Przejdź do treści

Książka na stres

Książka na stres
6 minut czytania obniża poziom stresu o dwie trzecie. Zdjęcie: shutterstock
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Meghan Markle i książe Harry
Meghan Markle podróżuje samolotem. Nasz ekspert odpowiada, czy latanie jest bezpieczne dla ciąży?
Główny Inspektor Sanitarny: teorie przeciwników szczepień to szarlataneria
Anja Rubik przekazuje 1000 książek „#SEXEDPL” do polskich szkół
Ewa Chodakowska
Ewa Chodakowska zachęca do badań piersi
Lizi Jackson-Barrett
Łysa Lizi Jackson-Barrett: Rok temu płakałam. Teraz czuję się świetnie

Zaledwie 6 minut czytania zmniejsza poziom zestresowania o dwie trzecie! Jeśli nie dla poszerzania horyzontów, to czytajcie przynajmniej dla zdrowia ducha. Książki mogą być przyjemną i skuteczną terapią odstresowującą.

Książka na stres

Już 6 minut czytania może wystarczyć, aby obniżyć poziom stresu o dwie trzecie! – dowodzą badania neuropsychologa doktora Davida Lewisa. Według niego czytanie koi nerwy skuteczniej i szybciej niż słuchanie muzyki, wypicie filiżanki herbaty czy nawet spacer. Jak to sprawdził? Badanych poddawano „stresującym” testom oraz aktywnościom, cały czas mierząc napięcie mięśni i pracę serca. Później stosowano różne techniki relaksacji i sprawdzano podstawowe parametry. Czytanie dało najlepszy rezultat, bo wykonując tę czynność, odrywamy się od codziennych problemów i zmartwień, a uwagę skupiamy na tekście, fabule książki, ilustracjach. To relaks dla ciała i umysłu.

Książka przeciw demencji

…bo w końcu mózg jest jak mięsień – trzeba go ćwiczyć. Badania z Proceedings of the National Academy of Sciences dowiodły, że dorośli, którzy częściej angażują swój mózg w czytanie i zapamiętywanie, rzadziej zapadają na chorobę Alzheimera.

Książka na dobry sen

Skoro książka pomaga się odstresować, to w rezultacie pomaga też odprężyć się przed zaśnięciem. Osobom z problemami tego typu zaleca się wprowadzenie codziennej rutyny, polegającej na wyciszaniu się przed zaśnięciem. I tu książka jest jak znalazł. Najlepiej ta tradycyjna – papierowa. Ostatnie badania pokazują, że czytanie przy słabym świetle wcale nie wpływa znacząco na pogorszenie wzroku. To lepsze niż gapienie się w jasny monitor komputera czy telefonu – mózg dostaje wtedy informację: jest jasno, trzeba wstawać!

Książka na smutki

Czytanie może być terapią. W PLOS ONE znajdziecie wyniki badania, w którym brali udział chorzy na depresję. Włączenie do leczenia czytania zaowocowało znacznie lepszymi postępami niż w przypadku standardowej terapii. Książka jest dobra zawsze, gdy łapie nas chandra. Zamiast po dramat czy horror sięgnijmy lepiej po dobrą komedię albo poradnik o pozytywnym myśleniu.

O tym, jak dobra fikcja działa na emocje, przeczytacie także tutaj. A jeśli nadal brak wam motywacji, podejmijcie nasze czytelnicze wyzwanie!

 

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy

Zainteresują cię również:

dwie kobiety korzystające ze smartfonów

Diagnoza w kieszeni. Smartfon pomoże wykryć zaburzenia neurologiczne

Smutna dziewczyna

Depresja a smutek. Jak je odróżnić? Ekspert odpowiada

Depresja – trzy czwarte Polaków się jej wstydzi. Na ratunek ruszyła kampania społeczna

Smutna kobieta siedzi na kanapie z pizza i ogląda telewizję.

Zdrowe odżywianie chroni mózg przed depresją

Dlaczego nie czytam regularnie wiadomości?

8 sposobów na obniżenie kortyzolu

Depresja jako stan zapalny

Jeszcze chandra czy już depresja?

Jeszcze chandra czy już depresja?

Milenialsi nie tak zdrowi jak rodzice

Depresja facebookowa

Depresja facebookowa

Adaptogeny w obliczu czynników stresogennych

6 skutecznych sposobów na stres