Przejdź do treści

Jaka dieta na wysoki cholesterol jest odpowiednia? Co można jeść, a czego lepiej unikać?

taca z jedzeniem, na której jest mnóstwo produktów, które podnoszą cholesterol. Powyzej jest napis cholesterol
Fot. airborne77/AdobeStock
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
„Nasz organizm nie przeżyje bez tkanki tłuszczowej”. Nie przejmuj się wystającym brzuchem! Fizjoterapeutka tłumaczy, dlaczego to jest zdrowe
istockphoto.com
Chcesz schudnąć? Poznaj 6 zaskakujących trików
Adidas
Adidas Originals wraz z Pharrellem Williamsem i znanymi w środowisku feministycznym działaczkami walczą o prawa kobiet
pexels.com
Często kłócisz się z partnerem? Sprawdź 6 sposobów na to, by wymiana zdań wyszła wam na dobre
Fitness dla oczu. Wypróbuj tych ćwiczeń i ciesz się dobrym wzrokiem przez lata

Wysoki cholesterol jest jednym z czynników przyczyniających się do chorób układu krążenia. Przyczyną jest najczęściej nieodpowiedni styl życia: złe nawyki żywieniowe, brak aktywności fizycznej, palenie tytoniu, a także niektóre choroby przewlekłe. Jednym z najskuteczniejszych sposobów utrzymania cholesterolu w normie jest prawidłowa dieta.

Nasze teksty zawsze konsultujemy z najlepszymi specjalistami

lek. Marta Dąbrowska
Marta Dąbrowska
lekarz

Cholesterol to związek z grupy lipidów, który jest obecny we krwi i tkankach. Pełni w organizmie szereg funkcji – buduje błonę komórkową wszystkich komórek w ciele i bierze udział w syntezie hormonów płciowych, witaminy D3 i kwasów żółciowych. Jest dostarczany do organizmu wraz z pokarmem oraz produkowany w wątrobie i ścianie jelit. Jednak zbyt wysoki cholesterol jest bardzo groźny dla zdrowia, ponieważ znacznie zwiększa ryzyko chorób sercowo-naczyniowych. Ważne są regularne badania jego poziomu i działania profilaktyczne.

Przyczyny wysokiego cholesterolu

Cholesterol dzieli się na dwie frakcje: „dobry” (HDL) i „zły” (LDL). Pierwszy z nich wpływa pozytywnie na układ krążenia, natomiast drugi przyczynia się do rozwoju miażdżycy. Aby kontrolować poziom cholesterolu, należy regularnie wykonywać badania krwi. Przeprowadza się je na czczo w godzinach porannych. Normy przedstawiają się następująco:

  • cholesterol całkowity: 114–200 mg/dl,
  • cholesterol LDL: < 100 mg/dl,
  • cholesterol HDL: dla mężczyzn > 40 mg/dl, dla kobiet > 50 mg/dl.

Przyczyna wysokiego cholesterolu i trójglicerydów we krwi (hipercholesterolemii) leży przede wszystkim w nieodpowiednim stylu życia – złych nawykach żywieniowych, spożywaniu nieodpowiednich pokarmów, siedzącym trybie życia, braku aktywności fizycznej i używkach. Za wzrost stężenia cholesterolu odpowiadają także predyspozycje genetyczne oraz niektóre choroby przewlekłe: cukrzyca, niedoczynność tarczycy oraz zaburzenia pracy wątroby. Początkowo wysoki cholesterol nie wysyła objawów. Dopiero kiedy zaczną rozwijać się choroby naczyń i układu krążenia, pojawiają się pierwsze dolegliwości. Dlatego szczególnie ważne jest wczesne wykrycie hipercholesterolemii i wdrożenie szybkiego leczenia. U niektórych chorych można zaobserwować tzw. kępki żółte (żółtaki cholesterolowe). Są to zmiany skórne zlokalizowane w okolicy powiek, zbudowane z grudek cholesterolu. Ich pojawienie się świadczy zwykle o podwyższonym poziomie LDL.

Produkt zawierający cholesterol hdl

Dieta na wysoki cholesterol

W utrzymaniu prawidłowego stężenia HDL i LDL oraz leczeniu za wysokiego cholesterolu szczególne znaczenie przypisuje się odpowiedniej diecie. Zmiana nawyków żywieniowych, wyeliminowanie z jadłospisu niektórych produktów i zastąpienie ich zdrowymi posiłkami nie tylko przyczyniają się do zmniejszenia masy ciała, ale przede wszystkim minimalizują ryzyko powstania chorób układu krążenia (szczególnie miażdżycy i nadciśnienia tętniczego krwi) i cukrzycy typu II. Dlatego dieta cholesterolowa jest zalecana nawet zdrowym osobom w ramach profilaktyki i prowadzenia zdrowego trybu życia. Podstawą diety na wysoki cholesterol są właściwe nawyki żywieniowe. Należy spożywać 5 posiłków dziennie, w równych odstępach (co 2–3 godziny). Lepiej jest jeść częściej mniejsze porcje, niż dostarczyć organizmowi na raz zbyt dużą dawkę jedzenia. Dzięki temu pokarm nie zalega w żołądku i nie pojawia się nagłe uczucie głodu. Równie ważny jest sposób przyrządzania posiłków. Należy zrezygnować ze smażenia, ponieważ powoduje ono, że potrawy są nie tylko tłuste, ale powstają w nich toksyczne związki chemiczne. Warto polubić dania gotowane na parze, duszone lub pieczone w piekarniku. W jadłospisie powinno znaleźć się więcej owoców i świeżych warzyw. Właściwości obniżające cholesterol przypisuje się awokado, cytrusom, marchwi, jabłkom i gruszkom ze skórką oraz produktom bogatym w błonnik.

Zobacz także

Zbyt wysoki cholesterol – czego nie jeść?

Największy wpływ na wysoki poziom cholesterolu mają nasycone kwasy tłuszczowe. Są one składnikiem produktów pochodzenia zwierzęcego: tłustych serów, nabiału, żółtek jaj, masła, twardych tłuszczów (także pochodzenia roślinnego – olej palmowy i kokosowy) oraz tłustego mięsa i fast foodów. Konieczne jest ograniczenie ich spożycia, np. poprzez zastąpienie ich zdrowszymi produktami:

  • należy zastąpić masło i smalec olejami roślinnymi,
  • zamiast słodyczy warto spożywać owoce,
  • białe pieczywo warto zamienić na pieczywo pełnoziarniste,
  • tłustą śmietanę i majonez można zastąpić jogurtem greckim lub naturalnym,
  • zamiast tłustego mięsa (wieprzowiny) warto wybrać chude mięso (indyka) lub ryby,
  • tłuste sery, twarogi i mleko należy zastąpić produktami odtłuszczonymi.

Mimo że w żółtkach jaj obecna jest duża ilość cholesterolu, nie jest konieczne całkowite wyeliminowanie ich z diety. Warto jednak ograniczyć je do 3 w tygodniu. Bezwzględnie należy wyeliminować alkohol i rzucić lub ograniczyć palenie papierosów.

Najnowsze w naszym serwisie

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

miód

5 najlepszych zamienników cukru

Mleko – pić czy nie pić? Rozwiewamy wątpliwości

kobieta przed komputerem

„Im bardziej napinasz szyję, tym mocniej „ciągniesz” również za nerwy, które przechodzą przez nadgarstek”. Fizjoterapeuta o syndromie biurowego nadgarstka

istockphoto.com

5 codziennych zagrożeń dla kręgosłupa

Unsplash

Czego nie wiesz o cholesterolu?

Trzy kobiey tańczą na plaży. Przed nimi koc a na nim owoce i drink

„Jesteśmy rozpitym narodem i doskonale widać to w gabinetach lekarskich” – mówi dr Małgorzata Ponikowska. Nie wiesz, dlaczego tyjesz? Zajrzyj do swojego kieliszka!

Dieta na urlopie. Jak uniknąć niezdrowych pułapek?

Chcesz mieć piękną i zdrową skórę? Oto produkty, które powinny lądować na twoim talerzu

klimatyzacja

Klimatyzacja – poznaj jej plusy i minusy

Chcesz obniżyć poziom złego cholesterolu? Pokochaj białe owoce i warzywa!

„Hormony działają na podstawie tego, co jemy. Jeśli nie jemy zgodnie ze swoim metabolicznym IQ, brak nam energii, koncentracji i mamy kłopoty z układem pokarmowym” – mówi health coach Agnieszka Pająk

swędząca skóra

Dlaczego skóra swędzi? Sprawdź, jaka może być przyczyna problemu

dieta pcos

Jaka powinna być dieta przy PCOS? Objaśnia dietetyczka z profilu „Niekoniecznie dietetycznie”

lewandowska

„Jeżeli ktoś twierdzi, że się wyleczył z Hashimoto, bo zmienił coś w diecie, to jest to tylko dowód anegdotyczny” – mówi Agata Lewandowska, dietetyk i autorka książki „Hashimoto. Dieta i styl życia w chorobie”

paznokcie

Paznokcie mówią wiele o twoim zdrowiu. Sprawdź, jakie ostrzeżenia mogą ci wysyłać

mama cholesterol

Twoja mama ma za wysoki cholesterol? Wraz z kardiologiem podpowiadamy, jak możesz jej pomóc

kobieta ucząca się reanimacji

Reanimacja a resuscytacja. Jaka jest różnica? Jak je przeprowadzić?

pms

„O PMS lubi się żartować, bo to przecież tylko gorsze dni kobiety. Tymczasem u podłoża PMS leży nierównowaga hormonalna”. Jak na nią wpłynąć, tłumaczy dietetyczka i naturopatka Monika Skuza

Unsplash

Podwyższony cholesterol? Włącz do diety te rośliny!

Dwie dziewczyny trzymają arbuzy przy twarzy

Wiesz, czego nie powinnaś jeść, jeśli jesteś uczulona na trawy? O alergiach krzyżowych pisze lekarka Joanna Jamroz-Brzeska

Migrena na talerzu. Czego nie jeść, by uniknąć bólu głowy?

„W pierwszej kolejności pobiera się serce, następnie płuca, wątrobę, trzustkę i na końcu nerki”. Panna Chirurg, czyli dziewczyna przy stole operacyjnym, opowiada jak wygląda procedura przeszczepiania

„W dniu swoich urodzin dowiedziałam się, że mam cukrzycę. Dostałam przepiękny prezent w postaci skierowania do natychmiastowego stawienia się w szpitalu” – mówi Sandra Kaczmarska, młoda diabetyczka typu 1

Zdrowe pary na talerzu. Zobacz, co korzystnie jest łączyć w swoim menu