popularnej gruszki!

Wiosenna pasta kanapkowa

Przepis na wiosenną pastę kanapkową. W roli głównej zielona nowalijka!

Miksujemy: koktajl na dobry sen

Cierpisz na bezsenność? Zmiksuj koktajl na dobry sen

Skorzystaj z mocy polskich jabłek. Oto przepis na gryczane galette z jabłkami i kozim serem

Bruschetta z pieczonymi warzywami

Bruschetta z pieczonymi warzywami. Aromatyczna przekąska, którą zrobisz w mig!

Zupa szczawiowa z jajkiem przepiórczym

Zupa szczawiowa z jajkiem przepiórczym w towarzystwie chipsa z szynki. Masz ochotę?

Sałatka owsiana z gruszką, kurczakiem i awokado – idealna na koniec zimy

Superduet: topinambur z komosą ryżową

Superduet: topinambur z komosą ryżową. Skomplikowanie tylko brzmi

Makrela – tym razem pieczona

Skuś się na królową wśród ryb! Pieczona makrela z ziołowym aromatycznym kuskusem

W marcu króluje cebula dymka. Poznaj przepis na świetną zupę z dymką w roli głównej

pęczek rzodkiewki

Rzodkiewka – nie tylko do kanapki. Propozycja na obiad z tym warzywem w roli głównej

Waniliowy budyń z pietruszki

Słodka wariacja na deser – waniliowy budyń z pietruszki. Zdrowy, bo domowy!

Masz ochotę na burgera? Spróbuj pieczarkowego

Kasza jaglana z granatem

Potrzebujesz pełnej miski energii? Mamy na to sposób – pyszną jaglankę z granatem