Przejdź do treści

Medytacja – to działa!

Medytacja – to działa!
Zdjęcie: shutterstock
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Chora kobieta stoi z kubkiem w ręku i chusta na głowie i patrzy przez okno
Przełom w leczeniu chorób nowotworowych. „Ostatnia nadzieja dla pacjentów bez nadziei”
Kobieta w ciąży trzyma w ręku zdjęcie z badania USG
Rezygnacja z Banku Tkanek Germinalnych. Czy jest szansa dla kobiet chorych na raka?
kobieta używająca mikroskopu
Leki na cukrzycę i nadciśnienie sposobem na raka?
wegański stek wydrukowany w drukarce 3D
Wegański stek z drukarki 3D
Białe rzeźby przedstawiające troje młodych lduzi siedzących na ławce i patrzących w telefony. Telefony oświetlają ich twarze.
Jak bardzo jesteśmy uzależnieni od smartfonów? Zobacz wymowną rzeźbę

Medytacja pomaga na koncentrację, poprawia nastrój i zmniejsza poziom lęków. Potwierdzają to poważne badania, a medytujących śmiałków umieszczano nawet w skanerach fMRI. Zatem zamiast trzeciej, czwartej lub piątej kawy… na medytację, Panie i Panowie!

Medycynie Dalekiego Wschodu od czasu do czasu udaje się zadziwić zachodnich naukowców. Niektóre z tradycyjnych metod stosowanych od stuleci w Azji okazują się bowiem działać doskonale i wykorzystywać mechanizmy naszych organizmów, które dopiero niedawno zaczęliśmy rozumieć lub, bo bywa i tak, jeszcze ich nie rozumiemy.

Tak jest np. z akupunkturą, która w fenomenalny sposób wykorzystuje efekt placebo. Ale nie tylko, bo świetnie – i wcale nie jak placebo – działa też medytacja. Okazuje się, że to nie tylko skuteczna metody psychoterapii, ale również wspaniały i bardzo skuteczny sposób na zwiększenie możliwości intelektualnych.

Medytacja – 4 x 20 min.

By osiągnąć efekt, trzeba niewiele. Pokazał to Fadel Zeidan z Wake Forest University. Uczestnicy jego badań – wyniki relacjonowano na łamach Consciousness and Cognition – medytowali przez cztery dni, codziennie poświęcając na to zaledwie 20 minut. W tym czasie grupa kontrolna słuchała Tolkienowskiego „Hobbita”.

Gdy – po tych czterech dniach – zrobiono wszystkim serię testów, okazało się, że w tych sprawdzających zdolności poznawcze, koncentrację oraz pamięć medytujący osiągali wyniki od 15 do 50 proc. lepsze niż, ci którzy relaksowali się, słuchając o przygodach Bilba. Poprawił się też nastrój badanych i obniżył poziom lęku. Jednak to ostatnie dotyczyło i tych medytujących, i tych słuchających „audiobooka”. Bo na nastrój zdaje się pomagać nawet chwila oderwania i oddechu.

Medytacja – przysługa dla mózgu

Medytacja – to działa!

Zdjęcie: shutterstock

Gdy wsiadamy do zatłoczonego tramwaju, to wpadamy w zgiełk, który nie pozwala się na niczym skupić. Od zgiełku można jednak uciec. Słuchawki na uszach i książka w ręce powodują, że możemy zignorować to, co wokół, i poświęcić uwagę temu, czemu chcemy ją poświęcić. Medytacja działa podobnie i też pozwala postawić barierę pomiędzy nami i zgiełkiem codziennego życia.

Jednak to tylko ta część, którą zauważamy, bo okazuje się, że wszystko ma też wymiar tyle odczuwalny, ile niewidoczny. Przynajmniej tak długo, jak długo nie sięgnie się po metody neuroobrazowania. A tak zrobiła np. Sara Lazar z Harvardu.

Zafascynowana technikami MM specjalistka od mózgu zajrzała do głowy medytujących. Kurs jogi, podczas którego badano uczestników, trwał osiem tygodni. W jego trakcie zauważono obiektywne zmiany w strukturze mózgów, które tłumaczą wysoką efektywność jogi.

Okazało się bowiem, że powiększyła się u nich gęstość istoty szarej w hipokampie (przypominająca nieco reakcję i zmiany, które widać po kuracji lekami antydepresyjnymi), połączeniu skroniowo-ciemieniowym i w korze obręczy. Natomiast w centrum emocji naszego mózgu, którym są jądra migdałowate, jej gęstość spadła, co obniża dolegliwość i siłę odczuwania stresu.

Efekty zauważono tam, gdzie są miejsca decydujące o szybkości i jakości naszego poznania oraz stabilności emocjonalnej. Właśnie dlatego – od lat potwierdzają to kolejne badania – medytacja pozytywnie wpływa na zdolność koncentracji i poziom uwagi. Jest także użytecznym narzędziem stosowanym w walce ze stanami lękowymi, uzależnieniami, a nawet z… anoreksją i bulimią.

Zatem.. na medytację, Panie i Panowie, bo to doskonała metoda, by poradzić sobie z zawodowym amokiem i tempem życia, które zdecydowanie zbyt często nie jest przystosowane do nas, tylko każe nam przystosowywać się do siebie.

A jeżeli na medytację nie macie czasu lub ochoty, to przynajmniej codziennie: 1) zrelaksujcie się, 2) dajcie swobodnie krążyć myślom, ale nie reagujcie na nie, nie dajcie się im wciągnąć, 3) znajdźcie dla nich jeden cel i koncentrujcie się na nim, 4) a wtedy znajdźcie w mózgu puste pudełko i skoncentrujcie się na… niczym. Wiem, na początku to trudne. Ale poświęcona chwila się zwróci, bo szybciej zrobicie to, co macie zrobić. No i zrobicie to lepiej.

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Najnowsze w naszym serwisie

14 skutecznych sposobów na stres

Rujnuje serce i żołądek, powoduje bezsenność, wywołuje dolegliwości bólowe, dodaje lat, obniża odporność. O tym, jak stres wpływa na organizm, pisaliśmy nieraz. Pytanie, co z nim zrobić. Oto 14 potwierdzonych naukowo patentów.
Męźczyzna przy porodzie

Co czuje ojciec w trakcie porodu? Zobacz galerię pełną emocji

Agnieszka Kowalska: na pewno nie chcę się poddać i pójść znów do pracy w korporacji, tylko dlatego, że będę tam więcej zarabiać

Masło czekoladowe – zdrowe, bo domowe!

Masło czekoladowe – zdrowe, bo domowe!

Chyba wszyscy uwielbiamy masło czekoladowe… Idealnie nadaje się na szybkie śniadanie, do smarowania na chlebie albo z naleśnikami. Niestety, gotowe zwykle zawiera mnóstwo cukru, tłuszczu i sztucznych polepszaczy smaku. Dlatego pyszne czekoladowe smarowidło zrobimy sobie sami!

Powiązane tematy

Zainteresują cię również:

14 skutecznych sposobów na stres

kobieta z papierem toaletowym w dłoni

Wpływ stresu na gospodarkę pokarmową. Dietetyczka: jelita to nasz drugi mózg

para leży w łóżku z białą pościelą i rozmawia

Dlaczego możesz nie mieć ochoty na seks? Zabójcy libido

dziewczyna bawiąca się klockami lego forma

Klocki LEGO sposobem na stres u dorosłych

5 rzeczy, których nie cierpi twój żołądek

Stres a odporność – czego jeszcze nie wiemy o tym przedziwnym związku?

Alkohol wytrąca bakterie z równowagi

Dlaczego nie czytam regularnie wiadomości?

Aktywność mózgu wzrasta, gdy odpoczywasz

8 sposobów na obniżenie kortyzolu

Milenialsi nie tak zdrowi jak rodzice

Depresja facebookowa

Depresja facebookowa