Przejdź do treści

Bąbelki i cukier? Byle nie razem

Bąbelki i cukier? Byle nie razem
Zdjęcie: shutterstock
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Przeciętny Polak zjada ponad 40 kg cukru w ciągu roku. Trzech na pięciu ma nadwagę, a co czwarty jest otyły. Dietetyk: „Dane są alarmujące”
Jak ubierać dziecko, by go nie przegrzewać? Odpowiada pediatra
Zdjęcia, które poruszają – historie, które chwytają za serce. Ogłoszono nominacje do World Press Photo 2019
Kobieta w ciąży
Czy wywoływanie porodu jest bezpieczne dla dziecka? Rozmawiamy z położną
Zamiast drinków z palemką sączysz syrop przeciwgorączkowy? Dowiedz się, dlaczego chorujesz podczas urlopu

Wybierasz gazowany napój light zamiast zwykłego? Niby dobrze, bo ograniczasz spożycie cukru i aplikujesz sobie jakieś 150 kalorii mniej. Ale tak naprawdę, to zły wybór. I to nie tylko wina sztucznych słodzików, a… bąbelków. Od tego połączenia mózg wariuje.

To niewielkie badanie z użyciem rezonansu magnetycznego, gazowanych i dietetycznych napojów wydało mi się ciekawe, bo rzuca światło nie na szkodliwość słodzików czy cukru, a na wpływ gazów w słodkim napoju na nasz mózg. Okazuje się, że w wyniku działania CO2 neurony w mózgu wysyłają słabsze sygnały, gdy pijemy słodką wodę gazowaną niż słodką wodę, ale niegazowaną. Mówiąc prościej: mózg koduje mniejsze spożycie cukru, gdy napój ma bąbelki. Co to dla nas oznacza? W rezultacie osoby pijące słodkie napoje gazowane, zarówno dietetyczne jak i nie, jedzą przeciętnie w ciągu dnia więcej węglowodanów. Oczywiście nie każdy, ale – jak uważają autorzy – większość z nas. Te napoje to nie tylko puste kalorie. Zachęcają nas do tego, by jeść więcej!

Ponadto dodanie do napoju dietetycznego CO2 sprawia, że mózg ma trudności w rozpoznaniu różnic między cukrem a sztucznym słodzikiem. Zachęca nas to do picia i przyzwyczaja do słodkiego smaku. Wzmaga też apetyt. 

Badanie tłumaczy poniekąd, dlaczego spożywanie słodkich napojów gazowanych, również tych „dietetycznych”, wiąże się z częstszymi przypadkami zaburzeń metabolicznych (np. otyłością, insulinoopornością, cukrzycą). Same bąbelki nie są szkodliwe, jednak w połączeniu ze słodyczą mogą być. Cukier zwiększa łaknienie, a w kombinacji z CO2 może dodać nam nadprogramowych kalorii.

Więcej na ten temat znajdziecie w piśmie Gastroenterology.

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy

Zainteresują cię również:

Przeciętny Polak zjada ponad 40 kg cukru w ciągu roku. Trzech na pięciu ma nadwagę, a co czwarty jest otyły. Dietetyk: „Dane są alarmujące”

Chcesz zrzucić kilka kilogramów? Spróbuj koktajli z odpowiednimi składnikami, które podkręcają metabolizm

Dopadają cię skurcze i miewasz przyspieszone tętno? Może masz za mało potasu w organizmie?

Dwie stopy, jedna normalna, a druga cała spuchnięta z mocno widocznymi żyłami

Na czym polega obrzęk limfatyczny? Efektywne sposoby leczenia

Dwoje bardzo grubych ludzi obejmuje swoje otyłe brzuchy centymetrem krawieckim.

Otyłość brzuszna – jakie ćwiczenia wykonywać, aby pozbyć się jej? Sposoby na szczupłą sylwetkę

Kobieta pod drewnianą chatą zima

Przemilczane uroki zimy, czyli jak nasz organizm znosi niskie temperatury

kobieta sięgająca po szklankę wody

Odwodnienie organizmu – jakie objawy należy uznać za alarmujące?

sieta

Dieta przyspieszająca metabolizm – co jeść, aby trawić szybciej?

szczupła sylwetka

Jak przyspieszyć metabolizm, aby czuć się lepiej i stracić kilogramy?

Wstydź się za to, że „żresz”. O kontrowersyjnych plakatach na polskich ulicach. Miały edukować, a upokarzają

5 najczęstszych błędów przy odchudzaniu

Jak uleczyć sylwestrowego kaca?