Przejdź do treści

Jak cukier wpływa na nasze zdrowie?

Cukier: dobry i zły
Zdjęcie: shutterstock
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Chora kobieta stoi z kubkiem w ręku i chusta na głowie i patrzy przez okno
Przełom w leczeniu chorób nowotworowych. „Ostatnia nadzieja dla pacjentów bez nadziei”
Kobieta w ciąży trzyma w ręku zdjęcie z badania USG
Rezygnacja z Banku Tkanek Germinalnych. Czy jest szansa dla kobiet chorych na raka?
kobieta używająca mikroskopu
Leki na cukrzycę i nadciśnienie sposobem na raka?
wegański stek wydrukowany w drukarce 3D
Wegański stek z drukarki 3D
Białe rzeźby przedstawiające troje młodych lduzi siedzących na ławce i patrzących w telefony. Telefony oświetlają ich twarze.
Jak bardzo jesteśmy uzależnieni od smartfonów? Zobacz wymowną rzeźbę

Czas pokazał, że cukier jest jedną z najszybciej uzależniających substancji. Nasze ciało szybko osiąga poziom „muszę zjeść coś słodkiego” zamiast „mam ochotę na coś słodkiego”. Naukowcy alarmują o fatalnych skutkach spożywania cukru.

Problem cukru pojawił się w momencie, kiedy przedsiębiorczy człowiek postanowił wyodrębnić tę substancję i produkować ją na masową skalę. Czas pokazał, że cukier jest jedną z najszybciej uzależniających substancji. Nasze ciało szybko osiąga poziom „muszę zjeść coś słodkiego” zamiast „mam ochotę na coś słodkiego”. Naukowcy alarmują o fatalnych skutkach spożywania cukru. Badacze z University of San Francisco poszli krok dalej i uważają, że cukier powinien być na tej samej liście produktów szkodliwych co alkohol i wyroby tytoniowe. Jest nadużywany i szkodliwy, ale przede wszystkim wszechobecny. Spirala nakręciła się w ekspresowym tempie i cukier stał się obowiązkowym składnikiem nieprawdopodobnej ilości produktów spożywczych. W tym samym czasie zaczęliśmy masowo chorować na otyłość, cukrzycę, choroby serca i nowotwory. Ale jak nie oszaleć od nadmiaru informacji?

Cukier niejedno ma imię

Konsumenci zaczęli nieśmiało zerkać na etykiety. Czujni na reakcje rynku producenci żywności zauważyli to i również bardzo wzięli sobie do serca badania naukowców oraz pierwsze sygnały o niebezpieczeństwach wynikających ze wzrostu spożycia cukru. Laboratoria działały pełną parą i w efekcie „cukier” zaczął się pojawiać pod innymi nazwami, które nie wzbudzały już takiego niepokoju, jak np. syrop fruktozowy lub glukoza.

Jest jednak prosta zasada pomagająca odróżnić cukry dobre od złych: naturalne cukry występujące w nieprzetworzonych owocach, warzywach, nabiale i zbożach są w porządku. Unikać należy za to wszelkich cukrów, które najpierw zostały wyprodukowane, a później dodane do żywności.

Cukry naturalne i dodane. Co na to WHO?

Cukry naturalne to m.in. glukoza, fruktoza, sacharoza, maltoza i laktoza, które nie pojawiły się w produkcie za pomocą sprawczej mocy człowieka. Cukry dodane zaś zostały wyodrębnione z natury albo powstały w laboratorium, następnie przyjechały do fabryki żywności w ciężarówce i zostały dodane do produktów, żeby te były słodsze, ładniejsze i trwalsze.

Według Światowej Organizacji Zdrowia (WHO) cukier powinien stanowić najwyżej 10 proc. dziennego zapotrzebowania kalorycznego. Jednak w dalszych rekomendacjach WHO zaleca zmniejszenie tej liczby do 5 proc. Przyjmując, że nasza dieta powinna składać się w sumie z 2000 kcal, WHO dopuszcza spożycie nawet 10 łyżeczek cukru dziennie. Nie trzeba być specjalistą, żeby na pierwszy rzut oka zauważyć, że to nadal dużo. Jak się w tym połapać?

„Węglowodany, w tym cukry” – co autor ma na myśli?

Węglowodany to oprócz białek i tłuszczów jedne z najważniejszych składników odżywczych odpowiedzialne za dostarczanie energii. Zaliczają się do nich m.in. cukry proste. I o ile nie mamy problemu z ich przyswajaniem i wykorzystaniem, kiedy są w postaci naturalnej, jako składowa owoców, warzyw czy zbóż, o tyle jeśli zostały hojnie dorzucone przez producenta, wówczas nasz organizm nie bardzo jest w stanie sobie z nimi poradzić.

Przyjrzyjmy się etykietom, aby w pełni doznać cukrowego olśnienia:

W 100 g płatków owsianych znajdziemy 59 g węglowodanów, w tym 1 g cukrów. Na liście składników jest jedynie owies. A to oznacza, że jedząc płatki, dostarczymy do organizmu mnóstwo cennej energii pochodzącej z węglowodanów oraz 1 g cukrów prostych, które nasz organizm z radością przetworzy, gdyż jest to substancja w tym przypadku naturalnie występująca w tym produkcie.

Dla porównania mleczna czekolada ma w składzie obowiązkowo cukier oraz w zależności od producenta całą gamę dosładzaczy pod różną postacią, takich jak syropy fruktozowe czy glukoza. W 100 g kryje się 55 g węglowodanów, a w tym 49 g cukrów. Czekolada w takim wydaniu to nic innego jak garść cukru, która naszemu organizmowi nie jest do niczego potrzebna.

Czytajmy etykiety. Nie popadajmy w panikę i starajmy się być świadomymi konsumentami.

 

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy

Zainteresują cię również:

kobieta używająca mikroskopu

Leki na cukrzycę i nadciśnienie sposobem na raka?

mierzenie obwodu brzucha

RFM – nowy sposób pomiaru tkanki tłuszczowej

dwójka dzieci siedzi na tylnym siedzeniu samochodu

„Nie serwuj sobie choroby” – mocna kampania przeciw otyłości

Dzieci ćwiczące na zajęciach

Dzieci w Polsce są coraz mniej sprawne fizycznie

Piosenkarz, Nick Jonas pozuje na ciemnym tle. Zdjęcie do ramion.

Nick Jonas o swojej cukrzycy. Co warto wiedzieć o tej chorobie?

Elżbieta Lange, psychoterapeutka

„Jedzenie jest jak plaster na trudne emocje i jednocześnie jest najczęściej nadużywanym środkiem uspokajającym”

Cukrzyca ciążowa. Diabetolog wyjaśnia, jak postępować

Michał Figurski: moje życie z cukrzycą byłoby lepsze, gdybym od razu zajął się swoim zdrowiem, zamiast je lekceważyć

narzędzie do pomiaru poziomu cukru we krwi

HZ kontra mity #6 Cukrzyca

Kobieta robi sobie zastrzyk, który jest lekiem na cukrzyce typu 1

Lek na cukrzycę typu 1 – czy coś poza insuliną jest skuteczne?

Wykres wypełniony kostkami cukru, które są jedną z przyczyn cukrzycy typu 1

Cukrzyca typu 1: jakie są jej przyczyny?

Lekarka prowadzi leczenie cukrzycy typu 1

Na czym polega leczenie cukrzycy typu 1? Zastrzyki a pompa insulinowa