Przejdź do treści

Bąbelki i cukier? Byle nie razem

Bąbelki i cukier? Byle nie razem
Zdjęcie: shutterstock
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Zdarzyło ci się płakać po seksie? Nie ty jedna. Skąd to się bierze? Wyjaśnia ekspert
Freepik.com
Dzielisz albo kruszysz tabletki? Nie wszystkie wolno! Farmaceutka Anna Wyrwas tłumaczy, dlaczego to takie ważne
www.istockphoto.com
Twoje dziecko lubi bawić się nad wodą? Uważaj! „Utopić się można w talerzu zupy!” – przypomina lekarka Marta Bik-Tavares
kobieta opala się
Przyłóż plasterek pomidora na poparzone miejsce. Oparzenia słoneczne – jak możemy sobie pomóc?
„Odłącz się”, nie wszystko jest online. Mądra kampania we wrocławskim MPK

Wybierasz gazowany napój light zamiast zwykłego? Niby dobrze, bo ograniczasz spożycie cukru i aplikujesz sobie jakieś 150 kalorii mniej. Ale tak naprawdę, to zły wybór. I to nie tylko wina sztucznych słodzików, a… bąbelków. Od tego połączenia mózg wariuje.

To niewielkie badanie z użyciem rezonansu magnetycznego, gazowanych i dietetycznych napojów wydało mi się ciekawe, bo rzuca światło nie na szkodliwość słodzików czy cukru, a na wpływ gazów w słodkim napoju na nasz mózg. Okazuje się, że w wyniku działania CO2 neurony w mózgu wysyłają słabsze sygnały, gdy pijemy słodką wodę gazowaną niż słodką wodę, ale niegazowaną. Mówiąc prościej: mózg koduje mniejsze spożycie cukru, gdy napój ma bąbelki. Co to dla nas oznacza? W rezultacie osoby pijące słodkie napoje gazowane, zarówno dietetyczne jak i nie, jedzą przeciętnie w ciągu dnia więcej węglowodanów. Oczywiście nie każdy, ale – jak uważają autorzy – większość z nas. Te napoje to nie tylko puste kalorie. Zachęcają nas do tego, by jeść więcej!

Ponadto dodanie do napoju dietetycznego CO2 sprawia, że mózg ma trudności w rozpoznaniu różnic między cukrem a sztucznym słodzikiem. Zachęca nas to do picia i przyzwyczaja do słodkiego smaku. Wzmaga też apetyt. 

Badanie tłumaczy poniekąd, dlaczego spożywanie słodkich napojów gazowanych, również tych „dietetycznych”, wiąże się z częstszymi przypadkami zaburzeń metabolicznych (np. otyłością, insulinoopornością, cukrzycą). Same bąbelki nie są szkodliwe, jednak w połączeniu ze słodyczą mogą być. Cukier zwiększa łaknienie, a w kombinacji z CO2 może dodać nam nadprogramowych kalorii.

Więcej na ten temat znajdziecie w piśmie Gastroenterology.

Chcesz mieć szybszy metabolizm?

Ciało kobiety cały czas się zmienia. Czasem chcemy mieć więcej przemiany, a mniej materii. Sprawdź jak WIMIN może Ci w tym pomóc

Sprawdź

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Polecamy

barbara pasek

„Gdybym po kolejnym ataku przestała szukać odpowiedzi, to skończyłoby się to śmiercią” – Barbara Pasek o swoich zmaganiach z boreliozą

„Pary homoseksualne są rodzicami bardzo odpowiedzialnymi. Ich miłość jest taka sama jak heteroseksualnych rodziców. Ale mają więcej niepokoju” – mówi psychoterapeutka Agnieszka Gudzowaty

„Nie powinny odkładać ciąży kobiety ze schorzeniami ginekologicznymi – endometriozą, zaburzeniami endokrynologicznymi, na przykład zespołem policystycznych jajników” – mówi prof. Marzena Dębska

„Zajęcia jogi śmiechu działają jak masaż twarzy, a przecież śmiech prostuje opadające kąciki ust. Po co myśleć o zmarszczkach? Ważniejsze jest życie pełne radości” – mówi Piotr Bielski, jogin śmiechu

Zainteresują cię również:

Jak schudnąć, gdy masz 20, 30, 40 lat?

Jak bezpiecznie i skutecznie się odchudzać, gdy masz 20, 30, 40 lat?

„Ja nie lubię swojego brzucha. Mam sobie wmawiać, że jest zajebisty, jak nie jest? Ale nie jest tak słaby, żebym miała się go bardzo wstydzić i nie wychodzić na plażę” – mówi Ewa Zakrzewska, modelka plus size

mleko

Co najlepiej nawadnia? Będziesz zaskoczona! Wcale nie chodzi o wodę…

Najczęstsze błędy żywieniowe wg trenerki Kasi Bigos

Po co urozmaicać dietę?

Po co urozmaicać dietę?

anorektyczka

„Dzisiaj uświadamiam kobiety, że mogą o siebie dbać, ale żeby robiły to z głową, bo jeśli tylko odłożą ją na półkę, a w zamian wybiorą ciało, to już po nich”. Rozmawiamy z Martą Kieniuk-Mędrala o zaburzeniach odżywiania

Jak ćwiczyć bezpiecznie w upalne dni

Jak ćwiczyć bezpiecznie w upalne dni? Zobacz, co radzi trener

kobieta na wakacjach

5 chorób, które możesz przywieźć z wakacji

5 produktów, które pomogą przetrwać upały

5 produktów, które pomogą przetrwać upały

Idealny na upał: napój arbuzowy

Brak energii, zły nastrój? Przyczyna może być prozaiczna

Metabolizm – czym właściwie jest i co na niego wpływa?

5 zaskakujących skutków odwodnienia, które łatwo przeoczyć

Co kryje się za dodatkowymi kilogramami? Powstał projekt, który rzuca nowe światło na otyłość

Jak ekstrakt z zielonej herbaty wpływa na metabolizm?

Jak przyspieszyć metabolizm?

Jak przyspieszyć metabolizm? Poznaj 5 skutecznych produktów

Jesteś ciągle zmęczona? Być może to kwestia diety. Przyjrzyj się swoim nawykom

Zimny prysznic ‒ doceń dreszcze!

piwny brzuch

Skąd się bierze piwny brzuch i jak się go nie nabawić?

Kontrowersje wokół reklamy Gillette Venus. Promowanie różnorodności czy otyłości? Porozmawialiśmy z psycholog Katarzyną Jarząbek

O jakiej porze dnia najlepiej trenować? Podpowiadamy

6 nawyków, które szkodzą twojemu sercu

Kobieta pijąca wodę

Obserwuj swój mocz! On ci pokaże czy pijesz odpowiednią ilość wody. O skutkach odwodnienia i nadmiernego nawodnienia mówi nam lekarz rodzinny

Masz problemy z koncentracją? Łatwo wpadasz w złość? Zastanów się, czy wystarczająco dużo pijesz. Wody oczywiście!