Przejdź do treści

Cukier – jak wpływa na organizm człowieka?

cukier
Jak cukier wpływa na nasze zdrowie? Istock.com
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
„Pierdzenie pochwą” – skąd się bierze i jak sobie z tym poradzić? Wyjaśnia Katarzyna Koczułap
„Pierdzenie” pochwą – skąd się bierze i jak sobie z tym poradzić? Wyjaśnia Katarzyna Koczułap
Kuchnia
Jaki związek mają zwiędnięte kwiaty z popsutymi owocami?
Spalacze tłuszczu – które są najbardziej skuteczne? Podpowiada Arkadiusz Matras z Dietetyki #NieNaŻarty
Spalacze tłuszczu – które są najbardziej skuteczne? Podpowiada dietetyk Arkadiusz Matras
Niemowle
Rak piersi nie przekreśla marzeń o macierzyństwie! Ola „Kobieta rakieta” jest tego przykładem
Kobieta ćwiczy pierwszą pomoc na modelu niemowlaka
Policjant okrzyknięty bohaterem! Uratował życie 3-tygodniowego dziecka, które zadławiło się mlekiem

Cukier. Biała śmierć. Naukowcy alarmują o fatalnych skutkach jego spożywania. Ale czy zawsze szkodzi naszemu zdrowiu? Jak cukier działa na organizm? I co to jest „zdrowy cukier”? 

Jak cukier wpływa na organizm człowieka?

Cukier (wzór chemiczny C12H22O11) wchodzi w skład wielu owoców i warzyw. Historia cukru sięga bardzo dawna (według niektórych źródeł mieszkańcy Papui Nowej Gwinei już 8 tysięcy lat p.n.e. mieli uprawiać trzcinę cukrową), ale problem z nim pojawił się w momencie, kiedy przedsiębiorczy człowiek postanowił wyodrębnić tę substancję i produkować ją na masową skalę. Czas pokazał, że wpływ cukru na organizm jest ogromny –  jest on jedną z najszybciej uzależniających substancji. Nasze ciało szybko osiąga poziom „muszę zjeść coś słodkiego” zamiast „mam ochotę na coś słodkiego”. Naukowcy alarmują o fatalnych skutkach spożywania cukru.

Badacze z University of San Francisco poszli krok dalej i uważają, że szkodliwość cukru sprawia, że powinien być na tej samej liście produktów co alkohol i wyroby tytoniowe. Jest nadużywany i niezdrowy, ale przede wszystkim wszechobecny. Spirala nakręciła się w ekspresowym tempie i cukier stał się obowiązkowym składnikiem nieprawdopodobnej ilości produktów spożywczych. W tym samym czasie zaczęliśmy masowo chorować na:

  • otyłość,
  • cukrzycę,
  • choroby serca,
  • nowotwory.

Jak nie oszaleć od nadmiaru informacji?

Cukier – szkodliwość zawoalowana

Konsumenci zaczęli nieśmiało zerkać na etykiety. Czujni na reakcje rynku producenci żywności zauważyli to i również bardzo wzięli sobie do serca badania naukowców oraz pierwsze sygnały o niebezpieczeństwach wynikających ze wzrostu spożycia cukru. Biały cukier stał się „wrogiem publicznym numer 1” i zyskał miano „białej śmierci”.

Laboratoria działały jednak pełną parą i w efekcie cukier zaczął się pojawiać pod innymi nazwami, które nie wzbudzały już takiego niepokoju, jak np. syrop fruktozowy lub glukoza.

Cukry zdrowe i niezdrowe

W ten sposób dotarliśmy do miejsca, w którym trzeba rozróżnić dwa rodzaje cukru: ten naturalny i wyprodukowany przez człowieka. Naturalne cukry, występujące w nieprzetworzonych owocach, warzywach, nabiale i zbożach, są w porządku. Unikać należy za to wszelkich cukrów, które najpierw zostały wyprodukowane, a później dodane do żywności.

Cukry naturalne to m.in.

  • glukoza,
  • fruktoza,
  • sacharoza,
  • maltoza,
  • laktoza.

Nie pojawiły się  one w produkcie za pomocą sprawczej mocy człowieka. Cukry dodane zaś zostały wyodrębnione z natury albo powstały w laboratorium, następnie przyjechały do fabryki żywności w ciężarówce i zostały dodane do produktów, żeby te były słodsze, ładniejsze i trwalsze.

Według Światowej Organizacji Zdrowia (WHO) cukier powinien stanowić najwyżej 10 proc. dziennego zapotrzebowania kalorycznego. Jednak w dalszych rekomendacjach WHO zaleca zmniejszenie tej liczby do 5 proc. Przyjmując, że nasza dieta powinna składać się w sumie z 2000 kcal, WHO dopuszcza spożycie nawet 10 łyżeczek cukru dziennie. Nie trzeba być specjalistą, żeby na pierwszy rzut oka zauważyć, że to nadal dużo. Jak się w tym połapać?

„Węglowodany, w tym cukry”

Węglowodany to oprócz białek i tłuszczów jedne z najważniejszych składników odżywczych odpowiedzialne za dostarczanie energii. Zaliczają się do nich m.in. cukry proste. I o ile nie mamy problemu z ich przyswajaniem i wykorzystaniem, kiedy są w postaci naturalnej, jako składowa owoców, warzyw czy zbóż, o tyle jeśli zostały hojnie dorzucone przez producenta, wówczas nasz organizm nie bardzo jest w stanie sobie z nimi poradzić.

Przyjrzyjmy się etykietom, aby w pełni doznać cukrowego olśnienia:

W 100 g płatków owsianych znajdziemy 59 g węglowodanów, w tym 1 g cukrów. Na liście składników jest jedynie owies. A to oznacza, że jedząc płatki, dostarczymy do organizmu mnóstwo cennej energii pochodzącej z węglowodanów oraz 1 g cukrów prostych, które nasz organizm z radością przetworzy, gdyż jest to substancja w tym przypadku naturalnie występująca w tym produkcie.

Dla porównania mleczna czekolada ma w składzie obowiązkowo cukier oraz w zależności od producenta całą gamę dosładzaczy pod różną postacią, takich jak syropy fruktozowe czy glukoza. W 100 g kryje się 55 g węglowodanów, a w tym 49 g cukrów. Czekolada w takim wydaniu to nic innego jak garść cukru, która naszemu organizmowi nie jest do niczego potrzebna. Różnica jest oczywista, prawda?

Czytajmy etykiety. Nie popadajmy w panikę i starajmy się być świadomymi konsumentami.

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Czym jest rotacja węglowodanami i jaki ma wpływ na naszą sylwetkę?

Zamienniki cukru - sprawdź listę TOP 5 przygotowaną przez dietetyka

Zamienniki cukru – sprawdź listę TOP 5 przygotowaną przez dietetyka

Lubisz słodkie napoje? Mają negatywny wpływ na twoje zdrowie

Chcesz przejść na dietę ketogeniczną? Sprawdź, jakie zagrożenia może nieść za sobą

Masz zakwasy po treningu? Pomogą… węglowodany

Nie możesz obejść się bez cukru? Wypróbuj jego zdrowsze zamienniki

Miód zdrowszy niż cukier?

Miód zdrowszy niż cukier? Odpowiedź może cię zaskoczyć

Tłuszcze czy węglowodany – co nas usypia?

Tłuszcze czy węglowodany – co nas usypia?

Kobieta zerka na trzy babeczki i zastanawia się, którą zjeść

Cukier uzależnia – objawy i sposoby na pokonanie uzależnienia od cukru

Maltodekstryna - właściwości, zastosowanie, szkodliwość

Maltodekstryna – właściwości, zastosowanie, szkodliwość

Kontroluj cukier

Kontroluj cukier! Podpowiadamy, jakie produkty ci w tym pomogą

Cukier waniliowy – czy na pewno jest z wanilii?

Cukier waniliowy – czy na pewno jest z wanilii?

Pełne ziarno – wybierz najlepsze metodą 10:1

Pełne ziarno – wybierz najlepsze metodą 10:1. Na czym polega ta technika?

Niekoniecznie Dietetycznie: „Jeśli odrzucasz syrop glukozowo-fruktozowy na rzecz cukru, to niepotrzebnie. Oba są siebie warte”

Po co nam węglowodany? Specjaliści wyjaśniają

Po co nam węglowodany? Specjaliści wyjaśniają

Cukier, który szkodzi wątrobie

Cukier, który szkodzi wątrobie

Aspartam w dżemach / istock

Aspartam – czego jeszcze o nim nie wiesz? O jego wadach i zaletach rozmawiamy z dietetyczką Zofią Suszką

Jak cukier wpływa na mózg, wygląd i odporność?

Co cukier robi z twoim wyglądem, psychiką i odpornością?

Cukier waniliowy czy wanilinowy? Ekspertki z Czytamy Etykiety alarmują, żeby dokładnie czytać etykiety

Kobieta je czekoladę

Czekoladki na Walentynki? Dietetyk radzi, jakie wybrać, jeśli troszczysz się o zdrowie swojego partnera

GIS wycofał popularny cukier kokosowy. Powodem był gluten

Słodziki / istockphoto

Sztuczne słodziki wpływają na metabolizm bez względu na kalorie? To wyniki najnowszego badania. Mamy wypowiedź dietetyczki

Łyżeczki z przyprawami

Cukier biały a cukier brązowy. Który jest lepszym wyborem? Tłumaczy dietetyczka

Zbilansowane śniadanie / istock

Przed ważną prezentacją albo egzaminem sięgasz po batonik, ponieważ słyszałaś, że to „daje kopa”? Dietetyczka wyjaśnia, jak jest naprawdę

Najpopularniejsze

Kortyzol – jak go obniżyć? Objawy i przyczyny podwyższonego poziomu kortyzolu

Masturbacja może być jeszcze przyjemniejsza. Co robić, aby przenieść doznania na wyższy poziom?

Płatki kwiatków na otwartej dłoni

Zastrzał – 7 domowych sposobów jak sobie z nim poradzić

5 rzeczy, które mężczyźni uwielbiają w łóżku

5 rzeczy, które mężczyźni uwielbiają w łóżku

Para na kanapie

Seks analny – co to jest i jakie są najlepsze pozycje analne?

spuchnięta powieka - kobieca powieka

Spuchnięta powieka – przyczyny i leczenie opuchlizny. Domowe sposoby na opuchnięte powieki.

kobieta, ból

Fibromialgia – kiedy boli cię wszystko. Czym objawia się ta tajemnicza choroba?

Ból trzustki - kobieta trzymająca się za brzuch

Ból trzustki – jak boli trzustka i jak odróżnić ból trzustki od bólu żołądka?

Regeneracja organizmu po odstawieniu alkoholu. Sprawdź, jakie są efekty, kiedy zrezygnujesz z weekendowego drinka

Kobieta pokazuje język, na nim jest zaznaczony czerwony punkt

Krosta na języku – przyczyny powstawania, leczenie. Skąd się bierze krosta na języku i jakie ma formy?

kobieta, którą bolą plecy

O czym świadczy ból pod łopatką? Charakter bólu, objawy i możliwe sposoby leczenia

Truskawki - produkty bogate w błonnik

Błonnik – w czym jest go dużo? Sprawdź, jakie owoce i warzywa są bogate w błonnik

Policzek kobiety z włókniakiem miękkim

Włókniak miękki ‒ jakie są jego przyczyny i jak się pozbyć takich zmian?

Kobieta krzywi się z powodu bólu spowodowanego złamanym palcem

Jak rozpoznać złamanie palca – czyli objawy złamanego palca u ręki i stopy?

Kiedy występuje niskie ciśnienie i wysoki puls?

Niskie ciśnienie i wysoki puls – kiedy występują? Co to oznacza?

czereśnie

Zjadłaś robaczywe czereśnie i zastanawiasz się, czy to mogło ci zaszkodzić? Sprawdź, co mówi dietetyczka w tej sprawie