Przejdź do treści

Miażdżyca a dieta – jak układać jadłospis w diecie miażdżycowej?

Kobieta wybiera dietę miażdżycową
Fot. pathdoc / stock.adobe.com
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
istockphoto.com
Masz trądzik? Wszystkiemu winne może być to, co jesz!
Beata Pawlikowska
Beata Pawlikowska: myślałam, że jestem więźniem swojego ciała i nie podobało mi się to, że podlegam miesięcznemu cyklowi
istockphoto.com
Zakażenie wirusem HPV może dotyczyć nawet co drugiej aktywnej seksualnie osoby. Jak się przed nim chronić?
istockphoto.com
Wróciłaś z urlopu, a na twojej skórze pojawiło się więcej znamion i piegów? Sprawdź, czy nie są groźne
żywność w supermarkecie
Koniec z marnowaniem żywności w marketach. Zaczyna obowiązywać nowa ustawa

Dieta przy miażdżycy może skutecznie zahamować rozwój choroby, którą powodują w głównej mierze złogi wapniowe wymieszane z makrofagami i włóknikiem (tzw. blaszka miażdżycowa), który cementuje i blokuje światło naczyń krwionośnych. Progresja blaszki jest szczególnie niebezpieczna z uwagi na choroby serca Dieta przeciwmiażdżycowa to jeden z wielu elementów, które powinny stanowić nie tylko leczenie takiego stanu, ale przede wszystkim profilaktykę.

Dieta na miażdżycę nie jest trudna do wprowadzenia. Przestrzeganie zaleceń żywieniowych nie tylko hamuje progresję blaszki, ale również sprzyja jej usuwaniu. Warto więc zapoznać się z modelem, który może ochronić nasze serce przed zawałem.

Dieta miażdżycowa – dlaczego jest ważna?

Dieta miażdżycowa skutecznie hamuje rozwój choroby. Miażdżyca, inaczej arterioskleroza to choroba dotykająca wnętrza naczyń krwionośnych. Niewłaściwa dieta, predyspozycje genetyczne, brak aktywności fizycznej czy palenie papierosów to tylko kilka z głównych czynników przyczyniających się do rozwoju blaszki miażdżycowej. Progresja zwłóknienia, które składa się głównie z wapnia i utlenionych form tłuszczu, sprawia, że szerokość wnętrza naczyń staje się coraz mniejsza. Zatrzymanie przepływu krwi skutkuje zawałem bądź udarem.

Zmiany miażdżycowe to stan bardzo niebezpieczny dla organizmu, a choroba niedokrwienna serca jest jedną z głównych przyczyn śmierci ludzi na całym świecie.

Doskonałą metodą prewencji, jak i leczenia niefarmakologicznego jest odpowiednia dieta miażdżycowa i przeciwmiażdżycowa. Zbilansowany jadłospis i dieta przy miażdżycy są istotnym elementem, gdyż nie tylko hamują rozwój blaszki, ale również przyczyniają się do oczyszczania naczyń krwionośnych ze złogów.

Graficzne przedstawienie miażdżycy mózgu

Jak ważna jest dieta na miażdżycę?

Dieta przeciw miażdżycy jest kluczowa w leczeniu złego stanu żył i tętnic. Odpowiednio zbilansowany schemat żywienia pozwala ograniczyć syntezę cholesterolu w wątrobie, który przyczynia się do rozwoju arteriosklerozy. Ograniczenie spożycia tłuszczów trans i nasyconych kwasów tłuszczowych pozwala na zahamowanie rozwoju blaszki miażdżycowej, a włączenie do diety nienasyconych kwasów tłuszczowych przyczynia się do redukcji już istniejących złogów.

Dieta przy miażdżycy tętnic to podstawa leczenia. Wielu chorych dość pobłażliwie podchodzi do tej kwestii, myśląc, iż cały problem rozwiążą leki przepisane przez lekarza. Środki farmakologiczne nie przyniosą spodziewanych efektów, jeśli przyjmując je, wciąż będzie się spożywać ogromne ilości przetworzonych i bogatych w niekorzystne tłuszcze produktów.

Zobacz także: Jak obniżyć cholesterol domowymi sposobami 

Dieta miażdżycowa ‒ co powinna zawierać

Dieta miażdżycowa nie zmusza do całkowitego porzucenia przyzwyczajeń żywieniowych. Wielu chorych boi się przejścia na dietę przeciwmiażdżycową, sądząc, iż nie pomoże, będą na niej głodni. Z tego powodu niektórzy nawet nie próbują czegokolwiek zmienić w swoim odżywianiu.

Ogólne zalecenia w diecie antymiażdżycowej:

  • ograniczenie spożycia tłuszczów trans do 0 (aktualne zalecenia IŻŻ),
  • ograniczenie spożycia nasyconych kwasów tłuszczowych do 7% zapotrzebowania kalorycznego,
  • ograniczenie spożycia cholesterolu do max. 200 mg na dobę,
  • włączenie do diety produktów obfitych w nienasycone kwasy tłuszczowe (omega 3,6 i 9),
  • zwiększanie podaż błonnika do 30 g na dobę,
  • ograniczenie spożycia soli do 1-3 g na dobę (szczególnie w miażdżycy tętnic mózgowych i po przebytym udarze),
  • zwiększenie spożycie wody, co najmniej 2,5 litra,
  • włączenie do diety produktów bogatych w witaminy, pierwiastki i składniki odżywcze o działaniu antyoksydacyjnym.

Zobacz także

Dieta antymiażdżycowa – zasady profilaktyki

Ogólne zalecenia żywieniowe odgrywają rolę drogowskazu, z którego należy skorzystać, oczekując poprawy stanu zdrowia. Warto jednak pamiętać, że to nie wszystko. Prewencja żywieniowa jest ważna, jednak równie istotna jest modyfikacja stylu życia. Stosowanie diety przeciw miażdżycy wspomóc można przez:

  • redukcję masy ciała (BMI) do bezpiecznej dla zdrowia,
  • zaprzestanie palenia tytoniu i spożywania alkoholu,
  • włączenie regularnej aktywności fizycznej opierającej się na ćwiczeniach dopasowanych do grupy wiekowej,
  • zmianę nawyków żywieniowych: 4-5 posiłków dziennie, małe porcje, spokojne spożywanie posiłku,
  • włączenie do diety naturalnych preparatów bogatych w antyoksydanty (owoce, warzywa, naturalne zioła, przyprawy, suplementy).

Miażdżyca mózgu ‒ dieta

Miażdżyca to choroba, która dotyka wielu obszarów organizmu. Zdiagnozowane przypadki, które wymagają odpowiedniej diety to m.in. miażdżyca kończyn dolnych, miażdżyca tętnic, aorty czy mózgu. Dieta miażdżycy mózgu jest szczególnie ważna, gdyż choroba jest szczególnie niebezpieczna – stanowi bezpośrednie zagrożenie udarem mózgu.

W przypadku miażdżycy mózgu jadłospis powinien uwzględniać ogólne założenia diety miażdżycowej, z silnym naciskiem na ograniczenie spożycia soli kuchennej i produktów o potencjale zwiększającym ciśnienie tętnicze. Połączenie blaszki miażdżycowej z objawami hipertensji znacznie zwiększa ryzyko wylewu.

W przypadku miażdżycy mózgu powinno się więc ograniczyć spożycie sodu (dieta niskosodowa). Nie należy dosalać żadnych potraw, a w zamian stosować naturalne przyprawy o działaniu antyoksydacyjnym. Warto wystrzegać się również produktów wysoko przetworzonych, gdyż zawierają one szkodliwy glutaminian sodu.

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

miód

5 najlepszych zamienników cukru

Afrodyzjaki - by żądz moc móc wzmóc

Afrodyzjaki – by żądz moc móc wzmóc

Mleko – pić czy nie pić? Rozwiewamy wątpliwości

Wino – wiesz, ile możesz wypić? Sprawdź, zanim sięgniesz po kieliszek

kobieta przed komputerem

„Im bardziej napinasz szyję, tym mocniej „ciągniesz” również za nerwy, które przechodzą przez nadgarstek”. Fizjoterapeuta o syndromie biurowego nadgarstka

istockphoto.com

5 codziennych zagrożeń dla kręgosłupa

Unsplash

Czego nie wiesz o cholesterolu?

Trzy kobiey tańczą na plaży. Przed nimi koc a na nim owoce i drink

„Jesteśmy rozpitym narodem i doskonale widać to w gabinetach lekarskich” – mówi dr Małgorzata Ponikowska. Nie wiesz, dlaczego tyjesz? Zajrzyj do swojego kieliszka!

Dieta na urlopie. Jak uniknąć niezdrowych pułapek?

Chcesz mieć piękną i zdrową skórę? Oto produkty, które powinny lądować na twoim talerzu

klimatyzacja

Klimatyzacja – poznaj jej plusy i minusy

„Hormony działają na podstawie tego, co jemy. Jeśli nie jemy zgodnie ze swoim metabolicznym IQ, brak nam energii, koncentracji i mamy kłopoty z układem pokarmowym” – mówi health coach Agnieszka Pająk

swędząca skóra

Dlaczego skóra swędzi? Sprawdź, jaka może być przyczyna problemu

dieta pcos

Jaka powinna być dieta przy PCOS? Objaśnia dietetyczka z profilu „Niekoniecznie dietetycznie”

lewandowska

„Jeżeli ktoś twierdzi, że się wyleczył z Hashimoto, bo zmienił coś w diecie, to jest to tylko dowód anegdotyczny” – mówi Agata Lewandowska, dietetyk i autorka książki „Hashimoto. Dieta i styl życia w chorobie”

paznokcie

Paznokcie mówią wiele o twoim zdrowiu. Sprawdź, jakie ostrzeżenia mogą ci wysyłać

papierosy

Co papierosy robią z układem krążenia?

mama cholesterol

Twoja mama ma za wysoki cholesterol? Wraz z kardiologiem podpowiadamy, jak możesz jej pomóc

kobieta ucząca się reanimacji

Reanimacja a resuscytacja. Jaka jest różnica? Jak je przeprowadzić?

pms

„O PMS lubi się żartować, bo to przecież tylko gorsze dni kobiety. Tymczasem u podłoża PMS leży nierównowaga hormonalna”. Jak na nią wpłynąć, tłumaczy dietetyczka i naturopatka Monika Skuza

Dwie dziewczyny trzymają arbuzy przy twarzy

Wiesz, czego nie powinnaś jeść, jeśli jesteś uczulona na trawy? O alergiach krzyżowych pisze lekarka Joanna Jamroz-Brzeska

Migrena na talerzu. Czego nie jeść, by uniknąć bólu głowy?

„W pierwszej kolejności pobiera się serce, następnie płuca, wątrobę, trzustkę i na końcu nerki”. Panna Chirurg, czyli dziewczyna przy stole operacyjnym, opowiada jak wygląda procedura przeszczepiania

„W dniu swoich urodzin dowiedziałam się, że mam cukrzycę. Dostałam przepiękny prezent w postaci skierowania do natychmiastowego stawienia się w szpitalu” – mówi Sandra Kaczmarska, młoda diabetyczka typu 1