Przejdź do treści

Co jeść, by obniżyć poziom cholesterolu we krwi? Okazuje się, że nie wiemy wszystkiego

istockphoto.com
istockphoto.com
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Daniel Qczaj, „BreastFit”, kalendarz Power od Community
„Biusty, piersi, cycki cycuszki… najbardziej kochom, gdy są zdrowe!”. Daniel Qczaj o udziale w akcji „BreastFit”
Zdecydowałaś się na suplementację magnezu? Dietetyczka wyjaśnia, jaki rodzaj tabletek wybrać
Agnieszka Zapart: Porównywanie jest zawsze źródłem cierpienia – nieważne czy porównujesz się w dół czy w górę
Agnieszka Zapart: Porównywanie jest zawsze źródłem cierpienia – nieważne, czy porównujesz się w dół czy w górę
Dziecko próbuje stanąć przy barierkach
Jak przyspieszyć chodzenie dziecka? Chodzik jest dobrym pomysłem?
Padł kolejny rekord zarażeń koronawirusem
Padł kolejny rekord zarażeń koronawirusem. Zostało potwierdzonych ponad 10 tys. przypadków

Większość z nas zdaje sobie sprawę z tego, że styl życia przekłada się na poziom cholesterolu we krwi. 16 proc. badanych uważa, że na jego stężenie nie mają wpływu fast food, słodycze i stres. To pokazuje, że chociaż poziom naszej świadomości żywieniowej rośnie, może być jeszcze lepiej. Jak to w końcu jest z tym cholesterolem? Zapytałam mgr inż. Paulę Nagel, specjalistkę ds. żywienia z Instytutu Żywności i Żywienia.

Cały ten cholesterol…

Nasz organizm samoczynnie wytwarza cholesterol pokarmowy, dlatego też nie ma potrzeby ciągłego jego uzupełniania z pożywienia. Nie oznacza to jednak, że nie jest on potrzebny.

– Cholesterol jest niezbędny do współtworzenia błon komórkowych w organizmie czy w syntezie hormonów steroidowych. Jest również prekursorem witaminy D oraz kwasów żółciowych. Problemem w temacie cholesterolu jest natomiast fakt, że jego źródłem jest wiele produktów żywnościowych, które są łatwodostępne i od lat dominują w diecie Polaków. Cholesterol znajduje się w jajach, mięsie, mleku oraz wszelkich podrobach mięsnych.

Nieprawidłowy sposób żywienia związany jest głównie z nadmierną podażą tłuszczów pochodzenia zwierzęcego – zawierających w swym składzie nadmiar szkodliwych nasyconych kwasów tłuszczowych i właśnie cholesterolu. Nic dziwnego, że lubimy tłuste jedzenie. Tłuszcz to w końcu nośnik smaku, jednak nie należy zapominać, że nadmiar takiego pożywienia sprzyjać może wielu patologiom zdrowotnym, np. miażdżycy tętnic – wyjaśnia mgr inż. Paula Nagel.

Unsplash

Jak działa cholesterol?

Głównym nośnikiem cholesterolu są lipoproteiny LDL (czyli lipoproteiny o niskiej gęstości). Potocznie nazywamy je „złym cholesterolem”.

– Wysokie spożycie produktów bogatych w cholesterol powoduje nadmierne zwiększanie się ilości cholesterolu w wątrobie. Dochodzi tam do zjawiska tzw. sprzężenia zwrotnego i objawia się to ograniczeniem naturalnej produkcji tego związku oraz receptorów dla cząsteczek lipoprotein LDL. Nadprodukcja receptorów dla lipoprotein LDL w wątrobie aktywuje szybkie łączenie się cząsteczek LDL. Dochodzi wtedy do zjawiska spadku LDL.

Nadmiar cholesterolu w komórkach wątroby powoduje, że ilość receptorów dla LDL spada, ale wtedy stężenie „złego cholesterolu” LDL we krwi wzrasta. W tym mechanizmie dochodzi do odkładania się cholesterolu we włóknach mięśni gładkich ścian tętnic – wyjaśnia specjalistka.

Unsplash.com

Co jeść, by obniżyć poziom cholesterolu we krwi?

Europejskie Towarzystwo Kardiologiczne zaleca, aby spożycie cholesterolu w diecie nie przekraczało >300 mg/dzień. Najlepszym sposobem regulacji poziomu lipidów we krwi jest zmiana stylu życia i modyfikacja dotychczasowego jadłospisu. Od czego zacząć?

– Zaleca się ograniczenie spożywania produktów pochodzenia zwierzęcego, które są źródłem nasyconych kwasów tłuszczowych i zastąpienie ich tłuszczami roślinnymi, np. oliwą z oliwek, olejem rzepakowym, olejem lnianym. Należy pamiętać, że olej kokosowy i palmowy mimo, że należą do olejów roślinnych zawierają duże ilości nasyconych kwasów tłuszczowych (olej kokosowy nawet 80 proc.!), stąd też powinny być ograniczane w diecie.

W profilaktyce miażdżycy dominować powinny produkty z pełnego ziarna, różnokolorowe warzywa i owoce, ryby, tłuszcze roślinne, orzechy, nasiona roślin strączkowych, chude mleko i produkty mleczne.

Do smarowania pieczywa warto stosować margaryny miękkie (kubkowe) na rzecz masła, ponieważ obecne, dostępne na rynku zawierają bardzo małe ilości nasyconych kwasów tłuszczowych i tłuszczów trans, które są udokumentowanymi czynnikami ryzyka rozwoju chorób sercowo-naczyniowych – dodaje mgr inż. Paula Nagel.

schabowy

Co wiemy o cholesterolu?

W lipcu 2019 roku na reprezentatywnej próbie 1630 dorosłych Polaków przeprowadzono badanie SW Research na zlecenie Z.T. Kruszwica. Co z niego wynika? Niemal połowa badanych sądzi, że wypoczynek na świeżym powietrzu oraz odpowiednia jakość i długość snu nie wpływają na poziom cholesterolu. Co czwarty ankietowany uważa, że na wzrost cholesterolu nie przekłada się także stres.
Spora część ankietowanych jest też zdania, że cholesterol nie ma nic wspólnego ze spożywaniem fast foodów czy słodyczy. To błędne odpowiedzi. Musimy zmienić myślenie.

Rezygnacja z fast foodów i słodyczy to dobre rozwiązanie. Już samo zmodyfikowanie jadłospisu może obniżyć poziom cholesterolu nawet o 1/5. A obniżony cholesterol to zmniejszone ryzyko wystąpienia zawału serca i udaru mózgu.

Nasze teksty zawsze konsultujemy z najlepszymi specjalistami

Paula Nagel
mgr inż. Paula Nagel
specjalistka ds. żywienia

Zobacz także

i
Treści zawarte w serwisie mają wyłącznie charakter informacyjny i nie stanowią porady lekarskiej. Pamiętaj, że w przypadku problemów ze zdrowiem należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem.

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Margaryna czy masło na cholesterol? Skład margaryny

Masz wysoki cholesterol i zastanawiasz się, czy możesz jeść ser? Znamy odpowiedź

Tłuszcz i cholesterol naprawdę są takie groźne? Rozprawiamy się z mitami

Chcesz obniżyć cholesterol? Sięgnij po te produkty

Hipercholesterolemia nie boli. Zrób lipidogram!

Hipercholesterolemia nie boli. Zrób lipidogram!

Kobieta wybiera dietę miażdżycową

Miażdżyca – jakie są przyczyny, objawy, jak wygląda leczenie i dieta

Oliwa z oliwek / istock

Na czym smażyć? Na oliwie! Dietetycy z „Dietetyki nie na żarty” wyjaśniają dlaczego

Dobry cholesterol nie jest zły!

Dobry cholesterol nie jest zły! Sprawdź, dlaczego powinnaś zadbać o jego odpowiedni poziom

Wysoki cholesterol - jakie są przyczyny i objawy? Sposoby na wysoki cholesterol

Wysoki cholesterol – jakie są przyczyny i objawy? Jak go obniżyć?

Cholesterol w diecie / istock

Po co nam cholesterol? Dietetyczka Zofia Suszka wyjaśnia, czy jest on nam potrzebny do życia

Głóg, krzew

Głóg – sprawdź jego działanie i właściwości

zamyślona kobieta o jasnych włosach

Czy to już choroba?

Cholesterol w jajkach / istock

Cholesterol – obalamy mity

Kawa / istockphoto.com

Kawa i cholesterol. Koniec z espresso i „sypaną”?

oliwa

Wysoki cholesterol? Oto 6 produktów obniżających cholesterol

Statyny — Dowiedz się czym jest substancja pomagająca obniżyć cholesterol we krwi

Statyny – w walce o niższy poziom cholesterolu we krwi

kobieta w ciąży przy oknie

Cholesterol w ciąży – kiedy powinnaś go zbadać?

jajka

Cholesterol – wróg czy przyjaciel? Jak interpretować wyniki i jakie wartości są właściwe?

Im mniej, tym lepiej – czego zdrowa dieta zawierać nie powinna

Chrom (źródło - unsplash.com)

Chrom, a odchudzanie. Jakie są skutki przedawkowania chromu?

„Czarci pazur, czyli diabelsko skuteczna roślina. Doskonale sprawdza się w leczeniu kręgosłupa, uśmierza bóle mięśni i kości” – mówi dietetyczka dr Grażyna Pająk

Z cholesterolem walcz dietą

Z cholesterolem walcz dietą

Unsplash

Czego nie wiesz o cholesterolu?

Chcesz obniżyć poziom złego cholesterolu? Pokochaj białe owoce i warzywa!

Najpopularniejsze

Masturbacja może być jeszcze przyjemniejsza. Poznaj sposoby masturbacji

Ból trzustki - kobieta trzymająca się za brzuch

Ból trzustki – jak boli trzustka i jak odróżnić ból trzustki od bólu żołądka?

Płatki kwiatków na otwartej dłoni

Zastrzał – 7 domowych sposobów jak sobie z nim poradzić

Łóżkowy savoir-vivre. Kilka przykładów fajnych zachowań w sypialni

Para na kanapie

Seks analny – co to jest i jakie są najlepsze pozycje analne?

Kobieta leży na łóżku

Seks analny to czysta przyjemność! Jak wzbogacić swój erotyczny repertuar?

Co oznacza obniżona temperatura ciała i jakie są jej przyczyny? Kiedy spadek temperatury może być niebezpieczny?

Co oznacza obniżona temperatura ciała i jakie są jej przyczyny? Kiedy spadek temperatury może być niebezpieczny?

5 rzeczy, które mężczyźni uwielbiają w łóżku

5 rzeczy, które mężczyźni uwielbiają w łóżku

Kobieta pokazuje język, na nim jest zaznaczony czerwony punkt

Krosta na języku – przyczyny powstawania, leczenie. Skąd się bierze krosta na języku i jakie ma formy?

Truskawki - produkty bogate w błonnik

Błonnik – w czym jest go dużo? Sprawdź, jakie owoce i warzywa są bogate w błonnik

kobieta, którą bolą plecy

O czym świadczy ból pod łopatką? Charakter bólu, objawy i możliwe sposoby leczenia

Kiedy występuje niskie ciśnienie i wysoki puls?

Niskie ciśnienie i wysoki puls – kiedy występują? Co to oznacza?

kobieta, leżąca na łóżku, z bolącym brzuchem

Jak rozpoznać zakażenie owsikami? Czy pasożytów można pozbyć się domowymi sposobami?

Wada wzroku minus czy plus? A może astygmatyzm? Rodzaje wad wzroku

Wada wzroku minus czy plus? A może astygmatyzm? Rodzaje wad wzroku

Orgazm - jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

Orgazm – jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

spuchnięta powieka - kobieca powieka

Spuchnięta powieka – przyczyny i leczenie opuchlizny. Domowe sposoby na opuchnięte powieki.