Przejdź do treści

Pijesz wodę? To dobrze. A zastanawiałaś się, kiedy najlepiej to robić, aby korzyści było jak najwięcej?

Pijesz wodę? To dobrze. A zastanawiałaś się, kiedy najlepiej to robić, aby korzyści było jak najwięcej? Ethan Sykes/Unsplash
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
plaża we Władysławowie, lato 2020
Wakacje w czasie pandemii. Tak (nie)wygląda reżim sanitarny na plaży we Władysławowie
koronawirus, sklep w Polsce
Koronawirus w Polsce. Ruszą kontrole policji i służb sanitarnych w sklepach, będzie rejestracja wesel
Alfabet intymny – punkty i punkciki w kobiecym ciele
W Irlandii wycofano reklamę tamponów. Powód może zdziwić
W Irlandii wycofano reklamę tamponów. Powód może zdziwić
Polska na „czerwonej liście” resortu zdrowia Ukrainy. Co to oznacza?
Polska na „czerwonej liście” resortu zdrowia Ukrainy. Co to oznacza?

Wszystko płynie… Ta filozoficzna sentencja znajduje odzwierciedlenie w kwestiach dotyczących naszego zdrowia, a przynajmniej powinna. Nawet 75 proc. masy ciała można by przeliczyć na galony. H2O odgrywa kluczową rolę w regulacji wszystkich procesów w naszym ciele – począwszy od funkcji mózgu, przez wydolność fizyczną, aż po trawienie, i wiele, wiele więcej. Przy tej świadomości, zadaliście sobie kiedyś pytanie, kiedy najlepiej po nią sięgnąć? I czy czas ma faktycznie znaczenie?

Rano?

Szklanka wody jest pierwszą rzeczą, po którą sięgasz po przebudzeniu się? To świetnie! Według niektórych danych, ten zdrowy nawyk sprawi, że utrzymasz stały poziom nawodnienia przez dalszą część dnia. Gdy doprowadzisz do odwodnienia organizmu, każda ilość wody, powinna wymiernie poprawić jego nawodnienie, a co za tym idzie – korzystnie wpłynie na samopoczucie i odczuwalnie zwiększy twoje siły oraz poprawi pracę mózgu.

Badania pokazują, że nawet łagodne odwodnienie może negatywnie wpływać na pamięć, koncentrację oraz wprowadzić nas w stan rozdrażnienia i bezsilności. Wielu konsumentów picie wody rano, wiąże z poprawą nastroju. Subiektywnie doświadczają  prozdrowotnych właściwościach tego zwyczaju. To dobry nawyk, ale nie znaleziono dowodów sugerujących szczególnych korzyści z picia wody o tej właśnie porze, w porównaniu do ewentualnych gorszych wyników picia wody o innych porach dnia.

Woda - jaką pić? / istock

Woda przed posiłkiem?

Zanim zaczniesz posiłek, weź w dłoń dużą szklanice wody. Jest to idealna strategia dla tych którzy pragnął zgubić parę kilo. Twój organizm odczyta ten sygnał, zwiększy się twoje uczucie sytości, co najprawdopodobniej sprawi, że zjesz mniej. Badając tą zależność, pod lupę wzięto 24 osoby w podeszłym wieku. Stwierdzono, że wypicie 500 ml wody 30 minut przed śniadaniem obniżyło liczbę spożywanych kalorii o 13 proc., w porównaniu z grupą kontrolną.

W innych testach zaobserwowano, że wypicie 300–500 ml wody przed obiadem zmniejszyło głód i spożycie kalorii, badanie przeprowadzona wśród 50 starszych osób. W przypadku młodszych uczestników, wystąpiło uczucie sytości, jednak nie wiązał się z tym znaczy drastyczny spadek przyswajanych kalorii. Wnioski? Picie wody przed posiłkiem może pomóc zmniejszyć liczbę kalorii spożywanych podczas niego, szczególnie u osób starszych, a tym młodszym – na pewno nie zaszkodzi dodatkowa porcja wody dla zdrowia.

Ćwicz, pij! Pij, ćwicz!

Intensywny ruch równa się pot (niekoniecznie łzy), równa się utrata płynów i wypłukiwanie elektrolitów. Dlatego warto uzupełnić płyny po treningu, oczywiście najlepiej wodą. Przywróci to odpowiedni poziom elektrolitów i nawodnienia. Pij także podczas ćwiczeń. Picie, małymi łykami wody, podczas aktywności fizycznej może poprawić wydajność i zapobiec zaburzeniu równowagi elektrolitowej.

National Intitutes of Health zaleca również picie wody lub napojów izotonicznych po wysiłku, by zapobiec utracie płynów i zoptymalizować wydajność oraz pomóc w regeneracji.

Regularność i konsekwencja

Nasze ciało posiada mechanizmy do regulacji i bilansowania ilości wody w skali dnia, nadmiar wody jest wydalany z organizmu przez skórę, płuca, nerki i układ trawienny. Istnieją jednak ograniczenia związaną z usuwaniem nadmiaru płynów w krótkim czasie.

Za dużo wody? Dość rzadko, ale się zdarza, może to zakłócić poziom sodu i równowagę płynów w organizmie, powodując poważne skutki uboczne. Paradoksalnie dodatkowa ilość płynu może wywołać podobne skutki, co ich niedobór – ból głowy, rozkojarzenie, zmęczenie, drgawki, a nawet śpiączkę.

Dlatego zamiast pić butelkę wody „na raz”, miej ją przy sobie i sięgaj po nią często w niewielkich odstępach czasu. Dla zabieganych warto ustawić sobie w telefonie „przypominajke” z hasłem  „czas na wodę”. Wystarczy, że zastosujesz się do takich regularnych upomnień pięć razy w ciągu dnia. Powinno to zaspokoić dzienną, zalecaną dawkę wody.

Pij wodę i bądź zdrów!

 

Źródło: Healthline

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Lubisz skakać na skakance? Sprawdź, jak osiągnąć najwięcej korzyści

Zajadasz stres? Zobacz, jak to kontrolować

Wiesz, które pomieszczenie w twoim mieszkaniu jest najbrudniejsze? Możesz być zaskoczona

Lubisz słone jedzenie? Sprawdź, co może się stać, gdy zjesz za dużo soli

Masz wzdęcia? 10 produktów, które pomogą ci z nimi walczyć

Pocisz się nocą? 9 możliwych przyczyn (i jak im zaradzić)

Jedzenie powoduje zmarszczki? Tych produktów lepiej unikaj

8 produktów, które możesz zastąpić innymi. Wiedziałaś o wszystkich?

Czy można jeść surowe brokuły? Może warto przekonać się do ich smaku?

Sen jest ważny, to jasne. Ale czy wiesz dlaczego?

Co może się stać, gdy zjesz spleśniałe jedzenie?

Jeśli masz te objawy, to najprawdopodobniej jesz za dużo śmieciowego jedzenia

Gorąco? Czujesz się odwodniona? Zrezygnuj z tych potraw

Kupujesz rozdrobniony ser, bo szybciej się topi? Możesz się zdziwić

Chcesz schudnąć? Najpierw zrezygnuj z tych nawyków

8 niskokalorycznych potraw, które powinnaś wprowadzić do swojego jadłospisu

Martwisz się o przyszłość? Oto 7 sposobów, przy pomocy których ze zmartwieniami radzą sobie specjaliści

Im starsze, tym lepsze? Uwaga, wino też ma datę ważności

Wszystkie produkty w twoim domu mają dobrą datę ważności? Sprawdź, które warto wymienić

Problem z zaparciami? Zobacz, co twój organizm chce ci powiedzieć

Gorąco? Potrzebujesz kawy? Przygotuj japońską mrożoną kawę, nie pożałujesz

5 warzyw, które muszą znaleźć się w twojej diecie. Polecają dietetycy

Błędy podczas przygotowywania jedzenia, które wszyscy popełniamy

Nie tylko pieprz cayenne. 7 produktów, które pomagają spalić tłuszcz

Najpopularniejsze

Masturbacja może być jeszcze przyjemniejsza. Poznaj sposoby masturbacji

Para na kanapie

Seks analny – co to jest i jakie są najlepsze pozycje analne?

5 rzeczy, które mężczyźni uwielbiają w łóżku

5 rzeczy, które mężczyźni uwielbiają w łóżku

spuchnięta powieka - kobieca powieka

Spuchnięta powieka – przyczyny i leczenie opuchlizny. Domowe sposoby na opuchnięte powieki.

Objawy odstawienia alkoholu. Jakie są korzyści z niepicia alkoholu?

Ból trzustki - kobieta trzymająca się za brzuch

Ból trzustki – jak boli trzustka i jak odróżnić ból trzustki od bólu żołądka?

Kobieta pokazuje język, na nim jest zaznaczony czerwony punkt

Krosta na języku – przyczyny powstawania, leczenie. Skąd się bierze krosta na języku i jakie ma formy?

Kobieta krzywi się z powodu bólu spowodowanego złamanym palcem

Jak rozpoznać złamanie palca – czyli objawy złamanego palca u ręki i stopy?

kobieta, którą bolą plecy

O czym świadczy ból pod łopatką? Charakter bólu, objawy i możliwe sposoby leczenia

Truskawki - produkty bogate w błonnik

Błonnik – w czym jest go dużo? Sprawdź, jakie owoce i warzywa są bogate w błonnik

Kiedy występuje niskie ciśnienie i wysoki puls?

Niskie ciśnienie i wysoki puls – kiedy występują? Co to oznacza?

Lekarz siedzi przy biurku i wypisuje długopisem skierowania

Jak długo ważne są skierowania na badania lekarskie? Najważniejsze informacje, o których warto pamiętać.

Orgazm - jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

Orgazm – jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

kobieta z bólem zęba

Ropień zęba – domowe sposoby na opuchliznę

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

Wegański chłodnik z botwinką. Bez mleka i jajek, ale z zaskakującymi dodatkami