Przejdź do treści

5 zaskakujących skutków odwodnienia, które łatwo przeoczyć

iStock
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Napoje i leki, których nie powinno się łączyć oraz takie, które warto
Napoje i leki, których nie powinno się łączyć oraz takie, które warto. Sprawdź, czy nie popełniasz błędu!
Drożdże - czym je zastąpić? / istock
Drożdże to towar deficytowy w czasach pandemii. Dietetyczka wyjaśnia, czy możemy je czymś zastąpić
Przełam się
Nie daj się i przełam się! Co zrobić, kiedy nie widać efektów ćwiczeń i diety?
Alkohol a metryka
Alkohol a metryka. Im więcej mamy lat, tym mniej nam potrzeba?
6 związkowych pułapek
6 związkowych pułapek. Często wpadamy w nie przez samych siebie

Według badań większość z nas pije zbyt mało wody i unika owoców. Może to być powodem nieświeżego oddechu, bólu głowy czy rozdrażnienia. I wcale nie są to wszystkie efekty suszy w organizmie, które mogą nas zdziwić.

Odwodnienie zdarza nam się często, i to bez względu na porę roku. Bywamy przy tym zupełnie nieświadomi, że brakuje nam płynów. Bo wiadomo: jeśli chodzimy ciągle nabuzowani i rzucamy się na jedzenie, to na pewno przez stres, a głowa boli nas dlatego, że spada ciśnienie. Tymczasem takie objawy mogą oznaczać deficyt wody w organizmie. Problem polega na tym, że pijemy wtedy, gdy czujemy pragnienie, czyli… zbyt późno. Wyraźna potrzeba wypicia czegoś oznacza bowiem, że zdążyło już dojść do lekkiego odwodnienia. „Lekkie” nie oznacza w tym przypadku „mało odczuwalne”. ‒ Organizm w 60 proc. składa się z wody i już niewielkie wahanie nawodnienia ma wpływ na jego pracę. Lekkie odwodnienie, rzędu 2 proc. masy ciała, daje wyraźne efekty w postaci pogorszenia pamięci krótko- i długotrwałej, a także koncentracji, wydłużenia czasu reakcji i zmęczenia. Dzieje się tak, ponieważ zmniejszone niedoborem wody przepływy krwi kierowane są w pierwszej kolejności do organów i mięśni, którym najbardziej w danej chwili potrzebna jest energia – tłumaczy lek. podstawowej opieki zdrowotnej Elżbieta Blicharz z Centrum Medycznego „Scanmed”. Jak widać, bardzo ważne jest trafne rozpoznanie symptomów odwodnienia. Te opisane przez nas poniżej nie są oczywiste, więc łatwo je przeoczyć. Gdy tylko zauważysz u siebie któryś z nich, sięgnij po wodę.

Zły humor

Regularnie zdarzają ci się wahania nastroju albo rozdrażnienie bez powodu? Byle co potrafi wyprowadzić cię z równowagi? Być może powodem jest to, że na twoim biurku zwykle stoi herbata lub kawa, jeśli w ogóle stoi na nim cokolwiek do picia. To, jak poziom płynów w organizmie wpływa m.in. na nasze samopoczucie psychiczne, sprawdzili naukowcy z Uniwersytetu w Connecticut. Poddali oni testom 25 kobiet i 26 mężczyzn. Uczestnicy eksperymentu przechodzili różne badania, kiedy byli odwodnieni (po treningu na bieżni) i wtedy, gdy ilość płynów była u nich prawidłowa. Okazało się, że u odwodnionych ochotników – częściej u kobiet – pojawiały się niepokój i rozdrażnienie. Inne badania pokazują, że neurony w mózgu wykrywają sygnały odwodnienia i przekazują tę informację do tych części mózgu, które odpowiedzialne są za nastrój. Być może, psując nam humor, mózg próbuje zwrócić naszą uwagę na potencjalne zagrożenie zdrowia lub życia. Niewykluczone, że jest to pierwotny system „wczesnego ostrzegania”, który niegdyś pomagał nam przetrwać.

Nieposkromiony apetyt

Często mamy ochotę na jedzenie, choć prawdziwą tego przyczyną nie jest głód, tylko odwodnienie. Organizm za wszelką cenę próbuje bowiem uzupełnić niedobory płynów, czerpiąc je również z pożywienia. Gdy pijemy za mało, domaga się kolejnego posiłku. Sięgnijmy czasem po szklankę wody lub soku zamiast po kolejną kanapkę, a wtedy okaże się, czy rzeczywiście była już pora na małe co nieco.

Ból głowy

Gdy masz wrażenie, że głowę ściska ci imadło, jest bardzo prawdopodobne, że w ten sposób twoje ciało woła: „Pić!”. Zacznij więc uzupełniać płyny – pij często i małe ilości. Podczas upałów najlepiej sprawdzi się woda mineralna, bo zawiera niezbędne dla naszego zdrowia i dobrego samopoczucia składniki. ‒ Wraz z wodą z organizmu wydostają się cenne sole mineralne, takie jak potas czy sód. Zmieniony skład krwi, rozpoznany przez mózg, wywołuje ból głowy, który jest sygnałem ostrzegawczym, że dzieje się coś niedobrego. Ból nasila się w miarę ubytku wody, ponieważ obkurczające się naczynia krwionośne transportują mniej krwi, dostarczając mniej tlenu do mózgu – wyjaśnia Elżbieta Blicharz. Dyskomfort zniknie szybciej nie tylko dzięki szklance napoju. Pomogą też soczyste owoce, takie jak np. arbuz, melon czy gruszka, bogate w mikro- i makroelementy.

Nieświeży oddech

Niewystarczająca ilość wody w organizmie oznacza mniejsze wydzielanie śliny. To słaba wiadomość dla… twojego otoczenia. Nie owijając w bawełnę, będzie to po prostu czuć. Ślina ma właściwości bakteriobójcze, więc gdy jej zabraknie, bakterie mnożą się i dają nam w przykry sposób znać o swojej obecności.

Podwyższona temperatura

Gorączka wcale nie musi oznaczać infekcji – jej powodem może być choćby to, że np. na plaży zbyt rzadko sięgamy po picie. Organizm pozbawiony płynów zaczyna gorzej radzić sobie z regulowaniem temperatury ciała. Bo skąd w takiej sytuacji ma się wziąć pot? Nie ma potu, więc nasza naturalna klimatyzacja ulega awarii. W konsekwencji temperatura rośnie, co w najgorszym wypadku może się skończyć udarem cieplnym… Na szczęście nie dochodzi do tego zbyt często, bo zwykle w porę reagujemy na pierwsze sygnały odwodnienia.

Co pić, żeby czuć się dobrze? Na pewno nie słodkie napoje gazowane. Badania naukowców z Instituto Nacional de Cardiologia w Meksyku pokazały, że szczury, które dostawały wodę zawierającą fruktozę i glukozę, były o wiele bardziej odwodnione niż te, którym podawano czystą wodę. Dodatkowo u zwierząt pijących słodki napój po trwającym miesiąc eksperymencie stwierdzono niewydolność nerek. Najlepiej zaprzyjaźnić się z wodą. Europejska Agencja ds. Bezpieczeństwa i Żywności (EFSA) zaleca, by kobiety przyjmowały codziennie 2 l płynów, a mężczyźni 2,5 l. Z kolei według Polskiego Instytutu Żywności i Żywienia normą powinno być 2,7 l płynów dla pań i 3,7 l dla panów (zupy i soki również się liczą). Trzeba oczywiście pić więcej, gdy jest ciepło, jeśli trenujemy, cierpimy na niestrawność czy spędzamy wakacje w górach lub w tropikach. Wciąż nie masz pewności, jaka ilość płynów jest optymalna? Obserwuj kolor swojego moczu. Słomkowy oznacza, że twoja dieta jest w porządku, ciemniejszy powinien cię skłonić do częstszego sięgania po napoje i owoce. W przypadku stanów, gdy jesteśmy narażeni na odwodnienie, jak np. biegunki czy intensywne pocenie się latem lub podczas wysiłku, wspomagajmy się preparatami dostępnymi bez recepty z elektrolitami – są to odpowiednio dobrane proporcje soli mineralnych uzupełnione glukozą, dzięki czemu transport wody do komórek jest bardziej efektywny. To pozwala sprawnie funkcjonować naszemu układowi nerwowemu, sercu i mięśniom.

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Sok z granatu - właściwości i przeciwwskazania

Sok z granatu – właściwości i przeciwwskazania

Jabłka, dlaczego warto uwzględnić je w diecie?

Jabłka, dlaczego warto uwzględnić je w diecie?

Głóg, krzew

Głóg – sprawdź jego działanie i właściwości

Woda - jaką pić? / istock

Jaką wodę pić?

Kobieta trzyma szklankę wody

Pijesz w pracy wodę z dystrybutora? Specjalistka tłumaczy, dlaczego nie jest to dobry pomysł

Koktajl z jagód

Jagody açaí – nowa nadzieja w walce z rakiem?

Bilans wodny - picie wody / istock

Bilans wodny. Co wlicza się w dzienną podaż płynów? Dietetyczka wyjaśnia

Żelki – pyszne, zdrowe, bo domowe! I tak niewiele potrzeba, żeby je zrobić

Kobieta w basenie / istock

Zmagasz się z problemem zatrzymania wody w organizmie? To nie skutek alergii pokarmowej czy spożywania węglowodanów

Naturalne źródła cukru / istock

Cukru nie znajdziesz tylko w cukierniczce. Jego źródłem jest wiele innych produktów spożywczych

Ręka podaje szkalnkę z mlekiem i kawą

Co najlepiej nawadnia organizm? Dietetyczka rozprawia się z mitami. Będziesz zaskoczona!

Kobyieta nalewa wodę do kubka z czajnika

Czy kamień, który osiada się w czajniku, jest groźny dla naszego zdrowia? Wyjaśnia Mama Chemik

Picie wody z cytryną / istock

Picie wody z cytryną oczyszcza organizm z toksyn, odkwasza i chroni przed przeziębieniem? Dietetyczka wyznała, co o tym sądzi

Gruszki na stole

Szukasz zimą witamin, dzięki którym będziesz mieć zdrową skórę? Znajdziesz je w gruszce i pietruszce!

Kobieta stoi na dworze w grubym swetrze. W rękach trzyma kubek

Zimą też trzeba pić! Wodę oczywiście!

woda

Boli cię głowa? To może być oznaka odwodnienia

Pieczone zimowe owoce

szklanki z wodą

Dlaczego zimą szybciej się odwadniamy?

Cytryna wpada do wody

Jak myć cytrusy, aby pozbyć się toksycznej substancji ze skórki? Tłumaczy Mama Chemik

Trzy pomarańcze i nóż leżą na talerzy pokrytym ścierką

Nie jedz skórki z cytrusów! Może zawierać niebezpieczne substancje! Ostrzega Mama Chemik

8 błędów w jedzeniu warzyw i owoców

Żurawina w misce. obok leży butelka z żurawiną

Żurawina – naturalny antybiotyk. Właściwości żurawiny wymieniają dietetycy z „Czytamy etykiety”

Skóra sucha u kobiety / unsplash.com

Odwodniona skóra – jak ją pielęgnować? Ekspert Kosmetyczny: po pierwsze – z głową!

Liofilizacja — dowiedz się, czym jest proces konserwujący żywność, nie pozbawiający ich substancji odżywczych!

Liofilizacja – proces konserwujący żywność, który nie pozbawia jej substancji odżywczych

Najpopularniejsze

8 rzeczy, których organizm kobiety nie wybacza po 30-tce

Sandra Kubicka

Sandra Kubicka: nigdy już nie powiem, że jestem w stu procentach zdrowa, nawet jeśli kiedyś będę czuła się lepiej

Co oznacza obniżona temperatura ciała i jakie są jej przyczyny? Kiedy spadek temperatury może być niebezpieczny?

Co oznacza obniżona temperatura ciała i jakie są jej przyczyny? Kiedy spadek temperatury może być niebezpieczny?

„Wyjście z toksycznego związku nie łatwe, ale jest możliwe. I trzeba to zrobić. Dla siebie”. Dr Bogdan Stelmach o niezdrowych relacjach w parze

Masturbacja może być jeszcze przyjemniejsza. Co robić, aby przenieść doznania na wyższy poziom?

kobieta, którą bolą plecy

O czym świadczy ból pod łopatką? Charakter bólu, objawy i możliwe sposoby leczenia

cynk w migdałach

Cynk – gdzie go szukać? Poznaj 5 naturalnych źródeł cynku

Kobieta z grypą hiszpanką leży w łóżku

Grypa hiszpanka – przyczyny i objawy. Historia największej pandemii na świecie.

Mama zakleja plaster dziekcu. Na zdjeciu widoczne dłonie na drewnianym stole

Zastrzał – 7 domowych sposobów jak sobie z nim poradzić

Kobieta trzymająca się za plecy na dole z powodu bólu pleców

Co oznacza ból pleców na dole i jakie podjąć leczenie, by go uśmierzyć?

Kobieta pokazuje język, na nim jest zaznaczony czerwony punkt

Krosta na języku – przyczyny powstawania, leczenie. Skąd się bierze krosta na języku i jakie ma formy?

Ropiejące oczy kobiety

Ropiejące oczy u dzieci i dorosłych – przyczyny i metody leczenia

kobieta, leżąca na łóżku, z bolącym brzuchem

Jak rozpoznać zakażenie owsikami? Czy pasożytów można pozbyć się domowymi sposobami?

kobieta z bólem zęba

Ropień zęba – domowe sposoby na opuchliznę

Lekarz siedzi przy biurku i wypisuje długopisem skierowania

Jak długo ważne są skierowania na badania lekarskie? Najważniejsze informacje, o których warto pamiętać.

sen

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?